تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/04/25 - 08:58
کد خبر: 319967

اولین جلسه ستاد مهندسی فرهنگی برگزار می‌شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نخستین جلسه ستاد مهندسی فرهنگی به ریاست معاون اول رئیس جمهوری روز شنبه (۲۹ تیرماه) برگزار می شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نخستین جلسه ستاد مهندسی فرهنگی به ریاست معاون اول رئیس جمهوری روز شنبه (۲۹ تیرماه) برگزار می شود.

شامگاه دوشنبه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی با اعلام این خبر، اظهار کرد: نزدیک به ۱۸ سال از طرح موضوع مهندسی فرهنگی توسط مقام معظم رهبری می‌گذرد و به دنبال آن تلاش‌های مستمری در دبیرخانه این شورا صورت گرفته است.

وی ادامه داد: تاکنون نزدیک به سه هزار نفر از کارشناسان در رشته‌های مختلف برای تدوین سند مهندسی فرهنگی مشارکت داشته اند و ۳۴ جلسه از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی و تصویب این سند اختصاص داشته است. وی خاطر نشان کرد: این سند دومین بار در سال ۱۳۹۳ توسط رئیس جمهوری برای اجرا ابلاغ و به دنبال آن ستاد راهبری سند مهندسی فرهنگی به عنوان اولین گام اجرایی سازی سند توسط رئیس جمهوری تشکیل شد.

به گفته عاملی ریاست ستاد راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور با رئیس جمهوری و در غیاب او با معاون اول است.

تدوین آئین نامه داخلی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اولین دستور ستاد مهندسی فرهنگی تدوین آئین نامه داخلی، تصویب اولویت‌های منطبق با مفاد سند مهندسی فرهنگی کشور و روزآمد سازی تقسیم کار ملی برای اجرایی سازی اهداف سند مهندسی فرهنگی کشور است.

مهندسی فرهنگی چیست
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: برخی نسبت به مفهوم «مهندسی فرهنگی» تصور دارند که نوعی دستکاری در حوزه فرهنگ برای اهداف انحصارکننده است که البته چنین نیست.

عاملی تصریح کرد: مهندسی در ادبیات ما ریشه هزاره‌ای دارد و به معنای محاسباتی عمل کردن است که نوعی رویکرد سیستمی و نگاه نظام مند و یکپارچه به حوزه‌های مختلف را شامل می‌شود.
به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مهندسی فرهنگی به معنای رویکرد علمی، برنامه‌ای با رویکرد مدیریت یکپارچه و منطقی فرهنگ بوده و یکی از زیرساخت‌های مهم اجتماعی ما، زیرساخت فرهنگی است.

توجه به زیرساخت‌های فرهنگی شهری
عاملی در این زمینه، تاکید کرد: همانطور که در زیرساخت‌های شهری به زیرساخت محیط زیستی، سلامت آب و هوا و زیرساخت‌های خدمات شهری نیاز داریم، به زیرساخت‌های فرهنگی شهری هم نیازمندیم در این نگاه، مهندسی فرهنگی یک چیدمان فرهنگی است که در پرتو آن فرد و جامعه از احساس آرامش و زندگی در یک محیط امن و سالم اسلامی برخوردار باشد.

محتوای سند مهندسی فرهنگی
عاملی افزود: سند مهندسی فرهنگی سند جامعی است که موضوعاتی چون سبک زندگی و خانواده، نشاط اجتماعی، روابط بین المللی و جهانی حوزه فرهنگ و ارتباطات درونی حوزه فرهنگ را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: ۱۳ راهبرد کلان ملی، نزدیک به ۱۱۲ برنامه کلان ملی و بیش از ۳۵۰ برنامه اقدام کلان ملی در این سند مورد توجه قرار گرفته است و می‌توان گفت تاکنون در حوزه فرهنگ کاری با این دقت صورت نگرفته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: تغییرات و تحولات کنونی حوزه فرهنگ بسیار سریع است، از همین رو اسناد موجود همگی به شکلی منعطف و به لحاظ روزآمد سازی ادامه دار خواهد بود.

وی افزود: یکی از ۱۳ راهبرد کلان سند مهندسی فرهنگی کشور حوزه اخلاق و مسئولیت اجتماعی و نگاه سند مهندسی فرهنگی کشور کاملاً معطوف به مسائل اصلی جامعه است. موضوعاتی همچون احترام به قانون، کار گروهی و جمعی، احترام اجتماعی همگی در روح سند و محور کانونی سند مهندسی فرهنگی مورد توجه قرار گرفته اند.

ترکیب ستاد مهندسی فرهنگی

وی افزود: وزرای کشور، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت و درمان، ورزش و امور جوانان، آموزش و پرورش، رؤسای کمیسیون مربوطه مجلس مثل کمیسیون آموزش و تحقیقات و کمیسیون فرهنگی، رئیس سازمان صداوسیما، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، یکی از معاونین قوه قضائیه، چهار نفر نماینده از شورای عالی انقلاب فرهنگی و دو نفر نماینده از شورای عالی حوزوی از اعضای ستاد راهبری مهندسی فرهنگی کشور هستند که نشان می‌دهد تمامی دست اندرکاران حقیقی و حقوقی در حوزه فرهنگ در فرآیند تصمیم گیری ستاد راهبری نقش دارند.

تشریح اجزای سند مهندسی فرهنگی
عاملی در مورد اجزای این سند، اظهار کرد: سند مهندسی فرهنگی کشور از هفت فصل تشکیل شده است که فصل اول آن به ارائه توضیحات راجع به سند می‌پردازد، فصل دوم آن ارزش‌ها و اصول حاکم بر مجموعه برنامه‌های سند مهندسی فرهنگی کشور را تبیین می‌کند.

وی ادامه داد: در فصل سوم سند مهندسی فرهنگی کشور چشم انداز فرهنگی کشور در آینده ترسیم شده است که همان استقرار جامعه اسلامی در نگاه گام دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری محسوب می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: فصل چهارم این سند اهداف فرهنگی کشور و فصل پنجم اولویت‌های فرهنگی پیش بینی شده در سند را تبیین کرده که ممکن است بر مبنای مطالعات جدید و با توجه به ظرفیت‌های امروزی بازبینی و روزآمد شود.

به گفته عاملی، در فصل ششم سند مهندسی فرهنگی راهبردهای کلان، برنامه‌های کلان و اقدامات ترسیم شده است که بر این اساس ۱۳ راهبرد کلان، ۱۱۲ راهبرد ملی و ذیل هر راهبرد ملی برنامه اقدام اجرایی طراحی شده است.

عاملی گفت: فصل هفتم سند مهندسی فرهنگی با ارائه چارچوب نهادی سند وظایف ستاد همچنین چگونگی مدیریت ستاد در سطح ملی را تبیین کرده است.

شورای فرهنگ عمومی ستاد استانی نقشه مهندسی فرهنگی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در راستای اهداف نقشه مهندسی فرهنگی، ستاد استانی خواهیم داشت که بر اساس مصوبه سند مهندسی فرهنگی مسئولیت ستاد استانی بر عهده شورای فرهنگ عمومی استان‌ها خواهد بود.

انتخاب نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در ستاد فرهنگی
مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد انتخاب نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور پیش از این توسط حسن روحانی، رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا به دستگاه‌های مجری ابلاغ شد.

بر اساس ابلاغیه رئیس جمهوری «به استناد بند ۳ ماده واحده وظایف و ترکیب اعضای ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور (مصوب ۱۳۹۳/۳/۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی)، حجج اسلام والمسلمین محمد محمدیان، حمید پارسانیا، محمود محمدی عراقی و محسن قمی به عنوان نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور» انتخاب شدند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top