تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/08/14 - 14:46
کد خبر: 333923

در مناظره بین قدیری‌ابیانه و زیباکلام چه گذشت؟

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: انقلاب ایران و مردم ایران خواهان انتخابات آزاد، آزادی مطبوعات بودند و اینکه حکومت قانون مدار باشد این‌ها دلیل رخ دادن انقلاب بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، مناظره سیاسی محمد حسن قدیری ابیانه عضو شورای بین‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و صادق زیباکلام عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در دانشگاه یاسوج برگزار شد.

مذاکره بی اثر است

قدیری ابیانیه در ابتدا این مناظره مطرح کرد: جدول سایت بدهی‌های لحظه‌ای آمریکا نشان داده است که این میزان هر لحظه در حال افزایش است، بدهی دولت آمریکا حدود ۲۳هزار میلیارد دلار است که با درآمد نفت کشور مقایسه کنیم می‌شود ۴۶۰سال درآمد نفت ایران، بدهی کل آمریکا بیش از ۷۴ تریلیون دلار است بدهی خارجی آن‌ها برابر ۱۴۰سال درآمد نفت ایران است که بیش از ۱تریلیون دلار به چین بدهکار هستند.

عضو شورای بین‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: خیلی از کشور‌ها در حال تلاش برای دورشدن از دلار هستند کشور‌های بزرگ مثل چین و روسیه کمتر مایل هستند با دلار معامله کنند، روسیه سعی کرده ذخایرش را از دلار به طلا قرار دهد.تمام اعضای اتحادیه اروپا یورو را با برنامه ریزی چاپ می‌کنند، اما بانک مرکزی آمریکا هر موقع پول کم آورد دلار چاپ می‌کند که برای این کشور خطرناک است، بدهی آمریکا به سرعت در حال افزایش است.

وی در ادامه افزود: کسانی که فکر می‌کنند با مذاکره مشکل حل می‌شود معطل هستند، نیاز آمریکا جلوگیری از افول تک ابرقدرتی است کسانی که می‌خواهند به سراغ آمریکا بروند باید بگویند چه می‌خواهند به آمریکا بدهند؛ امریکا نفت ما و سایر کشور‌ها را می‌خواهد تصاحب کند، مذاکره بی اثر است آمریکا با لبخند کوتاه نمی‌آید اینکه اگر فکر کنیم کوتاه بیاییم آمریکا دست از سر ما بر می‌دارد نیاز‌های آمریکا را نشناخته آمد، حتی اگر قرارداد بسته شود متعهد نخواهد بود، هدف ما این است که نفت ما مال خودمان است و آمریکا حق سلطه بر ما را ندارد.

مردم ایران خواهان انتخابات آزاد بودند

صادق زیباکلام در ادامه مناظر بیان کرد: اگر کسی از کره‌ای دیگر امروز به ایران می‌آمد و قرار بود گزارشی تهیه کند که چرا مردم ایران انقلاب کردند و برای چه بود و برمی گشت می‌رفت و اهالی آن کره از او می‌پرسیدند چرا انقلاب کردند و مشکلشان با پهلوی چه بود؛ او در جواب می‌گوید این‌ها با همه وجود مخالف آمریکا هستند و انقلاب آن‌ها به واسطه دشمنی با آمریکا ومبارزه با آن بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه تاکید کرد: انقلاب ایران و مردم ایران خواهان انتخابات آزاد، آزادی مطبوعات بودند و اینکه حکومت قانون مدار باشد این‌ها دلیل رخ دادن انقلاب بود.

وی گفت: حرف‌های من را اصلا باور نکنید در کتابخانه دانشگاه و مطبوعات سال ۵۸و۵۷ مراجعه کنید که خواست مردم را مطرح می‌کرد، اما این سوال مطرح است اگر آمریکا ستیزی، استکبار ستیزی، صدور انقلاب و نابودی اسراییل اگر جزو اهداف انقلاب نبود و این خواسته‌ها اهداف انقلاب بود پس این آمریکا ستیزی که این مریخی گزارش می‌دهد از کجا آمده است.

زیبا کلام یاآور شد: این کینه و ضدیت با آمریکا از کجا آمده است؟ نظام چه پاسخی می‌دهد که آمریکا ستیزی چرا به وجود آمده است؟ دو دسته پاسخ است، اساسا استکبار و آمریکا ستیزی جزو جوهره انقلاب اسلامی بوده و دلیلی دوم می‌گویند آمریکا در ایران نفوذ و منافع داشت، پهلوی حرف شنوی می‌کرد بعد از انقلاب نفوذ را از دست داد، چون نمی‌خواهد انقلاب را قبول کند و منافع اش را از دست بدهد شروع به توطئه کرد، جنگ راه انداخت و هر تصمیمی گرفته بر علیه ایران بود تا امروز که به اینجا رسیدیم سه دسته شواهد و قراین می‌گویند این پاسخ حکومت و نظام به شماست که می‌گوید چرا دشمن هستیم و در بخش بعدی می‌گویم این گفته‌ها و پاسخ‌ها چقدر واقعیت دارد.

تجزیه ایران جزو اهداف قطعی آمریکاست

قدیری ابیانه در ادامه با اشاره به صحبت‌های زیباکلام اظهار داشت:این آدم مریخی سراغ زیباکلام می‌رود و این حرف‌ها را می‌زند از کسانی در انتخابات حمایت کرد که هزار وعده داد و به یک وعده عمل نکرد، آیا زیباکلام شعار استقلال آزادی را ندید که به مریخی بگوید این‌ها تنها به دنبال اسلام نبودند؟ آیا عدم شناخت دشمن هنر است؟

عضو شورای بین‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درادامه افزود: نمی‌توانیم چشمانمان را روی واقعیت ببنیدم، ببینید آمریکا در حمایت از عربستان چکار می‌کنند، این‌ها داعش را ایجاد کردند، دشمنی ما به خاطر شناخت ماهیت آمریکاست، آمریکا می‌گوید ایرانیِ خوب، ایرانیِ مرده است هر کاری توانستند انجام دادند، از تروریست‌ها حمایت کردند، دارو را تحریم کردند، اگر دشمن را نشناسیم که هنر نکرده ایم، آمریکا برای اینکه جلوی چند قطبی شدن جهان را بگیرد دنبال نفت ایران و ونزوئلا است، آن‌ها به دنبال براندازی هستند که خیالی خام است، آن وقت دنبال عربستان هم می‌روند برای داشتن نفت ایران باید ایران را تجزیه کنند تجزیه ایران جزو اهداف قطعی آمریکاست.

وی در ادامه گفت: عده‌ای در ایران این موضوع را متوجه نمی‌شوند ترامپ برای ما نعمت است که سیاست‌های غرب را علنی می‌گوید، این به نفع ماست، برجام باعث ننگ کشور ماست تعهداتی را دادند آمریکا عمل نکرد، از اوباما پرسیدند چرا امضا کردی گفت: تحریم‌ها فرو نمی‌پاشد، از روحانی می‌پرسند می‌گویند تحریم‌ها لغو شد؛ ظریف و روحانی هیچ چیزی ندارند برای آمریکا بگویند، فکر می‌کنند اگر بروند و قهقهه بزننند و همدیگر را به اسم کوچک صدا بزنند همه چیز حل می‌شود، به حدی تبدیل شده است که باید زودتر دفن می‌شد، اما دولت می‌خواهد این جسد را مومیایی کند که بگوید هنوز برجامی هست.

زیباکلام یادآور شد: سه دسته دلیل را گفتم که می‌گویند بعد از کودتای ۲۸مرداد برنامه‌های آمریکا باعث شد جلوی رشد صنعتی ایران گرفته شود، سوال اینجاست که یک سری صنایع به وجود آمد حسب ادعای ما همه در جهت خیانت بود، چند صنایع در زمان شاه که به وجود آمدند بعد از انقلاب با خاک یکسان کردیم؟ گفتیم ذوب آهن، پتروشیمی و تراکتور سازی، چون اسباب خیانت بودند را نابود کردیم، به عکس آنچه که کردیم مشابه آن‌ها بوده قبلی‌ها را هم توسعه دادیم و مشابه آن را ایجاد کردیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: به نظر شما اگر در سال ۵۷ از شاه می‌پرسیدند چه شده است سال ۵۴و۵۵خبری نبود در حالی که از او این سوال پرسیده شده است و در جواب گفته کدام انقلاب؟ غربی‌ها هستند که علیه من توطئه می‌کنند.

وی گفت: شاه جواب‌های عجیبی داشت یکی این بود که می‌گفت: از زمانی که در خصوص قیمت نفت از سال ۵۲ محکم ایستادم که باید پولش را بدهید و نمی‌شود دیگر مجانی ببرید و بر سر این مسأله محکم ایستادم چراغ سبز دوستی غرب با من تبدیل به چراغ قرمز شد.

زیباکلام مطرح کرد: دلیل دوم شاه که چرا غرب علیه من شد این بود که برنامه‌های توسعه ما داشت به تدریج به بار می‌نشست دلیل اینکه غربی‌ها تیشه به ریشه من زدند این بود داشتم کشور را به سمت صنعتی شدن و پیشرفت می‌بردم، دلایل دیگری هم گفته است.

قدیری ابیانه با اشاره به صحبت‌های مطرح شده افزود: زیباکلام گفت: اگر من نمی‌رفتم به نفع شما بود چرا حمایت نکردید این خبرنگار آمریکایی بود.

عضو شورای بین‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: خاطرات برژینسکی مشاور کارتر می‌گوید به شاه می‌گفتند هر کاری میکنی انجام بده، نگران کشتار مردم نباش، انقلاب باعث شده بود شاه عقل خود را از دست بدهد، او برای ملت ارزشی قائل نبود، فکر می‌کرد همه زیر سر آمریکاست شاه مشاعرش را از دست داده بود.

وی گفت: افتخار شاه این بود هویدا ۱۳سال نخست وزیر بود، او هم جنسگرا و هم بهایی بود، بیخودی آمریکا و شاه را تطهیر نکنیم، رئیس ساواک به شاه می‌گوید مملکت ایران مذهبی و شیعه است این به نفع سلطنت شما نیست که نخست وزیر شما همجنس گرا باشد شاه گفت: مردم از کمر به پایین آزاد هستند این است حکومتی که زیباکلام تطهریش می‌کند، چیزی که در دوران انقلاب صورت گرفت خیلی با چیزی که انقلاب می‌گوید تطابق ندارد.

آیا خودمان در تحریک صدام برای حمله به ایران نقش نداشتیم؟

زیباکلام یادآور شد: بار‌ها شنیدیم امریکایی‌ها بعد از انقلاب دنبال کودتا بودند و به این جمع بندی رسیده بودند تا جلوی انقلاب را بگیرند یعنی اینقدر احمق بودند که این کار را در مهر، آبان یا آذر ۵۷انجام دهند که ارتش شاه در دنیا سوم یا چهارم بود آمریکایی‌ها عقلشان نمی‌رسد، آمریکا زمانی می‌توانست کودتا کند که ارتش از هم پاشیده، فرمانده هانس اعدام شده، صد‌ها اسلحه دست مردم افتاده است اگر بنا بر کودتا داشتند قبل از انقلاب کودتا می‌کردند که ارتش یک دست بود هرچیزی به عنوان کیفرخواست علیه آمریکا مطرح کردیم جدی نگاه کنیم می‌بینیم خیلی آن چیزی که می‌گوییم نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد: آیا خودمان در تحریک صدام برای حمله به ایران نقش نداشتیم؟ تمام آن چه که ما به عنوان کیفرخواست علیه آمریکا مطرح می‌کنیم اگر دقیق‌تر نگاه کنیم یک چیز دو طرفه است ما به خودمان توجه نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: در این سه دوره نگفتم آمریکا خوب یا بد است تلاش می‌کنم شما را به سمت مقداری مطالعه و نگاه واقع بینانه سوق دهم و این تبلیغات دولتی را همین گونه نپذیرید.

قدیری ابیانه افزود: من صحبت زیباکلام را تایید می‌کنم که میگوید آمریکا خوب یا بد است؛ بلکه می‌گوید آمریکا عشق است.

در ادامه یکی از دانشجویان گفت: کاش زیباکلام از برجام فرار نمی‌کرد کاش آقای زیباکلام از جوجه اردک زشتی که به مردم قالب کردند می‌گفت.

قدیری ابیانه در پاسخ به سوالات دانشجویان گفت: مقام معظم رهبری در خصوص برجام خطوط قرمز را مشخص کردند و گفتند تعهدات گام به گام انجام شود، اما توجه نکردند ترمز انقلاب را آقای ظریف و زیباکلام نمی‌توانند بکشند.

عضو شورای بین‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه افزود: من نمی‌گویم همه روستا‌ها گاز دارند، اما نگاه کنیم بعد از انقلاب چند روستا گاز دار شدند و چند تا گاز ندارند.

وی گفت: یکی از حرف‌های عجیبی که شنیدم این بود زیباکلام می‌گفت: اگر آمریکا می‌خواست کودتا کند می‌توانست سال ۵۷ کودتا کند؛ خب معلوم است آمریکا نمی‌خواست علیه شاه کودتا کند، اگر به جای رئیس جمهور دروغ گو رئیس جمهوری که اهل مبارزه بود انتخاب می‌کردیم و برادرش وام صفر درصد نمی‌گرفت و نگوید با دستگاه قضا اعلان جنگ می‌کنم وضع ما اینگونه نبود، رییس جمهوری باید می‌داشتیم که مدیریتش داعشی نباشد، باید این‌ها را انتخاب کنیم بروید رای خودتان را درست کنید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top