به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شرکتی در حد و اندازههای آلفابت همیشه با موضوع نظارت و بازرسی توسط متولیان قانونگذاری در ایالات متحده و کشورهای خارج از آن مواجه بوده است. این داستان سالها است که پیدرپی تکرار میشود؛ کشور یا گروهی از کشورها با هم گوگل را به دادگاه میکشانند و سرانجام، به نوعی توافق میان خود دست مییابند که بیشتر در خدمت برآوردهسازی خواستههای مطرحشده در شکایت اصلی است و همیشه هم پولی به صندوقهای ایالتی واریز میشود؛ در پایان کار، گوگل شادمانه و با خیالی راحت از دادگاه خارج میشود.
بیش از ۵۰ ایالت و منطقه در ایالات متحده هماکنون مشغول تحقیق دربارهی رفتارهای ضدرقابتی آلفابت و پیروینکردن آن از قوانین ضد انحصارطلبی هستند. اما، این بار قضیه با گذشته فرق میکند. آنها اینبار عزم خود را جزم کردهاند تا خطاهای (واقعی یا غیرواقعی) این شرکت عظیم را پیدا کنند. ممکن است بخشی از این حرکت از روی تعصبات باشد؛ اما بیشتر آن در واکنش به شکایتهای مطرحشده علیه گوگل است که بیان میکنند حضور گوگل در اینترنت بهقدری گسترده است که شرکتهای دیگر توان رقابت با آن را ندارند و عملا، هیچ شانسی برای موفقیت شرکتهای جدید وجود ندارد.
موضوع این نیست که از گوگل خواسته شود طوری عمل کند که کاربران آن مجبور نباشند حتما از جیمیل یا کروم روی گوشیهای مبتنیبر اندروید خود (یا اینترنت اکسپلورر روی ویندوز) استفاده کنند و صدها اپلیکیشن جایگزین دیگر وجود داشته باشد که بتوان آنها را بهصورت پیشفرض استفاده کرد. هرچند، اندروید نقش مهمی در هر دو مورد ایفا میکند.
در ایالات متحده، اندروید ۵۰ درصد از سهم بازار گوشیهای هوشمند را در اختیار دارد. این تعداد در فصلهای مختلف با تغییرات اندکی مواجه میشود؛ اما تقریبا ۵۲ دستگاه از هر ۱۰۰ گوشی همراه جدیدی که در ایالات متحده به فروش میرسد، از سیستمعامل اندروید و ۴۸ دستگاه نیز از سیستمعامل iOS استفاده میکند. بهنظر تقسیم عادلانهای میرسد؛ اما اگر به این واقعیت فکر کنید که گوگل بهموجب خدمات متنوعی که ارائه میدهد و تبلیغات زیادی که دارد، سهم بسیار زیادی در فضای آنلاین را به خود اختصاص داده است، نظرتان قطعا تغییر خواهد کرد.
همهی کارهای گوگل، ازجمله توسعه و پشتیبانی از اندروید، با هدف وسعتبخشیدن به سهم آن از بازار انجام میشود؛ چرا که گوگل هر سال میلیاردها درآمد به همین طریق کسب میکند. از این دیدگاه که کارهای بسیاری برای تقویت جایگاه این خدمات و تبلیغات انجام شده است، تقریبا هر دستگاه صرفنظر از اینکه چهکسی آن را تولید یا پشتیبانی میکند، از دیدگاه مالی برای آلفابت اهمیت مییابد و تبدیل به نقطهای برای کسب درآمد میشود.