تاریخ انتشار: 11 آبان 1388 - 00:00:00
کد خبر: 3013

شوک اقتصادی به اوباما

سی آی تی بزرگترین موسسه مالی وام دهنده به شرکتهای کوچک و متوسط آمریکایی به شمار می رود و ورشکستگی این موسسه نشان داد وضعیت اقتصادی امریکا آن طور که مقامات این کشور سعی می کنند نشان دهند به دوران ثبات و رونق نزدیک نشده است.

به گزارش« خبر نامه دانشجویان ایران »به نقل از فارس، کارشناسان ورشکستگی موسسه مالی سی آی تی گروپ آمریکا پس از یک قرن فعالیت را ضربه بزرگی بر اقتصاد شکننده امریکا و سیاست اوباما در حمایت از بنگاه های کوچک دانستند.

 در پی عدم موفقیت تلاشهای دولت آمریکا برای نجات موسسه مالی سی آی تی آمریکا این موسسه مالی یک شنبه رسما اعلام ورشکستگی کرد.

این ورشکستگی شکستی برای سیاست های اوباما محسوب می شود که بیش از 2 میلیارد دلار به این موسسه کمک کرده بود.

کارشناسان معتقدند ورشکستگی بانک مذکور بسیاری از شرکتهای آمریکایی را با مشکلات و چالشهای زیادی روبرو خواهد کرد .

به دنبال مخالفت سهامداران سی آی تی با پیشنهاد این موسسه برای کاهش بدهی ها ، سی آی تی اعلام ورشکستگی کرده است .

موسسه سی آی تی ضمن پیشنهادی به سهامداران قصد داشت میزان بدهی های خود را 10 میلیارد دلار کاهش دهد ولی این پیشنهاد مورد موافقت قرار نگرفته است .

ورشکستگی سی آی تی یکی از بزرگترین ورشکستگی های شرکتهای آمریکایی پس از لمن برادرز ، واشنگتن میوچووال ، ورلد کام و جنرال موتورز به شمار می رود . سی آی تی در زمان ورشکستگی 71 میلیارد دلار دارایی و 64.9 میلیارد دلار بدهی داشته است .

سی آی تی به بیش از 2 هزار شرکت کوچک و متوسط و 300 هزار فروشگاه در آمریکا تسهیلات مالی ارائه می کرد.

ورشکستگی موسسه مالی سی آی تی آمریکا خبر بدی برای بورس های جهان بود به طوری که با انتشار این خبر شاخص بورس های امریکا در روز گذشته کاهش یافت.

شاخص بورس های آسیا که در حال حاضر معاملات در آن ها جریان دارد نیز رو به کاهش گذاشته است.

در روز دوشنبه شاخص نیکی 225 ژاپن با 2/2 درصد کاهش به کمتر از 92/9820 واحد رسید . شاص هانگ سنگ در بازار هنگ کنگ نیز با 7/1 درصد کاهش به کمتر از 17/21378 واحد رسیده است . شاخص اس اند پی 200 استرالیا نیز با 2/2 درصد کاهش روبرو شده است . شاخص سهام در بازارهای کره جنوبی ، نیوزلند ، تایوان و سنگاپور نیز امروز با کاهش همراه بوده است .

انتظار می رود با گشایش بازارها در امریکا نیز شاخص بورس های این منطقه به شدت کاهش یابد.

خبرگزاری رویترز طی گزارشی در مورد ورشکستگی موسسه مذکور نوشت: بحران مالی جهان سی آی تی را از تامین مالی خود ناتوان ساخت و رکود دیون آن را به شدت افزایش داد.

این گزارش ورشکستگی بانک مذکور را یکی از بزرگترین ورشکستگی ها در طول تاریخ سرمایه داری امریکا دانسته است و معتقد است اگرچه این پدیده در نظام مالی امریکا شوک بزرگی ایجاد نمی کند اما ضربه بزرگی به اقتصاد شکننده امریکا محسوب می شود.

یک کارشناس اقتصادی اثرات ورشکستگی این بانک را عمدتا روانی دانست و گفت: اگر اثری داشته باشد این اثر عمدتا روانی است و در ذهن مردم با این پدیده تردیدهای بیشتری در مورد سلامت اقتصاد امریکا ایجاد می شود.

از سال 2007 که وضعیت این بانک رو به وخامت گذاشته است ارزش سهام آن به شدت رو به کاهش گذاشته است. در سال 2007 هر سهم بانک سی آی تی 60 دلار معامله می شد اما این رقم در روز جمعه گذشته به 72 سنت کاهش یافته بود.

بانک سی آی تی در سال 1908 تاسیس شد و در طول فعالیت خود یکی از بزرگترین بانک های وام دهنده به بنگاه های کوچک و متوسط بوده است.

از جهت دیگری ورشکستگی این بانک شکستی برای برنامه های اوباما محسوب می شود. اوباما اخیرا اعلام کرد برنامه هایی را برای کمک به شرکت های کوچک و متوسط تهیه کرده و برای کمک به این بنگاه ها منابع مالی جدیدی را اختصاص خواهد داد.

اوباما وعده داده است بیش از 4 میلیون فرصت شغلی با اجرای یک بسته محرک اقتصادی 700 میلیارد دلاری ایجاد کند اما تاکنون موفقیت چندانی در این زمینه نداشته است. کارشناسان معتقدند وی قصد دارد با تمرکز بر بنگاه های کوچک و متوسط به این وعده خود جامه عمل بپوشاند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نقش محوری دانشگاه در مردمی‌سازی اقتصاد
جزئیات جدید از تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران
ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
شناورسپاه از خط استوا عبورکرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی
اتفاقات ورزشگاه‌ها به کرامت بانوان خدشه وارد کرده است؛ ظرف یک هفته بررسی کنید و گزارش دهید
فیلم/ در ون‌های پلیس چه می گذرد؟
انقلاب فرهنگی امام صادق (ع) برای جهاد بود
فیلم/ برگزاری راهپیمایی میلیونی در یمن
سازمان جهانی بهداشت: در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
قاتل فراری دو میهمان عروسی در مخفیگاهش دستگیر شد
قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور
ساحلی‌بازان والیبالیست ایران راهی مرحله یک چهارم نهایی شدند
درخواست آمریکا از قطر برای اخراج سران حماس
ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
محدودیت‌های تردد در معابر تهران به مناسبت شهادت امام صادق (ع)
افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴
طلای جهانی پس رفت
صداوسیما ادعای هک را رد کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top