تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/03/18 - 10:21
کد خبر: 358601

بررسی آیفونی با برچسب اقتصادی اما قیمتی غیر افتصادی؛

بررسی آیفون اس ای ۲۰۲۰

بررسی آیفون اس ای ۲۰۲۰

آیفون SE ۲۰۲۰ جدید‌ترین محصول اپل، ترکیبی از دو محصول اپل یعنی سخت‌افزار آیفون ۱۱ و طراحی آیفون ۸ را به‌عنوان محصولی میان‌رده‌ به‌سبک اپل ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محصول مورد انتظاری که عرضه‌ی نسل نخست آن به بیش از ۴ سال پیش بازمی‌گردد، باید تغییرات چشمگیری نسبت به گذشته داشته باشد؛ اما ظاهرا اپل چنین نظری ندارد. شرکت مستقر در کوپرتینو پس از کش‌‌مکش‌های فراوان سرانجام یک ماه پیش نسل دوم آیفون SE را معرفی کرد؛ گوشی هوشمندی با ترکیبی از دو محصول اپل یعنی سخت‌افزار آیفون ۱۱ و طراحی آیفون ۸ که به‌لطف برچسب قیمتی ۴۰۰ دلاری و محبوبیت برند اپل در کلاس گوشی‌های هوشمند میان‌رده خواهد بود.

طراحی
تصاویر رندر ابتدایی منتسب به آیفون اس‌ای ۲۰۲۰، محصولی را به‌تصویر می‌کشید که زبان طراحی بلوک‌مانند و جذاب نسل نخست را با نمای مدرن آیفون‌های جدید درهم‌آمیخته بود؛ اما آنچه در واقعیت رخ داد، فرسنگ‌ها با تصورات قبلی‌مان فاصله داشت. ترکیبی از طراحی آیفون ۸ و سخت‌افزار قدرتمند آیفون ۱۱ که انتظارات ابتدایی‌ عموم کاربران را به‌خوبی برآورده می‌کند.

اپل در سال ۲۰۱۴ به‌همراه آیفون ۶ از طراحی جدید گوشی‌ هوشمندش نیز پرده برداشت و تا دوره‌ی آیفون ۸ به استفاده از این طراحی ادامه داد؛ البته طراحان اپل در مدل یادشده، به‌جای آلومینیوم، لباسی از جنس شیشه بر تن آیفون ۸ کردند.
بحث‌برانگیزترین قسمت از طراحی آیفون جدید، نمای جلویی آن است؛ حاشیه‌های قطور چند سانتی‌متری و ابعاد ۴٫۷ نمایشگر iPhone SE 2020 که قدمت آن به بیش از نیم‌دهه‌ی پیش بازمی‌گردد، در دنیای گوشی‌های هوشمند غول‌پیکر و تمام‌صفحه‌ی کنونی به‌شدت نخ‌نما به‌نظر می‌رسد و شاید به مذاق بسیاری نیز خوش نیاید. صرف‌نظر از این موضوع، اعتراف می‌کنیم که ارگونومی فوق‌العاده‌، وزن بسیار سبکِ ۱۴۸ گرمی و کیفیت ساخت مثال‌زدنی‌ آیفون اس‌ای، از شدت یأس‌مان می‌کاهد؛ آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ در دست عالی جای می‌گیرد و به تمام نقاط نمایشگرش بدون کوچک‌ترین چالشی می‌توان دسترسی داشت.

گوشه‌های گرد، کلیدهای کنترل صدا، برآمدگی دوربین و پورت لایتنینگ همگی در همان فُرمی قرار دارند که با آیفون ۸ تجربه کرده‌ایم؛ به‌طوری‌که مهم‌ترین تغییرات طراحی آیفون SE‌ نسبت به آیفون ۸ به بزرگ‌تر شدن لوگو و انتقال آن به میانه‌ی پنل پشتی به‌همراه حذف نام iPhone بازمی‌گردد. بدین‌ترتیب DNA آیفون اس‌ای هم‌خوانی بیشتری با آیفون ۱۱ / آیفون ۱۱ پرو دارد. آیفون اس ای ۲۰۲۰ در سه رنگ مشکی، سفید و قرمز به‌فروش می‌رسد و اکنون حتی در مدل سفید نیز حاشیه‌های دورتادور نمایشگر به‌رنگ مشکی است.
صرف‌نظر از به‌کارگیری طراحی قدیمی، سران اپل هیچ مصالحه‌ی دیگری در ساخت آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ انجام نداده‌اند. پنل‌های شیشه‌ای جلویی و پشتی با دقت بسیار زیادی روی فریم آلومینیومی دستگاه سوار شده و با آن پیوند خورده‌اند، انحنای ظریف لبه‌های پنل پشتی و جلویی ضمن بخشیدنِ فُرمی متقارن به آیفون جدید، لذتِ در دست‌گرفتنِ آن را نیز دوچندان کرده‌اند. نگفته پیدا است که مانند هر گوشی شیشه‌ای دیگری، نسل دوم آیفون SE نیز استعداد شگرفی در جذب لکه و اثرانگشت دارد، اما به‌لطف پوشش اولئوفوبیک روی سطح شیشه، لکه‌ها به‌سادگی زدوده می‌شوند.

کلید پاور آیفون SE در لبه‌ی سمت راست فریم جای گرفته است و لبه‌ی سمت چپ از کلیدهای کنترل حجم صدا و سویچ نوتیفیکیشن میزبانی می‌کند. کلید آشنای هوم با همان سازوکار جذاب فورس‌تاچ و صدالبته حسگر اثرانگشت Touch ID پس از غیبتی ۳ ساله به دنیای آیفون بازگشته است. تمام کلیدهای فیزیکی آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ فلزی هستند و بازخورد کم‌نظیری دارند. مطابق انتظار خبری از پورت USB Type-C نیست، در عوض پورت لایتنینگ کنارِ دریچه‌ی اسپیکر، در لبه‌ی پایین فریم قرار دارد.اپل موفق به دریافت گواهی IP67 از مؤسسه‌ی IEC برای گوشی ایفون SE 2020 شده است؛ بنابراین روی کاغذ، گوشی‌ اقتصادی کوپرتینونشین‌‌ها مقاومت خوبی در برابر آب‌ و گردوغبار دارند و می‌تواند به مدت ۳۰ دقیقه، فشار آب را در عمق ۱.۵ متری تحمل کند. از سوی دیگر به‌لطف بهره‌گیری از بدنه‌ی شیشه‌ای، مهندسان اپل ماژول شارژ بی‌سیم را نیز در دل آیفون اس‌ای جدید کار گذاشته‌اند.

نمایشگر و اسپیکر
اپل همانند آیفون ۸ از یک نمایشگر ۴.۷ اینچی در آیفون اقتصادی جدید خود بهره گرفته است که در بررسی‌های ما شباهت غیرقابل‌انکاری به آیفون ۸ دارد اما تفاوت‌های اندکی در آن‌ها به چشم می‌خورد.
پنل IPS LCD نمایشگر با رزولوشن ۱۳۳۴ در ۷۵۰ و تراکم ۳۲۶ در هر اینچ شاید با استانداردهای میان‌رده‌های کنونی همخوانی نداشته باشد اما در برخی زمینه‌ها هنوز حرف‌هایی برای گفتن دارد. تراکم پیکسل نسبتا پایین نمایشگر آیفون SE به‌عنوان یک ضعف بر کسی پوشیده نیست اما با درنظر گرفتن چینش پیکسل‌ها در نمایشگرهای LCD و با کمی ارفاق می‌توان به این نمایشگر در ارائه‌ی تصاویر شارپ نمره‌ی قبولی داد ولی در این بازه‌ی قیمتی نمایشگرهای بهتر از این نظر کم نیستند.

نسبت تصویر سنتی ۱۶ به ۹ دیگر در گوشی‌های مدرن جایگاهی ندارد و ابعاد نمایشگر نیز برای بسیاری از کاربران ممکن است غریب باشد. با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط اپل این پنل از فضای رنگی DCI-P3 پشتیبانی می‌کند اما به دلیل تنظیم خودکار فضای رنگی در محصولات اپل ما تنها به فضای رنگی sRGB برای بررسی رنگ‌ها اکتفا کرده‌ایم. نمایشگر آیفون SE قادر به نمایش محتوای HDR10 و دالبی ویژن است اما با محدودیت‌‌های کنتراست در نمایشگرهای LCD انتظار زیادی از آن نباید داشته باشید.
در بحث روشنایی نمایشگر آیفون SE عملکرد درخشانی به‌عنوان یک نمایشگر LCD از خود نشان می‌دهد و با رسیدن به ۶۰۵ نیت در آزمایش‌ روشنایی زومیت جای خود را درکنار برادرانش در بین روشن‌ترین نمایشگرهای موبایل LCD ثبت می‌کند. در آزمایش با الگوی ۱۰۰ درصدی نیز روشنایی تا ۶۲۰ نیت در مرکز رسید،‌ همچنین رنگ مشکی با روشنایی ۱.۵ نیتی عمق قابل‌قبولی دارد.
قابلیت True Tone اپل نیز در آیفون SE فراموش نشده است؛ این قابلیت با سنجش نور محیط و دمای آن، رنگ‌ها و تعادل رنگ سفید را برای راحتی بیشتر چشم تغییر می‌دهد. روشنایی حداقل ۲ نیتی نمایشگر نیز در بازه‌ی مناسب برای استفاده در محیط‌های تاریک قرار می‌گیرد. در صورتی که روشنایی نمایشگر را در حداکثر آن تنظیم کنید مشکلی از نظر خوانایی نمایشگر زیر نور خورشید و در فضاهای باز نخواهید داشت.

نرم‌افزار و رابط کاربری
آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ به‌صورت پیش‌فرض با iOS 13.4، جدیدترین به‌روزرسانی سیستم‌عامل محبوب اپل در زمان نگارش بررسی پیش‌رو به‌فروش می‌رسد. iOS 13 تغییرات بزرگی نسبت به نسخه‌ی قبل به‌همراه دارد که از جمله‌ی مهم‌ترین موارد آن‌ها می‌توان به مواردی همچون تم تیره در سطح سیستمی با قابلیت برنامه‌ریزی، اضافه‌شدن ابزار مدیریت دانلود به سافاری، اپلیکیشن‌های بهبودیافته‌ی Photos و Maps، قابلیت لاگین با اپل آیدی، اضافه‌شدن قابلیت کنترل نورپردازی و جلوه‌ی High Key Mono به نرم‌افزار دوربین، بهبود شارژدهی گوشی و بهبود عملکرد سیری اشاره کرد. برای اطلاع از تمام قابلیت‌های سیستم‌عامل جدید اپل، بررسی iOS 13 را در زومیت مطالعه کنید.
در آیفون SE خبری از فیس‌آیدی، سیستم تشخیص چهره‌ی اپل نیست. این گوشی زمینه‌ساز بازگشت دوباره‌ی تاچ‌آیدی شد. حسگر اثر انگشت اپل نسبت به نمونه‌ی به‌کاررفته در آیفون ۸ هیچ تفاوتی ندارد و مانند همیشه پس از ثبت اثر انگشت، با فشرده‌شدن کلید هوم در کسری از ثانیه کاربر را شناسایی می‌کند.

دوربین
آیفون میان‌رده‌ی اپل دقیقا از همان دوربین تکی ۱۲ مگاپیکسلی به‌کاررفته در آیفون ۸ استفاده می‌کند. این حسگر پیکسل‌هایی با ابعاد ۱٫۲۲ میکرومتر روی سطح خود دارد و در پسِ لنز وایدی با دیافراگم f/1.8 و لرزش‌گیر اپتیکال قرار گرفته؛ لنزی که برای ارائه‌ی عملکردی ایده‌آل در کاربری‌های مبتنی‌بر واقعیت افزوده، به‌صورت پیش‌فرض کالیبره شده است. دوربین پشتی آیفون اس‌ای از فوکوس خودکار تشخیص فاز نیز پشتیبانی می‌کند.
فلش چهارگانه‌ی آیفون ۸ در آیفون SE جدید نیز به‌کاررفته است. حین فعال‌سازی این فلش، شاتر دوربین نیز برای جذب نور محیطی برای مدت طولانی‌تری باز باقی می‌ماند. بدین ترتیب براساس ادعای اپل، عکس نهایی نسبت به‌ حالت استفاده از فلش‌های عادی، طبیعی‌تر به‌نظر خواهد رسید. به‌لطف پردازنده‌ی قدرتمند A13 Bionic آیفون اس‌ای با هر دو دوربین پشتی و سلفی حالت پرتره را نیز دراختیار کاربر قرار می‌دهد؛ چرا که اکنون فرایند جداسازی سوژه از پس‌زمینه و پیاده‌سازی افکت بوکه به‌‌کمک یادگیری ماشین صورت می‌گیرد.

مهندسان اپل نسخه‌ی جدید قابلیت Smart HDR ارائه‌شده در آیفون ۱۱ / ۱۱ پرو را نیز به دستگاه میان‌رده‌شان آورده‌اند؛ قابلیتی که براساس ادعای اپل با نورپردازی مجدد چهره، رنگ آن را به حالت طبیعی‌تر نزدیک می‌سازد؛ ضمن اینکه جزئیات سایه‌ها و هایلایت‌های پس‌زمینه را حفظ می‌کند. متأسفانه با وجود بهره‌گیری از قدرتمندترین پردازنده‌ی دنیای موبایل، آیفون SE جدید حالت شب برادران پرچم‌دارش را دراختیار کاربر نمی‌گذارد.
اپلیکیشن دوربین آیفون همواره چینشی بسیار داشته است و این موضوع در مورد آیفون اس‌ای نیز صدق می‌کند. مطابق گذشته با سوایپ‌ به‌سمت کناره‌ها می‌توان بین حالت‌های مختلف استفاده از دوربین، شامل تایم‌لپس، اسلوموشن، فیلم‌برداری، عکاسی، پرتره و پانوراما جابه‌جا شد. اپلیکیشن دوربین عملکرد فوق‌العاده نرم و سریعی دارد؛ اما برای تغییر تنظیمات عکاسی یا ویدئو کاربر را به بخش تنظیمات گوشی ارجاع می‌دهد. از سوی دیگر مهندسان اپل حالت پرتره را صرفا به سوژه‌ی انسان محدود ساخته‌اند؛ بدین ترتیب برای پیاده‌سازی افکت بوکه روی سوژه‌های بی‌جان یا حیوانات باید دست‌به‌دامان نرم‌افزارهای جانبی شوید.

سخت‌افزار
 A13 Bionic، قلب تپنده‌ی آیفون ۱۱ / آیفون ۱۱ پرو تقریبا در تمام بنچمارک‌ها با اختلافی فاحش اسنپدراگون ۸۵۵ و اکسینوس ۹۸۲۵ را از پیش‌رو برمی‌دارد و حتی امروزه نیز مقابل پردازنده‌های جدیدتر و قدرتمندترِ کوالکام، سامسونگ و هواوی خم به ابرو نمی‌آورد. حال نوبت به آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ رسیده است تا به‌لطف A13، دنیای دستگاه‌های میان‌رده در محدوده‌ی قیمتی ۴۰۰ دلار را دگرگون کند.
A13 Bionic محوریت تمام امور را در آیفون‌ SE برعهده دارد. پردازنده‌ی جدید به‌گفته‌ی اپل بر مبنای لیتوگرافی «۷ نانومتری نسل دومی» یا N7 Pro تولید می‌شود و به‌لحاظ ابعادی نیز تراشه‌ی نسبتا بزرگی محسوب می‌شود. A13 Bionic با افزایش ۲۳ درصدی نسبت به A12 Bionic با ۶/۹ میلیارد ترانزیستور، اکنون ۸/۵ میلیارد ترانزیستور را در بطن خود دارد. اپل می‌گوید تقریبا تمام بلوک‌های پردازنده‌ی جدید را به‌لحاظ عملکرد، کارایی و بهره‌وری بهبود داده است.

پردازنده‌ی مرکزی A13 Bionic چینشی ۶ هسته‌ای شامل ۲ هسته‌ی قدرتمند Lightning با فرکانس ۲/۶۵ گیگاهرتزی (۶ درصد بیشتر از نسل قبل) و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف Thunder با فرکانس ۱/۸ گیگاهرتزی دارد. هسته‌های قدرتمند Lightning نسبت به‌ هسته‌های نسل قبل ۲۰ درصد سریع‌تر یا ۳۰ درصد بهینه‌تر شده‌اند؛ درحالی‌که هسته‌های کم‌مصرف Thunder بالغ بر ۲۰ درصد بهبود سرعت عملکرد یا ۴۰ درصد کاهش مصرف انرژی را تجربه می‌کنند.
برخلاف رقبا، اپل کماکان اعتقادی به پیوستن به موج نوپای 5G ندارد و A13 Bionic را به مودم LTE مجهز کرده است. آیفون اس ای ۲۰۲۰ از اتصال گیگابیتی تا سقف پشتیبانی می‌کند؛ درحالی‌که با اتصال WiFi 6 و بلوتوث نسخه‌ی ۵٫۰ نیز سازگاری دارد.
اپل عموما در مورد رم گوشی‌های هوشمندش صحبت نمی‌کند؛ اما کالبدشکافی وب‌سایت iFixit نشان می‌دهد آیفون SE جدید از  ۳ گیگابایت رم LPDDR4X بهره می‌برد. گوشی میان‌رده‌ی اپل در سه نسخه با حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی به‌فروش می‌رسد.بر‌اساس تست‌های آیفون SE 2020 در مقابل دو بازی سنگین Call of Duty و Fortnite عملکرد فوق‌العاده و روانی داشت.

باتری
اپل شارژدهی آیفون SE 2020 را تقریبا معادل آیفون ۸ می‌داند و مدعی است که گوشی جدیدش تا ۱۳ ساعت پخش ویدئو، ۸ ساعت استریم ویدئو و ۴۰ ساعت پخش مداوم صوت دوام می‌آورد. اپل در مورد ظرفیت باتری آیفون اس ای جدید اطلاعاتی نمی‌دهد؛ اما براساس کالبدشکافی iFixit، انرژی موردنیاز این گوشی را باتری نسبتا کم‌حجم ۶٫۹۶ وات‌ساعتی یا ۱۸۲۱ میلی‌آمپرساعتی (یکسان با آیفون ۸) تأمین می‌کند. بنابرین می‌توان یکی از نقاط ضعف آیفون SE 2020 را باتری آن بدانیم.
آیفون اس‌ای 2020‌ از شارژرهای سریع ۱۸ واتی مبتنی‌بر USB Power Delivery و شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند؛ اما به‌صورت پیش‌فرض با شارژر بسیار کوچک ۵ واتی به‌فروش می‌رسد. این شارژر برای پر کردن کامل باتری به حدود ۱۵۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

جمع‌بندی
آیفون جدید یکی از جمع‌وجورترین، ارگونومیک‌ترین، سبک‌وزن‌ترین و در عین‌حال قدرتمندترین گوشی‌های هوشمند دنیا به‌حساب می‌آید؛ عکس‌های چشم‌نوازی را در طول روز ثبت می‌کند، نمایشگر HD آن به‌لطف رنگ‌های جذاب و روشنایی مناسبش، پاره‌ای از نمایشگرهای OLED بازار را نیز به چالش می‌کشد و به لحاظ پشتیبانی نرم‌افزاری، حتی پرچم‌داران اندرویدی را نیز پشت سر می‌گذارد.
زبان طراحی آیفون SE یکی از بحث‌برانگیزترین جنبه‌های آن است؛ اما نباید فراموش کرد که استراتژی اپل در مورد نسل نخست نیز چنین بود: ظاهر آیفون 5s با باطن آیفون 6s! بدین ترتیب اگر با ظاهر کلاسیک، شارژدهی متوسط و فقدان حالت شب آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ کنار بیاییم، به‌سختی می‌توان ایرادی را به این دستگاه وارد ساخت. فراموش نکنیم که برای نخستین‌بار پس از مدت‌های طولانی، بار دیگر می‌توان با قیمتی تقریبا معقول، صاحب «iPhone» شد.

نویسنده: سید علی جعفری

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top