تاریخ انتشار: شنبه 1398/02/14 - 02:14
کد خبر: 310694

رحیم‌پور ازغدی: سهمیه داشتن اعضای هیئت علمی دانشگاه عادلانه نیست

عضو شورای انقلابی فرهنگی گفت: نگاه پزشکی سکولار به بدن انسان به مثابه یک شی و کاملا تجاری است، اما نگاه پزشکی دینی به بدن انسان به عنوان امانت خدا می‌نگرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ی سخنرانی پیرامون《اخلاق در علوم پزشکی》در دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: هر نوع نگاه از انسان به نوع خاصی از تفسیر از انسان منجر می‌شود، نگاه پزشکی سکولار و نگاه پزشکی دینی به انسان متفاوت است، ویژگی دیدگاه سکولار برخورد تجاری و مادی به معقوله بیمار و بیماری است، اما در دیدگاه اسلامی به بیمار به عنوان کسی که امانت خداوند و خلیفه الله است نگاه می‌شود.

ازغدی ادامه داد: در دین الهی و ادیانی که معطوف به خدا و اخرت هستند و اخلاق را الهی تعریف می‌کنند نسبت به بدن یک حساسیت ویژه‌ای دارند همچنین در غرب هم مسیحیت با وجود اینکه به حاشیه رفت، اما همچنان بعضی از حلقه‌های مسیحی توجه ویژه‌ای نسبت به مسئله دین در پزشکی دارند، اما منابع آن‌ها مبهم و اندک است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  افزود: بدن محل ظهور و حضور روح مقدس الهی است و همانند معبدی است که دست ما امانت است این درست که تسلیم اراده ماست، اما ما نسبت به این بدن در حضور خدا باید پاسخگو باشیم، بدن ما در قیامت علیه ما شهادت خواهد داد پس نسبت به حفظ این بدن مسئولیم این اهمیت بدن است.

وی تصریح کرد: در ادبیات دینی ما از بدن تعابیر متعدد و مهمی وجود دارد و همه قائل به اهمیت جسم و روح هستند، در عالم برزخ هم ما با بدنی سر و کار داریم که شاید به لحاظ ساختاری با این بدن ظاهری متفاوت باشد، اما هویت ما با آن بدن قابل شناخت است و در قیامت هم اشاره شده که بدن‌ها دوباره از گور‌ها بیرون می‌آید و دوباره زنده می‌شوند پس باید به کمک بدن بتوانیم رشد کنیم و وسیله نجاتمان باشد.

ازغدی افزود: نگاه دینی به جسم و بدن نگاه ویژه‌ای است، با این بدن می‌توانیم به صد نوع یا رو به صلاح یا فساد استفاده کنیم  همچنین حقوق بدن و وظایف ما نسبت به بدن مسائلی نیست که بتوان آن را ساده انگاشت و از کنار آن به سادگی رد شد بلکه احترام به این حقوق و وظایف و رعایت آن‌ها موجب رستگاری می‌شود. 

وی ادامه داد: یکی از مقاومت‌هایی که که ادیان در خصوص معقوله کالبدشکافی می‌کردند مسئله احترام و حرمت انسان بود که قائل بودند بدن آدمی شیء نیست و جالب است بدانید اولین بار کالبد شکافی در اسلام توسط مسلمین با مجوز شرعی بعضی فق‌ها با بدن غیر مسلمین صورت گرفت.

عضو شورای عای انقلاب فرهنگی با اشاره به نگاه دینی و الهی به بیمار و بدن تصریح کرد:شما به عنوان کسی که با بیمار سر و کار دارید بدانید که این موضوع سهلی نیست؛ در روایت آمده است اگر از کنار بیماری رد شوی در حالی که بیمار در حالت درد کشیدن است اگر به او کمک نکنی گناهکار و معیت کار هستی.

وی با اشاره به پزشکی منهای کرامت انسان نتیجه اش می‌شود ابزار تجارت گفت: تلقی از بدن به عنوان ماشین و استفاده ابزاری از آن از زمان دکارت و رنسانس به بعد در غرب و به دنبال قدسیت زدایی و برخورد ابزاری از بدن کاملا رواج یافت امروز هم بحرانی در خصوص معنا شناسی جسم و بدن در دنیا هست و از غرب هم شروع شده است، اما اکنون دوباره شاهدیم در غرب تلاش دارند تا از منظر دینی به بدن نگاه کنند و بازبینی در اندیشه‌های خود انجام دهند.

ازغدی  با اشاره به متن سوگند نامه بقراط و ذکر بعضی نکات منفی آن گفت: این سوگند نامه روح دینی دارد و نگاهی اجمالا محترمانه به انسان دارد، اما در جا‌هایی از ان هم نکات غلطی در آن آمیخته شده است، اما باید دید که این سوگندنامه‌ها چه میزان رعایت می‌شود. پزشک، متخصص، پرستار قبل از اینکه این که به این مقام برسند انسان هستند؛ بیمار دارای حقوقی است که باید آن‌ها رعایت شود، قرآن می‌فرماید اگر کسی یک انسان را احیا کند گویی که کل انسان‌ها را نجات داده است.

وی خاطر نشان کرد: همه اصناف و حرفه‌ها و شغل‌ها سوگند نامه‌هایی دارند که باید نوشته شود و آموزش داده شوند تا در جامعه اجرا شود، اما مهمترین از این‌ها سوگندنامه پزشکان است، چون شما مستقیم با جان انسان‌ها سر و کار دارید.

در ادامه ازغدی در پاسخ سوال دانشجویی در خصوص وجود سهمیه‌های مختلف در دوران تحصیلی برای عده‌ای خاص اظهار داشت: ما انواع سهمیه‌ها را داریم که متاسفانه عموم جامعه فکر می‌کنند تنها سهمیه خانواده شهید و جانبازان را داریم برای مثال اساتید هیئت علمی حق این را دارند که فرزندانشان را از یک شهر دیگر و یک دانشگاه دیگر به شهری دیگر منتقل کند آیا این سهمیه‌ها عادلانه اند؟ قطعا همه سهمیه عادلانه نیست.

وی همچنین در پاسخ سوالی مبنی بر درمان کافران و دشمنان در اسلام گفت: کافر با کسی که دشمن اسلام است متفاوت است شخصی اگر کافر باشد در شرایطی که دشمن اسلام نیست و نیاز به کمک و درمان داشته باشد واجب است تا او را درمان کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top