تاریخ انتشار: شنبه 1397/05/13 - 12:36
کد خبر: 276136

معرفی رشته‌های دانشگاهی در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری/۶۷

آینده شغلی و بازار کار در رشته بیوتکنولوژی

نیمی‌ از ظرفیت‌ پذیرش‌ این‌ رشته‌ به‌ داوطلبانی‌ اختصاص‌ دارد که‌ در مرحله‌ ماقبل‌ نهایی‌ المپیادهای‌ دانش‌آموزی‌ ریاضی‌،فیزیک‌، شیمی‌، کامپیوتر و زیست‌شناسی‌ پذیرفته‌ شده‌ باشند و نیمی‌ دیگر نیز مخصوص‌ داوطلبانی‌ است‌ که‌ از طریق‌ آزمون‌ سراسری‌ وارد شده‌ و نمره‌ کل‌ آزمون‌ سراسری‌ آنها از ۱۰۰۰۰کمتر نباشد.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری سال ۹۷ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، و حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب یک رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

۲.گروه تجربی/بیوتکنولوژی

موقعیت شغلی در ایران
رشته بیوتکنولوژی، یک رشته جدید است و بی شک مدتی زمان خواهد برد تا فارغ التحصیلان آن، جایگاه واقعی خویش را پیدا کنند اما این به معنای آن نیست که موقعیت شغلی برای فارغ التحصیلان این رشته مهیا نمی باشد. چون زمینه کار بیوتکنولوژی در داخل کشور مساعد است و برای مثال در حال حاضر عده ای از دانشجویان دوره دکترای میکروبیولوژی که در زمینه بیوتکنولوژی میکروبی مطالعه می کنند، بر روی آبهای شور کشور مثل دریاچه ارومیه که امکان رشد موجودات در آن پیچیده و مشکل است، تحقیق می کنند تا با بهره گیری از تکنیک های بیوتکنولوژی، محیطی مناسب برای رشد موجودات دریایی در داخل آن فراهم آورند.

از سوی دیگر فارغ التحصیلان این رشته می توانند به عنوان نیروی انسانی متخصص برای مدیریت میانی و هدایت امور فنی خطوط تولید، مزارع و آزمایشگاهها مشغول به فعالیت شوند.

توانایی‌های‌ لازم‌ و قبل توصیه
رشته‌ بیوتکنولوژی‌ از بین‌ داوطلبان‌ گروه‌ آزمایشی‌ ریاضی‌ و فنی‌ و علوم‌ تجربی‌ دانشجو می‌پذیرد چرا که‌ بعضی‌ از گرایش‌های‌ این‌ رشته‌ به‌ علوم‌ پزشکی‌ و بعضی‌ دیگر از گرایش‌ها به‌ رشته‌های‌ مهندسی‌ مربوط‌ می‌شود.گفتنی‌ است‌ که‌ دوره‌ دکترای‌ مستقیم‌ بیوتکنولوژی‌، دوره‌ آموزشی‌ خاصی‌ است‌ که‌ مناسب‌ با توانایی‌های‌ دانشجویانِ سرآمد به‌ صورت‌ پیوسته‌ و فشرده‌ تنظیم‌ شده‌ است‌ و با پذیرش‌ دانشجویانی‌ که‌ از نظر بهره‌ هوشی‌، قدرت‌ درک‌ و استدلال‌، توان‌ نوآوری‌ و خلاقیت‌، خودآموزی‌ و استفاده‌ مناسب‌ از وقت‌، علاقه‌ و انگیزه‌ شدید به‌ یادگیری‌ و توانایی‌های‌ ذهنی‌ و روانی‌ سرآمد همگنان‌ خود هستند، آنان‌ را برای‌ اخذ درجه‌ دکتری‌ در این‌ رشته‌ آماده‌ ‌می‌کند.

از همین‌رو نیمی‌ از ظرفیت‌ پذیرش‌ این‌ رشته‌ به‌ داوطلبانی‌ اختصاص‌ دارد که‌ در مرحله‌ ماقبل‌ نهایی‌ المپیادهای‌ دانش‌آموزی‌ ریاضی‌،فیزیک‌، شیمی‌، کامپیوتر و زیست‌شناسی‌ پذیرفته‌ شده‌ باشند و نیمی‌ دیگر نیز مخصوص‌ داوطلبانی‌ است‌ که‌ از طریق‌ آزمون‌ سراسری‌ وارد شده‌ و نمره‌ کل‌ آزمون‌ سراسری‌ آنها از  ۱۰۰۰۰کمتر نباشد.در ضمن‌ از پذیرفته‌شدگان‌ این‌ رشته‌، مصاحبه‌ علمی‌ به‌ عمل‌ می‌آید تا دانشجویانی‌ که‌ واقعاً علاقه‌مند بوده‌ و انگیزه‌ علمی‌ لازم‌ را دارند، وارد این‌ رشته‌ شوند.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر
رشته‌ بیوتکنولوژی‌ یک‌ رشته‌ کاربردی‌ و میان‌ رشته‌ای‌ مهندسی‌ ـ علوم‌ پایه است‌ که‌ قلمرو آن‌ حداقل‌ ۳۳حوزه‌ تخصصی‌ علوم‌ را در برمی‌گیرد. این‌ رشته‌ در کشور ما از سال‌ ۱۳۷۸در دانشکده‌ علوم‌ دانشگاه‌ تهران‌ در مقطع‌ دکترای‌ پیوسته‌ ارائه‌ می‌شود.

دانشجویان‌ این‌ رشته‌ نیز برای‌ ورود به‌ مقطع‌ کارشناسی‌ارشد و دکتری‌ باید شرایط‌ لازم‌ را داشته‌ باشند؛ یعنی‌ باید میانگین‌ معدل‌ بالایی‌ داشته‌ و در آزمون‌ جامع‌ موفق‌ شوند اما در یک‌ آزمون‌ رقابتی‌ شرکت‌ نمی‌کنند.در این‌ میان‌ دانشجویان‌ گرایش‌ "بیوتکنولوژی‌ میکروبی" در زمینه‌ بیوتکنولوژی‌ غذایی‌ و دارویی‌، تولید آنزیم‌ها، پروتئین‌ها، پلی‌ ساکاری‌ها، قارچ‌ها و مخمرها اطلاعات‌ لازم‌ را به‌ دست‌ می‌آورند.

"بیوتکنولوژی‌ پزشکی‌" نیز در زمینه‌ ژنتیک‌ پزشکی‌، تشخیص‌ بیماری‌های‌ عفونی‌، ارثی‌ و سرطانی‌، تعیین‌ نقشه‌ ژنی‌ و درمان‌های‌ مولکولی‌، کاربرد بیوتکنولوژی‌ در پزشکی‌ قانونی‌، تولید فرآورده‌های‌ نوترکیب‌ و واکسن‌ها و مواد تشخیصی‌ است و "بیوتکنولوژی‌ محیطی‌ و دریایی‌" به‌ استخراج‌ معادن‌ از طریق‌ بیولوژیک‌، تصفیه‌ فاضلاب‌ها و آلاینده‌های‌ خطرناک‌ و جامد، رفع‌ آلودگی‌ دریاها و بازسازی‌ بیولوژیکی‌ محیط‌ می‌پردازد.

"بیوتکنولوژی‌ مولکولی‌" شامل‌ مهندسی‌ ژنتیک‌، مهندسی‌ پروتئین‌، تولید آنتی‌بادی‌های‌ منوکلونال‌، غشاء و سنسورهای‌ بیولوژیک‌ و انجام‌ تحقیقات‌ بنیادی‌ بیوتکنولوژی‌ می‌شود و "فرآورش‌ زیستی‌" (مهندسی‌ فرآیندهای‌ زیستی‌) به‌ طراحی‌ راکتورهای‌ بیوشیمیایی‌، تکنولوژی‌ فراورش‌ مواد غذایی‌، آنزیم‌ها و داروها می‌پردازد. و بالاخره‌ " بیوتکنولوژی‌ گیاهی‌" (کشاورزی‌) به‌ کشت‌ سلول‌ و بافت‌ گیاهی‌، تعیین‌ نقشه‌ ژنی‌ گیاهی‌، مهندسی‌ ژنتیک‌ گیاهی‌، تولید بذر و نهال‌ مقاوم‌ به‌ شرایط‌ نامناسب‌ محیط‌، بیماری‌های‌ متداول‌ و حشرات‌ و آفات‌ عمده‌، تولید کودهای‌ زیستی‌ و آنزیم‌ها و هورمون‌ها با منشاء گیاهی‌ می‌پردازد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
چند نفر واجد شرایط رای دادن هستند؟
در چه صورتی انتخابات به مرحله دوم می‌رود؟ +فیلم
مهلت ثبت نام ترم تابستانی سال ۱۴۰۳ دانشجویان علوم پزشکی تمدید شد
جذب هیأت علمی از بین دانش آموختگان برتر در وزارت بهداشت کلید خورد
امروز آخرین مهلت انتخاب واحد ترم تابستان دانشجویان پیام نور
دانشگاهیان علاوه بر مشارکت در انتخابات وظیفه تبیین گری دارند
اعلام زمان مصاحبه معرفی شدگان چندبرابر ظرفیت بورسیه کنکور ارشد
افزایش حقوق دستیاران از ابتدای سال جاری اجباری است
این ۲ کشور برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری همکاری نکردند
سود مرحله سوم سهام عدالت در تیر ماه واریز می شود؟
اولین واکنش پرسپولس به جدایی عبدالکریم حسن
بمب پرسپولیس منفجر شد؟
خبر خوب برای بازنشستگان ؛ منتظر افزایش حقوق باشید
توقف پذیرش اعضای جدید در بریکس
نتانیاهو زمان صدور حکم بازداشت خود را اعلام کرد
طلا پرید ؛ بیت‌کوین قرمز شد
نخستین واکنش ایران به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ۵۰ نفر
ادعای حسن روحانی در فیلم تازه منتشر شده درست است؟ +جزئیات
گزینه رد شده فولاد با ۳۰۰ هزار دلار بیشتر پرسپولیسی شد
آقای گل پرسپولیسی در استقلال؟
مذاکره پرسپولیس با ۴ بازیکن داخلی و ۲ خارجی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top