تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/09/04 - 15:03
کد خبر: 336022

گزارشی از اقدامات و حواشی مجلس شورای اسلامی بعد از افزایش قیمت بنزین؛

لطفا ما را جدی بگیرید

لطفا ما را جدی بگیرید

روزهای قبل از اعلام افزایش قیمت ها بارها و بارها نمایندگان مجلس و از جمله اعضای کمیسیون انرژی هرگونه افزایش قیمتی را منکر شده بودند که این مهم خود تاکید بر این بی اطلاعی است.صحبت های نمایندگان مجلس پس از مصوبه افزایش قیمت بنزین نشان داد قرار نیست آبی از این مجلس گرم شود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در پی گرانی شوک آور بنزین و اتفاقات نگران کننده در پی آن همه چشم ها به نمایندگان مجلس شورای اسلامی بسته شد؛ مردم نگران منتظر اتفاقی مهم و اقناع کننده از بهارستان بودند، اتفاقی که در 4 سال اخیر از این مجلس دیده نشد.شاید مردم منتظر بودند نمایندگان مجلس بخاطر نزدیکی انتخابات هم که شده تحرکی مثبت و به نفع مردم داشته باشد.

اظهار بی اطلاعی
روزهای قبل از اعلام افزایش قیمت ها بارها و بارها نمایندگان مجلس و از جمله اعضای کمیسیون انرژی هرگونه افزایش قیمتی را منکر شده بودند که این مهم خود تاکید بر این بی اطلاعی است.
صحبت های یکی از نمایندگان مجلس پس از مصوبه افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی مصرف سوخت نشان داد قرار نیست آبی از این مجلس گرم شود.

اسدالله عباسی در جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن بی‌اطلاعی از افزایش قیمت بنزین گفت: «ما اطلاعی از این نداشتیم که چه زمانی قرار است بنزین گران شود؛ ما نماینده مجلس هستیم اما نمی‌دانیم؛ جلسه امروز صبح هم به همین خاطر بود، آقای شمخانی مطالبی را مطرح کردند و سخنان رهبری قرائت شد ما نیز از تصمیم سران سه قوا حمایت و در جهت کنترل قیمت‌ها به دولت کمک خواهیم کرد.»

برخی دیگر از نمایندگان مجلس در جلسه علنی ۲۶ آبان، پشت تریبون قرار گرفتند و نسبت به عدم اطلاع نمایندگان از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین انتقاد کردند وتذکرات بنزینی به رئیس مجلس و سران قوا دادند.حال باید دید نمایندگان چرا از رئیس مجلس توضیح نمی خواهند؟

شوی استعفا برای انتخابات
مکررا اتفاق افتاده است که فردی در طول نمایندگی خود، استعفا داده است اما در انتخابات بعدی شرکت کرده و وارد مجلس شده است. نماینده ها می دانند که استعفایشان ابتدا در صحن مورد وصول قرار گرفته و باید با رای دیگر نمایندگان مورد تایید قرار بگیرد، به طور طبیعی مجلس هم با این نوع استعفاها مخالف است و این نمایندگان هم از این موضوع مطلع هستند. باید از این نماینده ها پرسید اگر متعرض هستید، پس می توانید دور بعد در انتخابات مجلس شرکت نکنید؟

زمانی که رهبری از سران قوا حمایت کردند، استعفای نماینده مجلس، چیزی جز نمایش و حرکت تبلیغاتی  برای اسفندماه نیست. اگر نمایندگان معترض به افزایش قیمت بنزین هستند بایستی دیدگاه خود را از طریق تریبون مجلس و رسانه برای مردم بیان کنند.

در میان انتقاد‌ها کیهان با واکنشی تند به این اقدام پاسخ داد. کیهان نوشت که «استعفای برخی نمایندگان در واکنش به اجرای طرح سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین، چیزی نیست جز طفره رفتن از پاسخگویی و به حاشیه بردن مطالبات مردم.»

واکنش محمد صادق خرازی به استعفاها در مجلس
در پی استعفای چند تن از نمایندگان مجلس در رابطه با گران شدن بنزین سید محمدصادق خرازی در یادداشتی تاکید کرد: امروز در گفت و گویی که با یکی از دوستان مجلسی ام داشتم اشاره ای داشت به اینکه تعدادی از نمایندگان قصد استعفا از نمایندگی دارند، این مسئله بسیار قابل تامل بود! هر چه با خود اندیشیدم متوجه نشدم که این استعفا چه فایده ای برای مردم دارد!؟ کدام گره از وضعیت معیشتی مردم را می گشاید؟ چه فشاری را از روی دوش دولت تدبیر و امید بر می دارد؟ و در نهایت فقط به این نتیجه رسیدم که این اقدام تنها بخشی از مسیر تبلیغاتی دوستان به حساب می آید. اقدام به استعفا در شرایطی که تنها سه ماه از عمر مجلس باقی مانده و برخی از حضرات وکلای مجلس کارنامه قابل دفاعی برای ارائه به مردم ندارند برای استفاده در کمپین های انتخاباتیشان است.

وی در ادامه آورده است: این اقدام زیبنده کسانی که شش سال در قدرت بودند و با این دولت همکاری داشته و دارند، نیست. این اقدام، شایسته کار حرفه ای کنشگران سیاسی نیست، هنوز ترکش های استعفای دسته جمعی مجلس ششم اندام اصلاحات را آزار می دهد، اینکه در آستانه هفتمین سال دولت مورد حمایت، چنین موضعی گرفته شود یا چنین اقدامی صورت بگیرد یعنی فرار رو به جلو! یعنی طفره رفتن از پاسخگویی! خوب است نمایندگان محترم مردم به اصل پدیده و حاشیه های رخ داده آن توجه کنند.

عثمانی نماینده بوکان، جاسمی نماینده کرمانشاه، محمدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر، محمدجواد فتحی نماینده تهران و محمود صادقی نماینده تهران از جمله نمایندگانی هستند که در این شرایط مهم و بحرانی نه تنها کمکی نکردند که با استعفا دادن قصد فرار رو به جلو داشتند.

طرح های مجلس برای کنترل اوضاع

طرح مجلس برای کنترل درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در حال حاضر در مجلس حرف‌هایی درخصوص استیضاح برخی وزرا از جمله وزرای اقتصادی مطرح است.

وی افزود: طرح این استیضاح‌ها به دنبال افزایش قیمت کالاها و برخی گرانی‌ها پس از افزایش قیمت بنزین است حال اینکه کدام یک از این استیضاح‌ها به نتیجه برسد را نمی‌دانم.

عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: در حال حاضر جمعی از نمایندگان طرح دوفوریتی را تهیه و تدوین کردند که براساس آن تمامی درآمدهای حاصل از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین توسط دولت، طرح مردم و به ویژه  اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه شود.

قاضی‌زاده درخصوص دیگر جزئیات این طرح عنوان کرد که براساس طرحی که نمایندگان تدوین کرده‌اند دولت موظف است 100 درصد درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین را فقط و فقط در اختیار مردم قرار دهد.

در نهایت این طرح رای نیاورد و یک فوریت طرح الزام دولت به شفاف سازی درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین تصویب شد.

شفاف سازی درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین
نصرالله پژمانفر به عنوان نماینده درخواست کننده اولویت، گفت: این طرح در رابطه با موضوع شفاف سازی است و تمامی تلاش های نمایندگان باید معطوف به شفاف سازی درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین باشد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از نگرانی های مردم نحوه هزینه کرد درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین است، اظهار کرد: با توجه به جلسه سران کشور و تصمیم های گرفته شده در خصوص نحوه هزینه کرد درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین باید تمامی این منابع صرف مردم شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه میزان صرفه جویی بنزین پس از سهمیه بندی 10 میلیون لیتر در روز است، افزود: درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین بسیار قابل توجه است بنابراین در این طرح تاکید شده است که عوائد حاصل از این افزایش قیمت در حساب خزانه داری آورده شده و 100 درصد آن در مسیر ارائه یارانه به مردم و مازاد بر یارانه قبلی پرداخت شود.

پژمانفر گفت: سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، سازمان حسابرسی در این طرح مکلف به ارائه گزارش های هفتگی و علنی به منظور شفافیت به مردم شدند، در این راستا باید تلاش کنیم هزینه کرد و درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین را کاملا برای مردم شفاف کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه در سال 95، 35 میلیارد لیتر مصرف سالیانه بنزین در کشور بوده است، اظهار کرد: درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین بسیار قابل توجه بوده و حتما باید در مسیر وعده داده شده هزینه شود.

طرح استیضاح وزیر نفت
استیضاح زنگنه دارای محورهایی همچون علت حذف کارت سوخت و راه‌اندازی مجدد آن، افزایش قاچاق سوخت، ارائه‌ی اطلاعات غلط در مورد افزایش قیمت بنزین، عدم صداقت درباره‌ علت گران شدن نرخ بنزین، وجود دستگاه کارت‌خوان در دفتر وزارت نفت، ناکارآمدی در انعقاد قراردادهای میادین مشترکی گازی و نفتی، اتخاذ برخی تصمیمات نادرست در واگذاری‌ها و عدم توجه به توسعه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و فرآورده‌های نفتی است.

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت که استیضاح وزیر نفت با ۵۰ امضاء به هیات رییسه ارائه شد.

استیضاح وزیر کشور
احمد مازنی، عضو فراکسیون امید در مجلس ایران گفت: طرح استیضاح وزیر کشور به دلیل عدم پیش بینی‌های اجتماعی و امنیتی لازم با اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین کلید خورده است.
مازنی درباره دلایل استیضاح رحمانی فضلی همچنین اظهار داشت:

«رحمانی فضلی وزیر کشور و رئیس شورای امنیت است. حوادث اخیر نشان می‌دهد ایشان تمهیدات اجتماعی و امنیتی لازم برای اجرای طرح افزایش قیمت بنزین را فراهم نکرده بود. شورای تامین استان‌ها بعد از آغاز حوادث، اجتماعات و اغتشاشات تشکیل جلسه داده است. این یعنی ایشان به عنوان رئیس شورای امنیت کشور به جای پیش بینی و پیشگیری احتمالی تازه بعد از وقوع حوادث وارد میدان شده که نتیجه آن خونریزی و بازداشت تعداد زیادی از افراد، زندانی شدن و مجروح شدن آنها است.»

استیضاح وزیر کشاورزی
در حالی طرح استیضاح محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی  در دستور کار روز سه شنبه هفته جاری مجلس قرار دارد  که   سخنگوی هیئت رئیسه مجلس امروز پیرامون این موضوع در جمع خبرنگاران گفت: هنوز رئیس جمهور این استعفا را نپذیرفته است و در صورت پذیرش استعفا، وزیر جهاد به صحن نمی‌آید اما به هر صورت موضوع استیضاح در دستورکار روز سه شنبه قرار خواهد داشت.

این استیضاح شاید خیلی مرتبط نباشد ولی تحلیل گران استیضاح های مجلس را طرحی برای دیده شدن می دانند، البته با استعفای حجتی و موافقت رئیس جمهور این اقدام مجلس خودبخود خنثی شد.

روز گذشته عکسی از جلسه هفته پیش مجلس منتشر شد که نمایی تلخ و عجیب و غریب از نهاد قانون گذاری و نظارت کشور را به تصویر کشیده است.

در این تصویر وزیر نیرو که  هفته گذشته برای پاسخ به سوالات نمایندگان به مجلس فراخوانده شده بود، درحال صحبت است اما نمایندگانی که در این نما دیده می شوند، متاسفانه به او توجهی ندارند.

درحالی که اردکانیان پشت تریبون قرار دارد و در حال پاسخ‌گویی به سوالات است، تنها چند نماینده روی صندلی‌های خود قرار دارند و اگر خوب دقت کنیم می‌بینیم از ۲۷ صندلی‌ که در تصویر به چشم می‌خورد، پنج نفر روی صندلی خود نشسته‌اند؛ حالا بماند که از همین تعداد تقریبا هیچ کدام گوش شنوایی برای سوالات وزیر ندارندو موبایل به دست در حال گفت و گو یا توجه به صفحه گوشی های خود هستند.

آبی از این مجلس گرم نمی شود این مسئله را مردم به خوبی متوجه هستند و بنظر می رسد، دست و پا زدن های مجلس برای دیده نشدن در روزهای مانده به انتخابات نمی تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

* گزارش از حمزه دستیار

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top