تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/05/01 - 02:01
کد خبر: 274308

در نشست بررسی تاریخچه جنبش‌های دانشجویی مطرح شد؛

دانشجوی خسته‌ چپ و راست نمی تواند مصلح باشد

فعالان اسبق دانشجویی طی نشست به بررسی تاریخچه تاسیس و فعالیت جنبش‌های دانشجویی بویژه بسیج دانشجویی در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی پرداختند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، در حاشیه دوره اسلام ناب سال 97 در مجتمع آموزشی سید الشهدا (ع) نشست « تاریخچه جنبش‌های دانشجویی» با حضور فعالین اسبق دانشجویی ( بین سال های 76 الی 82)  برگزار شد.

در این نشست که میهمانان به بررسی تاریخچه تاسیس و فعالیت جنبش های دانشجویی بویژه بسیج دانشجویی در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی و خاطرات خود در قالب فعالیت‌های سیاسی دانشجویی پرداختند.

نادعلی: فعالین سابق دانشجویی برای نسل‌های جدید از خرد ورزی‌ها، تجربیات موفق و روش‌های مطالبات خود بگویند

سیامک نادعلی فعال سابق دانشجویی در ابتدا وجود کرسی ثابت برای انتقال تجربه و ارتباط بین نسلی در محافل دانشگاهی را حرکت بسیار موثری دانست و گفت: فعالین سابق دانشجویی باید از خرد ورزی ها، تجربیات موفق و روش های مطالبات خود برای نسل های جدید بگویند.

نادعلی از ادغام حامیان سید محمد خاتمی با یک جریان تجدید نظر طلب ضد انقلاب و ضد دین که به جریان دوم خرداد معروف شدند سخن گفت.

به گفته نادعلی این جریان از همان زمان و حتی اولین دوره انتخابات شورای شهر تهران که کاندیداهای دوم خردادی آن تبلیغات عجیبی همچون عکس انتخاباتی با کراوات در حکومت اسلامی داشتند معتقد بودند کار انقلاب تمام شده و قدرت به دست آنها خواهد افتاد! در همان موقع فقط بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی که تعداد کمی هم بودند در فضای دانشجویی در مقابل این جریان پرچم دار انقلاب اسلامی بودند.

نادعلی اشاره ای هم به ماجرای سروش و حلقه  مجله کیان کرد و گفت: با طرح انحرافات و شبهات در مطبوعات آن زمان توسط حلقه کیان رهبر معظم انقلاب جمعی از بزرگان از جمله: آیت الله مکارم شیرازی، مصباح،جوادی آملی،رشید و علامه جعفری را گرد هم آوردند و فرمودند:  « ما امروز به امثال شهید مرتضی مطهری نیاز داریم» که از دل همین جلسه بسیاری از طرح ها و تشکل های موثر بیرون آمد.

* امامیان: رکود فضای سیاسی اجتماعی و فعالیت های دانشجویی در دوره سازندگی

محمدصادق امامیان استاد دانشگاه شریف یکی از فعالا سابق دانشجویی هم در ادامه  از اهمیت برقراری حس هویت برای تشکل های دانشجویی گفت و چند خاطره در همین رابطه از تجربه خود در داخل و خارج از کشور تعریف کرد که نشان می‌داد عقبه جنبش های دانشجویی اسلامی به 60 سال پیش و انجمن اسلامی های تشکیل شده در دانشگاه های اروپایی از جمله دانشگاه های فرانسه و ارتباطات آن ها با امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو برمی گردد.

وی از رکود فضای سیاسی اجتماعی و متعاقب آن فعالیت های دانشجویی در دوره سازندگی گفت و شکستن این رکود را با شروع جریان انحرافی سروش و تعطیلی سخنرانی وی توسط دانشجویان انقلابی در دانشگاه تهران متقارن دانست.

این استاد دانشگاه ادامه حرکت جنبش های دانشجویی انقلابی را شروع انتخابات 76 مطرح کرد و شروع اساسی فعالیت سیاسی بسیج دانشجویی را در همان زمان به پرچم داری زاکانی مسئول اسبق بسیج دانشجویی کشور عنوان کرد.

* روح الامینی: سخنان رهبری باعث شد در فعالیت های دانشجویی محکم تر و با قوت بیشتر حرکت کنیم.

عبدالحسین روح‌الامینی استاد دانشگاه تهران و از فعالان سابق دانشجو با تاکید بر سیاسی بودن دانشجو به عنوان عنصر اثرگذار جامعه نقل قولی از رهبر انقلاب کرد و گفت: در خرداد سال 76 رهبری فرمودند: « خدا لعنت کند آن دستانی را که نمی گذارد جوانان دانشجو سیاسی شوند»

روح الامینی به دانشجویان تاکید کرد سخنرانی رهبری در دیدار با دانشجویان در سال 78 و همینطور سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی در همان سال در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی را ببینند چرا که همین سخنرانی ها باعث شد که ما در فعالیت های دانشجویی خود محکم تر و با قوت بیشتر حرکت کنیم.

وی معتقد بود از دانشجوی خسته و بی رمق چپ و راست اصلاحی در نمی آید و باید با بیشترین توان تلاش کرد و در ارتقا و حل مشکلات کشور نقش آفرینی کرد که البته جریان دانشجویی امروز نقاط قوت بیشتری نسبت به جریان های دانشجویی سابق دارد.

* نقش موثر بسیج دانشجویی در بزنگاه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور

بنابراین گزارش، در مجموع میهمانان برنامه به اتفاق نظر معتقد بودند جریان های دانشجویی بخصوص بسیج دانشجویی در بزنگاه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور بسیار موثر بوده و حرکت رو به رشدی از بدو تاسیس تاکنون داشته است.

در پایان این مراسم پرسش و پاسخ انجام شد که البته با نقدهایی از سوی دانشجویان هم همراه بود.

یکی از دانشجویان به تعارض بین عنوان دوره و محتوای برنامه اعتراض کرد که چرا نوشتید تشکل های دانشجویی اما فقط فعالین اسبق تشکل بسیج دانشجویی در جلسه حضور دارند.

یکی از طلاب جوان هم در اعتراض خود بیان کرد: به نظر من بسیج دانشجویی در آن دوران محافظه کار بود و غیر آرمان گرایانه عمل کرد و با نظرات رهبری بخصوص در حوزه عدالتخواهی همراه نشد و بیشتر درگیر فضای دو قطبی انجمن و بسیج بود و دلیل آن هم بدنه بسیج بود که از نسل جنگ و انقلاب بود و خیلی با فضای دانشجویی جدید آشنا نبود اما به برکت انقلاب نسل امروز تشکل های دانشجویی و بسیج دانشجویی در مطالبه گری و آرمان خواهی بخصوص در جهت منویات رهبری بهتر و عمیق تر عمل می کند.

روح الامینی در این قسمت از برنامه معتقد بود از دانشجوی خسته و بی رمق چپ و راست اصلاحی در نمی آید و باید با بیشترین توان تلاش کرد و در ارتقا و حل مشکلات کشور نقش آفرینی کرد که البته جریان دانشجویی امروز نقاط قوت بیشتری نسبت به جریان های دانشجویی سابق دارد.

در مجموع میهمانان برنامه به اتفاق نظر معتقد بودند جریان های دانشجویی بخصوص بسیج دانشجویی در بزنگاه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور بسیار موثر بوده و حرکت رو به رشدی از بدو تاسیس تا کنون داشته اند
در پایان در میان پرسش و پاسخ نقدهایی هم از سوی دانشجویان مطرح شد.

یکی از دانشجویان به تعارض بین عنوان دوره و محتوای برنامه اعتراض کرد که چرا نوشتید تشکل های دانشجویی اما فقط فعالین اسبق تشکل بسیج دانشجویی در جلسه حضور دارند.

یکی از طلاب جوان هم در اعتراض خود بیان کرد: به نظر من بسیج دانشجویی در آن دوران محافظه کار بود و غیر آرمان گرایانه عمل کرد و با نظرات رهبری بخصوص در حوزه عدالتخواهی همراه نشد و بیشتر درگیر فضای دو قطبی انجمن و بسیج بود و دلیل آن هم بدنه بسیج بود که از نسل جنگ و انقلاب بود و خیلی با فضای دانشجویی جدید آشنا نبود اما به برکت انقلاب نسل امروز تشکل های دانشجویی و بسیج دانشجویی در مطالبه گری و آرمان خواهی بخصوص در جهت منویات رهبری بهتر و عمیق تر عمل می کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجمع دانشجویان دانشگاههای تبریز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top