تاریخ انتشار: جمعه 1398/02/20 - 13:15
کد خبر: 311509

چگونه مسئولین جای متهم و شاکی را تغییر می‌دهند؟

صورت مسئله‌هایی که پاک می‌شود

صورت مسئله‌هایی که پاک می‌شود

این روند سکوت در برابر اشتباهات آنچنان در وزارت آموزش نهادینه شده است که وزیر آموزش چند روز پیش نیز گفته بود آمار مصرف مواد مخدر در بین دانش‌آموزان را تعمدا اعلام نمی‌کند. تعمدی که معلوم نیست قصد در بر طرف کردن یا پنهان کردن مشکلات دارد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آذرماه سال گذشته فیلم کوتاهی که از برخورد عجیب «محمدباسط درازهی» نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی با کارمند گمرک شهید بهشتی منتشر شد، که واکنش های بسیاری به دنبال داشت. آقای نماینده در پاسخ به کارمند حراست این مجموعه که تاکید داشت به واسطه عدم هماهنگی نمی تواند اجازه ورود وی را به پارکینگ بدهد، واکنش تندی نشان داد. پس از رد و بدل شدن برخی الفاظ توهین آمیز، کارمند گمرک که از رفتار نماینده مذکور متعجب شده، خطاب به مردم حاضر اعلام می کند، این فردی که در حال توهین است، نماینده مجلس است، در نهایت یکی از ارباب رجوعان درازهی را به بیرون از ساختمان می کشاند و اجازه ماندن به وی نمی دهد.

اتفاقاتی که پس از انتشار این کلیپ رخ داد عجیب تر هم بود، درازهی این کلیپ را فتوشاپ شده معرفی کرد، از طرفی هم مدعی شد که به خاطر رفتار این کارمند تا پای استیضاح وزیر اقتصاد و اخراج مدیرکل گمرک و کارمند هتاک ایستاده است. علی لاریجانی هم در جلسه غیر علنی مجلس که در همین مورد برگزار شده بود و کلیپ آن منتشر شد گفت: « کی این کلیپ داده بیرون، باید برخورد کنیم، آقای دژپسند (وزیر اقتصاد) باید برخورد کند. چون شوخی نیست!»

علی مطهری هم پخش این کلیپ را ب معنای پخش منکر اعلام کرد و بدون آنکه اعلام کند محتوای این کلیپ همان رفتار نماینده مجلس است و خواستار پیگیری و برخورد با افرادی شد که این ویدیو را منتشر کرده اند.

در میان تمام اتفاق ها گویا چیزی که اهمیت بیشتری داشت نه محتوای کلیپ و بلکه انتشار این کلیپ بود. یعنی اگر این مسئله را کسی نمی دید و کسی متوجه رفتار و برخورد زشت نماینده نمی شد، مشکلی پیش نمی آمد، اما اکنون باید مجلس پاسخگوی رفتار های نمایندگانی باشد که به خاطر مقام خود حاضرند تا قوانین را زیر پا بگذارند.

آهنگ جنتلمن و برخورد با منتشر کنندگانش
این ها را گفتیم تا به اتفاق اخیر در برخی از مدارس کشور برسیم. ویدیویی هایی از مدارس مختلف کشور در هفته گذشته منتشر شد که در آن دانش آموزان با آهنگ «جنتلمن» یکی از خواننده های خارج از کشور در حال همخوانی و رقص بودند. در اولین واکنش ها بطحائی، وزیر آموزش و پرورش گفت که مهم ترین هدف دشمنان تغییر هویت فرزندان ماست؛ هویتی که با آموزه های ایرانی و اسلامی عجین شده است. هر چند این جمله نشان دهنده اهمیت فضای مدارس بود اما بطحائی از این مورد گذر کرد و با این که دشمنان در ساخت این کلیپ ها نقش داشته اند هدف این کلیپ ها را ناامیدی مردم متدین و انقلابی دانست، او گفت: گاهی شاهد هستیم دشمن به روش های مختلف تلاش می کند تا خانواده ها را نگران کند و کلیپ ها و تصاویری در فضای مجازی پخش می شود که هر چه توجه می کنیم بیشتر به این میرسیم که هدف اصلی آن، نا امید کردن مردم متدین و انقلابی است.

وزیر آموزش و پرورش در نهایت از تشکیل کمیته ای سه نفره برای برخورد با ریشه تولید ای کلیپ ها خبر می دهد.

صورت مسئله را پاک کنید
واکنش مسئولین به مسائلی از قبیل نماینده مجلس و ویدیو های اخیر مدارس نشان می دهد که گویا مشکل اصلی مسئولین با این اتفاقات نه صرفا آن اتفاق بلکه پخش ویدیوهای آن است. هر چند پخش این ویدیو ها تلخ و به قول وزیر آموزش و پرورش ممکن است هدفشان ناامید کردن مردم متدین باشد اما آیا ندیدن این ویدیو ها که واقعیت مدارس امروزی را نشان می دهد، چیزی از تلخی این ماجرا کم می کند؟

این روند سکوت در برابر اشتباهات آنچنان در وزارت اموزش نهادینه شده است که وزیر آموزش چند روز پیش نیز گفته بود آمار مصرف مواد مخدر در بین دانش‌آموزان را تعمدا اعلام نمی‌کند. تعمدی که معلوم نیست قصد بر طرف کردن مشکلات و یا پنهان کردن مشکلات را دارد.

در واقع مسئولین نه با اصل این قضایا، چه بی احترامی نماینده مجلس باشد و چه وضعیت بد پرورش در مدارس کشور مشکلی ندارند، آنچه برای مسئولان مشکل آفرین است انتشار این گونه اخبار در جامعه است، چرا که پس از انتشار این اخبار مسئولین باید در مورد وظایف عمل نکرده و کارهای اشتباه خود پاسخ بدهند.

مسئولانی که تمایل دارند اتفاقات را از دید مردم پنهان کنند تا برای فرار از پاسخگویی همه چیز را "گل و بلبل" نشان بدهند یقینا هم باید با از انتشار این ویدیو ها که واقعیت ها را به مردم نشان می دهد ناراحت شوند. برخورد با منتشر کنندگان این ویدیو به جای پاسخگویی در برابر اشتباهات و مسئولیت ها نتیجه ای جز ادامه روند اشتباه کنونی در بر نخواهد داشت. شاید حتی باید از منتشر کنندگان این ویدیو ها تقدیر کرد چرا که ما را با واقعیت هایی که چند سال است از آن بی خبر هستیم و در برابر آن واکنش نشان نمی دهیم، روبرو کرده است.

بهتر این نیست که مسئولان آموزشی کشور به جای آنکه یک ماه دیگر از دستگیری مسببان انتشار این ویدیو ها و یا اخراج چند مدیر صحبت کنند، از تغییرات در آموزش و پرورش حرف بزنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top