تاریخ انتشار: شنبه 1399/01/30 - 11:32
کد خبر: 352611

بهره‌برداری از سامانه هوشمند تشخیص کووید ۱۹ در ۴ استان

رئیس گروه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات جایزه مصطفی(ص) با بیان اینکه سامانه هوشمند تشخیص کووید-۱۹ قادر است موارد ابتلا که با مشاهده تصاویر سی‌تی‌اسکن ریه قابل تشخیص نباشند را با دقت ۹۷ درصد تشخیص نواحی عفونی مشخص کند، گفت: تیم تحقیقاتی ما آمادگی ارائه رایگان این سامانه به مراکز درمانی و تحقیقاتی سراسر دنیا را دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، حمیدرضا ربیعی، عضو گروه علمی هوش مصنوعی در سلامت سازمان جهانی بهداشت (WHO) در خصوص سامانه هوشمند تشخیص کووید-۱۹ "آی مد" اظهار کرد: روش‌های مختلفی برای تشخیص کووید-۱۹ وجود دارد اما یکی از بهترین روش‌ها که دقت بالایی دارد، استفاده از تصاویر سی‌تی اسکن قفسه سینه توسط پزشک متخصص است و تاکنون چندین فعالیت در راستای استفاده از هوش مصنوعی جهت کمک به تشخیص این بیماری انجام شده است.

وی با بیان اینکه کشور چین از هوش مصنوعی برای تشخیص این بیماری استفاده کرده و شرکتی برخاسته از دانشگاه استفورد آمریکا نیز فعالیت‌هایی را در این زمینه انجام داده است، افزود: ما نیز با تمرکز بر روی کاربرد هوش مصنوعی در سی تی اسکن، با نوآوری سامانه‌ای را برای تشخیص سریع و با دقت کووید-۱۹ طراحی کردیم که قابلیت تخمین حجم ناحیه عفونی را دارد.

رئیس گروه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات جایزه مصطفی(ص) دقت سیستم‌های مورد استفاده در کشور چین و آمریکا را بالای ۹۰ درصد ذکر کرد و ادامه داد: این در حالی است که سامانه "آی مد" که حاصل نبوغ جوانان دانشمند ما است، با پیش پردازش نوآورانه بر روی تصاویر سی‌تی اسکن و استفاده از راهکارهای توصیف پذیری در یادگیری ماشین سامانه‌ای با دقت و حساسیت بالاتری را به وجود آورده است. این سامانه‌ توانسته‌ است به صورت پایدار و در زمانی کمتر از یک دقیقه، نتایج خوب و با دقت و حساسیت بالای  ۹۷ درصد را به دست آورد ضمن آنکه قادر است حجم نواحی عفونی را نیز محاسبه کند.

ربیعی از ارائه این سامانه به پزشکان و مراکز درمانی جهان به طور رایگان خبر داد و یاداور شد: تا با توجه به تعداد زیاد بیماران،  با استفاده از این سامانه پزشکان قادر به تشخیص سریع این بیماری با دقت بالا هستند.

رئیس کارگروه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات جایزه مصطفی(ص) با بیان اینکه کووید-۱۹ در برخی از تصاویر در مراحل اولیه بیماری با چشم غیرقابل مشاهده است، خاطر نشان کرد: از بیمارستان‌های مختلف، نمونه‌هایی را داشته‌ایم که امکان تشخیص این بیماری از طریق مشاهده تصاویر وجود نداشت اما سامانه هوشمند آی مد باتوجه به طراحی مناسب آن توانسته است بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهد.

ربیعی با بیان اینکه در حال حاضر از کشورهایی مانند کانادا، رومانی و اندونزی درخواست‌هایی را برای استفاده از این محصول داشته‌ایم، گفت: استفاده از سامانه‌های پزشکی، نیازمند انجام یکسری تمهیدات قانونیُ، حقوقی و اخلاقی است که این اقدامات از هفته پیش در حال انجام است و به زودی ارسال این محصول به متقاضیان آغاز می‌شود. سامانه طراحی شده است قابل نصب بر روی دستگاه‌های "پکس" بیمارستانی، "دسکتاپ" و "وب" است و هر سه نوع راهکار در دسترس است و از هفته آتی این سیستم در بیمارستان‌های "یزد"، "قم"، "قزوین" و "تهران" نصب و راه‌اندازی خواهد شد و برای عرضه سامانه به خارج از کشور نیز برنامه داریم.

عضو گروه علمی هوش مصنوعی در سلامت سازمان جهانی بهداشت (WHO) با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این سامانه هوشمند به سرعت در اختیار کشورهای اسلامی قرار گیرد، از آمادگی این تیم تحقیقاتی برای تبادل علمی با کشورهای اسلامی و ارائه نتایج مطالعات انجام شده به این کشورها خبر داد.

این سامانه با مدیریت دکتر حمیدرضا ربیعی رییس گروه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات جایزه مصطفی و همکاری دکترحسین قناعتی استاد رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران و گروه تحقیقاتی "آی مد" و همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران، اصفهان و کرمان طراحی شده است و مرکز رادیولوژی تهران و بیمارستان بقیه­ الله نیز تصاویر مورد نیاز را در اختیار این تیم تحقیقاتی قرار داده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
روز سیاه بورس در پایان معاملات؛ شاخص کل چقدر ریخت؟
اعلام رسمی جدایی سامان قدوس از برنتفورد
حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی محل استقرار نیروهای آمریکایی + جزئیات
واکنش تند به اظهارات اخیر بنی گانتز
بانک مرکزی فهرست کالاهای دریافت کننده ارز را منتشر کرد
صدور احکام سنگین برای تتلو + جزئیات
حماس اسرائیل را شکست داد
واکنش تاج به ادعای دست داشتن مدیران فدراسیون در فساد فوتبال +فیلم
رشوه اینبار در بسکتبال +جزئیات
عملیات زمینی تمام عیار در رفح ؛ آلمان هشدار داد
آقای گل رسما به استقلال برگشت
رئیسی: ارتباط ما با «جمهوری آذربایجان» فراتر از رابطۀ همسایگی است +فیلم
علی‌اف: امروز دنیا شاهد دوستیِ ایران و جمهوری آذربایجان است! +فیلم
حکم تتلو صادر شد
لحظه افتتاح سد قیز قعله‌سی باحضور رئیسی و علی‌اف +فیلم
پایان ماموریت سفیر ایران در آذربایجان
دیدار مهم رئیسی و علی اف روی تاج سد قیزقلعه‌سی
بازدید رئیس جمهور از پروژه کریدور ترانزیتی جاده‌ای و ریلی ارس
تصاویری از خوشامدگویی پیرمرد ترک‌زبان به رئیسی +فیلم
استقلال ۴۸۵میلیون تومان جریمه شد
VAR با ورود زنان به ورزشگاه در ارتباط است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top