تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/10/02 - 19:15
کد خبر: 295439

سالانه ۲۵هزار نفر چشم‌انتظار اهدای عضو

رکورددار جلب رضایت اهدای عضو در کشور گفت: به صورت متوسط سالانه پنج تا هشت هزار مرگ مغزی اتفاق می‌افتد تا ۲۵ هزار نفر در کشور چشم انتظار جلب رضایت خانواده‌ها برای اهدای عضو باشند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر؛ امید قبادی عصر شنبه در نشست ویژه سفیران اهدای عضو استان اردبیل تصریح کرد: در شرایطی که شاخص اهدای عضو در کشور ۱۲ بوده، متوسط ایده‌آل شاخص پیوند اعضا در جهان ۵۰ اعلام شده است تا این موضوع فاصله محسوس در میزان کم رضایتمندی خانواده‌های ایرانی را یادآور ‌شود.

وی افزود: سن غالب مرگ مغزی ۲۰ تا ۴۰ سال بوده که شایع‌ترین علت وقوع آن تصادفات جاده‌ای است.

نائب‌رئیس هیئت مدیره اهدای عضو ایرانیان ادامه داد: تنها بخش سلول‌های بدن که قابل ترمیم نیستند سلول‌های مغز بوده و چنانچه یک سلول آن از بین برود به هیچ عنوان قابل ترمیم نخواهد بود؛ به همین دلیل امیدی برای بازگشت به زندگی عادی بیمارانی که از ناحیه مغزی دچار چنین آسیب‌هایی شدند وجود نخواهد داشت.

نجات جان ده‌ها نفر در گرو رضایت خانواده‌ها
قبادی توضیح داد: اهدای عضو هر فرد مرگ مغزی می‌تواند جان یک تا هشت نفر را نجات داده و یک تا ۵۳ نفر را نیز از معلولیت نجات دهد.

وی افزود: شاخص‌هایی که برای جلب رضایت خانواده‌های دارای بیمار مرگ مغزی درنظر گرفته شده؛ برخورداری از فرهنگ لازم برای کنار آمدن با این موضوع، ساختارشناسی و بهره‌مندی از دانش است و چنانچه بخشی از این ساختار ناقص طی شود در جلب رضایت با مشکل مواجه خواهیم شد.

رکورددار جلب رضایت اهدای عضو در کشور اضافه کرد: متاسفانه ۳۸ درصد افرادی که دچارضایعه مرگ مغزی می‌شوند سرپرست خانوار بوده و این اتفاق در عدم جلب رضایت‌ خانواده‌ها سدی بزرگ ایجاد می‌کند.

جلب رضایت ۱۶ بیمار مرگ مغزی از ۳۲ خانواده اردبیلی
قبادی یادآور شد: استان اردبیل با برخورداری از جمعیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری در هرسال به صورت متوسط دارای ۳۵ تا ۵۰ بیمار مرگ مغزی بوده که طبق آخرین آمار در سال ۹۶ از ۳۲ بیمار رضایت تنها ۱۶ خانواده جلب شده است.

وی تصریح کرد: استان اردبیل دارای رتبه اول شناسایی بیماران مرگ مغزی بوده و با وجود چنین بستری انتظار ویژه‌ای برای افزایش جلب رضایتمندی خانواده‌ها وجود دارد.

نویسنده اولین کتاب برای آموزش مهارت‌های رضایت‌گیری یادآور شد: ۲۱ دلیل عمده برای عدم موافقت با اهدای عضو بیماران مرگ مغزی وجود دارد که در هر مرحله باید با انجام پژوهش‌های اجتماعی دلایل اصلی چنین تصمیماتی مشخص شود.

سمن‌ها برای ترویج اهدای عضو پای کار بیایند
وی با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد در نهادینه شدن فرهنگ اهدای عضو می‌توانند به عنوان بهترین محرک عمل کنند، افزود: در سالیان اخیر با تشکیل و راه‌اندازی بسیاری از سمن‌ها فعالیت‌ چشمگیری در این خصوص پایه‌ریزی شده است.

قبادی با اشاره به اینکه در جهان در هر سه ساعت یک نفر به دلیل عدم اهدای عضو جان خود را از دست می‌دهد، افزود: ترویج فرهنگ اهدای عضو یک مسئولیت اجتماعی بوده و همگان باید نسبت به آن ادای دین کنند.

وی با اشاره به اینکه دریافت کارت اهدای عضو اقدامی نمادین و فرهنگی بوده و تنها به شرطی می‌توان نسبت به پیوند اعضا اقدام کرد که خانواده بیمار رضایت کامل خود را بیان کند.

قبادی یادآور شد: در اهدای عضو به هیچ عنوان محدودیت سنی وجود نداشته و تنها کیفیت اعضای بدن و عدم برخورداری از بیماری‌های خاص مطرح است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بیمه رایگان دهک‌های یک تا پنج جامعه ادامه دارد
وضعیت تولید داروی بیماران SMA در کشور اعلام شد
شخصیت‌های قصه‌های ایرانی در نمایشگاه کتاب
مجازات سوء‌استفاده‌کنندگان از قانون معافیت سربازی چیست
طرح آیفون ۱۶ فاش شد +عکس
اعتماد‌ به‌ نفس بیشتر با استفاده کمتر از شبکه‌های اجتماعی
سیستم درمانی هدف اصلی هکرهای باج‌افزار است
ویژگی‌های شخصیتی که توسط ایمیل‌ها افشا می‌شوند
چرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند؟
افزایش اعتبار بن دانشجویی در نمایشگاه کتاب
ارتقای کیفیت آموزش و پیشرفت علمی با جذب دانشجویان بین الملل
پیام تسلیت رییس دانشگاه تهران در پی درگذشت دانشجوی نخبه
اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
اوج گیری انتقادات از اسرائیل در واکنش به بسته شدن دفتر الجزیره
هشدار سیلابی شدن مسیل‌ها در استان تهران
رژیم اسرائیل در دو راهی تسلیم و شکست
اذعان ارتش اسرائیل به شلیک ۶۵ موشک توسط حزب الله
کاهش قیمت دلار و سکه در معاملات امروز بازار
نشریات دانشجویی روایت‌گر جنبش‌های دانشجویی در حمایت از غزه باشند
کاریکاتور| پشت پرده مضحکه افشاگری پر از گاف بی‌بی‌سی درباره فوت نیکا شاکرمی
دسته عزاداری شهادت امام جعفر صادق(ع) در یزد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top