تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/07/18 - 03:33
کد خبر: 331072

واکنش‌ها به طرح جدید رئیسی در قوه قضاییه

فلسفه نهاد هیات منصفه، همان تفکر حضور افکار عمومی در قضاوت است. هیات منصفه متشکل از افرادی از صنوف مختلف است و حضور آن‌ها تضمین یک دادرسی عادلانه و منصفانه تلقی می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از میزان، قاضی سراج، رئیس سابق سازمان بازرسی و نماینده تام الاختیار رئیس قوه قضاییه در تعیین اعضای هیات منصفه سراسر کشور اعلام کرد: «با تاکید آیت الله رئیسی جرایم سیاسی هم این هیات باید طبق قانون رسیدگی کند و علاوه بر جرایم مطبوعاتی، جرایم سیاسی را نیز هیات منصفه مطبوعات رسیدگی خواهند کرد.»

در ادامه بخشی از واکنش ها را به این تصمیم می خوانید:

• عصر ایران: دستور رئیس قوه قضاییه برای ورود هیات منصفه به جرایم سیاسی یک اتفاق خوب و خوش‌یمن است که باید از آن استقبال کرد، هیات منصفه متشکل از افرادی از صنوف مختلف است و حضور آن‌ها تضمین یک دادرسی عادلانه و منصفانه تلقی می‌شود، اینگونه اقدامات در قوه قضائیه نشان دهنده توجه مقامات آن به رعایت و اجرای قوانینی است که می‌تواند موجب تحرک جنبش قانونگرایی در جامعه در تمام سطوح و قوا باشد. مشارکت مردم در آرای قضایی، می‌تواند به شفافیت کمک بیشتری کند.

• روزنامه آرمان: علی نجفی توانا، حقوقدان گفت: رسیدگی به جرم سیاسی از لحاظ تشریفات مربوط به حضور هیات منصفه با تاخیر مواجه بود، اما ظاهرا با رویکرد جدید آقای رئیسی حضور هیات منصفه به عنوان یکی از سازوکارهای ضروری رسیدگی به جرم نشانه‌ای از قانونگرایی دارد، این‌گونه اقدامات در قوه قضائیه نشان دهنده توجه مقامات آن به رعایت و اجرای قوانینی است که می‌تواند موجب تحرک جنبش قانونگرایی در جامعه در تمام سطوح و قوا باشد چراکه در کشور ما تاکنون بیشتر از آنکه خلأ قانونی یا ابهام در آن‌ها مشکل‌زا بوده باشد، عدم اجرای دقیق قوانین باعث چالش‌های متعدد شده است.

• خبرگزاری فارس: محمد علی پور مختار، نماینده مجلس با اشاره به اینکه در پی اقدام قوه قضائیه از این پس جرایم سیاسی در صلاحیت هیأت منصفه مطبوعات مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، بیان کرد: بررسی جرایم سیاسی در هیأت منصفه مطبوعات قدم خوب و بزرگی از سوی رئیس قوه قضائیه است. وی ضمن بیان اینکه این موضوعی است که در قانون ذکر و تصریح شده است گفت: در این باره هیأت منصفه هم تشکیل شده است و این اقدام باعث می‌شود از سویی قانون اجرا و همچنین سمپاشی‌های منفی که در اجرا نشدن قانون افرادی القا می‌کنند رفع شود.

• خبرگزاری مهر: عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان: رسیدگی هیات منصفه مطبوعات به جرم‌های سیاسی علاوه بر جرایم مطبوعاتی، یک مطالبه جدی از سوی نخبگان سیاسی، حزبی و رسانه‌ای بود که از رئیس دستگاه قضا برای اجرایی شدن این مهم تشکر می‌کنیم، اگر رسیدگی هیات منصفه مطبوعات به جرم‌های سیاسی علاوه بر جرایم مطبوعاتی، به درستی اجرایی شود، باعث ایجاد همدلی و وحدت در درون کشور خواهد شد.

•جعفری ایمن آبادی، نماینده مجلس: دستور و تاکید آقای رئیسی بر الزام حضور هیئت منصفه در جلسات دادگاه برای تعیین مصادیقِ جرم سیاسی، بیانگر اصلاحات قضایی در جنبش قانون گرایی در اجرای دقیق قانون است!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
تاریخ معرفی قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران مشخص شد!
اقبال بلند خرید جنجالی استقلال
لحظه اعلام فوت رضا رشیدپور توسط علی اوجی! + فیلم
فروش بلیت چارتری در اربعین ممنوع می شود
نماهنگ/ رژیم صهیونیستی ماندنی نخواهد بود +فیلم
پاسخ به شایعه/ محدودیت پرواز در کشور تکذیب شد
لحظه دیدنی از گزارشگری هادی عامل هنگام قهرمانی امین میرزازاده +فیلم
توسعه نسخه جدید این سیستم عامل بر مبنای هوش مصنوعی
یک استقلالی به در خروج هدایت شد
اگر امتیازات برابر باشد قهرمان لیگ چگونه مشخص می‌شود؟
یحیی گل‌محمدی سرمربی تراکتور می‌شود؟
شوک فدراسیون به استقلال؛ پرسپولیس یک امتیاز جلو افتاد
حمله سایبری دی‌ داس چیست؟
چرا ژیلا صادقی از تلویزیون رفت؟ +فیلم
این غذاها قاتل کبد است!
ژیلا صادقی: من پاسپورت آمریکا دارم +فیلم
اشک‌های بی‌امان ژیلا صادقی در برمودا +فیلم
دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت
اراده کامل ایران برای پاسخ نظامی به اسرائیل به شکلی قوی‌تر
هشدار سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران به حامیان رژیم صهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top