تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/09/14 - 10:07
کد خبر: 337281

در برنامه «ثریا» چه گذشت؟

دبیران ۵ اتحادیه دانشجویی بزرگ کشور با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «ثریا» به تشریح نقش جنبش دانشجویی در تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید پرداختند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، محمد زادمهر، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در برنامه زنده تلویزیونی ثریا که با حضور دبیران اتحادیه‌های دانشجویی کشور با موضوع عملکرد جنبش دانشجویی در تحقق اقتصاد مقاومتی برگزار شد، گفت: در شرایطی که کشور با تحریم‌های ظالمانه مواجه است و شرکت‌های بزرگ دنیا و حتی شرکت‌های غذا و دارو محدودیت‌هایی را برای ما به وجود آورده‌اند اگرچه این محدودیت‌ها نیز از نظر قوانین بین المللی کاملا محکوم هستند با این وجود برای تامین نیاز‌های کشور باید به ظرفیت‌های داخلی خود نگاه کنیم.

زادمهر با بیان اینکه دوستان بنده در دفاتر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به عنوان بزرگترین اتحادیه دانشجویی کشور در موارد مختلف تلاش کردند تا مانع تعطیلی ظرفیت‌های تولیدی کشور از جمله کارخانه کنتورسازی قزوین، شرکت قلعه همدان و هپکوی اراک شوند، افزود: بخش دیگری از فعالیت‌های ما در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ناظر بر کار گفتمانی است که در این راستا در قالب طرح ملی گفتگوی آزاد دانشجویی و کرسی‌های آزاد اندیشی به این موضوع ورود کرده ایم.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ضمن انتقاد از نحوه اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت تصریح کرد: دولت مدعی بود که این طرح با کار کارشناسی اجرا شده و این در حالی است که برای اصلاح ساختار اقتصادی باید تمامی زنجیر‌ها اقتصادی مورد توجه قرار بگیرند نه این که فقط به یک بخش توجه شود.

وی بیان کرد: چگونه است که دولت برای وضع مالیات توانایی مقابله با مافیای دخانیات را ندارد، ولی بنزین را گران می‌کند.

دهقان، دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت نیز با بیان اینکه به گفته رهبر معظم انقلاب واردات و مفاسد اقتصادی دو مانع پیشروی تولید در کشور هستند و مسئولین به جای اینکه از فساد حرف بزنند باید جلوی آن را بگیرند گفت: به دنبال تعطیلی کارخانه پودر آهن قزوین انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی با توجه به بیانات رهبری در خصوص تبعات واردات بر تولید از طریق استانداری و دادستانی به این موضوع ورود پیدا کردند تا مانع تعطیلی کارخانه پودر آهن شوند و خوشبختانه در حال حاضر تولید این کارخانه نسبت به سال ۹۶ افزایش یافته است.

دهقان از شفافیت به عنوان یکی از اصول نظام مردمسالاری دینی نام برد و افزود: مردم باید بدانند که در جمهوری اسلامی چه می‌گذرد با این وجود یکی از نقد‌هایی که به دولت وارد است این است که علیرغم سر دادن شعار شفافیت، ولی در عمل شفاف عمل نمی‌کند.

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت نظارت مردمی را در مبارزه با مفاسد اقتصادی موثر دانست و افزود: سوت زنی کمک می‌کند که یک کارمند و یا شهروند مفاسد را گزارش دهد با این وجود قانون سوزنی یک بال انگیزشی است که دولت باید کمک کند در لایحه شفافیت آورده شود، چون در فصل پنجم لایحه شفافیت موارد مربوط به سوت زنی حذف شده است با این وجود خواسته ما این است که دولت در این رابطه به کرامت مردم احترام بگذارد.

وی با بیان اینکه در جریان طرح مدیریت مصرف سوخت روحانی آزادی عمل داشت که قانون را ضربتی اجرا کند و بعد بگوید از این شکل اجرا اطلاع نداشته تصریح کرد: باید ساز و کاری اندیشیده شود تا آزادی عمل مسئولان محدودتر شود.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز فعالان تشکل‌های های دانشجویی را فرزندان قانون‌مدار مردم ایران دانست و گفت: تشکل دانشجویی جایی است که مطالبه مردم پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به تشدید فشار‌های اقتصادی و بد شدن وضعیت معیشتی مردم تصریح کرد: مشکلات امروز مردم نتیجه عملکرد آشوبگرانی است که با ایجاد ناامنی اهداف خود را دنبال می‌کنند و از طرفی این وضعیت ناشی از عملکرد مسئولان غیر پاسخگویی است که به جای حل مشکلات ادای حل مشکلات را در می‌آورند.

دهقان افرود: آقایان به جای این که به خاطر فشار‌هایی که به دنبال اجرای بد طرح مدیریت مصرف سوخت به مردم وارد شده عذرخواهی کنند از مذاکره دم میزنند، تصریح کرد: خصوصی سازی می‌تواند در رونق تولید موثر باشد، ولی سازمان خصوصی سازی ایران با مدیریت پوری‌حسینی رئیس سابق این سازملن خیلی از شرکت‌ها از جمله هپکو، آذرآب، نیشکر هفت تپه و دیگر کارخانه‌ها را در یک فرایند اشتباه واگذار کردند. در هر حال یکی از وظایف تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف این بوده که وضعیت خصوصی سازی در ایران را در تبیین کنید.

وی با بیان اینکه با خصوصی سازی و نه با خصوصی بازی می‌توان به رونق اقتصادی کمک کرد، افزود: مالیات می‌تواند در روند تولید اثرگذار باشد، اما یک عده‌ای از هنرمندان با دستور دولت و شخص اول دولت از مالیات معاف می‌شوند در هر حال امروز هنرمندانی هستند که در همین رسانه ملی حقوق‌های چند صد میلیونی می‌گیرند، اما الان که باید هنر خود را نشان بدهند کنار کشیده اند.

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت با بیان این که چرا دولت باید مالیات کارگران را قبل از پرداخت حقوق کسر کند، اما هنرمندان مالیات ندهند، افزود: بنا برابر اعلام سازمان امور مالیاتی ۴۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور داریم و این درحالی است که طرح هدفمندی مدیریت سوخت با این همه فشاری که به مردم آمده به گفته وزیر نفت ۳۱ هزار میلیارد تومان عایدی دارد.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: افزایش پایه‌های مالیاتی می‌تواند کشور را از اتکا به بودجه نفت نجات دهد؛ اما تا زمانی که فقط مالیات‌های سنگین از بخش تولیدی گرفته می‌شود سرمایه گذاری به جای تولید به سمت بازار سکه، ارز و مسکن هدایت می‌شود، چون سود بیشتری دارد.

درودی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور نیز با اشاره به آغاز نهضت مسئله محوری در سازمان بسیج دانشجویی گفت: در قالب این طرح با ایجاد هسته‌های دانش بنیان مسئله محور و خودجوش این هسته‌ها مشکلات کشور را به صورت علمی بررسی می‌کنند و در این راستا نیز کتابی با عنوان کنشگر منتشر شده است که شامل بررسی ۲۰۰ تجربه از مسائل مختلف کشور است.

درودی جلوگیری از تعطیلی یک کارخانه در گچساران، جلوگیری از اخراج کارگران ایرانی کارخانه فولاد زرفام یزد و جایگزین کردن کارگران هندی، خرید تضمینی محصولات کشاورزی در شمال و پیگیری مسائل و مشکلات شرکت هپکو را به عنوان بخشی از تجربه‌های موفق دانشجویان بسیجی در راستای حمایت از تولید ملی عنوان کرد و افزود: صدای اعتراضات مردم در جریان گرانی بنزین به گوش هیچ کس نرسید با این وجود ما به این دولت خیلی امیدوار نیستیم، چون از ابتدا درد مردم را نداشته و به همین دلیل از صدا و سیما می‌خواهیم که صدای مردم را منعکس کند. در هر حال نحوه اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت توهین به مردم بود و برخی از نهاد‌ها نیز در این زمینه به دولت کمک کردند.

یادگاری، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز با اشاره به اینکه جریان دانشجویی آرمانخواه و ضد سلطه است از این رو باید عدم تقدس گرایی افراد را در سرلوحه کار خود قرار دهد و نسبت خود را با مردم مشخص کند، گفت: جنبش دانشجویی اگر در اقدام و عمل در کنار مردم نباشد مطمئناً هویت آن به چالش کشیده می‌شود اگرچه در دورانی به سر می‌بریم که بعضا چنین اتفاقی نیز افتاده است.

وی با بیان اینکه هر کجا در مدیریت اقتصادی منهای مردم تصمیم گیری می‌شود این تصمیمات هم فسازا بوده اند و هم هویت جمهوری اسلامی با مشکل مواجه شده، افزود: امروز عده‌ای کاسب تحریم با سیاست‌های اقتصادی خود به جان سفره مردم و کارگران افتاده‌اند.

یادگاری با اشاره به موانع پیش روی خصوصی سازی تصریح کرد: خصوصی سازی یکی از موضوعاتی است که جنبش عدالتخواه دانشجویی به آن ورود کرده است چرا که ما معتقدیم عدم نظارت بر واگذاری شرکت ها، واگذاری شرکت‌ها به افراد فاقد اهلیت و نبود بستر‌های حمایتی خصوصی سازی را در کشور با مشکل مواجه ساخته است

وی اظهار کرد: از آنجا که معتقدیم جنبش دانشجویی نباید در تحلیل بماند به همین دلیل در اعتراض به خصوصی سازی‌های افسارگسیخته چندین بار تجمعاتی را در مقابل قوه قضاییه، نهاد ریاست جمهوری، وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی برگزار کرده ایم هرچند پاسخی هم به ما ندادند.

یادگاری بیان کرد: امروز مردم نسبت به مسئولین نقد ندارند بلکه فریاد دارند چرا که تصمیماتی می‌گیرند که با سفره مردم فاصله دارد.

وی با انتقاد از رویکر رسانه ملی افزود: رسانه ملی نه ملی است و نه انقلابی چرا امثال مجید شهریاری‌ها نباید در رسانه ملی جایگاهی داشته باشند و چرا نباید رسانه ملی تریبون مستضعفین و کارگرانی باشد که سربازان تولید هستند.

یادگاری اظهار کرد: ما معتقدیم در مبارزه با مفاسد اقتصادی اگر نسبت به رئیس سابق قوه قضاییه ابهامی وجود دارد باید و یا اگر امام جمعه‌ای جنگل خواری کرده باید با آن‌ها برخورد شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top