تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/06/12 - 09:49
کد خبر: 326588

«خبرنامه دانشجویان ایران» بررسی کرد؛

ارزیابی وعده‌های دولت پس از ۶ سال

ارزیابی وعده‌های دولت پس از ۶ سال

بعد از ۶ سال از روی کارآمدن دولت آقای روحانی نیاز به بررسی و ارزیابی دقیق عملکرد دولت تدبیر و امید در فضایی خارج از شعار زدگی و سیاست زدگی بر اساس وعده های دولتمردان و علی الخصوص شخص ریاست محترم جمهور می تواند چشم انداز دقیق تر از آینده ارائه کند.

 به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بعد از 6 سال از روی کارآمدن دولت آقای روحانی نیاز به بررسی و ارزیابی دقیق عملکرد دولت تدبیر و امید در فضایی خارج از شعار زدگی و سیاست زدگی بر اساس وعده های دولتمردان و علی الخصوص شخص ریاست محترم جمهور می تواند چشم انداز دقیق تر از آینده ارائه کند و همچنین تصویر صحیحی از عملکرد دولت های یازدهم و دوازدهم نشان دهد.

در این بررسی مسائل کلی لحاظ نشده اند تا فقط بر اساس 30 وعده اصلی آقای روحانی که در سخنرانی ها از زبان خودشان بیان شده اکتفا کرده باشیم. در این بررسی وعده های موفق و ناموفق دولت مورد بررسی قرار گرفت.

چند وعده مهمی که حسن روحانی در انتخابات به انها تاکید کرده است را در ادامه بررسی می کنیم:

بازگرداندن اعتبار گذرنامه ایرانی
«قول می دهم که اعتبار و احترام را به پاسپورت ایرانی برگردانم»، این قول آقای روحانی را با توجه آمار موسسه هنلی و همکاران که هرساله رتبه گذرنامه های کشورهای جهان را اعلام می کنند، بررسی می کنیم.

تیرماه سال ۹۲، درست یکماه قبل از در دست گرفتن قوه مجریه توسط دولت یازدهم، موسسه هنلی و همکاران در آخرین رتبه بندی خود گذرنامه ایرانی را در رتبه ۸۶جهان قرار دادند، حال این که در آخرین گزارش خود که روز دوم جولای ۲۰۱۹ (۱۱ تیر ۱۳۹۸) به روز شده نشان از آن دارد که گذرنامه ایرانی به همراه گذرنامه کشورهای بنگلادش، اریتره، لبنان و کره شمالی در جایگاه 101  قرار دارد.

تقویت ارزش پول ملی
۲۲ خرداد ۱۳۹۲ حسن روحانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم در جریان تبلیغات انتخاباتی ضمن برشمردن مشکلات مدیریتی دولت دهم خصوصا در بازار ارز گفت: دولت شما یعنی دولت تدبیر نخواهد گذاشت که ارزش پول ملی ظرف ۶ ماه به یک سوم کاهش یابد.

همچنین روحانی این وعده‌های ارزی را هم در سال ۱۳۹۲ داد: مگر می‌توان در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که نرخ دلار باید به ۷۰۰ تومان برسد.

ما شاهد هستیم که دلار بعد از چند ماه به چندین برابر قیمت افزایش پیدا می‌کند، مشکل کجاست؟ مشکل عدم مشورت، خودشیفتگی، عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور و بی‌ثباتی‌ها است. چقدر ما در این ۷-۸ سال گذشته شاهد تغییر پیاپی مدیران بودیم؟

وقتی نقدینگی در جامعه بی‌حساب و کتاب بالا می‌رود و طی ۸ سال ۶.۵ تا ۷ برابر می‌شود تورم بزرگی ایجاد می‌شود. وقتی ارزش پول ملی تنزل می‌یابد مردم به دنبال این می‌روند که کاری کنند تا ثروتشان کاهش نیابد. یکی از این کارها مسکن و زمین است لذا فوری این پول سرگردان و سیل بنیان‌کن به سمت مسکن می‌رود و این درحالیست که قیمت دلار در شهریور ماه (۱۳۹۶) ۳۸۰۰ تومان بود و در دولت دوم روحانی تا تومان نیز بالا رفته بود و رکورد تاریخی را به ثبت رساند.

بهبود معیشت مردم
بهبود معیشت مردم به‌عنوان اولین دستور کاری فوری دولت یازدهم بعد از گذشت ۴ سال نه‌تنها محقق نشد بلکه روند افسارگسیخته‌ افزایش قیمت کالاهای اساسی و عرصه را بر مردم تنگ کرده است.
عدم توانایی دولت در مدیریت بازار ارز و طلا، عدم توانایی مقابله با انحصارطلبی شرکت‌های خودروسازی و افزایش قیمت مسکن آخرین دستاوردهای دولت برای مردم است که فشار مضاعفی را بر مردم وارد کرده است و شرایطی ایجاد شده که رسیدگی به معیشت مردم از سیاه ترین نقاط کارنامه دولت بعد از گذشتن 6سال است.

از طرفی نقاط مثبت کارنامه دولت تدبیر و امید یا همان وعده های محقق شده دولت از جمله شفافیت بیشتر در برنامه‌ هسته‌ای میوه ای بود که در سبد غربی ها افتاد و نه ملت وحکومت ایران زیرا که بواسطه این شفافیت در برنامه هسته ای و بر اساس اینفوگرافی‌های منتشر شده در سایت رسمی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران از سوی آژانس به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است که از قبل آن قرار بود تحریم های هسته ای برداشته شوند، گشایش اقتصادی ایجاد شودو... و امروز هیچکدام از این موارد اتفاق نیفتاده است.

* گزارش از حمزه دستیار

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مسئول دفتر رئیس جمهور جدید کیست؟
عکس | خرید جنجالی استقلال در ترکیه
اینفوگرافیک | سن معاون اول در دولت‌های مختلف
اعتماد میان پزشکیان و رهبری پایه بسیار مهمی است
اعلام نتایج اولیه آزمون‌های نهایی پایه دهم
سردار آزمون رسما به الاهلی پیوست
درمان بیماری تالاسمی از طریق ژن درمانی در آینده نزدیک
چای را در این روزهای گرم جایگزین آب نکنید
افزایش ۱۳ درصدی هنرجویان فنی و حرفه‌ای و کاردانش
دولت چهاردهم ارتباط با کشورهای همسایه را تقویت کند
هوای تهران در شرایط ناسالم است
طیب‌نیا: از روز اول در کنار پزشکیان بودم و تا روز آخر خواهم بود
جزئیات حضور رایگان شهروندان در «سرزمین تمدن‌ها»
هیچ سرای محله‌ای تعطیل نمی‌شود
جزئیات محدودیت پروازها در روز تحلیف
پایان رقابت دانشجویی نوآوری اجتماعی با معرفی برترین‌ها
حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهور در ساختمان ریاست جمهوری +عکس
اعلام جزئیات شیوه‌نامه حضور در اربعین حسینی برای اتباع
آماده‌باش عراق برای اربعین از اول صفر؛ ۲ هزار موکب ایرانی در این کشور مستقر می‌شود
آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری در ونزوئلا
والیبال جوانان آسیا؛ ایران به نیمه‌نهایی صعود کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top