تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/01/31 - 10:45
کد خبر: 352742

در گفت‌و گو با «کمرروستا» عضو هیئت مدیره بنیاد علوی مطرح شد؛

حمایت بنیاد مستضعفان از ۳۰۰ گروه جهادی

عضو هیئت مدیر بنیاد علوی: سیاستی کلی که در بنیاد مستضعفان وجود دارد این است که در حوزه بحران های کشور از ظرفیت مجموعه های مردمی استفاده شود. با این وجود در این چند ماه نیز تلاش شده تا از ظرفیت‌های مردم خصوصاً گروههای جهادی استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جنبش عدالتخواه دانشجویی در گفتگوی زنده اینستاگرامی با موضوع نقش بنیاد مستضعفان در حل مشکلات دیده نشدگان کرونا با کمرروستا عضو هیئت مدیر بنیاد علوی به بررسی اقدامات بنیاد مستضغفان در مواجهه با اقشار مستضعف و کم تر دیده شده پرداخت. متن این کفت‌وکو به شرح زیر است:

کمرروستا عضو هیئت مدیره بنیاد علوی گفت: در دوران جدید و در این چند ماه که آقای فتاح در کسوت ریاست بنیاد مستضعفان قرار گرفته خدمات بسیار مهم و زیربنایی در سطح کشور و مجموعه بنیاد در عرصه اجتماعی و فعالیت های عامل المنفعه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بنیاد علوی نیز به عنوان بازوی محرومیت زدایی بنیاد مستضعفان در راستای رسالت اصلی خود در مناطق محروم یعنی محرومیت زدایی با الگوی توسعه مناطق و الگوی جامع آبادانی و پیشرفت در حال انجام وظیفه است، افزود: به دنبال شیوع ویروس کرونا بنابر سیاستی که رئیس بنیاد داشت سعی کردیم تا یک نگاه جدیدی را به کشور تزریق کنیم تا کسانی که تحت حمایت هیچ نهاد حمایتی نیستند بتوانیم آن‌ها را شناسایی کنیم تا به واسطه مجموعه‌های مردمی حمایت ویژه ای از آنها صورت بگیرد.

عضو هیئت مدیر بنیاد علوی با اشاره به اینکه هیئت امنای بنیاد مستضعفان بودجه نسبتاً خوبی را برای حمایت از آسیب دیدگان از کرونا اختصاص داده‌اند و آقای فتاح رئیس بنیاد و همکاران ما در بنیاد علوی به ویژه مدیرعامل آن شبانه روز تلاش می‌کنند تا بتوانیم ذره‌ای از آلام مردم را کاهش دهیم گفت: واقعیت این است که ما در سالهای گذشته به صورت رسمی و سیستماتیک مسئولیت محرومیت‌زدایی به شکلی که امروز آن را انجام می دهیم بر عهده نداشتیم. به هر روی فضای جدید بنیاد به فضای خدمت تبدیل شده به گونه‌ای که ما برای خدمت و برای مردم هر آنچه را که بنیاد مستضعفان به عنوان امکانات در اختیار دارد اعم از ظرفیت های اقتصادی و اجتماعی پای کار خواهد آورد تا بتوانیم این بحران را پشت سر بگذاریم و از طرفی مسائلی را که در دستور کار بنیاد هستند خصوصاً در عرصه محرومیت زدایی اجرایی کنیم.

کمر روستا افزود: سیاستی کلی که در بنیاد مستضعفان وجود دارد این است که در حوزه بحران های کشور از ظرفیت مجموعه های مردمی استفاده شود. با این وجود در این چند ماه نیز تلاش شده تا از ظرفیت‌های مردم خصوصاً گروههای جهادی استفاده کنیم. به هر روی بنیاد باید در بخش هایی کار را به صورت متمرکز در سازمان ها و نهادها پیش ببرد اما در در بخش هایی بنا داریم به صورت مردمی و به کمک گروه های جهادی اقدامات خود را در زمینه آسیب ها و مشکلاتی که پس از کرونا در کشور اتفاق افتاده دنبال کنیم.

وی به دسته بندی اقدامات صورت گرفته توسط بنیاد مستضعفان در حمایت از آسیب دیدگان کرونا پرداخت و اضافه کرد: دسته اول اقدامات مربوط به ورود مستقیم بنیاد مستضعفان است به گونه‌ای که بنابر اعلام آقای فتاح، بنیاد تقریباً ۱۵ هزار خانواده کارگران فصلی و نیازمند مازندرانی را تحت پوشش قرار می دهد.

عضو هیئت مدیر بنیاد علوی با بیان این که بنیاد مستضعفان برای هر کدام از اقشار آسیب پذیر یک سیاست و برنامه ای در نظر گرفته است گفت: اختصاص هدیه ۵۰۰ هزار تومانی به ساکنین جزایر هرمز، لارک و هنگام، اختصاص هدیه ۵۰۰ هزار تومانی به خانواده های فاقد شناسنامه که عمدتاً در سیستان و بلوچستان سکونت دارند، اختصاص کمک ۱۴ میلیارد تومانی به افرادی که در حوزه صید و صیادی در استان هرمزگان و بوشهر فعالیت می کنند، اختصاص ۵ میلیارد تومان به ملوانانی که کسب و کار آنها دچار آسیب شده است و اختصاص هدیه یک میلیون تومانی به حدود ۳۸ هزار خانواده زندانی با هماهنگی قوه قضاییه بخشی از اقداماتی بوده که بنیاد مستضعفان طی این مدت از آسیب دیدگان از کرونا انجام داده است.

کمر روستا با اشاره به اینکه بنیاد مستضعفان در ۶۰ شهر و روستا هم به طور مستقیم با استفاده از ظرفیت هلدینگ کشاورزی و دامپروری ورود پیدا کرده افزود: همچنین بنیاد مستضعفان علاوه بر تولید ماسک و محلول ضدعفونی کننده ۲۴ دستگاه آمبولانس را به وزارت بهداشت اهداء کرده و کار طبخ روزانه غذا برای کادر درمانی بیمارستانهای درگیر انجام را انجام داده است.

وی افزود: امروز نیز با دستور رئیس بنیاد مستضعفان ۳۰۰ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه از طریق بانک سینا و ۱۰۰ میلیارد تومان هم از طریق صندوق امداد ولایت به عنوان تخفیف اختصاص داده شده که در اختیار اقشار آسیب پذیر قرار می گیرند.

عضو هیئت مدیر بنیاد علوی با بیان اینکه ما در بنیاد علوی برای شناسایی افراد نیازمند کمک تقریباً با تمام دستگاههای مسئول تعامل سازنده داشته ایم و سعی کردیم که بانک اطلاعاتی خوبی را احصا کنیم، گفت: مثلاً در حوزه زندانیان با قوه قضاییه هماهنگ شد و اطلاعات لازم را از این قوه کسب کردیم و یا اقداماتی که در حوزه کودکان کار صورت گرفت با هماهنگی بهزیستی بود. با این وجود سایر حمایت هایی که به افراد و خانواده ها تعلق گرفته با هماهنگی دستگاههای مسئول انجام شده است.

کمر روستا تصریح کرد: ما در حوزه حمایت ها در اول راه هستیم و قطعاً منابع اطلاعاتی که در اختیار داریم منابع کاملی نیستند؛ اما با این وجود هر آنچه که در توان ما بوده و از ما درخواست شده حمایت کرده ایم.

وی با بیان اینکه بنیاد مستضعفان بیش از ۳۰۰ گروه جهادی را در ۶ محور شامل برپایی ایستگاههای سلامت، توزیع بسته های بهداشتی، راه اندازی کاروان های ضدعفونی و دیگر محورها مورد حمایت قرار داده، افزود: با توجه به تعامل سازنده ای که بین بنیاد مستضعفان و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد مقرر شده که اطلاعات خوبی از مجموعه سامانه رفاهی و سامانه اشتغال وزارت تعاون در اختیار بنیاد مستضعفان قرار بگیرد تا دهک های پایینی که تقریبا در هیچ جایی حمایت نمی شوند را مورد حمایت قرار دهیم و این اقدام نیز از طریق گروههای جهادی صورت می گیرد چون قرار نیست که ما این افراد را به صورت یک عائله ذیل بنیاد بیاوریم ولی در این شرایط قطعا از آنها حمایت می کنیم.

عضو هیئت مدیر بنیاد علوی گفت: گروههای جهادی به عنوان خط مقدم اقدام بنیاد مستضعفان در حمایت از افراد آسیب دیده از کرونا خواهند بود و انشاء الله در روزهای آینده خبرهای خوشی را در این رابطه خواهید شنید.

کمر روستا با اشاره به اینکه با رایزنی رئیس بنیاد مستضعفان و مدیر عامل بنیاد علوی با استانداری ها و فرمانداری ها در سه استان مرزی کشور مثل آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه که کولبران در آنجا مستقر هستند تمام کولبران تحت پوشش بنیاد قرار گرفتند، افزود: شاید خیلی از کولبران تحت پوشش هیچ نهادی نباشند اما آمار و اطلاعات آنها در فرمانداری ها موجود است با این وجود ما در سه استان مرزی کشور اختیار را به استانداران واگذار کردیم و به تمام کولبران کارت هدیه یک میلیون تومانی اهداء شد.

وی افزود: در منشور ۱۴ بندی که رهبر معظم انقلاب پس از انتصاب آقای فتاح به ریاست بنیاد مستضعفان ابلاغ کردند.تکلیف بنیاد در دراز مدت مشخص است و این مجموعه راه روشنی را در حوزه محرومیت زدایی و مسائل زیربنایی در کشور پیش روی خود دارد. با این وجود در بنیاد مستضعفان که مجموعه‌ای با ۱۷۶ شرکت و هولدینگ اقتصادی است بنابراین است این مجموعه اقتصادی در خدمت مستضعین باشد.

کمرروستا از رونمایی از سامانه همدلی طی روزهای آینده خبر داد و تصریح کرد: با راه اندازی سامانه همدلی اقشار آسیب پذیر توسط گروههای مردمی و مرجع شناسایی و در این سامانه ثبت می شوند و بنیاد مستضعفان بخشی از آنها را تحت پوشش قرار می دهد. البته این حمایت ها وظیفه دولت است اما اگر قرار است در رابطه با این حمایت ها اتفاق جدیدی رقم بخورد دولت باید مثل مجموعه کمیته امداد به بنیاد مستضعفان تکلیف کند. مثلا اگر قرار باشد بنیاد مستضعفان پنج میلیون مددجو را تحت پوشش قرار دهد این موضوع باید از طرف دولت به بنیاد تکلیف شود و در این راستا بخشی از منابع دولت و بخشی هم از منابع بنیاد پای کار بیاید. به هر روی در این شرایط کسی به بنیاد تکلیف نکرده ولی با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب و روحیه خدمتی که در تمام مجموعه بنیاد مستضعفان شکل گرفته همه پای کار آمده اند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top