به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، فریده اولادقباد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص ادغام معاونتهای تربیت بدنی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش، گفت: اگرچه ممکن است یکی از دلایل آقای بطحایی برای این ادغام چابکسازی به منظور استفاده از این نیروها در سایر بخشها باشد اما کمبود معلم با این گونه اقدامات رفع نمیشود؛ کمبود مشاوره در مدارس به معظلی تبدیل شده که دانشآموزان از یک سو در امور تربیتی و از سوی دیگر در هدایت تحصیلی با سردرگمی روبهرو شدهاند.
ادغام معاونتهای پرورشی و تربیت بدنی در شورای عالی آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش بررسی شود
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر نبود معلم تربیت بدنی در مدارس مانعی برای انجام فعالیتهای ورزشی دانشآموزان شده، افزود: درصورتی که وزیر آموزش و پرورش درصدد ادغام معاونتهای پرورشی و تربیت بدنی است این مسئله ابتدا باید در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح و پس از انجام کارهای کارشناسی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز بررسی شود تا بتوان اثرات این اقدام را بررسی و مشخص کرد.
وی با تاکید بر اینکه برای اجرای این طرح باید نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود، بیان کرد: درصورت جدی شدن ادغام معاونت پژوهشی و تربیت بدنی آقای بطحایی بایستی به همراه دو معاون مربوطه با حضور در کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش دلایل موردنظر خود را برای این تصمیم ارائه دهند و تنها در صورتی که نقاط قوت آن بیشتر بود اجرایی شود.
اولادقباد اظهار کرد: هر اقدامی در آموزش و پرورش باید با کارهای کارشناسی همراه باشد؛ معاونت پرورشی در برههای حذف و مجددا به نظام آموزشی افزوده شد این اقدامات تنها زمان مفید آموزش و پرورش را میگیرد در حالیکه باید از این فرصت برای ارتقا کیفیت آموزش در مدارس استفاده کرد نمی توان بدون کارهای کارشناسی تصمیم های آزمایشی برای نظام آموزشی گرفت.
علت ابتر ماندن طرح حذف مدارس سمپاد چه بود؟
وی خاطرنشان کرد: طرح موضوع ادغام معاونت پرورشی و تربیت بدنی در کمیسیون آموزش مجلس یکی از الزامات است زیرا در غیر این صورت بازخوردهای خوبی از آن به دست نمیآید؛ آموزش و پرورش بدون مشورت با کمیسیون آموزش حذف مدارس سمپاد را در دستور کار خود قرار داد اگرچه این موضوع در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی شده بود اما در کمیسیون آموزش مورد ارزیابی قرار نگرفت به همین دلیل اجرای آن ابتر ماند.
هر یک از معاونت های پرورشی و تربیت بدنی نقش، وظیفه و رسالت ویژهای دارند به همین دلیل ادغام آنها ممکن است کمبود مشاوره و معلم تربیت بدنی در مدارس را وخیم تر کند
عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس تاکید کرد: هر یک از معاونت های پرورشی و تربیت بدنی نقش، وظیفه و رسالت ویژهای دارند به همین دلیل ادغام آنها ممکن است کمبود مشاوره و معلم تربیت بدنی در مدارس را وخیم تر کند.
وی با تاکید بر اینکه ادغام معاونتهای آموزش و پرورش درمانی برای حل کمبود معلم نیست، عنوان کرد: در حال حاضر مدارس 17 هزار کمبود مشاور دارند نیاز است رشته های علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره متناسب با تعداد دانشآموزان در آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان و ماده 28 اساسنامه این دانشگاه جذب شود.
نقش مشاوران در مدارس چیست؟
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان اضافه کرد: با توجه به اینکه آسیبهای اجتماعی روز به روز گستردهتر میشود نیاز به مشاوره در مدارس بیشتر میشود مشاوران علاوه بر آموزش مهارتهای زندگی میتواند در هدایت تحصیلی دانشآموزان نیز نقش پررنگی داشته باشند. این نیروها در ارتباط دانش آموزان با معلمان، معلمان با والدین و… نقش مهمی ایفا می کنند.