تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/05/14 - 15:01
کد خبر: 276335

معرفی رشته‌های دانشگاهی در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری/۸۲

آینده شغلی و بازار کار در رشته مددکاری اجتماعی

در حال حاضر بازارکار مناسبی در کشور برای فارغ التحصیلان مددکاری اجتماعی از منظر استخدام مددکار یا خود اشتغالی وجود دارد و با توجه به چالش ها و مسایلی که روز به روز در جامعه و زندگی مردم بیشتر می شود، نیاز به مددکاران اجتماعی نیز رو به افزایش است.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری سال ۹۷ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، و حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب یک رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

۳.گروه انسانی/مددکاری اجتماعی

بازارکار و وضعیت استخدام مددکار اجتماعی
استخدام مددکار اجتماعی می تواند در اماکن زیر انجام شود :

موسسات خیریه - پرورشگاه ها- مراکز نگهداری افراد بی سرپرست- مراکز مشاوره- مراجعان خصوصی- مراکز بازپروری- مراکز اصلاح و تربیت- مراکز درمان اعتیاد- زندان ها

و سایر سازمان های رفاهی حمایتی، امدادی و توانبخشی

همچنین در صورت داشتن سرمایه و شرایط لازم، مددکار اجتماعی می تواند کلینیک مددکاری اجتماعی تاسیس کند. برای این منظور، هر فارغ‌التحصیل رشته مددکاری اجتماعی در حد کارشناسی که حداقل دو سال سابقه کاری مفید در مراکز دولتی یا غیردولتی را دارا باشد می‌تواند با مراجعه به بهزیستی شهرستان خود نسبت به اخذ پروانه تاسیس کلینیک اقدام نماید.

بهزیستی منطقه نیز با نیازسنجی، در صورت تایید نیاز نسبت به صدور پروانه اقدام می‌کند. معمولا غیر از شهر تهران که به لحاظ سیاست‌های دولت اشباع شده معرفی شده و مجوز جدیدی صادر نمی‌شود، در سایر شهرهای کشور مجوز صادر می‌شود. بعد از کسب موافقت اصولی، متقاضی باید نسبت به معرفی نیروی انسانی کلینیک و فراهم نمودن فضای کاری مناسب با حداقل دو اتاق اقدام نماید.

برای صدور پروانه تاسیس کلینیک معرفی حداقل ۵ نفر نیروی انسانی شامل دو نفر مددکار اجتماعی، یک نفر روانشناس، یک نفر مشاور و یک نفر دارای مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های علوم انسانی یا علوم اجتماعی ضروری است.

برخی مشکلات کاری مددکار اجتماعی در ایران
مددکاران اجتماعی در کشور با برخی از مشکلات و مسایل روبرو هستند که عبارتند از :
عدم پرداخت حقوق و مزایای کافی به شاغلین با توجه به سختی کار آنها

عدم توجه کافی به  این شغل به عنوان شغلی تخصصی و حرفه ای

نبود قوانین حمایت کننده و متناسب با شغل مددکاری اجتماعی برای مثال در کشور قانونی برای برخورد با پدری که فرزند خود را تنبیه می کند، وجود ندارد.

ورود فارغ التحصیلان سایر رشته ها ( از جمله روانشناسی، مشاوره، خدمات اجتماعی و مدیریت) به شغل های مددکاری اجتماعی

نبود گرایش های تخصصی در رشته مددکاری اجتماعی در سیستم آموزش عالی کشور مانند سالمند آزاری، کودک آزاری و…

چشم انداز بازارکار مددکار اجتماعی در ایران

در حال حاضر بازارکار مناسبی در کشور برای فارغ التحصیلان مددکاری اجتماعی از منظر استخدام مددکار یا خود اشتغالی وجود دارد. با توجه به چالش ها و مسایلی که روز به روز در جامعه و زندگی مردم بیشتر می شود، نیاز به مددکاران اجتماعی نیز رو به افزایش است.

به علاوه در کشور فرصت های شغلی زیادی برای مددکاران اجتماعی وجود دارد که هنوز به درستی شناسایی نشده اند. در صورت شناسایی و مشخص کردن آنها و ایجاد زمینه های لازم برای کارآفرینی و تاسیس کلینیک های مددکاری اجتماعی، پیش بینی می شود در سال های آتی بازارکار خوبی پیش روی علاقه مندان شغل مددکاری اجتماعی باشد.

وضعیت استخدام مددکار اجتماعی در برخی کشورهای جهان
آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام مددکاران اجتماعی بین سال های۲۰۱۰  تا ۲۰۲۰ ، رشدی حدود  ۲۵ درصد خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل۱۴ درصد می باشد.

استرالیا – در بازه زمانی۵ سال گذشته میزان استخدام مددکار اجتماعی در مقایسه با رشد متوسط همه مشاغل ( ۱۰.۲ درصد) رشد زیادی برابر ۵۵.۲ درصد داشته است. برای سال های آینده نیز رشد بسیار خوبی برای آن پیش بینی شده است.

درآمد مددکار اجتماعی
مددکاران اجتماعی که در بخش های دولتی مشغول به کار هستند، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کنند. آنهایی که در سازمان ها و مراکز خصوصی استخدام شده اند، با توجه به میزان دانش، مهارت، تجربه و توافق صورت گرفته با کارفرما، درآمدهای متفاوتی دارند. مددکاران اجتماعی که خود کلینیک دارند نیز با توجه به میزان فعالیت و تعداد مددجوها، درآمدهای مختلفی کسب می کنند.

درآمد مددکار اجتماعی در برخی از کشورهای جهان
آمریکا – متوسط درآمد سالانه مددکاری اجتماعی۴۲.۴۸۰  دلار (برای همه مشاغل۳۳.۸۴۰  دلار) در سال۲۰۱۰  و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۴۱.۲۰۰ دلار بوده است.

استرالیا – متوسط درآمد سالانه مددکاران اجتماعی حدود۶۰.۰۰۰  دلار ( قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان – متوسط درآمد سالانه مددکاران اجتماعی برای افراد تازه کار بین۲۹.۵۰۰  تا۳۸.۰۰۰  دلار و برای افراد با تجربه بین ۳۹.۰۰۰ تا۶۰.۰۰۰  دلار می باشد.

توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه
در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top