در ترکیه روزانه حدود ۹ میلیون لیتر بنزین مصرف میشود، درحالیکه در ایران با تعداد مشابه خودروها، در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون لیتر در روز بنزین مصرف میکنیم.
دلیل این اختلاف بالا را علاوه بر مسائلی، چون مصرف بهینهتر سوخت توسط ناوگان حملونقل ترکیه نسبت به خودروهای ایران، مالیات بالای بنزین در ترکیه و بهتبع آن قیمت بالای عرضه بنزین و فرهنگ درست مصرف ناشی از قوانین بازدارنده، در سهم بالای گاز مایع (CNG و LPG) در سبد سوخت حملونقل این کشور باید دنبال کرد.
بیش از ۷۰ درصد مصرف گاز مایع در ترکیه مربوط به خودروها بوده، در واقع ترکیه با افزایش سهم گاز مایع در سبد سوخت خودروها و فرهنگسازی مصرف در این زمینه، توانسته مصرف بنزین را بهمیزان زیادی کنترل کند؛ بهطوری که علاوه بر آثار مثبت اقتصادی ناشی از صرفهجویی در مصرف بنزین، هوایی پاکتر به کلانشهرهای خود هدیه کند.
در ایران نیز روزانه چیزی در حدود ۲۰ میلیون مترمکعب معادل ۲۰ میلیون لیتر، CNG مصرف میکنیم، در حالی که ظرفیت اسمی نصبشده عرضه سوخت CNG بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب در روز است، در واقع نیمی از ظرفیت اسمی نصبشده عرضه سوخت CNG کشور هماکنون بدون استفاده است.
با افزایش قیمت بنزین به هر لیتر ۳۰۰۰ تومان و سهمیهبندی بنزین ۱۵۰۰ تومانی، یکی از بهترین جایگزینهای مصرف بنزین، سوخت CNG است که قیمت فروش هر مترمکعب آن ۴۵۳ تومان بوده و از آنجایی که فروش گاز CNG در جایگاههای سوخت بر اساس واحد کیلوگرم انجام میشود، با تبدیل واحدها و بر مبنای مصوبه هیئت وزیران، قیمت فروش هر کیلوگرم سوخت CNG بهمیزان ۶۵۶.۸ تومان است.