تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/11/10 - 06:59
کد خبر: 300317

خرازی از اروپا نااُمید شد

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: اروپایی‌ها طبعا از منافع خود دفاع می‌کنند و ما نباید انتظار داشته باشیم که از منافع ما دفاع کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، به نقل از ایسنا، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی درباره راهکار خنثی کردن ترفند امریکا در قبال توافق هسته ای میان ایران و دیگر طرف های برجام اظهارداشت: تا حدی که می شود باید با اروپا همکاری داشت البته این بستگی دارد به اینکه آنان هم تا چه حد بتوانند در این چارچوب با ما همکاری کنند.

وی نفس وجود و حفظ برجام را هدف مشترک کنونی ایران و اتحادیه اروپا دانست و اضافه کرد: قرار بود که آنان ساز و کار ویژه مالی SPV را زودتر اجرا کنند و قول داده اند که تا پایان سال اجرایی شود اما باید دید که بالأخره محقق می شود یا خیر؟

خرازی همچنین درباره شباهت ها و تفاوت های میان توافق سعدآباد در دهه ۸۰ با برجام پس از خروج ترامپ، تصریح کرد: کشورها به ویژه اروپایی ها طبعاً از منافع خود دفاع می کنند و ما نباید انتظار داشته باشیم که از منافع ما دفاع کنند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: اگر اروپایی ها در برجام مانده اند و مخالف خروج آمریکا از آن هستند در چارچوب منافع خودشان است نه اینکه بخواهند برای تأمین منافع ما خود را با آمریکایی ها درگیر کنند و این اشتباه نباید در ذهن ما ایجاد شود.

وی گفت: مشابهت برجام امروز با مذاکرات و توافقات آن دوره نیز در همین قضیه است که در صحنه مذاکرات قول هایی داده می شود اما ممکن است به آن عمل نشود چنان که در آن دوره نیز همین طور بود و اکنون نیز چنین است.

خرازی تصریح کرد: در چنین مذاکراتی باید ابتدا بدانیم که تا چه حد می شود به طرف های مقابل اعتماد کرد و چقدر می توان همه تخم مرغ ها را در سبد آنان قرار داد؟ در صحنه سیاسی هیچگاه اعتماد محض وجود ندارد مگر آن که رابطه راهبردی با کشوری داشته باشیم و منافعمان کاملاً با یکدیگر تطبیق داشته باشد که چنین رابطه ای با اروپا نداریم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: ایران و اروپا هر یک منافع خود را دارند؛ البته به این معنی نیست که مذاکره نکنیم، حتما باید مذاکره شود منتهی باید دید که چقدر می توان به یکدیگر اعتماد کرد و اتکایمان باید به خودمان، منابع و ملت باشد تا با قدرت بتوانیم در چارچوب منافع ملی گام برداریم.

وی همچنین درباره جایگاه کنونی ایران در ساختار قدرت جهانی در مقایسه با ابتدای انقلاب گفت: چهل سالگی نمادی برای کامل شدن هر موجود است و نظام ما نیز با گذر از تمام مشکلاتی که از ابتدای انقلاب برایش ایجاد کرده اند اعم از تروریسم، تحریم و دیگر مشکلات داخلی و بیرونی، اکنون به کمال خود نزدیک شده و این در ثبات، استقلال و نقش آفرینی ایران در منطقه کاملاً مشخص است.

خرازی افزود: بنابراین در ارزیابی کلی این موضوع باید گفت که جمهوری اسلامی در این چهل سال به رغم تمام مشکلات توانسته است ثباتش را حفظ و در چارچوب اهدافش حرکت کند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: البته به این معنی نیست که کل اهداف جمهوری اسلامی به طور کامل و نهایی تحقق یافته است اما همچنان که انسان در چهل سالگی به کمال می رسد و باید این کمال یافتگی ادامه یابد نظام ما نیز به کمال نزدیک شده است که امیدواریم روز به روز اهدافش را بیشتر محقق کند.

وی همچنین در پاسخ به این که در چهل سال پس از انقلاب، اهداف شعار اصولی «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» چقدر تحقق یافته است اظهار داشت: این یکی از شعارهای بنیادین بوده و هست، جمهوری اسلامی در دوره های مختلف این هدف را کاملاً محقق کرده و هیچگاه به هیچ قدرتی وابسته نبوده است.

خرازی افزود: یکی از علل مشکلات قدرت های بین المللی با جمهوری اسلامی همین است که ما به هیچ یک از قدرت های جهانی وابسته نیستیم و استقلال، اهداف و ارزش های خود را داریم بنابراین، این به عنوان ارزشی بنیادین از شاخص های مهم نظام است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
از ییل تا هاروارد یک‌صدا برعلیه اسرائیل
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top