تاریخ انتشار: 02 شهریور 1390 - 14:07:33
کد خبر: 33066

چهارشنبه بازار کتاب`خبرنامه دانشجویان ایران` /هفته هفتم

برای آنهایی که عزم فرهنگی دارند ولی سوژه ندارند

خبرنامه دانشجویان ایران: در جهان امروز که هر گروه و جرياني مترصد نفوذ و تسلّط بر ذهن نخبگان و بخصوص هنرمندان است، وظيفة دستگاه­هاي فرهنگي و همة دلسوزان فرهنگ ديني و ايراني است که هوشياري لازم را به جوانان هنرمند بدهند تا در شناخت راه از بيراه و بازگشت به خويشتن و شناخت هويت اصيل خود، توانمند شوند.
 
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، اين نظر نويسنده کتاب "ايده­پردازي براي فرهنگ­سازي" است که می گوید: بايد از کلّي­گويي دست برداريم و مصاديق و نمونه­هاي ملموس و امروزي را بيان کنيم. بنیانیان در ابتدای کتاب به تاثیرگذاری فرهنگ از طریق نمادها، رفتارها،ارزش ها و اعتقادات می پردازد و در ادامه به تاثیری که هنرمند در این عرصه با آثار، رفتار و شخصیت خود در جامعه می گذارد اشاره می کند.
 
وی معتقد است فرهنگ در هر حالتي و براي هر فردي از افراد جامعه وجود دارد و در شئون مختلف زندگي او مؤثر و براي حيات جامعه ضروري است. همچنين فرهنگ، پديده­اي پوياست و همواره در تحول و تکامل و از منابع مختلفي تغذيه مي­کند و بخصوص نخبگان جامعه در بارور شدن آن، نقش مهمي دارند. هنرمندان بخشي از نخبگان هستند و تأثير آن­ها در فرهنگ جامعه، به دليل اينکه با احساسات و عواطف افراد سر و کار دارند، بارزتر و سريع­تر است.
 
کتاب "ايده­پردازي براي فرهنگ­سازي" نوشته حسن بنیانیان، کتابِ سرنخ­هاست و از اين زاويه اگر مورد توجه و مداقه قرار گيرد، در بارور شدن ذهن خلاق هنرمندان جوان بسيار مؤثر خواهد بود. نویسنده معتقد است که خلأ های موجود ميان راهکارهاي اسلام و کاربردي شدن آن­ها در جامعه را بايد با هنر پُر کرد. کتاب "ايده­پردازي براي فرهنگ­سازي" راه را به هنرمندان جواني که مي­خواهند داستان بنويسند يا فيلم کوتاه بسازند، نشان مي­دهد و آنان را به عمق جامعه و به لايه­هاي مختلف فرهنگي مي برد و به آنها نشان مي­دهد که اين جامعه و اين فرهنگ، در چه حوزه هایی مشکل دارد و علت بوجود آمدنشان چه بوده است.
 
وی که سمت­هاي مختلفی از جمله معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان نوسازي مدارس کشور؛ معاونت فرهنگي، آموزشي و پژوهشي سازمان مديريت و برنامه­ريزي کشور؛ عضو شوراي مشورتي شوراي انقلاب فرهنگي؛ عضو شوراي هنر شوراي انقلاب فرهنگي؛ عضو کميتۀ فرهنگي شوراي تشخيص مصلحت نظام را عهده­دار بوده است سعی دارد در این کتاب جرقه‌هایی هر‌چند کوچک را در ذهن خواننده برای ایجاد ایده‌هایی نو، فراهم کند. چرا که یکی از عمده‌ترین مشکلات موجود بر سر راه فیلمنامه‌نویسان - به‌ویژه فیلمنامه‌نویسان جوان و غیرحرفه‌یی - محدود بودن ایده‌ها به خصوص ایده‌های اولیه در نزد آنان است و همه‌ی آن‌ها از این محدودیت آزاردهنده رنج می‌برند.
 
کتاب «ایده‌پردازی برای فرهنگ‌سازی» در قالب طرح خاطرات تنظیم شده است و به ظاهر نظم معمول یک کتاب کلاسیک را ندارد، با این حال خواندن آن برای تحریک ذهنی علاقه‌مندان به فیلمنامه‌نویسی به‌ویژه برای جوانان بسیار جذاب خواهد بود.
 
کتاب ايده­پردازي براي فرهنگ­سازي در شش بخش تنظيم شده است. بعد از مقدمه، اولين بخش به هنر و هنرمند اختصاص دارد و موضوعاتي همچون نسبت فرهنگ با هنر، تأثير هنرمند در فرهنگ جامعه، اصالت هنرمند در هنر سفارشي، درمانگري آثار هنري، مسئله الگو براي ايده­پردازي، آفات جشنواره­ها، توسعه معنويت در هنرمندان و ضرورت علم در عرصة هنر، و... را مطرح مي­کند. اغلب اين موضوعات، مباحث دامنه­داري هستند که دغدغه ذهني دست­اندرکاران هنر و توليد آثار و محصولات هنري­اند و متأسفانه به آن­ها کمتر پرداخته مي­شود در حالي که موضوعاتي اساسي به شمار مي­روند.
 
مثلا در بخشی که عنوان چگونه هنرمندی چهره ماندگار می شود می نویسد: دوست عزیزی یک بار می گفت: «برخورد جامعه ما با بسیاری از هنرمندان، مثل این می ماند که زنبور عسلی روی شیر اطمینان آب گرم کنی می نشیند و از همان جا یک دفعه آب فواره می زند و این زنبور اوج می گیرد و بالا می رود اما نمی داند که یک دقیقه بعد باید به شدت سقوط کند.» ما نباید فضایی درست کنیم که طرف دو سال به هنرمند جوان ما بگویند امضا بده.بعد از مدتی هم بگویند چرا فلانی پیدایش نیست؟!
 
در بخش آفات جشنواره ها بنیانیان می نویسد: یکی از آفات جشنواره های ما این است که هنرمندان جوان را زودهنگام به میوه چینی وا می دارد. زیرا مدیران مراکز فرهنگی و هنری نیازمند ارائه گزارش عملکرد هستند و تلاش می کنند با جمع آوری آثار قابل قبول و معرفی چهره های قدیم و جدید، ابعاد خدمات خود را نشان دهند!
 
در صفحه 55 این کتاب مثلثی رسم شده و به محورهایی اشاره می کند که باید در ارزیابی جامع در یک اثر هنری مورد توجه قرار گیرد. انطباق با مبانی دینی و علمی توسط کارشناسان، داوری پیش کسوت های هنرمند و انعکاس نظر یک نمونه تصادفی از مخاطبان پیش بینی شده برای دیدن اثر از اضلاع این مثلث است.
  
در بخش بعدي کتاب، با عنوان «جايگاه هنرمندان در پيشبرد و توسعه کشور»، با اين توضيح که نقش هنرمند، تنها توليد آثاري براي پُر کردن اوقات فراغت نيست، اين موضوعات مطرح شده­اند: نقش فرهنگ در پيشرفت و توسعة کشور، شناخت ارزش­هاي اصيل، افزايش نقش هنرمندان در توسعة کشور، فعاليت­هاي مخرّب ناشناخته.
 
در بخش سوم کتاب که دربارة نقش هنر و هنرمند در اصلاح فرهنگ عمومي است، نويسنده موضوعاتي همچون تقويت انگيزة کاري در افراد از طريق محصولات هنري و به ويژه فيلم کوتاه، استفاده از ذخاير فرهنگي در توليد فيلم کوتاه، نشان دادن فاصله بين باورها و رفتارها به قصد اصلاح ديدگاه­ها و تبيين نتايج گناه، و ضرورت توجه داشتن به منافع کوتاه­مدّت در کنار منافع بلندمدّت را پيش مي­کشد. در اين بخش به اين موضوع مهم اشاره شده که تحولات فرهنگي، در هيچ کجاي دنيا مانند ايران اهميت ندارد زيرا نظام سياسي ايران منوط به پشتيباني اکثريت مردم است و اين مردم وقتي از نظام حمايت مي­کنند که آن را واجد گرايش ديني و مذهبي همه­جانبه ببينند و نيز اينکه اهداف آرماني جامعه، فرهنگي است. ضمن آنکه انقلاب اسلامي، اساساً انقلابي فرهنگي بوده و موفقيت­هاي نظام نيز به واسطة انگيزه­هاي ديني و فرهنگي جامعه و نخبگان به دست آمده است.
 
اما از ديدگاه نويسنده از اين امکان درست استفاده نشده، به چند علّت: «يکي عدم درک درست و کامل بخشي از مسئولين از مقولة فرهنگ است و ديگر، دامن زدن هر چه بيشتر به نيازهاي مادّي در جامعه و سوم، استفاده از درآمد نفت و غافل ماندن از امکانات و داشته­هاي غني فرهنگي و هنري، و در نهايت، ضعف مزمن دستگاه­هاي متولّي امر فرهنگ
 
«رسالت هنر در حفظ و انتقال سنّت­هاي اصيل فرهنگي» عنوان بخش چهارم اين کتاب است که به رسالت هنرمند در اين زمينه توجه مي­کند و ايده­هايي را براي استفاده در توليد محصولات هنري پيشنهاد مي­نمايد.
 
در بخش پنجم، نقش هنر در حل مسائل فرهنگ تخصصي ـ در اينجا منظور آموزش و پرورش است ـ مطرح مي­شود و نويسنده که مدّت زيادي را در آموزش و پرورش مسئوليت داشته، با تأکيد بر اهميت بنيادين نظام تعليم و تربيت، ايده­هاي مختلفي در اين زمينه به مخاطب ارائه مي­نمايد.
 
در این بخش گزارش جالبی را آورده شده است: سال پیش تحقیقی در فرانسه صورت گرفت و نتیجه تحقیقات نشان داده است که هر چه از جلوی کلاس به سمت عقب برویم و همین طور هر چه از وسط کلاس به سمت دیوارها برویم، میزان یادگیری به سرعت کاهش می یابد چرا که دامنه توجه دانش آموزان پایین می آید و به خوبی هماهنگی حرف زدن معلم با حرکات بدنش را حس نمی کند.
 
در بخش پاياني هم نويسنده به نقشي که آثار هنري در پيشرفت اقتصادي کشور مي­توانند ايفا نمايند، مي­پردازد. اين نقش از طريق فرهنگ­سازي در حوزة فرهنگ تخصصي اقتصاد صورت مي­گيرد.
 
در همین بخش نویسنده تحت عنوان بهره گیری از فرصت های فرهنگی برای سرعت بخشیدن به پیشرفت جامعه آورده است: خبر جدیدی را به تازگی شنیدم و خیلی غصه خوردم. تازگی ها می گویند شرط ارتقای پست کارمندان در ادارات چین، رضایت در و مادر آنهاست. فکر می کنید دلیلش چیست؟ نشسته اند مطالعه کرده اند و دیده اند که چین با جمعیت یک میلیارد و ششصد میلیونی چند سال آینده مثلا دویست میلیون سالمند خواهد داشت که اگر بچه هایشان نگه داری آنها را بر عهده نگیرند باید منابع مالی زیادی در چین برای ساخت سرای سالمندان سرمایه گذاری کنند و فهمیدند که باید فرهنگ نگه داری از سالمندان را ایجاد کنند.
 
کتاب ایده پردازی برای فرهنگ سازی که اکنون به چاپ سوم رسیده است، در 206 صفحه، با بهای 3200 تومان، از سوی انتشارات سوره‌ي مهر (حوزه‌ی هنری) چاپ و منتشر شده است.
مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پیام سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در پی شهادت «یحیی السنوار»
پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت شهادت یحیی سنوار
عربستان؛ محل مدنظر پوتین برای برگزاری نشست صلح با اوکراین
همنوایی صدراعظم آلمان با صهیونیست‌ها: رخدادها در غزه کشتار دسته جمعی نیست
مهلت ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۴ تمدید شد
اولین تصاویر از محل انفجار پهپاد حزب‌الله در نزدیکی منزل نتانیاهو
برندگان مسابقه عکس میکروسکوپی در سال ۲۰۲۴ +عکس
معمار فلسطین نوین
حدیث چشمان یحیی
پروژه تاریخی ۷ اکتبر
اعلام رای انضباطی علیرضا بیرانوند در مورد پرسپولیس
نمایشنامه قهرمان آزادی فلسطین
امضای تفاهم‌نامه دانشگاه علامه‌ و انستیتو ریاست‌جمهوری در روسیه
قهرمانی تیم کاراته بانوان دانشگاه آزاد اسلامی در لیگ کاتای ایران
مدافع پرسپولیس به کمیته اخلاق احضار شد
حمله مجدد رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت
"دانشجومعلمان ۹۱ و ۹۲" در انتظار کارت پایان خدمت
افتتاح مجتمع جدید دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) در قم
آیت‌الله جوادی آملی: صهیونیست با اصل اسلام مخالف است
پزشکیان سه‌شنبه راهی روسیه می‌شود
اسلامی شهادت یحیی السنوار را تسلیت گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top