تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/06/06 - 18:15
کد خبر: 325821

صدای مخالفت با حجاب از فراکسیون زنان مجلس؛

سلحشوری به جای پاسخگویی به نقد قانون حجاب پرداخت!

سلحشوری به جای پاسخگویی به نقد قانون حجاب پرداخت!

حجاب یکی از موضوعات چالشی سال های اخیر بوده است به خصوص که در این سال ها رسانه های غربی به کمک پمپاژ خبری و افرادی مانند مسیح علی نژاد سعی کرده اند تا حجاب و یا موضوع ورود به ورزشگاه برای زنان را به عنوان مشکلات اصلی زنان مطرح کنند و در این میان مسائل اصلی زنان و خانواده نادیده گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حجاب یکی از موضوعات چالشی سال های اخیر بوده است به خصوص که در این سال ها رسانه های غربی به کمک پمپاژ خبری و افرادی مانند مسیح علی نژاد سعی کرده اند تا حجاب و یا موضوع ورود به ورزشگاه برای زنان را به عنوان مشکلات اصلی زنان مطرح کنند و در این میان مسائل اصلی زنان و خانواده نادیده گرفته شده است. در ادامه چالش ها پیرامون حجاب، 31 مرداد ماه پروانه سلحشوری نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون زنان در مناظره ای با حضور لاله افتخاری و طیبه سیاوشی از حجاب به عنوان امری سیاسی صحبت کرده و می گوید: «معتقدم در این کشور حجاب یک مقوله سیاسی است و به هیچ عنوان به دین کاری ندارد. خدا برای پذیرفتن دینش هم کسی را زور نکرده بعد برای حجاب زور بزاریم؟! اگر من را اعدام نمی کردند، کاری میکردم این قانون را اصلاح کنند.من میگویم طرح عفاف و حجاب چه فایده ای داشته؟» او در بخشی دیگر می گوید:«اگر کسی بیاید و به من بگوید که در حالی که مردم در نان شبشان مانده اند شماها 6 متر پارچه را می گذارید برای چادرتان،من قبول میکنم.» سلحشوری در این بیانیه می گوید:« حجم عظینی چادر از خارج وارد می شود خب بگذارید به جای اینکه برای شما چادر وارد کنند پولش را بگذارند برای جای دیگر » او در حالی از حجاب به عنوان امری سیاسی صحبت می کند که در این سال ها یکی از دلایل مهم پیگیری آن، مسائل اجتماعی بوده است.

اما عدم نتیجه بخشی مصوبه عفاف و حجاب که از تصویب آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی 14 سال می گذرد را باید در عوامل متعددی از جمله ناکارآمدی حضور افرادی مانند سلحشوری در فراکسیون زنان و خانواده مجلس دید. باتوجه به اینکه در مصوبه حجاب و عفاف 7  وظیفه برای مجلس شورای اسلامی تعریف شده است تا کنون اقدامات مناسبی در زمینه ی تهیه طرح های قانونی در راستای فرهنگ سازی و ارائه الگوهای مناسب جهت توسعه فرهنگ حجاب انجام نشده است تا به نتیجه مثبتی منتهی شود.

جلس شورای اسلامی و به ویژه فراکسیون زنان و خانواده باید سیاست مطلوبی را در جهت برخورد با قاچاق کالاهای مروج ابتذال و بی حجابی و همینطور وضعیت نابسامان بازار های خالی از محصولات حجابی اتخاذ می کردند اما در مصاحبه های خود با خبرنگاران خارجی از امید خود برای حذف قانون حجاب گفتند. وزارت ارشاد به عنوان نهادی که در مصوبه عفاف و حجاب دارای 21 وظیفه است در بحث مد و لباس ویا در جهت هماهنگی با رسانه های جمعی برای ایجاد حساسیت لازم در خانواده نسبت به اهمیت فرهنگ عفاف و حجاب چه اقدامات مناسبی را انجام داده است؟ شایسته است از عملکرد این وزارت در جهت گسترش فرهنگ حجاب در جامعه سوال شود.

وزارت علوم که در مصوبه عفاف و حجاب دارای 17 وظیفه است در تشکیل دوره های آموزش کوتاه مدت،تحقیق و تدوین کتاب و مقالات مناسب در خصوص فلسفه عفاف و حجاب و..آنطور ک شایسته است اقدام نکرده است.

سازمان صداو سیما که در مصوبه عفاف و حجاب 31 مسئولیت برای آن تعریف شده، دارای بیشترین وظیفه در میان دستگاه های اجرایی و قانون گذاری است اما در عملکرد دارای ضعف های بیشماری ست. استدلال مسئول رسانه این است که باید به گونه ای فیلم بسازیم که مردم از ماهواره دور شوند بعد فرهنگ خود ماهواره را در کانال‌های تلویزیونی به نمایش می‌ گذارند. در برنامه های صدا و سیما آنچه مورد غفلت واقع شده نوع پوشش اسلامی، رفتار مرد و زن و سبک زندگی ایرانی_اسلامی است. در سریال ها مشاهده می شود نقش فرد بی سوادی که در فقر دست و پنجه نرم می کند همواره با پوشش چادر است.

اگر بر تمام این کم کاری ها نظارت درستی اعمال می شد، آن وقت فردی همچون خانم سلحشوری که وظیفه پیگیری دغدغه های اصلی زنان و خانواده را در جامعه اسلامی دارد از فایده نداشتن مصوبه حجاب و عفاف سخن نمی گفت.

سایر دستگاه ها ونهادها از جمله معاونت زنان و هم چنین مجلس به وظایف ایجابی تعیین شده در مصوبه عفاف و حجاب آن طور که باید عمل می کردند،امروز نیروی انتظامی وارد برخورد های سلبی این چنینی نمی شد. شاید برخی از رفتار های گشت ارشاد قابل انتقاد باشد اما چه زمان وقت آن می رسد که بر کم کاری 25 نهاد مسئول دیگر در حوزه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب نظارت شود و از آنان سوال پرسید. حمایت از گسترش فرهنگ عفاف و حجاب حتی در اندازه ای نیست که ارز دولتی به آن تعلق بگیرد. چادر به عنوان نوعی سبک زندگی اسلامی، به لطف مسئولین نه تنها هیچگونه ارز دولتی به آن تعلق نگرفته بلکه حتی مشمول تعرفه گمرکی هم می شود. در حالی که لوازم آرایشی و غذای حیوانات خانگی در سال های اخیر با یارانه دولتی وارد شده اند چادر به عنوان کالای فرهنگی مورد حمایت دولت نبوده است. با این وضعیت بسیاری ازخانواده های کم بضاعت در تهیه چادر مشکلی با مشکل مواجه می شوند که این مسئله برای کشوری اسلامی همچون ما که در آن چادر به عنوان حجاب برتر شناخته شده است نوعی جنگ نرم به سمت کم حجابی است. فراکسیون زنان و خانواده مجلس، طی این دوره اقداماتی در جهت تصویب لوایح مختلف از جمله: تامین امنیت زنان، افزایش حداقل سن ازدواج، تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی، کاهش ساعات اداری بانوان با شرایط خاص، حمایت از کودکان، بیمه زنان خانه دار و... انجام داده اند اما واضح است که علت پافشاری فراکسیون زنان و خانواده و در راس آنان معاونت امور زنان و خانواده در پیگیری مواردی که برای جامعه زنان نه اولویت دارد و نه ضرورت، به دلیل عدم تشخیص اولویت ها و مسائل اصلی و مهم است. ای کاش مسئولین در نزدیکی انتخابات به جای حاشیه سازی و ارائه طرح های مسئله دار به مطالبات و دغدغه های اصلی بانوان بپردازند.

*'گزارش از حانیه زرنگ

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند
احضار هافبک استقلال به کمیته انضباطی و اخلاق
خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود
هاشمی‌نسب ۵۰ میلیون تومان جریمه شد
لبنان رکنی مهم برای جریان مقاومت است
اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد
باقری به روسیه سفر می‌کند
انواع کاغذ دیواری جدید برای پذیرایی
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top