تاریخ انتشار: شنبه 1398/10/14 - 09:33
کد خبر: 340880

بازتاب شهادت سردار سلیمانی در رسانه‌های جهانی و داخلی؛

جهان در شوک، ایران متحد

جهان در شوک، ایران متحد

خبر شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و دیگر همرزمان شهیدشانبازتاب خبری و رسانه ای گسترده ای در سطح جهان داشت، رسانه های بین المللی و داخلی در گزارش های مختلفی به جنایت آمریکا و ترور سردار سلیمانی در عراق و عواقب خطرناک آن پرداختند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ خبر شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و دیگر همرزمان شهیدشان بازتاب خبری و رسانه ای گسترده ای در سطح جهان داشت، رسانه های بین المللی و داخلی در گزارش های مختلفی به جنایت آمریکا و ترور سردار سلیمانی در عراق و عواقب خطرناک آن پرداختند.

روزنامه سوئیسی "تاگس آنسایگر" هم در مطلبی به مناسبت شهادت سردار سلیمانی وی را یک استراتژیست عالی رتبه در مبارزه با داعش ارزیابی کرد که هم در داخل و هم خارج معروف و صاحب نام بود.

واشنگتن پست: ترور سلیمانی از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود
این روزنامه آمریکایی، طی گزارشی که در وبسایت این پایگاه خبری منتشر شده، جزئیاتی از این عملیات ددمنشانه را منتشر کرده  است. در این گزارش آمده: «حرکت سردار سلیمانی از فرودگاه تهران تحت نظر بوده و به گفته یک منبع آگاه در وزارت دفاع آمریکا، عملیات ترور سلیمانی از قبل طراحی شده بود و پنتاگون مدت‌ها درصدد فرصت برای اجرای این عملیات بود».

این گزارش در ادامه می‌نویسد: «یک هفته قبل تمام تردد‌های او تحت نظر بوده است. به محض حرکت او به سمت بغداد، رمز عملیات اعلام شد و در ساعت ۱:۲۰ بامداد به وقت محلی موشک لیزری از پهپاد به سمت خودروی حامل وی شلیک شد».

بلومبرگ در خبری نوشت: فرمانده ارشد ایرانی در حمله هوایی ایالات متحده به دستور ترامپ کشته شد، این اتفاق که در اثر حمله هوایی آمریکا در عراق صورت گرفت خطر درگیری فزاینده با جمهوری اسلامی را به تشدید می‌کند.

روزنامه "زودویچه سایتونگ" هم در مطلبی نوشت: برای درک نقش مهم و چند جانبه قاسم سلیمانی در سیاست خارجی ایران کافی است نگاهی به کشوری که وی در آن به شهادت رسیده است بیاندازیم. در سال های گذشته هر زمانی که تصمیماتی در عراق گرفته می شد یک هواپیمای کوچک در بغداد فرود می‌آمد و یک مرد لاغر اندام با موهای خاکستری از آن پیاده می‌شد و کنترل اوضاع را به دست می گرفت.

پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز خبر شهادت قاسم سلیمانی را بازتاب داد. نیویورک تایمز گزارش داد که آمریکا تایید کرده که قاسم سلیمانی طی عملیات آمریکا به شهادت رسیده است. نیویورک تایمز گزارش داد که انتظار می‌رود این اقدام به افزایش تنش‌ها بینجامد.

فاکس‌نیوز خبر از حالت آماده‌باش نیرو‌های آمریکا در غرب‌ آسیا داد
این شبکه خبری آمریکا، ضمن اعلام حالت فوق‌العاده در بین نیرو‌های آمریکایی در تمامی نقاط منطقه، تاکید کرد: «تمام نیرو‌های آمریکایی در منطقه خارومیانه به حالت آماده‌باش کامل و در بالاترین سطح هشدار قرار گرفتند».

نشریه "فوکوس" آلمان هم شهادت سردار سلیمانی را نقطه اوج مناقشات بین تهران و واشنگتن ارزیابی کرد.

خبرگزاری «خبر (www.kabar.kg)» که خبرگزاری رسمی دولتی قرقیزستان محسوب می‌شود در صفحه اصلی خود ضمن پرداختن به این موضوع،  اظهارات رهبر معظم انقلاب مبنی بر «انتقام ایران از آمریکا» در پی این جنایت را به عنوان تیتر انتخاب کرد. این رسانه همچنین به اظهارات محمدجواد ظریف در خصوص «تروریستی» بودن این اقدام دولت آمریکا پرداخته است.

پایگاه خبری تایم در گزارشی مبسوط به حادثه شهادت سردار سلیمانی پرداخته است. این پایگاه خبری با اشاره به اینکه این اقدام به دستور رئیس جمهور آمریکا اتفاق افتاده است گفته احتمال تشدید تنش های منطقه ای بسیار بالاست. پایگاه خبری تایم سردار سلیمانی را چهره ای محبوب در میان ایرانی ها توصیف کرده است. تایم افزوده: آمریکا از تمامی شهروندان خود خواسته تا فورا عراق را ترک کنند. این رسانه به نقل از رهبر معظم انقلاب اسلامی، سردار سلیمانی را چهره بین المللی جریان مقاومت خوانده است.

روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان با اشاره به این اقدام آمریکا نوشت: تهران این اقدام آمریکا را بی پاسخ نمی‌گذارد. به نوشته این روزنامه آلمانی این اقدام آمریکا ضربه‌ای است که نه تنها خاورمیانه را می‌لرزاند بلکه عواقب آن در سراسر دنیا قابل توجه است.

بلومبرگ: ترامپ پنچ‌شنبه دستور ترور سلیمانی را صادر کرد

این شبکه تلویزیونی فاش کرده که ترامپ روز پنچشنبه، دستور ترور حاج قاسم سلیمانی را ابلاغ کرده بود.

این روزنامه آلمانی همچنین نوشت که تهران ابزار و راهکارهای مختلفی برای انتقام گرفتن از این اقدام آمریکا دارد.

خبرگزاری «اسپوتنیک» گزارش داد شورای امنیت سازمان ملل متحد جلسه‌ای را پشت درهای بسته تشکیل خواهد داد.

تلگراف: ترور سردار سلیمانی، تنش ها میان ایران و آمریکا را به اوج خود می رساند
پایگاه انگلیسی تلگراف نیز ضمن پرداختن به شهادت سردار سلیمانی گفته است این اقدام می تواند تنش ها میان ایران و آمریکا را به اوج خود برساند. این پایگاه خبری گفته: پنتاگون رسما اعلام کرده دستور قتل سردار سلیمانی را شخصِ ترامپ صادر کرده است. وی این اقدام را با این توجیه که سردار سلیمانی تهدیدی علیه سربازان آمریکایی در خارج از این کشور بوده، انجام داده است.

رویترز: ایران وعده داده تا به شهادت سردار سلیمانی واکنش سختی نشان دهد
خبرگزاری رویترز در گزارشی ضمن پرداختن به شهادت سردار سلیمانی گفته است: ایران وعده داد پاسخی سخت به این اقدام آمریکایی ها بدهد. این رسانه سردار سلیمانی را فرماندهی قدرتمند و بانفوذ توصیف کرده است. رویترز شهادت سردار سلیمانی را نقطه مهمی در عرصه "جنگ سایه ها" در خاورمیانه میان ایران و آمریکا توصیف کرده است. نخست وزیر موقت عراق گفته است آمریکا با انجام این اقدام، قوانین و مقرراتی حضور خود در خاک عراق را نقض کرده است و به حاکمیت دولت عراق بی اعتنایی کرده است.

خبرگزاری رسمی  آذرتاج آذربایجان در گزارشی با عنوان " وزیر امورخارجه ایران آمریکا را به تروریسم بین المللی متهم کرد " نوشت: محمد جواد ظریف جنایت آمریکا علیه سردار سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس را ترور بین‌المللی بیان کرد و واشنگتن را مسوول پی‌آمدهایی آن دانست.

شبکه اسکای نیوز عربی به نقل از شبکه فاکس نیوز گزارش داد که نظامیان تروریست آمریکا در منطقه غرب آسیا به بالاترین سطح آماده باش درآمدند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که تدابیر امنیتی در تمام سفارتخانه‌های اسرائیل در کشورهای مختلف از بیم واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی، به شدت افزایش یافته است.
سی‌ان‌ان: کشته‌شدن (شهادت) سلیمانی، منطقه را به لرزه در می‌آورد

شبکه خبری سی‌ان‌ان ضمن قطع برنامه عادی خود در زمان مخابره خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی و تعداد دیگری از نیرو‌های مقاومت، نسبت به این ضایعه، این‌طور واکنش نشان داد: «فرمانده نیروی قدس ایران که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ارتباط دارد، طی حمله‌ای توپخانه‌ای در فرودگاه بین المللی بغداد کشته (شهید) شد. معاون فرمانده نیرو‌های شبه نظامی عراق نیز در این حمله کشته (شهید) شده است. گزارشگر سی‌ان‌ان از بغداد درحالی که اضطراب و نگرانی در چهره‌اش موج می‌زد، اعتراف کرد: «کشته شدن قاسم سلیمانی، تاثیرات بسیاری بر منطقه می‌گذارد و منطقه را به لرزه در می‌آورد».

خبرنگار سی‌ان‌ان همچنین تاکید کرد: «قاسم سلیمانی بار‌ها و بار‌ها در میدان مبارزه با داعش در عراق و سوریه، دیده شده بود. او چهره‌ای در سایه بود و با این اتفاق، کل ماهیت اتفاقات جاری در عراق و ایران و منطقه تغییر خواهد کرد».

او در نهایت این را هم می‌گوید که به احتمال فراوان واکنش ایران به این ترور ناجوانمردانه، شدید خواهد بود.

خبرنگار «والا نیوز» مستقر در فلسطین اشغالی در توئیر خود نوشت: «اسرائیل به دلیل تهدیدهای احتمالی از سوی ایران، در بالاترین سطح هشدار قرار گرفته و منطقه جبل‌الشیخ را به روی بازدید کنندگان بسته اعلام کرد».

رادیو آرت‌ال فرانسه اعترف کرد که تاریخ این روز را به عنوان لحظه دگرگونی یاد خواهد کرد

رادیو آرت‌ال فرانسه طی پیامی در صفحه توئیتری خود و در واکنش به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی‏، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نوشت: تاریخ شاید از این روز به عنوان لحظه دگرگونی یاد کند».

روزنامه سوئیسی "نویه زوریخه سایتونگ" هم در مطلبی نوشت: ترور حاج قاسم سلیمانی از طریق یک حمله پهپادی آمریکا یک نقطه اوج جدید مناقشات بین ایران و آمریکا است و واکنش ایران به این اقدام آمریکا شدید خواهد بود.

این روزنامه سوئیسی همچنین نوشت: ژنرال قاسم سلیمانی مهم ترین نماینده نظامیان ایران در خارج بود.

روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ" آلمان هم در مطلبی نوشت که حاج قاسم سلیمانی خیلی بیشتر از یک فرمانده نظامی در ایران بود. وی یکی از معتمدین صمیمی رهبر انقلاب بود.

این روزنامه آلمانی حاج قاسم سلیمانی را فردی دانست که ماهرانه قدرت و نفوذ آمریکا در منطقه و عراق را محدود می‌کرد.

نشریه اشترن آلمان نیز هم در مطلبی با عنوان « دینامیتی در ظرف باروت» ، نوشت: «این اتفاق موجب شورش در منطقه می‌شود، پیامدهای این عملیات به سادگی قابل پیش بینی نیست».

روزنامه ملیت ترکیه نوشت: در حمله موشکی آمریکا به فرودگاه بغداد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابو مهدی المهندس از فرماندهان نیرو‌های الحشد الشعبی عراق کشته شدند. آیت الله علی خامنه‌ای رهبر ایران در پیامی هشدار داد: انتقام سختی در انتظار عاملان این سوء قصد است. ایشان با اعلام سه روز عزای عمومی در کشور تاکید کرد: با کشته شدن سلیمانی توان مقاومت در مقابل آمریکا و اسرائیل دو چندان خواهد شد.

"اس ار اف سوئیس" هم در مطلبی به قلم "استفان بیرلینگ" نوشت: ترامپ با ترور حاج قاسم سلیمانی تلاش می‌کند قدرت خود را نشان داده و از روند استیضاح فاصله بگیرد.

این کارشناس غربی این اقدام آمریکا را یک اعلان جنگ به ایران دانسته و با اشاره به اهمیت و محبوبیت قاسم سلیمانی در ایران نوشت: ایالات متحده به خوبی می دانست که ترور سردار سلیمانی به تشدید اوضاع می انجامد.

روزنامه صباح ترکیه در گزارشی ضمن اشاره به زندگی‌نامه سردار سلیمانی افزود: قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران که در حمله موشکی نیرو‌های آمریکایی به فرودگاه بغداد کشته شد، به عنوان یکی از موثرترین افراد در تعیین سیاست‌های ایران از افغانستان تا عراق و از سوریه تا لبنان شناخته می‌شد. آیت الله علی خامنه‌ای رهبر ایران را وی را شهید زنده توصیف کرده بود.

ان تی وی آلمان هم در گزارشی به تاثیر ترور قاسم سلیمانی بر بورس های جهانی و عواقب منفی این اقدام آمریکا و نگرانی هایی که در بازار جهانی ایجاد شده است اشاره کرد.

هفته نامه اشپیگل هم از ترس و نگرانی شدید آمریکا درباره اقدامات انتقامجویانه ایران نوشته و این طور توضیح داد که برای آلمان این تشدید تنش‌ها به این معنی است که ماموریت ارتش آلمان در عراق دوباره مورد توجه خاص قرار می‌گیرد.

روزنامه «یومی ائوری» ژاپن چند تیتر نخست خود را به نحوه شهادت سردار سلیمانی و واکنش‌های مقامات ایرانی و عراقی به این عملیات تروریستی آمریکا اختصاص داد.

روزنامه جمهوریت ترکیه نیز در یادداشتی با بیان پیامد‌های شهادت سردار سلیمانی برای آمریکا و منطقه نوشت: خبرگزاری‌های بین المللی خبر کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موشکی نیرو‌های آمریکایی را به صورت فوری به همه جهان مخابره کردند.

نشریه دی سایت آلمان هم در مطلبی در واکنش به این اقدام جنایتکارانه آمریکا نوشت: ترامپ با ترور قاسم سلیمانی گزینه‌های خود برای اقدام در خاورمیانه را به شدت کاهش داده است و این اقدام ترامپ بسیار احمقانه به نظر می رسد.

نشریه آتلانتیک، سردار سلیمانی را مجموعه‌ای از هنر‌های نظامی خواند

نشریه آتلانتیک طی گزارشی به عواقب ترور حاج قاسم سلیمانی به دست عوامل جنایتکار آمریکایی پرداخت و اعتراف کرد که سلیمانی نقش کلیدی‌ای را در ایجاد اتحاد بین ایران و شرکای عرب، ایفاء کرده است.

در این مقاله همچنین آمده است: «سلیمانی بیشتر وقتش را در جهان عرب سپری کرده و اتحاد بین ایرانی‌ها با عراقی‌ها، لبنان تا یمن و سوریه را حفظ کرده است».

این مقاله همچنین به قدرت شخصیتی او در حوزه‌های مختلف اشاره کرده و می‌نویسد: «از نقطه نظر نظامی و دیپلماتیک، سلیمانی به اندازه «دیوید پترائوس»، «استن مک کریستال» و «برت مک گورک» بود و نقش این سه نفر را همزمان ایفاء می‌کرد».

فضای حاکم بر روزنامه های داخلی اما فضایی متفاوت و یک دست بود، صفحه اول روزنامه های داخلی مزین به تصاویر سپهبد شهید ایران بود:

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top