تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/10/27 - 23:09
کد خبر: 298739

محمدرضا کائینی

نواب صفوی بدون رتوش

نواب صفوی بدون رتوش

از میان تصاویری که از نواب یافته واندوخته ام، دو عکس فوق آمده را بیش از بقیه دوست دارم. نخست تصویری که او را در حال صلای اذان در لحظه بسته شدن به تیرک اعدام نشان می دهد و دوم که نمایی است از کالبدی که در دوری از صاحب خویش،به ابدیت چشم دوخته است...

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدرضا کائینی*// او عشق دوران نوجوانی من بود که تا هنوز، خلوص، شجاعت و پاکبازی اش، ذهن ودل مرا در افسون خود دارد.

روزی که او را شناختم، هنوز هزاررنگ تاریخ را ندیده بودم. تنها شفقت ودلیری و جانبازی اش مرا گرفت، بعدها که زمانه و کارنامه او و معاصران و رقیبانش را کاویدم، همچنان در کمند مهر او ماندم.

نواب در روزگاری رخ نمود که اربابان، قزاق سوادکوه را از ایران رانده بودند و برای این دیار طرحی نو در می انداختند. همیشه گفته ام که آزادیِ پس از دیکتاتوری به رغم مواهب خویش، مضاری دارد. در آن روزگار به رغم آنکه جریان اصیل دینی و ملی تجدید قوا می کرد، گروههایی نیز بودند که هویت واستقلال و سیادت ایرانیان را به سخره می گرفتند و آنان را همچنان طفیل بیگانه گان می خواستند.

نواب سیاستمدار نبود و صد البته سیاست باز. او در انبان خویش آرمانگرایی وعدالت خواهی داشت. در همین احوال بود که با رهبران نهضت ملی پیمان مودت بست و البته این دست او و یارانش بود که شاخص ترین موانع ملی شدن نفت را از سر راه برداشت (این را طالقانی که خود متمایل به مصدق بود، بر مزارش در احمد آباد ساوجبلاغ گفت) هم پیمان او اما، به محض برتن کردن جبه صدارت، نخست وی را به زندان افکند و تا بیست ماه نیز، آزادش نکرد! او پس از آزادی دریافت که کاهلی سیاست مداران در امر دین، به دلیل ضعف فرهنگ مذهبی جامعه است واز آن پس، تنها در طریق تبلیغ اسلامی وشیعی گام زد.

امروز پس از سال ها و مانند همه بنی بشر، او را مصون از خطا نمی بینم. چه اینکه مثلا: می توانست در پی توافق با اعضای جبهه ملی در منزل محمود آقایی، از آنان تضمین های بیشتری بگیرد، یا نظم گروهی افزون تری بر فدائیان اسلام حاکم گرداند و یا دریابد که آذر سی و چهار، اسفند بیست و نه نیست و خفقان و خشونت آمریکایی حاکم بر جامعه، علاجی فراتر از حذف حسین علاء دارد و....الخ.

این ایرادات و نظایر آن، حتی اگر وارد باشد، چیزی از ارزش ِکرده او و حواریونش نمی کاهد. در این جهان، اعمال به ثمن صدق و اخلاص می سنجند و اگر چنین باشد، هیچیک از چهره های نمادین یافعال دوران نهضت ملی و پس از بیست وهشت مرداد، چون او از این گوهرشب چراغ برخوردار نبودند. او درحالی مردانه به مسلخ رفت که برخی ملی نمایان، از دولت موسوم به کودتا، مقاطعه ها و امتیازات مالی کلان دریافت می کردند و مواجهه با حاکمیت نوپدید را عبث می انگاشتند!...بگذریم.

از میان تصاویری که از نواب یافته واندوخته ام، دو عکس فوق آمده را بیش از بقیه دوست دارم. نخست  تصویری که او را در حال صلای اذان در لحظه بسته شدن به تیرک اعدام نشان می دهد و دوم که نمایی است از کالبدی که در دوری از صاحب خویش،به ابدیت چشم دوخته است...

* پژوهشگر تاریخ

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top