تاریخ انتشار: 04 آذر 1388 - 00:00:00
کد خبر: 3618

گوشت،مرغ،میوه،جگر و کله پاچه و سبزی و قند و شکر گران شد

افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی و مواد پروتئینی و همزمان شدن نابسامانی بازار برخی اقلام مصرفی با مباحث مطرح در زمینه آزاد‌سازی‌ قیمت‌ها و پرداخت هدفمند یارانه‌ها موجب شده است تا در حالی که دستگاه‌های متولی تنظیم بازار واکنش چندان روشنی به این افزایش قیمت‌ها نشان نمی‌دهند برخی تشکل‌ها و اتحادیه‌های صنفی و مسئولان دولتی خبرهای متضادی از ادامه روند افزایش قیمت‌ها یا افزایش عرضه و کالاهای مشمول قیمت و کاهش قیمت‌ها مطرح کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» ، با این وجود این روزها افزایش قیمت گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ، قندوشکر، نان و برخی دیگر از اقلام مصرفی فشار مضاعفی را به مصرف‌‌کنندگان تحمیل کرده است .

طی یک سال گذشته، قیمت گوشت قرمز 66 تا 71 درصد افزایش یافته است. قیمت هر کیلو گوشت گوسفند در خرده فروشی های سطح شهر در انتهای آبان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل11/66درصد افزایش یافته است.

براساس اعلام بانک مرکزی، در انتهای آبان ماه سال گذشته متوسط قیمت هر کیلو گوشت گوسفند در بازار آزاد تهران، 9030 تومان بود که این نرخ در انمتهای آبان سال جاری به متوسط قیمت هر کیلو 14 تا 15 هزارتومان رسیده است. همچنین قیمت هر کیلو گوشت گوسفند در مقایسه با مدت مشابه ماه گذشته 7/0 درصد و در مقایسه با هفته سوم آبان 6/0 درصدرشد داشته است.

بنابراین گزارش، متوسط قیمت گوشت گاو و گوساله طی دوره مورد بررسی از هر کیلو 8654 تومان به کیلویی 13 هزار تومان رسیده که بر این اساس 21/50 درصد رشد یافته است. بررسی قیمت گوشت گاو و گوساله در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل نیز نشان دهنده افزایش 6 درصدی قیمت ها در بازار این ماده پروتئینی است.

از سوی دیگر گوشت گاو و گوساله بی استخوان در میادین میوه و تره بار شهرداری در ماه آبان نسبت به مدت مشابه در سال قبل 59/14 در صد رشد داشته است. همچنین فروش هر کیلو گوشت گوسفند نیز در این میادین افزایش 81/70 درصدر را نشان می دهد.

این در حالی است که رییس اتحادیه گوشت گوسفندی ازایجاد شوک روانی به بازار درآستانه ایام عید قربان خبر داد و گفت: قیمت گوشت گوسفندی بین 10 تا 15 درصد با افزایش مواجه می‌شود.

قیمت جگر نیز نسبت به سال گذشته رشد 43/33 درصدی را شاهد بوده است و در حال حاضرهر دست جگر تا 10 هزار تومان قیمت دارد.

اما بیشترین افزایش قیمت را در کله پاچه شاهد بودیم که نسبت به ماه رمضان امسال افزایش 250 درصدی داشته است.

رئیس اتحادیه طباخان تهران می گوید: در ماه رمضان یک دست کله‌پاچه خام حدود هشت هزار تومان برای طباخان در می‌آمد اما در حال حاضر قیمت تا 14 هزار تومان افزایش یافته است. با این اوصاف اتحادیه در نرخ‌نامه جدید خود قیمت یک دست کله‌پاچه مرغوب را 16 هزار تومان مصوب کرده است. هر چند که بسیاری از واحدها قیمت را تا 20 هزار تومان بالا برده‌اند.چون معتقدند فروش زیر 20 هزار تومان به صرفه نیست.

قیمت گوشت مرغ که در روزهای نخست هفته گذشته به حدود 2 هزار و 700 تومان افزایش یافته بود، در روزهای اخیر شتاب بیشتری به‌خود گرفته و هر کیلو گرم گوشت مرغ تازه در فروشگاه‌های سطح شهر قیمت‌های بیش از 3 هزار و 100 تا 3 هزار و 200 تومانی را تجربه می‌کند که رشد 5/18 درصدی رانشان می دهد.

همچنین قیمت تخم مرغ نیز که از چند هفته پیش سیر صعودی به‌خود گرفته بود، این روزها با افزایش بیشتری همراه است. با این روند قیمت هر شانه تخم مرغ که در هفته گذشته به حدود 3 هزار و 500 تومان افزایش یافته بود این روزها به بیش از 4هزار تا 4 هزار و 500 تومان افزایش یافته است.قیمت هر شانه تخم مرغ مارک دار به 4هزار و 300 تا 4 هزار و 500 تومان و قیمت هر شانه تخم مرغ معمولی به حدود 4 هزار تومان افزایش یافته است که رشد 5/28 درصدی را طی یک هفته نشان می دهد .این در حالی است که نسبت با مدت مشابه سال گذشته رشد 214 درصدی را نشان می دهد.

در مورد قیمت قند و شکر نیز شاهد افزایش 25درصدی از قیمت 800 تومان به بیش از هزار تومان بوده ایم .با اینکه از شدت افزایش قیمت این کالا کاسته شده است اما همچنان این سیر صعودی ادامه دارد و بنا به گزارش بانک مرکزی بهای شکر در هفته انتهایی آبان ماه نسبت به هفته قبلش افزایش 5/0 درصدی داشته است.

در گروه میوه های تازه نیز قیمت انار معادل 3.8 درصد، خربزه 0.5 درصد و هندوانه 5.3 درصد نسبت به هفته قبل افزایش نشان میدهند.همچنین در گروه سبزی های تازه به غیر از قیمت لوبیا سبز که معادل 4 درصد و سبزی های برگی که معادل1.3 درصد کاهش داشته اندو بهای سیب زمینی و پیاز که ثابت بوده اند، قیمت سایر اقلام این گروه بین 0.5 درصد تا 7.2 درصد افزایش داشته است.

با وجود سکوت دستگاه‌های متولی تنظیم بازار نسبت به گرانی برخی کالاهای اساسی، مسئولان برخی اتحادیه‌های صنفی افزایش قیمت‌ها را ناشی از تخلف و دست‌های نامرئی در بازار می‌دانند.

افزایش اخیر قیمت برخی کالاهای مصرفی مردم موجب شده تا مسئولان همچنان بر ثبات بازار و اتخاذ تدابیری برای ذخیره‌سازی کالاهای اساسی خبر دهند اما دست‌اندرکاران غیردولتی با پذیرش نابسامانی بازار، گرانی‌های اخیر را در سایه تخلف و دخالت دست‌های پنهانی در بازار قلمداد می‌کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
۳۴۰ نظامی اوکراینی دیگر در یک روز کشته شدند
ساخت۳ بزرگراه در انتهای یادگار، بروجردی و شوشتری
تخفیف در برج میلاد در هفته گردشگری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top