تاریخ انتشار: 08 آذر 1388 - 00:00:00
کد خبر: 3716

نظر جوادی آملی درباره فتنه

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به فرمایش حضرت علی (ع) خطاب به پسرش محمد بن حنفیه، گفت: حضرت امیر در جنگ جمل وقتی پرچم را به دست پسرشان محمد بن حنفیه دادند، فرمودند ببین دشمن تا کجا صف کشیده و اتاق جنگش تا کجاست، دقت کنید که اتاق جنگ در شام است و ما داریم در کوفه می جنگیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، حضرت‌ ‌آیت الله عبدالله جوادی آملی از علمای برجسته حوزه علمیه قم، است که در سال‌ 1312 هجری‌ شمسی‌ در شهر آمل‌ چشم به جهان گشود. وی ‌دوران تحصیل خود را پس‌ از به‌ پایان‌ رساندن دوره ابتدائی ‌در سال‌ 1325، با پیشنهاد پدر بزرگوار خویش، وارد حوزه‌ علمیه‌ آمل‌ شده و تا سال‌ 1329 در این‌ شهر، به‌ تحصیل‌ حوزوی پرداخت.

آیت الله جوادی آملی در ادامه عازم‌ حوزه‌ علمیه‌ مشهد مقدس‌ شده و تحصیل حوزوی را ادامه داده و در نهایت به تهران سفر کرده و در مدرسه علمیه مروی مشغول به تحصیل شد.

زندگینامه استاد مقدمه‌ای بود تا به گذر زمان و وضعیت کنونی و افزایش روز افزون علم وی، آنرا با مواضع استاد در خصوص فتنه اخیر تطبیق دهیم.

**نقش روحانیون در هدایت جامعه بی‌بدیل است‌
استاد حوزه علمیه قم گفت: روحانیون نقش مهمی در جامعه بر عهده دارند و مردم نباید هیچ‌ گاه از کسی که لباس روحانیت بر تن کرده است، خلافی ببینند.

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار مدیرکل و مسئولان اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم در سخنانی با اشاره به اهمیت تبلیغ دین مبین اسلام و ضرورت فراهم کردن شرایط لازم برای مبلغان اظهار داشت: اساس تبلیغ بر هدایت مردم و راهنمایی آنان استوار است و رهبران الهی نیز همین برنامه را در راس امور خود قرار داده بودند.

وی تبلیغ دین بین مردم با استفاده از فرصت‌های تبلیغی نظیر منبر، نماز جمعه و ... را از مهم‌ترین کارهای رهبران دینی ما عنوان کرد و گفت: رهبران دینی از سویی به تبلیغ دین در بین مردم اهتمام داشتند و از سوی دیگر نسبت به تربیت معلم همت می‌گماردند.

استاد حوزه علمیه قم تعلم و تحقیق را از مهم‌ترین برنامه‌های رهبران دینی توصیف کرد و افزود: بزرگان دینی در مواجهه با مردم از منظر تحقیق استفاده کرد و در قبال فرهیختگان از تعلیم بهره می‌گرفتند.

وی با اشاره به فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی گفت: این سازمان به نوعی وظیفه رهبران دینی را در معنای کل عهده‌دار است و به همین دلیل باید سعی کند که به وظیفه خود جامه عمل بپوشاند.

جوادی آملی، تحقیق، تعلم و ابلاغ پیام دین را سه وظیفه سازمان تبلیغات اسلامی برشمرد و ادامه داد: باید تعلیم از پشتوانه تحقیق برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه مردم دین خود را از مساجد و منبرها می‌گیرند، گفت: این حوزویان و دانشگاهیان هستند که دین خود را از قرآن و منابع دینی استخراج می‌کنند و عامه مردم از مراسم‌های تبلیغی مطالب دینی را می‌آموزند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نقش مساجد در انقلاب اسلامی گفت: مساجد نقش محوری در تحکیم وحدت بین مردم ایفا می‌کنند و با استفاده از همین مساجد بود که ما 10 سال در جنگ داخلی و خارجی در برابر دشمنان سربلند از میدان خارج شدیم.

جوادی آملی با بیان اینکه حسینیه و مسجد سند مملکت اسلامی ما است، خاطرنشان کرد: روحانیون نقش مهمی در جامعه بر عهده دارند و مردم نباید هیچ‌گاه از کسی که لباس روحانیت بر تن کرده است، خلافی ببینند چرا که این مسئله به دین آنها لطمه می‌زند.

وی با اشاره به حضور گسترده مردم در دعای روز عرفه گفت: خداوند این کشور را که کشور امام زمان (عج) است، حفظ می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نقش سازمان تبلیغات اسلامی در جامعه تصریح کرد: باید مسئولان این سازمان افرادی را برگزینند که بین مردم و مبلغان و روحانیون نقش رابط را ایفا کنند.

**بسیج با هوشیاری، اتاق جنگ دشمن را بشناسد
استاد حوزه علمیه قم گفت: باید اتاق جنگ دشمنان را شناسایی کرده و بسیجیان نیز در این زمینه نقش بسیار مهمی بر عهده‌ دارند.

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار فرمانده سپاه علی بن ابی طالب (ع)، با تأکید بر لزوم آگاهی و بصیرت در بسیج، خواستار هوشیاری در برابر تهدیدات دشمن شد و افزود: بسیج با هوشیاری، اتاق جنگ دشمن را بشناسد.

وی بسیج را از نعمت‌های الهی دانست و گفت: نظام و حکومت اسلامی امانت الهی است و باید آن را حفظ کنیم.

**اگر علی(ع) یارانی همچونی بسیجیان داشت، سقیفه و کربلا پیش نمی‌آمد
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر وجود مبارک حضرت سید‌الشهدا و حضرت امیرالمومنین یارانی همچون بسیجیان داشتند، دیگر حوادث سقیفه و کربلا پیش نمی‌آمد.

وی با اشاره به تلاش‌های گسترده دشمنان در مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران، بیان داشت: دشمنان شب و روز علیه نظام اسلامی کار می‌کنند و نیروهای خودی باید در سایه اخلاق و تقوا خود را قوی کرده و به مقابله با تهدیدات دشمنان بر‌آیند.

**بسیجیان باید توجه داشته باشند دشمن از کدام طرف می‌آید
آیت‌الله جوادی آملی عمده کارهای بسیج را در دو بخش کلان و داخلی عنوان کرد و تصریح کرد: در بسیج باید دو کار انجام شود، اول کارهای کلان مانند برگزاری رزمایش‌ها و... است و دومین کار، کارهای داخلی مانند فعالیت‌های هفته بسیج و انجام کارهای فرهنگی است و باید توجه داشته باشد که دشمن از کدام سو می‌آید.

**توصیه حضرت علی(ع) به پسرش محمد حنفیه
وی با اشاره به فرمایش حضرت علی(ع) به پسرش محمد حنفیه ادامه داد: امیرالمومنین در جنگ جمل وقتی پرچم را به دست محمد بن حنفیه داد، فرمودند: دو کار را انجام بده، اول پایت را مثل میخ به زمین بکوب تا متزلزل نشود، دوم نگاه کن که دشمن تا کجا صف کشیده و تا کجا صف کشیده و اتاق جنگش تا کجاست. دقت کنید که اتاق جنگ در شام است و ما داریم درکوفه می‌جنگیم و در اتاق جنگ مسیحی و کافر هستند اما ما مسلمان‌ها داریم با هم جنگ می‌کنیم.

امام جمعه قم افزود: در کارهای کلان و آموزش، کارهای داخلی و خارجی و در آمادگی و هوشیاری باید به‌ این مسئله توجه داشته باشیم که اتاق جنگ دشمن کجاست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود حفظ نظام و کشور جمهوری اسلامی ایران را معجزه الهی دانست و با اشاره به جریان طبس اظهار داشت: در جریان طبس آنها کارشناسی همه جانبه کرده بودند، اما قدرت خداوند را منظور نکردند و این معجزه‌ای بود که خداوند به ما عطا فرمودند.

وی با بیان اینکه هجمه تبلیغاتی دشمنان ادامه داد: در شرایط فعلی متاسفانه فضا خیلی طیب و طاهر نیست و ما باید در فضای لرزان دقیق باشیم، زود باور نباشیم و با نگرشی همه جانبه و هوشیاری کامل، با حل مشکلات پیش رو از خدا بخواهیم که ما را به غیر خود حواله نکند.

**شنوندگان رادیوهای بیگانه از راه انبیا فاصله گرفته‌اند
استاد حوزه علمیه قم گفت: کسی که گوش به فرمان رادیوهای بیگانه باشد از راه انبیا فاصله گرفته است.

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار مسئولان برگزاری کنگره شیخ ابوالحسن اصفهانی با اشاره به فرارسیدن سی‌ام ذی‌الحجه سالروز شهادت امام محمدتقی(ع) در سخنانی با بیان برخی از ویژگی‌های خاص این امام همام بیان داشت: امام جواد(ع) تاکید داشتند که مومنان از چه منبعی و چه سخنانی را گوش می‌دهند.

وی با اشاره به وضعیت فعلی دنیا و فعالیت رسانه‌های بیگانه گفت: امروز نیز ما شاهد هستیم که منابع مختلفی از جمله رسانه‌ها و رادیوهای بیگانه وجود دارد و فردی که بخواهد به این منبع‌ها گوش فرا دهد راه خود را از انبیا جدا کرده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه رهنمودهای ائمه اطهار برای همه زمان‌ها و مکان‌ها قابل استفاده است، اضافه کرد: باید همواره تلاش کنیم که به رهنمودهای بزرگان دینی از جمله امام جواد(ع) گوش فرا دهیم.

وی با بیان اینکه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) شناسنامه شیعیان هستند، اضافه کرد: حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع) نخستین نام‌هایی است که در شناسنامه شیعیان می‌درخشد.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به اینکه بعد از ائمه اطهار علما و مراجع نایبان آنها برای هدایت مردم هستند، ادامه داد: باید یاد مراجع و علما را به عنوان کسانی که شمع هدایت مردم را روشن نگه‌ می‌دارند گرامی بداریم و تکریم شخصیت شیخ‌ابوالحسن اصفهانی نیز در این راستا باید صورت گیرد.

**توبه‌کنندگان آینده روشنی برای خود رقم بزنند
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه راه توبه همواره روی انسان‌ها باز است، گفت: توبه‌کنندگان باید با رعایت حسن فعالی و فاعلی آینده‌ای روشن را برای خود رقم بزنند.

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در سخنانی اظهار داشت: عده‌ای جزو اولیا، عده‌ای جزو اهل دوزخ و عده‌ای توبه‌کنندگان هستند و البته راه برای توبه‌کنندگان همیشه باز است.

وی با بیان اینکه انبیاء اهل بهشت هستند و اولیا نیز همانند ایشان هستند، بیان داشت: توبه‌کنندگان همراه با انبیا هستند.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با بیان اینکه توبه‌کنندگان باید آینده روشنی را برای خود رقم بزنند، گفت: آینده وقتی روشن می‌شود که هم با حسن فعلی همراه باشد و هم با حسن فاعلی همراه باشد.

وی در توضیح رعایت حسن فعلی و حسن فاعلی گفت: این به معنای آن است که فرد هم باید ایمان بیاورد و هم عمل صالح داشته باشد.

آیت‌الله جوادی آملی گفت: توبه‌کنندگان باید آینده تاریک را ترک کنند و آینده را با دو چراغ حسن فعلی و حسن فاعلی روشن نگه دارند.

**کسانی که امید به سقوط نظام و گرایش به بیگانه دارند، باید محاکمه شوند
امام جمعه قم گفت: کسانی که امید به سقوط نظام و گرایش به بیگانه دارند، از نظر فقهی مرتکب حرام شده و از نظر حقوقی باید محاکمه شوند .

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اظهار داشت: اگر کسی از نظر سیاسی گرایش به بیراهه و بیگانه داشته باشد از نظر فقهی مرتکب حرام شده و از نظر حقوقی باید محاکمه شود و از دیدگاه اخلاقی این گونه افراد دچار مرض سیاسی و اخلاقی هستند.

وی گفت: کسانی که دچار امراض بد اخلاقی در زمینه سیاست هستند، گرایش به بیگانگان دارند و با امید به سقوط نظام و بازگشت طاغوت، با رسانه‌های ضد انقلاب، آمریکایی و اسرائیلی تعامل برقرار می‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: اگر افرادی که به امراض مختلف سیاسی دچار هستند، مورد مراقبت و درمان قرار نگیرند جامعه را بیمار می‌کنند.

آیت‌الله جوادی‌آملی به جایگاه علم اخلاق در رشد و تعالی فرد و جامعه اشاره کرد و گفت: اخلاق از علوم انسانی است و معرفت در علوم انسانی بدون شناخت آدمی میسر نیست.

وی ادامه داد: علم اخلاق با سایر علوم انسانی مرتبط است یعنی‌ اخلاق با علم فقه، حقوق، عرفان و فلسفه ارتباط دارد ولی از این علوم جدا است.

وی اضافه کرد: اخلاق طبیب، معمار و هنر روح است و سلامت و مرض وجود آدمی به آموختن این علم و به میزان آگاهی افراد از مسائل مربوط به آن بستگی دارد.

**شورش، اغتشاش و زدن چهار تا سنگ بی عقلی است
امام جمعه قم گفت: ملت ایران با جنگ داخلی، شورش، اغتشاش و زدن چهار تا سنگ که بی عقلی است، از پا درنخواهد آمد. کسانی که مرض قلب سیاسی دارند، گوش به بی‌بی‌سی داشته و مرتب با بیگانگان ارتباط برقرار می‌کنند.

آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در خطبه‌های نماز جمعه قم که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به رعایت تقوای الهی اظهار داشت: خودم و شما نمازگزاران را به تقوای الهی سفارش می‌کنم، نماز ستون دین است و در بین نمازها نماز جمعه ستون برتر است.

امام جمعه قم با بیان اینکه تقوای الهی بهترین راه برون‌رفت مشکلات است، گفت: هر مشکل فردی و یا جمعی، اجتماعی یا سیاسی تنها و تنها راه برون رفت از آن تقوای الهی است.

وی با اشاره به خطبه 212 نهج‌البلاغه که مشتمل بر چند جمله دعا‌ست، اظهار داشت: در این خطبه مسئله توحید، نبوت و ولایت مطرح است و بخش وسیعی از این خطبه به معرفی خود امیرالمومنین(ع) باز می‌گردد که این مطالب در نهج‌البلاغه نیامده است.

آیت‌الله جوادی آملی گفت: حضرت علی (ع) در این خطبه به معرفی خود پرداخته و گوشه‌ای از فضایل خود را بیان کرده است.

وی افزود: فرشته‌ها در محفلی که در ذات اقدس الهی دارند، فضائل علی(ع) را بیان می‌کنند و این تسبیح آنها است.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به دعاهای مطرح شده در این خطبه نهج‌البلاغه اظهار داشت: حضرت در این دعاها می‌فرماید: «خدایا هرکس که این سخنان را که برای دین مردم بوده و منزه از فساد است، بشنود و دین تو را یاری نکند و به جای عزت اسلام تن به ذلت مسلمین بدهد، ما تو را علیه او و همه کسانی که در آسمان‌ها و زمین زندگی می‌کنند، شاهد می‌گیریم ».

وی بیان داشت: در بحث‌های کلامی مسئله ولایت به مقداری روشن است، بالاتر از کلام در فلسفه مسئله ولایت عمیق است و بالاتر از فلسفه در عرفان مسئله ولایت بسیار عمیق‌تر است.

جوادی آملی گفت: امیدواریم که توفیق الهی نصیب همه ما بشود که بتوانیم ایمان آورده و به آن عمل کنیم و دین مبین اسلام را با خلوص نیت منتشر کنیم.

آیت‌الله جوادی آملی در پایان خطبه اول حل مشکلات دولت و ملت را در سایه لطف حضرت ولیعصر(عج) را از خداوند متعال مسئلت کرد و گفت: امیدواریم که همه خطرات داخل و خارج کشور به خودشان بازگردد.

وی با اشاره به فرارسیدن هفته دفاع مقدس اظهار داشت: دفاع مقدس از بهترین برکات انقلاب اسلامی بود و جنگی که بر ایران تحمیل شده بود، یک جنگ 10 ساله و نه یک جنگ هشت ساله بود.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: هشت سال جنگ از خارج مرزها به ما تحمیل کرده و دو سال قبل از آن نیز جنگ داخلی را دشمنان بر ما تحمیل کردند.

وی گفت: دشمن به چه فکر است؟ اگر به فکر تحمیل جنگ خارجی است که هشت سال جنگ بی‌نتیجه ماند و اگر به فکر افتراق داخلی، شورش و اغتشاش است این مسئله را نیز دو سال تجربه کرد و هرجا که ممکن بود این روش را به کار گرفت، دشمنان باید این خیال خام از سر خود خارج کنند.

**نه جنگ تحمیل شده از خارج می‌تواند ملت را از پا دربیاورد و نه اغتشاش
آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: نه جنگ تحمیل شده از خارج می‌تواند ملت را از پا دربیاورد و نه اغتشاش و جنگ داخلی می‌تواند مشکلی را ایجاد کند، زمانی که دست مردم سلاح بود، آنها دو سال جنگ داخلی را تحمیل کردند اما کاری از پیش نبردند، حالا با چهار تا شیشه شکستن که مشکلی ایجاد نمی‌شود.

وی ادامه داد: وقتی شما جنگ با گلوله را تجربه کردید و کاری از پیش نبردید، این بی‌عقلی است که بخواهید با چهار تا سنگ به نتیجه برسید، این نشانه بی‌عقلی است.

** نه جنگ داخلی و نه جنگ خارجی توان مقابله با اسلام را دارد
استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: نه جنگ داخلی و نه جنگ خارجی توان مقابله با اسلام را دارد، وقتی اسلام عرضه شد و مسلمانان خواستند که از دین و عترت دفاع کنند، دشمنان نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

وی اضافه کرد: اینها مرتب با بیگانه ارتباط دارند و این ارتباط با بیگانه با کسانی است که 200 سال، 600 سال یا 60 سال کشور ما را غارت کردند و غارتنامه انگلیس و آمریکا و ... معلوم است.

**ولایت و رهبری در رأس همه امور قرار دارد
امام جمعه قم گفت: ولایت و رهبری در رأس همه امور قرار دارد. اگر دشمن به فکر فتنه، آشوب، اغتشاش و درگیری در داخل کشور است باید بداند که ملت ایران در برابر هیچ فتنه‌ای سر تسلیم فرود نمی‌آورد.

آیت‌الله عبدالله ‌جوادی‌آملی در خطبه‌های نماز جمعه قم که در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد با اشاره به خطبه 212 نهج‌البلاغه گفت: در این خطبه دعاهای بسیاری وجود دارد که باید نسبت به آن توجه اساسی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: در نهج‌البلاغه بسیاری از فضائل اخلاقی مطرح شده است که اگر به آن توجه کنیم در تمامی مراحل زندگی موفق خواهیم بود و سربلند هستیم.

آیت‌الله جوادی‌آملی در ادامه با اشاره به موضوع ولایت گفت: ولایت و رهبری در رأس همه امور قرار دارد و در فلسفه و کلام نسبت به این موضوع توجه شده است.

وی افزود: فلسفه و کلام عمیق بوده و موضوع ولایت نیز بسیار قوی مطرح شده است.

امام جمعه قم در ادامه به موضوع تقوا اشاره کرد و گفت: تقوای الهی باید مورد توجه همه مسلمانان قرار گیرد و در تقوای الهی موضوع سعادت وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: باید تقوای الهی را در تمام زمینه‌ها دنبال کنیم و بدانیم که اگر تقوای الهی رعایت شود تمام مسائل برطرف خواهد شد.

آیت‌الله جوادی‌آملی در بخش دیگری از سخنان خود به هفته دفاع مقدس اشاره کرد و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران گفت: دفاع مقدس یادآور خاطرات شهیدان و رزمندگانی است که در طول جنگ تحمیلی به دفاع از آرمان‌های انقلاب پرداختند.

وی تصریح کرد: دفاع مقدس از بهترین برکات انقلاب اسلامی است و جوانان انقلابی با حضور در جبهه‌های حق علیه باطل توانستند در برابر تمامی دشمنان ایستادگی کنند.

امام جمعه قم گفت: جنگ بر ایران 10 سال تحمیل شد و نباید فرض کنیم که ما هشت سال جنگیدیم. هشت سال در جبهه رزمندگان ما جنگیدند و دو سال پیش از آن جنگ در داخل کشور بود که آن توطئه‌ها نیز خنثی شد.

آیت‌الله جوادی‌آملی با بیان اینکه باید این مقاومت‌ها برای دشمن تجربه شده باشد، اظهار داشت: دشمنان بدانند اگر به فکر توطئه‌های خارجی هستند هشت سال موفق به چنین کاری نشدند و از سوی دیگر نیز اگر به فکر توطئه‌های داخلی هستند، در این زمینه نیز هیچ موفقیتی کسب نکرده و با شکست مواجه شدند.

**دشمنی که به فکر فتنه در کشور است باید بداند ملت ایران مقاوم است
آیت الله جوادی آملی افزود: اگر دشمن به فکر فتنه، آشوب، اغتشاش و درگیری در داخل کشور است باید بداند که ملت ایران مقاوم بوده و در برابر هیچ فتنه‌ای سر تسلیم فرود نمی‌آورد.

امام جمعه قم گفت: دشمن باید این خیال‌های باطل را از ذهن خود بیرون کند و بداند با شکستن چند شیشه اختلاف و درگیری و فتنه در ایران رخ نخواهد داد.

وی افزود: ملت ایران در برابر توپ و گلوله ایستادگی کردند و این بی‌عقلی است اگر دشمنان فرض کنند با این کارها می‌توانند در ایران اختلاف و درگیری به وجود آورند.

آیت‌الله جوادی‌آملی خواستار معرفی رشادت‌های جانبازان و ایثارگران جنگ تحمیلی شد و گفت: باید رشادت‌های ایثارگران را برای نسل جوان بازگو کرد تا روحیه شهادت طلبی در آنها نیز در گسترش یابد.

وی اظهار داشت: نباید به گونه‌ای پنداشته شود که موضوع دفاع مقدس یک موضوع تاریخی است و به مرور زمان از خاطره‌ها می‌رود و تنها به غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا خلاصه شود.

امام جمعه قم تصریح کرد: باید دفاع مقدس در تمام ابعاد و مسائل مورد توجه قرار گرفته و در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان تلاش کنیم.

آیت‌الله جوادی‌آملی در ادامه به هفته سلامت قلب اشاره کرد و گفت: آنچه که در اسلام مورد تاکید است حفظ سلامت جسم است و از این رو باید مسئولان بهداشت و درمان به این موضوع توجه کنند.

وی افزود: اما از سوی دیگر برخی افراد بیماری سیاسی در قلب دارند و تا موضوعی پیش می‌آید با تلفن‌های خود با خارج از کشور در ارتباط بوده و از آنها کمک می‌خواهند که این نوعی مرض سیاسی قلب است و باید نسبت به این موضوع نیز توجه داشت.

**اعتراض‌ها باید در چارچوب قانون باشد
امام جمعه قم گفت: این حرفا که یکی بگوید به من ظلم شده و من مظلوم واقع شده‌ام هست، اما این راه حل نیست و نباید به جان هم بیفتیم.

آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم با اشاره به موضوع تقوای الهی گفت: تقوای الهی بهترین و مهم‌ترین سفارش انبیای الهی است که راه سعادت دنیا و آخرت در گرو توجه به تقوا است.

وی ادامه داد: تقوای الهی موجب گسترش معارف و همچنین رشد در مسائل معنوی خواهد شد.

امام جمعه قم در ادامه به سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) اشاره کرد و گفت: امام موسی‌کاظم(ع) در طول عمر خود معارف اسلامی را گسترش دادند و توانستند شاگردان بسیاری را تربیت کنند.
آیت‌الله جوادی آملی در ادامه به مبعث حضرت رسول(ص) اشاره کرد و گفت: مبعث یکی از روزهای بزرگ خداوند است که باید به این روز توجه اساسی داشته باشیم.

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود به جریانات شکل گرفته پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: ما در کشوری هستیم که به قرآن و عترت اعتقاد داریم و در کشوری هستیم که سخنان امیرالمومنین(ع) در میان ما مطرح است.

وی افزود: امیرالمومنین(ع) فرمودند هیچ ملتی با اختلاف و درگیری به جایی نمی‌رسند و از سوی دیگر نیز باید توجه داشته باشیم که تفرقه عامل پیشرفت کشور نیست.

آیت‌الله جوادی‌آملی گفت: این حرفا که یکی بگوید به من ظلم شده و من مظلوم واقع شده‌ام هست، اما این راه حل نیست و نباید به جان هم بیفتیم.

امام جمعه قم افزود: اگر کسی می‌گوید به ما ظلم شده است باید آن ظلم را بگوید که در کجا بوده و طبق قانون آن را پی‌گرفته و در چارچوب قانون به آن رسیدگی کند.

وی در پایان گفت: به برکت ماه رجب فضای کشور معطر شده است که امیدواریم با این دعاها تمامی این مسائل تمام شود.

** بسیج باید با هوشیاری، اتاق جنگ دشمن را بشناسد
آیت الله جوادی آملی در دیدار فرمانده سپاه علی بن ابی طالب (ع) با تاکید بر لزوم آگاهی و بصیرت در بسیج افزود: بسیج با هوشیاری، اتاق جنگ دشمن را بشناسند.

وی بسیج را از نعمت های الهی به مردم ایران دانست و اظهار داشت: نظام و حکومت اسلامی امانت الهی است و باید عمیقاً آن را حفظ کنیم.

آیت الله جوادی آملی افزود: اگر وجود مبارک حضرت سیدالشهدا و حضرت امیرالمومنین (ع) یارانی همچون بسیجیان داشتند، دیگر حوادث سقیفه و کربلا پیش نمی آمد.

امام جمعه قم با اشاره به تلاش گسترده دشمنان در مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران، ادامه دادند: دشمنان شب و روز علیه نظام اسلامی کار می کنند و نیروهای اسلامی باید در سایه اخلاق و تقوا، خود را قوی کرده و به مقابله با تهدیدات دشمنان برآیند.

آیت الله با اشاره به وظایف بسیج گفتند: در بسیج باید دو کار انجام شود اول اینکه کارهای کلان مثل رزمایش های مختلف برگزار شود و دوم اینکه کارهای داخلی مانند فعالیت های هفته بسیج و انجام کارهای فرهنگی صورت گیرد و عمده کارهای کلان این است که بدانیم دشمن از کدام سو می آید.

**حضرت علی به پسرش توصیه کرد که ببین دشمن تا کجا صف کشیده و اتاق جنگش تا کجاست
آیت الله جوادی آملی با اشاره به فرمایش حضرت علی (ع) خطاب به پسرش محمد بن حنفیه ادامه داد: وجود مبارک حضرت امیر در جنگ جمل وقتی پرچم را به دست پسرش محمد بن حنفیه داد، فرمودند که تو دو کار را انجام بده، اول پایت را مثل میخ به زمین بکوب و متزلزل نشو، دوم ببین دشمن تا کجا صف کشیده و اتاق جنگش تا کجاست، دقت کنید که اتاق جنگ در شام است و ما داریم در کوفه می جنگیم، در اتاق جنگ، مسیحی و کافر هستند، ولی ما مسلمان ها داریم با هم جنگ می کنیم.

وی افزود: در فعالیت های کلان، در آموزش ها و در کارهای داخلی و خارجی، آمادگی و هوشیاری کامل باید باشد و به این مسئله توجه داشته باشیم که اتاق جنگ دشمن کجاست.

جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود، حفظ نظام و کشور جمهوری اسلامی ایران را معجره الهی دانست و با اشاره به جریان طبس اظهار داشت: در جریان طبس آنها کارشناسی همه جانبه کرده بودند، اما قدرت خداوند را منظور نکردند و این معجزه ای بود که خداوند به ما عطا فرمودند.

** ولی فقیه راه را بر نفوذ دشمنان می بندد
آیت الله جوادی آملی در خطبه های نماز جمعه قم بر لزوم وحدت و همدلی تأکید کرد و راه برون رفت از مشکلات را وجود نظام مقتدر اسلامی و توجه به فرامین ولی فقیه دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عبدالله جوادی آملی در خطبه های این هفته نماز عبادی ـ سیاسی جمعه شهر مقدس قم در سخنانی خاطر نشان کرد: رعایت تقوا و پرهیزکاری تنها راه نجات و مصون ماندن از خطرات و برطرف شدن مشکلات و معضلات کشور است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هند: در این ساعات سخت در کنار مردم و دولت ایران هستیم
زائران بارگاه رضوی و حرم حضرت معصومه (س) دست به دعا برداشتند
آرزوی سلامتی «حماس» برای آیت‌الله رئیسی و همراهان وی
علی لاریجانی: برای سلامتی آقای رئیسی همه دعا کنیم
بهادری جهرمی: معاون اجرایی به تبریز رفت
توضیحات وزیر کشور درباره «فرود سخت» بالگرد حامل رئیس‌جمهور
سرلشکر باقری: از همۀ امکانات نیروهای مسلح برای جست‌وجوی بالگرد رئیس‌جمهور استفاده شود
حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور +جزئیات
اخبار تکمیلی از وقوع سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی
لحظه دستگیری دو گروگان‌گیر در زاهدان +فیلم
ملک سلمان دچار «حرارت بالا» شده است
یک کودتا در نیروهای مسلح خنثی شد
دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند از سوی نهادهای اطلاعاتی
فروش سریع تمام بلیت‌های استقلال و نساجی!
انتقاد تند مقام عالی قضائی از تعطیلی شنبه‌ها
روز سیاه بورس در پایان معاملات؛ شاخص کل چقدر ریخت؟
اعلام رسمی جدایی سامان قدوس از برنتفورد
حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی محل استقرار نیروهای آمریکایی + جزئیات
واکنش تند به اظهارات اخیر بنی گانتز
بانک مرکزی فهرست کالاهای دریافت کننده ارز را منتشر کرد
صدور احکام سنگین برای تتلو + جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top