تاریخ انتشار: شنبه 1398/06/16 - 09:21
کد خبر: 327202

نگاهی به کمبود نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش؛

سونامی کمبود معلم در راه است

سونامی کمبود معلم در راه است

رفع مشکل کمبود نیرو به طور مقطعی همچون مسکنی است که نمی تواند درمان کامل را به دنبال داشته باشد به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش و سازمان امور استخدامی باید برنامه های مدونی را با جدیت بسیار دنبال کنند البته برخی از این برنامه ها را تاکنون علنی و دنبال کرده اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش در برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد که چندین سال است که با کمبود معلم روبرو هستیم و از طریق بکارگیری بازنشستگان و یا با نیروهای حق التدریسی راه حل های موقت این کمبود را جبران می کنیم. نکته جالبی که در این برنامه مطرح شد این است که «در ۵ سال آینده، سونامی کمبود معلم» خواهیم داشت. الان فقط از مسکن های کوتاه مدت داریم استفاده می کنیم در صورتی که ما محصلان بیکار در جامعه زیاد داریم اما با کمبود معلم روبرو هستیم اگر این بیکاران تحصیل کرده معلم شوند میزان اشتغالزایی نیز کرد اما به گفته سخنگو اموزش و پرورش معلمان از دانشجوبان دانشگاه فرهنگیان باشند در این صورت هم بیکار در جامعه همچنان روند افزایشی پیدا خواهد کرد هم اینکه کمبود معالم سر جای خود پابرجا خواهد بود.

کمبود حداقلی نیروی انسانی در سال تحصیلی جدید
معاون پژوهش برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش استان کرمان از کمبود حداقلی نیروی انسانی در سال تحصیلی جدید خبر داد. حسین براهویی معاون پژوهش برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش گفت: کاستی هایی ممکن است در ساماندهی نیرو در بعضی از مناطق وجود داشته باشد، ولی علت عمده آن کمبود نیروی انسانی تلقی نمی شود. او با اشاره به اینکه تا کنون ابلاغ بسیاری از نیروها در شهرستان ها و مناطق استان به صد در صد رسیده گفت: براساس محاسباتی که انجام دادیم سهمیه هر شهرستان را از نیرو تامین کردیم و مرتب روزانه پایش می کنیم که کار صدور ابلاغ که همان توزیع معلمین و آموزگاران بین کلاس ها و مدارس هست به حد دنبال شود.

براهویی افزود: امیداری با حداقل کمبود نیروی انسانی به استقبال سال تحصیلی ۹۸-۹۹ برویم و با آمادگی بیشتری نسبت به سال های قبل، سال تحصیلی را شروع کنیم. او در خصوص تامین نیری انسانی عنوان کرد: اصل بر استفاده از نیروهای دانشگاه فرهنگیان است و در صورت لزوم می توان از سرباز معلم استفاده کنیم.

معاون پژوهش برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش گفت: دانشگاه فرشتگان ظرفیت قابل توجهی است که ما سالیانه حدود ۱۰۰۰ نفر دانشجو پذیرش می کنیم که بعد از یک دوره ۴ ساله در آموزش و پرورش مشغول به خدمت می شوند.

او تعداد دانش آموزان از پیش دبستانی تا کلاس دوازدهم را ششصد و چهل هزار نفر و تعداد کل نیروهای شاغل در آموزش و پرورش را ۴۴ هزار نفر بیان کرد. براهویی با اشاره به سرانه تعداد دانش آموز برای داشتن معلم گفت: در دوره ابتدایی با عمر تعداد دانش آموز به منظور پیشگیری از بی سوادی، کلاس درس دایر می شود و در سایر مقاطع تحصیلی با حداقل ۷۵ نفر دانش آموز، معلم اختصاص داده می شود.

او تصریح کرد: غالب شاخص های نیروی انسانی در آموزش و پرورش کرمان رعایت شده و ما امروز صاحب یک مدل دقیقی از برنامه ریزی نیروی انسانی هستیم.

رفع مشکل کمبود نیرو به طور مقطعی مسکنی است که درمان کامل را به دنبال ندارد
عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس با بیان اینکه رفع مشکل کمبود نیرو به طور مقطعی مسکنی است که درمان کامل را به دنبال دارد، گفت: نباید آموزش و پرورش کشور را با تصمیمات منعی دچار بحران کرد.

مجید کیان پور با اشاره به اینکه در حالی تا سال آینده جمعیت دانش آموزی به ۱۶ مدیا۔یون نفر می رسد که تا دو سال دیگر ۸۵هزار فرهنگی نیز بازنشسته خواهند شد، گفت: به یقین آموزش و پرورش اساس توسعه هر کشوری است و معلم رکن اصلی آن به شمار می آید به همین دلیل فرهنگیان باید برای جذب در آموزش و پرورش حتی به صورت مقطعی گزینش های لازم علمی و اخلاقی را پشت سر بگذارند اما با جذب نیروهای خرید خدماتی، حق التدریسی، آزاد و نمی توان در راستای این مهم حرکت کرد.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رفع مشکل کمبود نیرو به طور مقطعی همچون مسکنی است که نمی تواند درمان کامل را به دنبال داشته باشد به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش و سازمان امور استخدامی باید برنامه های مدونی را با جدیت بسیار دنبال کنند البته برخی از این برنامه ها را تاکنون علنی و دنبال کرده اند.

وی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش با تربیت معلم صرفا از دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی به مرور اصلاح خواهد شد، افزود: دیگر نیروهایی که صرفا برای رفع نیاز مقطعی جذب می شوند نیز باید پس از گذراندن دوره های آموزشی به سر کلاس ها فرستاده شوند تا شاهد بروز آسیب ها و مشکلاتی از سوی برخی از آن ها در مدارس نباشیم.

کیان پور با تاکید بر اینکه نباید آموزش و پرورش کشور را با تصمیمات مقطعی دچار بحران کرد، اضافه کرد: افزودن یک پایه به هنرستان ها و فنی و حرفه ای جها، یک پایه به متوسطه دوم و ۵ ساله کردن مقطع ابتدایی در یک برهه زمانی کوتاه تصمیماتی بود که بحرانی کمبود نیرو را افزایش داد، در واقع آموزش و پرورش ابتدا عمل می کند و سپس به عمل انجام داده فکر می کند؟

منبع: بشارت نو

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top