تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/11/11 - 13:30
کد خبر: 300519

جزئیات میز نقد غلامرضا تختی ساخته «بهرام توکلی»

امید روحانی: «اگر حُسنی برای فیلم توکلی قائل باشیم به نظر من این است که این شجاعت را داشته که از یک شخصیت با زندگی پیچیده فیلم بسازد. هدف توکلی اسطوره زدایی از این شخصیت است. فیلم هر آنچه که می خواهد بگوید را به دقت در نریشن می‌گوید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، میز نقد غلامرضا تختی ساخته «بهرام توکلی» در ویژه‌برنامه تلویزیونی نقدسینما برگزار شد.

در ادامه جزئیات این مراسم را بخوانید:
میلاد دخانچی: «فیلم تختی بیشتر در قالب یک مستند تلویزیونی قابل عرضه است. یعنی اگر شما آن صحنه‌سازی‌هایی که بابتش پول خرج شده و خیلی هم زیبا انجام شده را حذف بکنید و جایشان عکس بگذارید تقریبا به فیلم ضربه نمی‌خورد و این قاعدتا نقطه ضعف محسوب می‌شود.

بهرام توکلی به عنوان کارگردانی که در جایگاه طراح صحنه و تصویربردار فکر می‌کند از سطح سینمای ایران بالاتر می‌رود، اما وقتی به تولید درام و قصه‌گویی می‌رسد چند پله از سطح سینمای متوسط ایران سقوط می‌کند.»

«فیلم در تولید درام و قصه ضعیف عمل کرده، به ضد خودش تبدیل می‌شود و یک فیلم جذاب سینمایی را در سطح یک فیلم پرتره تلویزیونی پایین می‌آورد. من به عنوان یک جوان نسل جدید در ذهنم تصور یک پهلوان را از تختی داشتم، اما فیلم آن اسطوره را می‌ریزد و من با خودم می‌گویم تختی این بود؟! یک آدم منفعل و پوپولیست که به درو و دیوار نگاه می‌کند، پهلوان نیست!»

«پهلوان کسی است که در معرض خیر و شر قرار می‌گیرد و بین این دو در یک وضعیت سخت با خیر کنار می‌آید. این انتخاب در درام تختی وجود ندارد. هم پهلوانی این شخصیت، هم ورزش، هم سیاست؛ هر کدام از این‌ها قهرمان و ضد قهرمان دارند و تلفیق‌شان می‌توانست یک شخصیت خارق‌العاده ایجاد بکند اما فیلمساز همه را رها می‌کند و به یک روایت به شدت منفعل و ضد سینما رو می‌آورد.

امید روحانی: «اگر حُسنی برای فیلم توکلی قائل باشیم به نظر من این است که این شجاعت را داشته که از یک شخصیت با زندگی پیچیده فیلم بسازد. هدف توکلی اسطوره زدایی از این شخصیت است. فیلم هر آنچه که می خواهد بگوید را به دقت در نریشن می‌گوید. از اول توضیح می‌دهد که آنچه ما از تختی می‌دانیم غلو است. هیچ چیز واقعی راجع به زندگی او نداریم و من نمی‌توانم بیش از این به شما بگویم.»

«وقتی شما دارید درامی از یک واقعه مستند می‌سازید و نریشن می‌آید، سرانجام دارید شیوه معمول یک گزارش را اجرا می‌کنید و اگر خیلی بخواهیم لطف کنیم می‌گوییم مستند. اما کار مهمی که توکلی می‌کند این است که دارد شخصیت را توضیح می‌دهد، اسطوره‌شکنی هم می‌کند ولی تمام این ضعف‌ها و ناتوانی‌هایی که از تختی تصویر می‌کند ارزش مرد را نمی‌شکند ولی به نسل جوان توضیح می‌دهد که این شخصیت چه کسی است. من توکلی را شایسته تقدیر می‌دانم چون قاطعانه می‌گوید این شخصیت اسطوره‌ای جعلی است.»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top