تاریخ انتشار: شنبه 1398/10/07 - 13:41
کد خبر: 339938

ایران بهشت فرار مالیاتی‌ها

کارشناس اقتصاد در میزگرد تحلیل و بررسی اقتصاد کولبری گفت: در غیاب اقتصاد کارآفرینی، پدیده کولبری و مشاغل کاذب به وجود آمده و اکنون جنازه دو جوان کولبر در واقع روی دست دولت مانده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، نشست رسانه‌ای تحلیل و بررسی اقتصاد کولبری  امروز با حضور الیاس نادران، سیدامیر سیاح، حسینی و مجتبی توانگر در خبرگزاری فارس،  برگزار شد.

امیر سیاح در این نشست، کولبری را آیینه تمام ‌نمای رویکرد مجلس و دولت به اقتصاد دانست و گفت: اولا دولت توصیه‌های کارشناسی را کنار گذاشته و به انشاءاله ماشاله اکتفا کرده است و می‌گوید که انشاءاله درست می‌شود در حالی که ضربات زیادی به اقتصاد کشور وارد کرده و امکان تحمل بیشتری در اقتصاد نمانده است.

وی گفت: مساله دوم این است که دولت با ثروتمندان در بحث گرفتن مالیات رودربایستی دارد و ایران تبدیل به بهشت فرار مالیاتی شده است و ثروتمندان در ایران بیشتر از آمریکا آزادی دارند که به اقتصاد کشور خسارت بزنند و مالیات ندهند.  در این قضیه هم مجلس به عنوان ریل‌گذار و هم دولت به عنوان مجری قانون با ثروتمندان کاری ندارد و به حرف‌های کارشناسان بی‌اعتنا هعستند در حالی که باید سیاست‌ها به نفع مردم و  اینده کشور اصلاح شود.

وی با بیان اینکه قانون مبارزه با قاچاق کالا در سال 92 تصویب شد گفت: اگر این قانون به درستی اجرا می‌شود الان پدیده کولبری وجود نداشت و این مضحک است که سال 98 با وجود قانون‌گذاری در سال 92 هنوز چنین پدیده زشتی با اقتصاد روبرو باشیم و ما باید خجالت بکشیم و قیام کنیم. سیستم گداپروری و اقتصاد کولبری بوجود آمده است باید این را درست کنیم. نتیجه این سیاست نادرست این شده است که جنازه‌های جوانان کولبر امروز بر روی دست دولت و نظام مانده است. عده‌ای می‌گویند راه حل ما نسخه  هضم در اقتصاد جهانی است و باید سهمی از دنیا داشته باشیم و ‌آنچه که دنیا القا می‌کند را اجرا کنیم و قطعه‌ای باشیم که دنیا می‌گوید.

سیاح گفت: دنیا می‌گوید برای کشورهای نفت‌خیز نقش اینگونه تعریف می‌شود که اینها ماده‌ خام بفروشند و مواد اولیه مرغوب را گران خریداری کنند  و سهم ما از اقتصاد دنیا فقط کارگری و حمالی باشد و درواقع سهم ما با داشتن منابع نفت کمترین میزان باشد. در حالی که ما می‌خواهیم به جای اینکه فقط سهم کارگری داشته باشیم سهم بزرگتری بدست آوریم و محصولات با ارزش افزوده و فناوری بالاتر می‌خواهیم.

* نتیجه نگاه دولت به خارج، اقتصاد کولبری است
وی تاکید کرد: عده‌ای در دولت می‌گویند تا مشکل ما با دنیا  حل نشود مشکل اقتصاد حل نمی‌شود و نتیجه این سیاست کولبری است که نگاه می‌کنیم نگاه صدقه‌ای دولت به سیاست‌گذار جمهوری اسلامی این است که مردم از طریق صدقه اداره شوند و مشکلات مرزنشینان با کولبری حل شود در کولبران آدم‌های با سوادی هستند که بالقوه می‌توانند کارآفرین باشند، کسب و کار و شرکت راه‌اندازی کنند و اشتغال ایجاد کنند اما رویکرد دولت این است که مجوز کسب و کار ندهند و آنها را اذیت کنند در نتیجه آنها برای گذران زندگی به کولبری روی می‌آورند.

سیاح در پایان تاکید کرد: برای اشتغال یا جوان باید دارای ژن خوب باشد یا اینکه مسافرکشی،‌کولبری و یا اینکه شغل پست داشته باشد.

در بخش دیگری از این نشست رسانه ای، امیر سیاح گفت: امروزه کولبران مجبور به تحمل مشکلات زیادی هستند باید دولت حداقل شرایط حمل و نقل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای آنها سهل‌تر کند. مثلا می‌تواند جاده‌ای بکشد تا آنها بتوانند از موتورهای مخصوص این کار استفاده کنند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: باید اقتصاد کولبری شفاف‌تر شود و روشن شود که این پول‌ها دقیقا کجاست. از محل حمل تا رسیدن به داخل باید تمام حساب‌هایش مشخص شود تا اینکه به جای آنکه تهرانی همدست حکومت از آن بهره‌مند شود حداقل سهمی هم به آن کولبر فوق لیسانس برسد و ژن معمولی هم بتواند از این اقتصاد برخوردار شود.

سیاح افزود: کارهای بلندمدت و میان‌مدتی برای بهبود کسب و کار در کشور باید اجرایی شود که یکی از آنها طرح الگوی تولید است که تدوین شده و دولت و مجلس به دلیل اینکه اجرای آن وضع موجود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بهم می‌زند، حاضر به اجرای آن نیستند و البته در این میان کسانی که انگار مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به گروگان گرفته‌اند نیز در عدم اجرای چنین طرح‌هایی دخالت می‌کنند.

* 5 اقدام لازم برای کنار گذاشتن اقتصاد کولبری
وی به 5 اقدام لازم برای کنار گذاشتن اقتصادهایی مانند اقتصاد کولبری و نیز بهبود وضعیت موجود اشاره کرد و گفت: نخست اینکه راهبرد توسعه تولید مبتنی بر آمایش سرزمین انجام شود، اما متاسفانه در حال حاضر تنها اقدام به وام‌پاشی می‌شود بدون اینکه مشخص شود این تسهیلات باید در چه بخش‌هایی به کار گرفته شود و یا کدام استانی اگر استفاده شود نتیجه مطلوب‌تری خواهد داشت.

سیاح افزود: دوم اینکه مالیات‌هایی از بخش‌های نامولد هم گرفته شود. سوم اینکه قانون مبارزه با قاچاق با قدرت اجرایی شود و یکی از راهکارهای آن این است که مشخص شود این کالا در کجا تولید شده و از کدام مرز وارد کشور شده و به کجا رسیده است. و چهارم رفتار حکومت باید اصلاح شود. حکومت باید شرایط مجوزها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای همه یکسان در نظر بگیرد و این‌طور نباشد که کسانی این مجوزها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در اختیار بگیرند و به دیگران حق استفاده از آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندهند و پنجم اینکه هدایت اعتباری و تامین مالی وجود داشته باشد. کسانی در جمهوری اسلامی هستند که اجازه بانک‌داری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای خودشان می‌دانند، در حالی که باید شرایط شفاف باشد تا اگر نیاز به وجود بانک‌ها و تامین مالی است، همه قشرها بتوانند حضور داشته باشند.

این کارشناس اقتصادی همچنین تاکید کرد: باید بورس به شرکت‌های تولید اجازه فروش اوراق بدهد و اجازه بدهد کسب و کار و پول مردم در جریان باشد که در این صورت کولبری عملا از بین خواهد رفت.

وی همچنین گفت: من می‌دانم برای اجرای چنین طرح‌هایی در کشور نیاز به اقدام جدی است، اما طبیعی است که باید تاوان این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پس بدهیم؛ چراکه در این صورت اقتصاد کشور تغییر خواهد کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بازنمایی سروده رهبر انقلاب در تابلوی نقاش مطرح کشور +عکس
پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
اینفوگرافیک/آمار داوطلبان نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
با تخلفات کنکوری و مجازات های آن آشنا شوید +فیلم
پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
جزییات حادثه حریق در انبار دارویی بیمارستان امام حسین (ع) تهران
آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور
خبر خوش آسیایی برای هواداران پرسپولیس
افشاگری خبرنگار بی‌بی‌سی درباره اسرائیل +فیلم
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
کارگران به دیدار رهبرانقلاب می‌روند ‌
هشدار جدی امیرعبداللهیان به اتحادیه اروپا
سردار رادان:‌ برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد
صادرات گاز به پاکستان از سرگرفته می شود؟
درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده +فیلم
آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین تهران
شکایت فرماندهی فراجا از کاپیتان استقلال
حضور سید ابراهیم رئیسی در دانشگاه جی سی لاهور +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top