تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/05/07 - 13:44
کد خبر: 321993

بزرگنمایی اینستکس و شرطی‌سازی اقتصاد کشور هیچ توجیه عقلانی ندارد

دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت گفت: با حذف اروپا از تجارت خارجی اتفاق خاصی نمی‌افتد؛ بنابراین بزرگنمایی اینستکس و شرطی سازی اقتصاد کشور هیچ توجیه عقلانی و منطقی ندارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، خدابنده لو، دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت گفت: در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ بیانیه‌ای از طرف کمیسیون اروپا صادر شد که در آن از آغاز فرایند اجرای چهار تصمیم اروپا در مقابله با تحریم‌های آمریکا سخن به میان آمد که پس از گذشت چند ماه طرح مذکور اجرا نمی‌شود، در واقع اتحادیه اروپا با مطرح کردن spv در تلاش بود که در مقابل تحریم‌های یکجانبه آمریکا ایستادگی کند؛ اما spv به اینستکس تقلیل پیدا کرد.

وی با بیان اینکه اینستکس فقط اقلام غذایی و دارویی را پوشش می‌دهد آن هم غذا و دارویی که مصرف نهایی دارند، افزود: اتحادیه اروپا کم‌هزینه‌ترین راه را برای خود جهت دور زدن تحریم‌ها پیشنهاد داده است.

دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اینکه بعد از عدم به نتیجه رسیدن FATF در ایران شاهد اتفاقات جدیدی هستیم که امکان درز اطلاعات فعالان اقتصادی را افزایش می‌دهد، گفت: به گفته موگرینی اینستکس سازوکاری است که در رابطه با شناسایی هویت مشتری بسیار محتاط است و ما در حال پردازش تراکنش‌ها هستیم. این سخنان خانم موگرینی نشان دهنده این است که اینستکس می‌تواند اطلاعات فعالان اقتصادی ایران را شناسایی کند.

خدابنده لو به نامه روز گذشته دفتر تحکیم به مدیرعامل سازوکار ویژه تجارت و تامین مالی ایران و اروپا اشاره کرد و افزود: در این نامه تصریح شده است که قراردادن اطلاعات حساس اقتصادی و دور زنندگان تحریم به دشمن در جنگ اقتصادی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم باعث شکست ما در این حوزه می‌شود. یک نکته مهم این است که اینستکس قرار است در چارچوب قوانین مربوط به شفافیت مالی عمل کند، باید برای بهره گیری از خدمات یا چارچوب FATF را پذیرفت یا هویت مشتری را در اختیار اینستکس گذاشت.

وی بیان کرد: نکته دیگر این است که اتحادیه اروپا فقط ایجاد کننده این سازو کار مالی است و در نهایت این شرکت‌های اروپایی و ایرانی هستند که باید وارد آن شوند، چون این امکان وجود دارد که دولت آمریکا بتواند بانک‌های مرکزی کشور‌ها و شرکت‌های خصوصی و اشخاص را تحریم کند. حتی در صورت عملیاتی شدن این کانال مالی، شرکت‌های اروپایی از بیم تحریم‌های آمریکا حاضر به بازگشت برای فعالیت‌های اقتصادی در ایران نیستند.

خدابنده لو ضعف در مدیریت را بیشتر از مشکلات اقتصادی کشور دانست و تصریح کرد: ایران ۹ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار صادرات به اتحادیه اروپا داشته که بیش از ۸ میلیارد دلار آن حاصل فروش نفت بوده با این وجود اینستکس در حالی مطرح شده که شامل فروش نفت ایران به اروپا نمی‌شود. با این وضعیت و در شرایطی که مثلا صادرات ایران به عراق بیش از ۹ میلیارد دلار است در می‌یابیم که با حذف اروپا از تجارت خارجی اتفاق خاصی نمی‌افتد بنابراین بزرگنمایی اینستکس و شرطی سازی اقتصاد کشور هیچ توجیه عقلانی و منطقی ندارد.

وی بیان کرد: با توجه به فضا و تحلیل‌های موجود و نکات مطرح شده دفتر تحکیم وحدت خواستار شفاف سازی دقیق روند اینستکس است و اگر بناست اطلاعات اقتصادی در دسترس کشور‌های غربی قرار بگیرد کاملا با موضوع مذکور مخالف بوده و اینستکس که شوخی‌ای بیش نبود را یک خیانت می‌دانیم که قرار است با پوسته کمک مالی اروپا رقم بخورد.

خدابنده لو گفت: ما معتقدیم که باید سازوکار اینستکس برای همه مردم ایران شفاف شود و تا پیش از اجرایی شدن باقی مسیر به صورت شفاف و صادقانه روند طی شده به اطلاع مردم برسد و همچنین نسبت به صحبت‌های خانم موگرینی هم جمهوری اسلامی موضع قاطعانه‌ای بگیرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
چطور یک‌ به‌روزرسانی ساده جهان را به آشوب کشید
اسماعیلی: سال ۱۴۰۲ پررونق‌ترین دوره فرهنگ و هنر در کشور بود
ظریف: آماده گفت‌وگو مطابق با برجام و قانون اقدام راهبردی هستیم
اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری +عکس
تصویب آیین نامه تسهیل جذب دانشجویان خارجی در هیات دولت
محمد خزاعی: سعید راد یکی از قهرمان‌های سینمای ایران باقی می‌ماند
تخصیص ۱۱۰ درصد اعتبارات دانشگاه‌ها طی سه سال اخیر
پیام تسلیت رییس و معاون صداوسیما برای سعید راد
آخرین قاب از دولت سیزدهم
رکورد اسطوره ایران در بسکتبال المپیک
خبر خوش بنیاد ملی علم برای تازه فارغ‌التحصیلان متقاضی پسادکتری
خبر خوب معاون وزیر علوم در خصوص دسترسی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی
واکنش ابراهیم حاتمی‌کیا به درگذشت سعید راد
تعجب اعضای حزب کمونیست چین از فعالیت بانوان ایرانی در احزاب
آغاز به کار مدرسه تابستانی آموزش زبان فارسی با هوش مصنوعی
هوای تهران آلوده شد
سردار آزمون به «لالیگا» نزدیک شد
نخست وزیر ژاپن با پزشکیان گفتگو کرد
تقدیر پزشکیان از رای مثبت قزاقستان در حمایت از غزه
مجلس زیر میز گزینه‌های مطرح شده برای وزارت امور خارجه زد
آغاز همکاری علمی بین دانشگاه‌های ایران و اندونزی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top