تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/12/01 - 10:04
کد خبر: 346126

«خبرنامه دانشجویان ایران» بررسی کرد؛

چرا باید رای بدهیم؟

چرا باید رای بدهیم؟

برای تغییر وضع موجود و خروج از نگاه یک سویه در مجلس و دولت و تشکیل مجلسی که محرک دولت باشد و نه موافق بی چون و چرای آن نیاز داریم به کسانی رای بدهیم که بتوانند با وضع قوانین جدید و یا نظارت قوی شیوه اجرای قوانین ناکارآمدی دولت را به حداقل رسانده و دولت پیر و خسته را به حرکت وادارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛8 صبح امروز فرصت تبلیغات انتخابات مجلس تمام می شود و انتخابات وارد 24 ساعت پایانی می شود، 24 ساعت سرنوشت سازی که تکلیف 4 سال مجلس شورای اسلامی را تعیین خواهد کرد.

فارغ از اهمیت هر برگ رای که می تواند فضای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعه را تحت تاثیر قرار بدهد، حجت الله عبدالملکی در توئیتی جالب از اهمیت اقتصادی آن گفت:

بنا به فرموده رهبر انقلاب «هرکدام از این انتخابات ها یک حماســه و یک حرکت عظیم مردمی اســت که جلوی چشــم های مردم دنیا قرار می گیرد.»

جایگاه رأی مردم و اهمیت انتخابات از نظر رهبر انقلاب:

1. مراجعه به آرای مردم جزو شریعت اسلامی است

2. دوست و دشمن چشمشان به انتخابات ایران است

۳. انتخابات است که سایه  جنگ را دور می کند

4. رسانه هایی که دائم علیه انتخابات ایران تبلیغ می کنند

5. بیعت با انقلاب، بیعت با خدا و رسول (ص) است

اهمیت انتخابات در قانون اساسی
فصولی از قانون اساسی جمهوری اسلامی در برگیرنده حق ملت در امور کشور است. اصل اول از فصل اول، حکومت ایران را جمهوری اسلامی اعلام کرده که ملت ایران با دادن رأی آن را تحقق بخشیده‌اند؛ بنابراین نوع نظام، مبتنی بر اراده ؛ حضور و انتخاب ملت است. علاوه بر شکل بخشیدن به نظام، تثبیت و تداوم ارکان مختلف آن در روند حیات نظام نیز بر عهده مردم گذاشته شده است.

در اصل 6 فصل اول قانون اساسی آمده است : "در جمهوری اسلامی، امور کشور باید به اتکاء آرای عمومی اداره شود از راه انتخابات، مثل انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر آنها". این اصل نشان می‌دهد که آرای عمومی در همه ارکان مهم نظام مطرح است.

در اصل 56 فصل پنجم همین قانون تحت عنوان حق حاکمیت ملت و قوای ناشی از آن آمده :" حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است و هیچ کس نمی‌تواند این حق الهی را از انسان سلب کند و ملت این حق خداداد را از طرقی که در اصول بعد می‌آید" (یعنی انتخابات مختلف) اعمال می‌کند.

در اصل 59 هم مسایل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را از راه همه‌ پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم عملی می‌داند.

در اصل 62، مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به طور مستقیم و با رأی مخفی انتخاب می‌شوند، تشکیل می‌گردد.

در اصل 114 هم درباره رئیس جمهور آمده که با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود. بنابراین انتخاب حق قانونی مردم و حقی است که خداوند با حاکم کردن انسان‌ها بر سرنوشت اجتماعی‏ خود بر عهده آنان گذاشته است. راهکار اجرایی برای رقم‌زدن این سرنوشت سیاسی و اجتماعی، مشارکت در امور جامعه و صحنه‌های مختلف انتخابات است که از این طریق، مردم حق الهی و خدادادی خود را اعمال می‌کنند.اما چرا باید در انتخابات شرکت کرد؟

اهمیت هر رای
1. حضور هر فرد در انتخابات یعنی حضور تفکر و گرایش فکری و سیاسی آن فرد در مجلس شورای اسلامی و بالطبع وضع قوانینی متناسب با سلیقه و ذائقه شخص رای دهند و بالعکس عدم حضور هر فرد به معنای خود حذفی و خود سانسوری اندیشه و ذائقه خویش و طیف فکری نزدیک به خود است که نهایتا و حداقل 4 سال باید ناظر قانون گذاری و ریل گذاری طیف رقیب و حتی مخالف و متضاد با اندیشه خود باشند.

2. برای تغییر وضع موجود و خروج از نگاه یک سویه در مجلس و دولت و تشکیل مجلسی که محرک دولت باشد و نه موافق بی چون و چرای آن نیاز داریم به کسانی رای بدهیم که بتوانند با وضع قوانین جدید و یا نظارت قوی شیوه اجرای قوانین ناکارآمدی دولت را به حداقل رسانده و دولت پیر و خسته را به حرکت وادارند.

3. در یک جامعه آزاد گردش نخبگان روابطی نیست بلکه مبتنی بر ضوابط است. همان گونه «ماکس وبر» جامعه شناس آلمانی معتقد است که انتخاب باید غیر شخصی و عقلانی باشد. بنابر این ما نیازمند بازگرداندن عقلانیت به بروکراسی(دیوانسالاری) هستیم از این رو حکومت باید در خدمت خیر عمومی و غیر شخصی باشد. زیرا طبقه ای شدن مدیران و حرکت از آریستوکراسی به سمت الیگارشی خطری است که مردمسالاری را تهدید می کند؛ از این رو با گردش نخبگان می توان مانع تداوم الیگارشی شد. گردش نخبگان و استفاده درست از آنها نه تنها مانعی بر راه فرار نخبگان که عاملی برای تقویت مردمسالاری است.
4. امنیت کشور بعنوان چارچوب اصلی و زمینه ساز سایر پیشرفت ها و رشدها در همه موارد بسته متکی به حمایت همه جانبه هر ملتی است، حضور باشکوه و مشارکت مردمی تکیه گاه امنیت و زمینه ساز صلح و ثبات در کشور است و بهمین دلیل کسانی که حتی با نظام حاکم همسو نیستند نیز جهت حفظ ثبات ملی باید در انتخابات ها شرکت کنند، هر رأی مردم می‌تواند در پایداری و مقاومت میهن عزیز در برابر توطئه‌های استکبار جهانی نقش تعیین‌کننده‌ای را ایفا کرده و قدرت چانه‌زنی نظام را در عرصه‌های بین‌المللی افزایش دهد.

اهمیت شرکت مردم در انتخابات از نگاه روزنامه اصلاح طلب
«در ستون سرمقاله روزنامه آرمان یادداشتی با عنوان "مشکلات نباید موجب کاهش مشارکت گردد" به قلم "نجفقلی حبیبی" فعال سیاسی اصلاح‌طلب، منتشر شده است که رد بخشی از آن می خوانیم: انتخابات مجلس در ماه‌های آتی یکی از مهم‌ترین فرایندهایی است که کشور با آن مواجه است و در این راستا دولت باید تلاش کند تا با کاهش مشکلات اقتصادی در جامعه؛ مردم با شور و اشتیاق بیشتری به پای صندوق‌های رأی بیایند.

مردم باید باور کنند که با مشارکت بالا در انتخابات و انتخاب نمایندگان خوب در مجلس می‌توانند کار خود را پیش ببرند …نه اینکه فکر کنند چون جامعه درگیر مشکلات اقتصادی و معیشتی است پس انتخاب را رها کنند. اگر مردم می‌خواهند که شرایط بهتر شود این راهش نیست که به مجلس و انتخابات بی‌اعتنایی کنند بلکه راهش این است که بازهم با جست‌وجو و تلاش بیشتر بهترین افراد را برای انتخاب برگزینند.

به هر صورت تنها راه بهتر شدن شرایط کشور تقویت نهادهای انتخابی و انتخابات است و به عبارت دیگر همه چیز از صندوق رأی می‌گذرد. لذا با اینکه مردم گرفتار مشکلات معیشتی خود هستند، اما این گرفتاری‌ها و مشکلات نباید موجب شود که در انتخاب مسئولان کشوری کوتاهی کنند. چرا که هر گونه کوتاهی در این مورد به ضرر کشور و جامعه تمام می‌شود.»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top