تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/11/02 - 15:27
کد خبر: 343223

جنبش عدالتخواه دانشجویی طی نامه‌ای مطرح کرد؛

تسهیل درمان ناباروری باید در اولویت عملکرد دولت قرار گیرد

در حال حاضر اگر خانوارهای دهک پنجم جامعه به مدت یکسال هیچ هزینه ای برای خوراک و پوشاک خود نکنند باز هم نمیتواند از پس این هزینه ها بربیاید. هزینه هایی که موجب استرس زوجین می‌گردند و نتیجه فعالیت درمانی را تحت الشعاع قرار می‌دهند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جنبش عدالتخواه دانشجویی طی نامه‌ای به مدیر عامل سازمان بیمه سلامت نوشت: در حال حاضر ایران 3 میلیون  زوج نابارور دارد که تسهیل درمان آنها باید در اولویت عملکرد دولت قرار گیرد.

متن این نامه به شرح زیر است:

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت
جناب آقای طاهر موهبتی

همانطور که مستحضر هستید؛ مهم ترین شاخص جمعتی هر کشوری ، نرخ باروری زنان آن کشور است.

شاید در گذشته کمتر خانواده‌ای که از نعمت فرزند محروم بود؛ می‌توانست پیشرفت‌های پزشکی را متصور شود اما با این وجود، ناباروران برای بهره‌مندی از مزایای تکنولوژی باید از استطاعت مالی خوبی برخوردار باشند؛ چرا که هزینه‌های درمان ناباروری در مراکز درمانی سر به فلک کشیده‌اند.

در حال حاضر ایران ۳ میلیون زوج نابارور دارد که تسهیل درمان آنها باید در اولویت عملکردی دولت قرار گیرد. هزینه‌های درمان ناباروری به حدی سنگین است که زوجین نابارور توان پرداخت آن را ندارند.

در حال حاضر اگر خانوارهای دهک پنجم جامعه به مدت یکسال هیچ هزینه ای برای خوراک و پوشاک خود نکنند باز هم نمیتواند از پس این هزینه ها بربیاید. هزینه هایی که موجب استرس زوجین می‌گردند و نتیجه فعالیت درمانی را تحت الشعاع قرار می‌دهند.

در این راستا نقش حمایتی بیمه‌های درمانی برای تأمین هزینه‌های درمانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به دنبال ابلاغ سیاست های کلی جمعیت در سال ۱۳۹۳ در قوانین بودجه سنواتی برنامه ای تحت عنوان کمک به اجرای سیاست های جمعیتی کشور ذیل ردیف های هزینه ای ستادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قررار گرفت.

انجام اقدامات و بسته های اجرایی جمعیتی کشور، ترویج زایمان طبیعی و درمان ناباروری از جمله فعالیت های تعریف شده ذیل این برنامه بوده است در سال های ۱۳۹۴و ۱۳۹۷، اعتبار این فعالیت ۱۵۰۰ میلیارد ریال و در نیمه سال ها ۲۰۰۰ میلیارد ریال بوده است.

از سال ۱۳۹۸ که اعتبارات تحول سلامت از محل منابع حاصل از موضوع مالی ماده (۴۶) تنظیم مقررات تعیین شده فعالیت حمایت از درمان ناباروری در ذیل برنامه ارائه خدمات درمانی طرح تحول سلامت قرار گرفت.

لذا هزینه خدمت کل این ظرفیت برای سال مالی ۱۳۹۹ با احتساب ۹۰ درصد تعرفه دولتی خدمات درمان ناباروری ۱۸۹ میلیارد تومان است که از محل انتقال ردیف  »درمان ناباروری«وزارت بهداشت به صندوق های درمانی بیمه های پایه قابل تأمین است بنابراین قرار دادن خدمات IVF   وICSI تحت پوشش بیمه های پایه از محل اعتبارات منابع عمومی در سال ۱۳۹۹ نیازمند اعتباری بیش از آنچه در لایحه درج شده است نمی‌باشد.

لازم به یادآوری است که با بررسی درآمدهای خانوارها این نتیجه حاصل می شود که زوجین نابارور در مراکز دولتی 50 درصد و در مراکز خصوصی 130 درصد درآمد خود را باید بابت درمان ناباروری بپردازند. به عبارت دیگر درمان این موضوع در مراکز دولتی 20 میلیون تومان و در مراکز خصوصی 50 میلیون تومان هزینه دارد.

کلا 20 درصد زوجین کشور معادل 3.5 میلیون زوج نابارور هستند ولی کل ظرفیت خدمات دهی به علت کمبود پزشک 30 هزار سیکل درمان است. بر اساس برآوردها، خرید خدمت این میزان سیکل درمان کمتر از 200 میلیارد تومان می شود که این رقم در بودجه کشور، عددی ناچیز است. این پول در حال حاضر در بودجه کشور وجود دارد و تنها باید ردیف برای آن اختصاص داد، چرا که آنها هزینه درمان 3.5 میلیون زوج را برآورد می کنند، در عین حال که خدمت دهی به همه زوج ها امکان پذیر نیست.

جنابعالی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به خدمات ناباروری اظهار کردید : در حال حاضر بخشی از خدمات ناباروری تحت پوشش صندوق‌های بیمه‌گر قرار دارد و مدعی شده اید که برای انجام خدمات ناباروری در کشور اعتباری بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان لازم است و به طور کلی شرایط کشور در این خصوص خوب ارزیابی شده، اما باید زمینه بهتر شدن این شرایط در کشور انجام شود.

با توجه به توضیحات داده شده، در خواست تجدید نظر متناسب با گزارش مرکز پژوهش های مجلس، در مبلغ خواسته شده از سوی شما از بودجه سال ۱۳۹۹را داریم و  در صورت محقق نشدن این خواسته با عواقب سنگین آن  مواجه خواهید شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
بانوی نماینده مجلس پاکستان: ایران تنها کشور پیشرو در حمایت از مردم غزه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top