کالای ایرانی فقط محصولات فیزیکی نیست. حتی گردشگری و مسافرتها و بازدیدهای ما هم میتواند از سرمایه داخلی حمایت کند. گفته میشود 17 میلیون سفر نوروزی توانسته است طبق استاندارد جهانی، 700هزار شغل را در زنجیره گردشگری شارژ کند.
خبرنامه دانشجویان ایران: سیدمهدی سیدی// باید به یک اصل، ایمان بیاوریم: «تولید داخلی، نیاز به مصرف داخلی دارد» برای پیشرفت اقتصادی، چارهای جز حمایت از کالای ایرانی نداریم. این توصیههای ساده و کاربردی میتواند راهگشا باشد.
1- ما در موقعیت جهاد اقتصادی قرار داریم. پس باید به همه لوازم جهاد تن بدهیم. در جهاد باید هزینه پرداخت، باید مراقب دشمن بود و از آرمانها و عقاید الهام گرفت. حمایت از کالای ایرانی، در شرایط کنونی دقیقا یک جهاد است.
2- نقل است بعد از ویرانیهای جنگ جهانی، ژاپنیها مصرانه حتی اجناس بیکیفیت خود را خریدند تا تولیدشان پیشرفت کند. امروز این مدل ایثارگرانه و غیرتمندانه به کار ما میآید؛ البته در بسیاری از موارد، ایثار هم لازم نیست، چون بسیاری از اجناس ایرانی، کیفیت خیلی مطلوب و قابلرقابتی دارند.
3- حتی در خریدهای جزئی هم نسبت به کالای ایرانی تعصب داشته باشیم. اگر همه ما فقط مسواک ایرانی مصرف کنیم در طول سال برای 5000 کارگر ایرانی کار درست میشود و با مصرف خودکار ایرانی، برای 4000 کارگر اشتغالزایی میشود.
4- از خرید کالای قاچاق متنفر باشیم. طبق آمار هزینه پرداختشده برای کولرهای گازی قاچاق به ایران، با کل صادرات لوازم خانگی ایرانی برابری میکند. ضمن آنکه کالای قاچاق نه ضمانتنامه تولید دارد و نه خدمات پس از فروش.
5- در خریدهایمان به تکلیف ملی عمل کنیم. به حرف برخی که مدام غر زده یا سیاهنمایی میکنند، توجه نکنیم. آنها بارها ما را با این عبارت توبیخ میکنند: پول خود را به چاه ریختهای! اما باور کنیم فرهنگ خرید محصولات داخلی، یک فرهنگ قابلافتخار است.
6- با تجملگراییهای غربی، برندبازیهای رایج و چشم و همچشمبازیهای بیبند و بار مقابله کنیم.
7- به افرادی که خرید خارجی انجام میدهند محترمانه، محبتآمیز و استدلالی تذکر دهیم. این تذکرات به راحتی در زمره نهی از منکرهای زندگی ما طبقهبندی میشود.
8- کالای ایرانی فقط محصولات فیزیکی نیست. حتی گردشگری و مسافرتها و بازدیدهای ما هم میتواند از سرمایه داخلی حمایت کند. گفته میشود 17 میلیون سفر نوروزی توانسته است طبق استاندارد جهانی، 700هزار شغل را در زنجیره گردشگری شارژ کند.
9- شگفت آنکه شرکتهای خارجی پول هنگفتی را برای تبلیغات خود در ایران خرج میکنند تا حتی به مخیله مخاطب هم نرسد که سراغ کالای مشابه داخلی بروند. گفته میشود چند برند کرهای در ایران، 1000 میلیارد تومان تبلیغات سالانه انجام میدهند.
10- پیش تر و بیشتر از مردم، مسئولان رعایت کنند. هم برای تولید ملی، غیرتمند باشند و هم به هیچ عنوان مایحتاج خود را از جنس خارجی تامین نکنند.
11- دولت و دستگاههای حکومتی حواسشان باشد که باید خریدهای خود را ایرانی کنند. یادمان باشد بزرگترین مصرفکننده داخلی، دولت و بخشهای مختلف حکومتی است.
12- وقتی برای خرید به مغازهای میرویم با افتخار و بدون رودربایستی از فروشنده بپرسیم آیا این جنس ایرانی است؟ اگر با جواب منفی روبهرو شدیم، برای خرید مشابه داخلی، اصرار کنیم و در صورت مقاومت فروشنده، مغازه را به اعتراض ترک کنیم.
13- گروههای مردمی بسیاری دست به دست هم دادهاند تا با ساخت کانالهای مجازی و برگزاری مراسم مختلف، در تبیین شعار سال فعالیت کنند. هرکدام از ما نیز میتوانیم به سهم خود همین کار را انجام بدهیم.
14- شهید نوابصفوی همواره به جهاد و شهادت معروف بوده است. از او عکسی موجود است که در مسجد و بین نمازگزاران، کالای ایرانی را تبلیغ میکند. تبلیغ کالای ایرانی را برای خود عار ندانیم.
15- زن تازه مسلمان خارجی میگوید در کشور خود اصرار داشتم کالاهای ایرانی را بخرم تا شاید به اقتصاد انقلاب اسلامی ایران در برابر تهاجم ناجوانمردانه استکبار، کمک ناچیزی کرده باشم. اما با کمال تاثر در اولین سفرم به ایران مشاهده کردم ایرانیها، خودشان اصراری بر این مراقبت ندارند.
16- با شجاعت، هنرمندی و افتخار از فضایل و خوبیهای اجناس ایرانی با کیفیت برای دیگران تعریف کنیم. تجربیات مثبت خودمان را در خرید کالای ملی با دیگران به شراکت بگذاریم و البته اگر اجناس خارجی خریدهایم که دارای عیب و ایراد بوده، سانسور نکنیم و به دیگران گزارش بدهیم تا بدانند اجناس خارجی نیز حتما مرغوب نیستند.
17- برخی تولیدکنندگان داخلی، از شعار سال سوءاستفاده نکنند و با سوءاستفاده از غیرت ملی مردم، کالای نامرغوب و بیکیفیت به آنان تحویل ندهند. به سلیقه و نیاز مشتری احترام گذاشته و برای خدمات پس از فروش خود فکر جدی کنند.
18- همزمان با خرید کالای ایرانی، به صورت جدی مسئولیت خود بدانیم که ایرادات اجناس را به فروشندگان و تولیدکنندگان تذکر دهیم و تا اصلاح آن، پیگیر باقی بمانیم.
19- به عینالیقین برسیم که هر نوبت خرید کالای خارجی مساوی است با بیکاری کارگر ایرانی. از این رفتار متنفر باشیم.
20- به خاطر لذت فردی در مصرف کالای خارجی، به منفعت ملی و نفع هزاران نفر از مرد و زن این سرزمین پشتپا نزنیم.