تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/05/14 - 10:19
کد خبر: 276282

معرفی رشته‌های دانشگاهی در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری/۷۶

آینده شغلی و بازار کار در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی

شما می توانید برای ورود به شغل کتابداری تحصیلات دانشگاهی داشته که در حال حاضر در مقطع دکتری دانشجو می پذیرد و یا به عنوان دستیار کار خود را آغاز کرده و در طول کار آموزش های لازم را کسب نمایید.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری سال ۹۷ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، و حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب یک رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

۳.گروه انسانی/علم اطلاعات و دانش شناسی

آینده شغلی
اگر شما انسان منظمی بوده و کار با افراد را دوست دارید و همچنین برای دانش و اطلاعات ارزش قائل هستید، کتابداری مناسب شماست. کتابدار هر روز در کتابخانه خدمات مختلفی ارائه می کند.کتابدار در کتابخانه های عمومی و یا کتابخانه سازمانها مانند دانشگاه ها، مدارس و بیمارستانها کار می کند. در شغل کتابداری باید در ارائه خدمات به مشتریان بسیار با دقت عمل کرده و نیز برای تحقیق کردن و کسب برخی از اطلاعات بتوانید به خوبی از کامپیوتر استفاده کنید.

همچنین باید مهارت های نوشتاری خوبی داشته باشید. شما می توانید برای ورود به شغل کتابداری تحصیلات دانشگاهی داشته که در حال حاضر در مقطع دکتری دانشجو می پذیرد و یا به عنوان دستیار کار خود را آغاز کرده و در طول کار آموزش های لازم را کسب نمایید.

فرصت شغلی و بازار کار رشته رشته علم اطلاعات و دانش شناسی( کتابداری)
با توجه به پیشرفت سریع جوامع انسانی و افزایش میزان انتشارات در زمینه های مختلف دانش بشری، ایجاد و گسترش کتابخانه ها امری الزامی است. از این رو کتابداری یکی از رشته هایی است که چشم انداز فرصت های شغلی آن بسیار روشن است. کتابخانه های عمومی در سراسر کشور و کتابخانه های مدارس مقاطع مختلف هنوز چشم به راه کتابدارانی است که دوره های دانشگاهی را طی کرده باشند.

الهه حسینی: تحصیل در این رشته را به هیچ فرد دیگری توصیه نمی کنم
الهه حسینی، کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی از دانشگاه الزهرا (س) است. وی درباره انگیزه اش برای تحصیل در رشته کتابداری (علم اطلاعات و دانش شناسی) می گوید: در سال ۱۳۸۳ ضمن پذیرفته شدن در رشته "مترجمی زبان فرانسه" و "کتابداری" و مشورت با متخصصان این دو حوزه ترجیح دادم رشته کتابداری را انتخاب کنم و یکی از دلایل توجیهی که اساتید داشتند بازار کار مناسب این رشته بود.

در طول دوران تحصیل هم با انگیزه اینکه نسبت به باقی دوستانم بتوانم در آینده موقعیت مرتبط بهتری در این رشته داشته باشم، سعی کردم  تلاش و فعالیت کافی داشته  باشم که متأسفانه تمام تصورات اشتباه بود و تحصیل در این رشته را به هیچ فرد دیگری توصیه نمی کنم.

وی درباره وضعیت اشتغالش می افزاید:  متأسفانه در حوزه رشته تحصیلی ام موفق به کار نشده ام. با وجود اینکه جزء دانشجویان نمونه و استعداد درخشان این رشته هستم.

او معتقد است که تنها ۷۰ درصد رشته کتابداری (علم اطلاعات و دانش شناسی) وی را از نظر مهارتی و علمی برای ورود به بازار کار توانمند ساخته است و می افزاید: به طور کلی، با توجه به گستردگی مباحث موجود در این زمینه و قدیمی بودن برخی سرفصل ها و تئوری بودن اکثر مطالب و البته عدم مطالعه برخی از دانشجویان برای کسب اطلاعات بیشتر در موضوعات مورد بحث در زمینه های مختلف مرتبط بعد از اتمام تحصیل، فارغ التحصیلان از مهارت های  کاربردی کافی برخوردار نیستند.

توانایی
هر فردی‌ که‌ دامنه‌ مطالعات‌‌ او گسترده‌تر باشد، قابلیت‌ پیشرفت‌ بیشتری‌ در این‌ رشته‌ دارد. زیرا قناعت‌ به‌ دانسته‌های‌ موجود و خود را بی‌نیاز از ارتقاء و بهبود دانش‌ و معرفت‌ دانستن‌، آفتی‌ خطرزا برای‌ رشته‌ کتابداری‌ است‌. فراگیری‌ آهسته‌ و پیوسته‌ و شکیبایی‌ و بردباری‌ در برخورد با اطرافیان‌ و پرسش‌ کنندگان‌ نیز دو ویژگی‌ عمده‌ای‌ است‌ که‌ دانشجویان‌ این‌ رشته‌ باید در خود بپرورانند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تا کنون هزاران کودک در غزه جان باخته‌اند
جان باختن ۱۴ تن از حجاج اردنی در مکه
بلینگام نسخه بازی خاص خودش را دارد
دیگر نمی‌توانیم به جنگ غزه ادامه دهیم
تشدید حملات حزب‌الله ما را به درگیری گسترده‌تر می‌کشاند
افشای یک اتفاق باورنکردنی در پاداش کارلوس کی‌روش!
توجه نکردن به هوش مصنوعی کشور را چهار سال عقب می‌اندازد
ترامپ، قطبی‌تر از بایدن
پیروزی بزرگ ایران برابر سوئد
دولت کاندیدایی در انتخابات ندارد
نتایج کامل روز سوم و برنامه روز چهارم یورو ۲۰۲۴
انضباط مالی باید در اولویت دولت باشد
نگاه غربی و شرقی به زن ؛ دوگانه ایی که هیچ تفاوتی ندارد
پیام رهبر انقلاب به حجاج بیت‌الله الحرام در سال‌های اخیر
احتمال برخورد قضایی با رضا جاودانی
فعلا اپوزیسیون برای ۴۰ روز عزادار است!
نشست اهالی صنعت با سعید جلیلی +عکس
عکس/ قرائت دعای پرفیض عرفه در حرم امام رضا (ع)
پزشکیان: بنده رهبری را قبول دارم و اصلا ذوب در او هستم
جاده چالوس باز شد
مراسم دعای عرفه در دانشگاه تهران +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top