تاریخ انتشار: شنبه 1399/01/30 - 21:14
کد خبر: 352679

گوگل پردازنده اختصاصی موبایل طراحی می‌کند

گوگل پس از طراحی ریزپردازنده، ظاهرا به‌صورت جدی وارد فرایند طراحی پردازنده‌های موبایل می‌شود که به گواه کارشناسان، به‌ سود کل صنعت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از مدت‌ها پیش شایعه‌های متعددی ادعا می‌کنند که گوگل تراشه‌های اختصاصی گوشی‌های پیکسل را طراحی و تولید خواهد کرد. جدیدترین شایعه، زمانی مطرح می‌شود که چنین فعالیتی در مانتین ویو بیش از همیشه منطقی و عقلانی به‌نظر می‌رسد. اگر گوگل تصمیم دارد تا محصولاتی را مخصوص تمامی گروه‌های مصرف‌کننده تولید کند، نیاز به تولید تراشه‌های اختصاصی دارد. تولید تراشه‌های اختصاصی، یعنی گوگل بر تمامی مراحل طراحی و توسعه نظارت دارد و محصولی موردپسند خود را در گوشی‌های هوشمندش به‌کار می‌گیرد.
اخبار جدید پیرامون طراحی پردازنده در گوگل، همگی لزوما براساس حدس و گمان نیستند. گوگل درحال‌حاضر بسیاری از پردازنده‌های مورد استفاده در سرورها و دیتاسنترهای یادگیری ماشین خود را به‌صورت اختصاصی طراحی می‌کند. آن‌ها همچنین یک پردازنده‌ی آرم کامل برای گوشی‌های پیکسل طراحی کرده‌اند که به‌نام Pixel Visual Core شناخته شده و برای دوربین گوشی‌های هوشمند توسعه یافته است. پردازنده‌ی مذکور، به‌مرور قابلیت‌های یادگیری ماشینی بیشتری دریافت کرد و Pixel Neural Core نام گرفت.

اهالی مانتین ویو تاکنون مهندسان متعدد طراحی پردازنده را به شرکت خود جذب کرده‌اند. آن‌ها متخصصان حرفه‌ای از کوالکام، انویدیا و اینتل را استخدام کرده‌اند تا در واحد طراحی ریزپردازنده‌ی شرکت در بنگلور هند مشغول به کار شوند.
گوگل هدف مشخصی برای طراحی پردازنده‌ی اختصاصی دارد. شخصی‌سازی تراشه به این معنا است که تراشه دقیقا همان کار موردنظر گوگل را با شیوه‌ی موردنظر شرکت در گوشی موبایل انجام می‌دهد. یک شرکت نرم‌افزاری، در طراحی با چنین هدفی قطعا اهداف مهمی را در سر دارد. وقتی شرکت نرم‌افزاری روی سخت‌افزار کنترل داشته باشد، می‌تواند نرم‌افزار را با کارایی و قدرت بالا به‌نوعی توسعه دهد که برای سخت‌افزار هدف، بهینه باشد. چنین روندی قطعا فرصت‌های متعددی را برای شرکتی همچون گوگل به‌همراه دارد و فشار طراحی را کاهش می‌دهد.
طراحی پردازنده‌ی اختصاصی علاوه بر رهایی شرکت از وابستگی به کوالکام برای کد ریزپردازنده‌ها و به‌روزرسانی فرمور، به‌معنای مدیریت کامل آن‌ها روی فرایند به‌روزرسانی محصولات خواهد بود. درنتیجه اهالی مانتین ویو می‌توانند به‌راحتی روند به‌روزرسانی گوشی‌های پیکسل و کروم‌بوک‌ها را با توسعه‌ی SoC اختصاصی، مدیریت کنند. وقتی یک تولیدکننده، گوشی جدیدی می‌سازد، باید برای ارائه‌ی به‌روزرسانی‌ها با تولیدکننده‌ی تراشه قرارداد ببندد. وقتی خود تولیدکننده‌ی دستگاه، تراشه را هم تولید کند، رویکردی مانند انویدیا شیلد تی‌وی رخ می‌دهد و شرکت امکان به‌روزرسانی دستگاه را تا هر زمان دلخواه خواهد داشت.

قطعا جنبه‌های فنی طراحی پردازنده برای گوگل اهمیت زیادی دارد. ازطرفی هر رویکردی که به کاهش هزینه‌های تولید محصول بینجامد، قطعا به‌نفع آن‌ها خواهد بود و طراحی پردازنده، سهم عمده‌ای از هزینه‌های تولید گوشی هوشمند را کاهش می‌دهد.
گوگل از اینکه شرکت‌های بزرگ، سخت‌افزارهای عالی برای محصولات نرم‌افزاری‌اش تولید می‌کنند، رضایت کامل دارد. به‌عنوان مثال آن‌ها بسیار از تولید گوشی‌های اندرویدی توسط سامسونگ یا کروم‌بوک توسط ایسوس، خرسند هستند. فراموش نکنید که کسب‌وکار گوگل، به کسب‌وکار چشم کاربران مشهور است. هرچه چشمان بیشتری در اینترنت باشند و از محصولات گوگل استفاده کنند، این شرکت درآمد بیشتری خواهد داشت. البته گوگل سخت‌افزار نیز می‌فروشد. موفقیت محصولاتی همچون Pixel 3a در این شرکت هم نشان می‌دهد که آن‌ها هرچه بیشتر به‌دنبال کاهش قیمت‌ها هستند تا با غول‌هایی همچون سامسونگ و اپل رقابت کنند. اکنون شاهد آن هستیم که اپل نسخه‌ی ۲۰۲۰ از آیفون SE را با قیمت پایین ۳۹۹ دلار می‌فروشد. سهم عمده‌ی کاهش قیمت، به‌خاطر از بین رفتن نیاز کوپرتینویی‌ها به شرکت‌های واسط برای تولید پردازنده‌ی A13 ممکن شد.
محصولات سخت‌افزاری همچون Pixel 4 و Pixelbook Go محصولاتی عالی هستند. شاید نتوان آن‌ها را محصولاتی بی‌نقص دانست، اما به‌هرحال هردو محصول به‌خاطر عملکرد روان و طراحی ساده و زیبا طرفداران خاص خود را دارند. ازطرفی مجموع فروش هردو دستگاه هم به فروش Pixel 3a نمی‌رسد. دلیل چیست؟ Pixel 3a را می‌توان گوشی مقرون‌به‌صرفه‌ای دانست که در مقایسه با بسیاری از محصولات اندرویدی موجود در بازار، عملکرد مناسبی دارد.

گوشی پیکسل 3a به این دلیل موفق شد که گوگل توانست نسخه‌ی اختصاصی خود از اندروید را با کارایی بالا روی سخت‌افزار ارزان‌قیمت موجود در بازار، اجرا کند. گوشی بعدی یعنی Pixel 4a نیز احتمالا باید همین رویکرد را دنبال کند. درنهایت شاید شاهد گوشی میان‌رده‌ای باشیم که مانند برادر بزرگ‌تر خود کارایی عالی نشان داده و لقب باارزش‌ترین محصول بازار را به خود اختصاص دهد. اگر گوگل بتواند کنترل بیشتری روی سخت‌افزار داخلی کسب کند، شاید حتی گوشی پیکسل پرچم‌دار بعدی هم با بهره‌گیری از سخت‌افزاری نه‌چندان قدرتمند و گران‌قیمت، کارایی و قدرتی نزدیک به بهترین محصولات سامسونگ داشته باشد.
مزیت‌‌های کنترل بیشتر روی سخت‌افزار به این دلیل برای گوگل رخ می‌دهند که شرکت، سیستم‌عامل اختصاصی خود را توسعه می‌دهد. برخلاف اپل که ظاهرا درحال طراحی تراشه‌ی آرم قوی و گران‌قیمت برای استفاده در مک‌بوک ایر است (و احتمالا تا سه سال دیگر در مک‌بوک ایر استفاده می‌شود)، گوگل می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد و تعادلی بین قیمت وکارایی ایجاد کند.
تصور کنید گوگل با توسعه‌ی پردازنده‌ی اختصاصی خود، گوشی Pixel 6 XL توسعه دهد که با برچسب قیمتی ۶۰۰ دلاری، کارایی برابر با گوشی Pixel 4 XL با قیمت هزار دلار داشته باشد. چنین محصولی قطعا هدفی عالی برای اهالی مانتین ویو خواهد بود.

منبع: androidcentral

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حمله سایبری دی‌ داس چیست؟
چرا ژیلا صادقی از تلویزیون رفت؟ +فیلم
این غذاها قاتل کبد است!
ژیلا صادقی: من پاسپورت آمریکا دارم +فیلم
اشک‌های بی‌امان ژیلا صادقی در برمودا +فیلم
دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت
اراده کامل ایران برای پاسخ نظامی به اسرائیل به شکلی قوی‌تر
هشدار سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران به حامیان رژیم صهیونیستی
وکیل مدافعان شیطان در تهران!
۶ جنگنده ارتش چین از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند
عراق: خواهان گسترش درگیری‌ها در منطقه نیستیم
بارش‌های اخیر شدت خشکسالی را کاهش نداد
حمایت رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا از نتانیاهو
گروسی: مدرکی درباره ساخت سلاح اتمی در ایران نیست
تداوم یاوه گویی‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران
اردن کمک به صهیونیست‌ها را تائید کرد
عطوان: تهدید اسرائیل جنگ روانی است
اظهارات تحقیرآمیز مشاور موساد درباره سرسپردگی دولت باکو به اسرائیل
اسرائیل دست از پا خطا کند با هزاران موشک در هم کوبیده می‌شود
هاآرتص: هر تهدید ایران، ما را به لرزه درمی‌آورد
گفت و شنود/ مگه کوری؟!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top