تاریخ انتشار: شنبه 1397/07/14 - 09:42
کد خبر: 285088

دروازه‌ها فقط به افتخار تو گشوده می‌شوند؛

به افتخار برترین مهاجم تاریخ آسیا

به افتخار برترین مهاجم تاریخ آسیا

لژیونر شدن این ستاره هیچ افتخاری برای او به ارمغان نیاورد و او در هفت سال که سال های دور از خانه نام دارد ، اکثرا از روی نیمکت بازی ها را دنبال می کرد و جز اندک دفعاتی که فرصت بازی یافت ، نتوانست مقابل دروازه بانهای تیم های مختلف به موفقیت برسد و سلطان شکست خورده و شاه در پرده ی این دوران شاید لقب بدی برای او در صحنه ی باشگاهی نباشد.

به گزارش خبرنگار ورزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فوتبال شاید یک بازی یازده نفره باشد اما در آن همیشه قهرمانان ،  تمام کننده های بزرگ اند . گلزن هایی که حتی استایل خوشحالی شان نیز مورد تقلید قرار می گیرد . تقلیدی که نه از سر توجه یابی بلکه آرزویی است دیرینه برای مقلدان تا مانند ستاره ها شوند .

گلزن برتر تمامی ادوار
برای تمامی مردم دنیا ، نام گلزن برتر یک نام است و آن هم علی دایی . بازیکنی تمام کننده که تیمی از زیر دست و بالش در نرفت و همه جرعه ای از جام گلزنی اش را چشیدند و دروازه خود را در برابر او همیشه باز می دیدند. مهاجمی که با همه جای بدنش گل می زد ! همه جای بدنش !!!

به افتخار برترین مهاجم تاریخ آسیا

هیچ کس در یاد ندارد که اول فروردین 1348 شمسی در ایران چه روزی بود ؟ ترافیک بود ؟ هوا آلوده بود؟ چند زوج جوان در این روز به خانه ی بخت رفتند ؟ چه آرزوهایی بر سر سفره هفت سین از خداوند خواسته شد ؟ بچه های آن روز نمی دانند از بزرگتر ها چه قدر عیدی گرفتند ؟ و یا حتی چند کودک متولد شدند اما همه یکی از این کودکان را می شناسند . کودکی که آقای جهان شد . کودکی که نامش همواره با گل همراه بود .

علی دایی متولد یکم فروردین هزار و سیصد و چهل و هشت شمسی و زاده ی اردبیل است .  علی دایی، فوتبال خود را از استقلال اردبیل آغاز کرد. او پس از قبولی در دانشگاه صنعتی شریف و اقامت در تهران، به تیم تاکسیرانی تهران پیوست. دایی پس از آن، چهار سال در تیم بانک تجارت در مسابقات لیگ تهران به میدان رفت و از آنجا بود که موردتوجه مربیان وقت تیم‌های فوتبال قرار گرفت و برای اولین بار به تیم ملی دعوت شد. دایی پس از آن به تیم پرسپولیس تهران پیوست و دوران فوتبال حرفه‌ای خود را با بازی در جام آزادگان آغاز کرد.

به افتخار برترین مهاجم تاریخ آسیا


دایی در اولین فصل حضور در پرسپولیس ، 15 گل به ثمر رساند . وی در کنار فرشاد پیوس در مجموع توانستند 35 گل به دروازه حریف حواله کنند. دایی در همین فصل و در چارچوب مسابقات لیگ آزادگان همراه با پرسپولیس به مقام چهارمی رسید . در دومین فصل حضور خود در جمع سرخپوشان یعنی سال 1374 وی موفق شد چهار گل بزند و همراه با پرسپولیس این جام را فتح کند اما این سال آغاز لژیونر شدن دایی بود . وی در پایان همین فصل از پرسپولیس خداحافظی و در شهریور 75 با السد قطر پیوست .

به افتخار برترین مهاجم تاریخ آسیا

لژیونر شدن این ستاره هیچ افتخاری برای او به ارمغان نیاورد و او در هفت سال که سال های دور از خانه نام دارد ، اکثرا از روی نیمکت بازی ها را دنبال می کرد و جز اندک دفعاتی که فرصت بازی یافت ، نتوانست مقابل دروازه بانهای تیم های مختلف به موفقیت برسد و سلطان شکست خورده و شاه در پرده ی این دوران شاید لقب بدی برای او در صحنه ی باشگاهی نباشد . او به همراه السد در فصل 1997-1996 به پنجمی راضی شد و در پایان فصل ، قطر را به مقصد آلمان ترک کرد و به (( آرمینا بیله فلد )) پیوست . در اولین فصل حضور در آلمان . با تیم بیله فلد به مقام هجدهم رسید و به لیگ 2بوندسلیگا سقوط کرد . او در این فصل هفت گل به ثمر رساند و هم چنین با کریم باقری هم تیمی بود اما نتوانست از سقوط آرمینا بیله فلد جلوگیری کند . سقوطی که تیم آلمانی هنوز نتوانسه آن را جبران کند و پس از گذشت قریب به یازده سال ، هنوز در لیگ 2بوندسلیگا با حریفان دست و پنجه نرم می کند .

به افتخار برترین مهاجم تاریخ آسیا

علی دایی در سال ۱۹۹۸ به عنوان اولین بازیکن ایرانی به تیم بایرن مونیخ آلمان پیوست . شماره ی 24 بایرن مونیخ بیشتر یک نیمکن نشین بود تا مهاجم نوک . او در این فصل تنها 6 گل به ثمر رساند و از نظر مجله کیکر نمره ی 73/3 لایق این فوق ستاره ی ایرانی بود . البته دایی در این فصل همراه با بایرن به مقام قهرمانی بوندسلیگا رسید و در فینال لیگ قهرمانان اوپا دو بر یک به منچستر یونایند باخت و نایب قهرمان شد.

به افتخار برترین مهاجم تاریخ آسیا

دایی در پایان این فصل به هرتابرلین پیوست و در طول سه فصل حضورش در این تیم ، نتوانست عنوان بزرگی کسب کند و بیشتر جانشین بازیکنان حاضر در زمین بود .

علی دایی در سال 2002 به الشباب امارات پیوست و در حالی که قرار دادی دوساله داشت اما با پایان سال اول به دلیل آن که مورد توجه سران الشباب قرار نگرفت از این تیم جدا و به پرسپولیس پیوست . او در اولین سال بازگشت به ایران همراه پرسپولیس پنجم شد اما با زدن شانزده گل به مقم آقای گلی این رقابت ها نائل آمد .

دایی دو سال نیز در صبا باتری توپ زد . سال اول در لیگ نهم شد و 12 گل زد  و در جام حذفی قهرمان شد . در سال دوم به مقام چهارمی رسید و در پایان فصل به دلیل نتایج نامطلوب در جام جهانی 2006 ، او در لیست فروش صبا قرار گرفت و به سایپا پیوست.

دایی پس از حضور در سایپا ، تنها مربی – بازیکن قهرمان لیگ برتر نام گرفت . او در فصل 1386-1385 به همراه سایپا قهرمان شد و تنها جام قهرمانی جام خلیج فارس را برای این خودروساز در شرایطی به ارمغان آورد که هم سرمربی بود و هم بازیکن ! و در پایان این فصل نیز از دنیای بازیگری خداحافظی کرد.

دوران ملی او پرشکوه ترین دوران زندگی او و حتی پرشکوه ترین دوران  تیم ملی ایران نیز بود . تقریبا هیچ تیمی از گزند وی در امان نبود و همه ی تیم ها بالاخره یک گل از او دریافت کردند . او توانست به همراه ایران قهرمان جام اکو ۱۳۷۲ ، قهرمان LG کاپ ۱۳۸۰ ، قهرمان LG کاپ ۱۳۸۱، قهرمان بازی های آسیایی ۱۳۸۱ بانکوک ، قهرمان بازی های آسیا-اقیانوسیه ۱۳۸۲ ، قهرمان جام ملتهای غرب آسیا ۱۳۸۳ شود . در ضمن ، دایی همراه با تیم ملی ایران در جام های جهانی 1998 و 2006 نیز حضور داشت.

به افتخار برترین مهاجم تاریخ آسیا

علی دایی با 149 بازی ملی و 109 گل ملی ، آقای گل دنیا نام دارد . آقای گلی که بعضی از گل ها و بازی هایش از ذهن هیچ ایرانی پاک نمی شود . بازی ایران و کره جنوبی در چارچوب بازی های جام ملت های آسیا 1996 را به خاطر دارید ؟ ایران دو بر یک از کره عقب افتاد اما گل های دایی یک کام بک عالی و به یاد ماندنی را برای ما ایرانی ها رقم زد . در دقایق پایانی بازی مربی کره هیچ راهی جز گریه کردن نداشت و قاب تلویزیون ها تنها اشک های سیل آسای مربی کره را به تصویر می کشید.

به افتخار برترین مهاجم تاریخ آسیا

دایی مقابل ازبکستان ، مالدیو و لبنان هت تریک کرد و سه گل به ثمر رساند . در مقابل لائوس ، گوام ، کره جنوبی و نپال ، پوکر کرد و چهار گل زد و در مقابل سریلانکا و در مقدماتی حام ملت های آسیا 1998 ، پنج گل به ثمر رساند .

دایی دو فصل سرمربی سایپا بود . در فصل 1386-1385 قهرمان و در سال 1387-1386 یازدهم شد . در سال های مربیگری بر پرسپولیس یعنی فصل 1389-1388 و 1390-1389 به مقام چهارمی بسنده کرد و در فصل 1393-1392 هم نایب قهرمان لیگ شد . او دو فصل سرمربی راه آهن و یک فصل هم سرمربی صبا ی قم بود .

شاید خیلی ها فکر می کردند پس از جام جهانی 2006 آلمان و آن همه حواشی که درباره اسطوره ی فوتبال ایران به وجود آمد ، دوران بازیگری ملی دایی تمام شده است اما او در سال 2018 نیز برای ایرانی ها افتخار آفرینی کرد و سرمان را سربلند .کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) اخیراً با انتشار مقاله‌ای اقدام به معرفی ۹ مهاجم برتر تمامی ادوار مسابقات جام ملت‌های آسیا کرد و از کاربران سایت خود خواست تا با شرکت در نظرسنجی طراحی شده، اقدام به انتخاب بهترین مهاجم تاریخ جام ملت‌ها کنند.

در پایان فرصت هفت‌روزه شرکت در این نظرسنجی، علی دایی مهاجم پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان با کسب ۵۹ درصد کل آرا (۷۶۷ هزار و ۴۳۸ رأی) عنوان بهترین مهاجم تمامی ادوار جام ملت‌های آسیا را از خود کرد. یاسر القحطانی، مهاجم پیشین عربستان با کسب ۳۵ درصد آرا نزدیکترین رقیب علی دایی در این نظرسنجی بود.لازم به ذکر است که یک میلیون و ۳۰۱ هزار و ۴۱۲ نفر در این رأی‌گیری شرکت کردند.

به افتخار برترین مهاجم تاریخ آسیا

شاید این افتخار هم پایان افتخارات علی دایی نباشد اما پرونده ی افتخارات و حماسه آفرینی های فعلا بسته می شود . به امید تولد اسطوره هایی جدید ، سربلند تر از علی دایی در این خطه ی قهرمان پرور...

* گزرش از احمدرضا خطیبی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
۳۴۰ نظامی اوکراینی دیگر در یک روز کشته شدند
ساخت۳ بزرگراه در انتهای یادگار، بروجردی و شوشتری
تخفیف در برج میلاد در هفته گردشگری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top