تاریخ انتشار: 08 آذر 1388 - 00:00:00
کد خبر: 3719

تسهیل دسترسی اصلاح طلبان به فیس بوک و توئیتر

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به قدرت رسانه‌های اینترنتی مانند توئیتر و فیس‌بوک در جهت‌دهی به آشوب‌های پس از انتخابات ایران، از تلاش کنگره آمریکا برای سرمایه‌گذاری جهت دسترسی اصلاح‌طلبان به این رسانه‌ها در ایران خبر داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت: یک ابتکار عمل کوچک برای کمک کردن به اصلاح‌طلبان در ایران اقدام از طریق کنگره آمریکا است. با یک سرمایه‌گذاری کوچک، دولت آمریکا می‌تواند به ایرانی‌ها[اصلاح‌طلبان] کمک کند تا بر اقدامات دولت ایران در جهت محدود کردن استفاده از اینترنت برای برقراری ارتباط با یکدیگر و با جهان خارج از ایران غلبه کنند.

این گزارش افزود: قدرت این ایده با وجود ناآرامی‌های اخیر ایران بیشتر نمایان می‌شود. قدرتمندترین ابزاری که معترضان اخیر در اختیار داشتند، «توییتر»، «فیس‌بوک»، «مای اسپیس» و پیام‌های SMS بود که می‌توانستند به عنوان ابزاری هماهنگ‌کننده و برای ارتباط با جهان خارج از آن بهره گیرند، اما به دنبال ناآرامی‌هایی که در ایران بوجود آمد، دولت این کشور نیز چاره‌ای جز محدود کردن دسترسی مردم ایران به اینترنت و خط‌های ارتباطی تلفن‌های همراه نداشت.

در گزارش خود اشاره کرد: در تمام مدت پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، سوالی که ذهن قانونگذاران را در آمریکا به خود درگیر کرده بود، این بود که آیا آمریکا می‌تواند جنبش اصلاحات را در ایران تشویق کند طوری که معترضان، عاملان خارجی به نظر نرسند و اینکه در کل از چه طریقی این اقدام میسر خواهد بود. این سوالی بود که در تمام مدت تابستان ذهن سناتورهای کنگره آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات و همچنین کارکنان کنگره را به خود مشغول کرده بود.

«ریچارد فونتین»(Richard Fontaine) مشاور «جان مک‌کین» سناتور جمهوری خواه کنگره آمریکا گفت: یک روز ما طرح مباحث [در این زمینه] را آغاز کردیم، که چه اقدامی می‌توانیم انجام دهیم. رویدادی در ایران در حال وقوع است و ما تقریبا نمی‌دانیم به کجا قرار است ختم شود.

وی افزود: اولین اقدامی که به نظرمان رسید اعمال تحریم‌های بیشتر علیه دولت ایران بود اما آمریکا قبلا نیز تحریم‌های اقتصادی گسترده‌تری را علیه ایران اعمال کرده بود و هنوز هم لوایحی برای اعمال تحریم‌های بیشتر وجود دارد. بنابراین، ما شروع کردیم به فکر کردن در خصوص آنچه که می‌توانستیم از جنبه مثبت قضیه انجام دهیم و تنها ایران را با پیام‌هایی از سوی آمریکا بمباران نکنیم و در عین حال نیز به انجام گفت‌وگوهای سیاسی مهمی که جهان بعد از گسترش اعتراض‌ها به آن رسید، کمک کنیم، نه به عنوان اقدامی در جهت تغییر رژیم، اما در حمایت از ارزش‌های درونی که آمریکا از آن دفاع می‌کند.

مشاور مک‌کین ادامه داد: نتیجه این مباحثات این بود که در نهایت «قانون قربانیان سانسور در ایران» به دولت آمریکا این اختیار را داد که سرورهای اینترنتی Proxy (سرورهای نماینده) و آدرس‌های اینترنتی فراتر از دسترس دولت ایران ایجاد کرده و فناوری‌هایی را گسترش دهد که به ایرانی‌ها اجازه دهد بدون اینکه شناخته شوند، به این سایت‌ها رفته و با یکدیگر و همچنین با جهان خارج از ایران از طریق اینترنت در ارتباط باشند.

به عقیده فونتین، حسن استفاده از این قانون که در کنگره آمریکا به تصویب رسیده، این است که به دولت آمریکا اجازه می‌دهد بر نگرانی‌های خود در رابطه با اوضاع ایران که مانع از به‌کارگیری توانایی واشنگتن برای کمک به جنبش اصلاحات در ایران شده، غلبه کند. اولین نگرانی این است که هرگونه کمک بیش از حد آمریکا می‌تواند معترضان در تهران را بی‌اعتبار ساخته و سبب شود که دولت ایران، آنها را عوامل دولت‌های بیگانه توصیف کنند. دومین نگرانی در خصوص دشواری ادامه هر اقدامی بود که شبیه به سیاستی در جهت تغییر رژیم در ایران به نظر برسد، درست در زمانی که دولت «باراک اوباما» و تمامی هم‌پیمانان اصلی آمریکا مشغول بررسی این ایده بودند که ممکن است از تعامل دیپلماتیک برای تغییر رفتار دولت ایران مخصوصا در رابطه با برنامه هسته‌ای این کشور استفاده کنند.

بنا به گفته این مشاور ارشد جان مک‌کین در کنگره آمریکا، قانون قربانیان سانسور در ایران تا حدی این دو مشکل را برطرف می‌ساخت. درعین حال که کمک مستقیم آمریکا به جنبش معترض در ایران را سبب نمی‌شد، صرفا از ایده آزادی بیان در سطح جهان حمایت می‌کرد. و در حالی که به جنبش اصلاحات انگیزه ادامه حیات می‌داد، به عنوان هرچیزی شبیه به سیاست تغییر رژیم نیز مطرح نمی‌شد.

ادامه داد: بنابراین، یک گروه از سناتورها از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمریکا مشترکا این قانون را مطرح کردند. و در اواخر ماه ژوئیه به عنوان یک قانون دفاعی گسترده‌تر در سنا به تصویب رسید.

بر اساس گزارش این نشریه آمریکایی، مرحله بعدی تهیه مبالغ مورد نیاز برای برنامه‌هایی بود که به موجب این قانون مجاز شمرده می‌شد. از آنجایی که سنای آمریکا و مجلس نمایندگان در خصوص به نتیجه رساندن لایحه‌ای فعالیت می‌کنند که بودجه وزارت خارجه و دیگر عملیات خارجی را برای سال آینده تامین می‌کند، می‌توان گفت تلاش برای انجام این کار نیز به طور عمده پشت درهای بسته همچنان ادامه دارد. برخی مشاوران کنگره آمریکا اعلام کردند که پیش‌نویس این لایحه در سنا30 میلیون دلار و در کنگره آمریکا 15 میلیون دلار برای فعالیت‌هایی در جهت مقابله با سانسور اینترنتی و فعالیت‌های مشابه شامل می‌شود.

لینک اصلی خبر: http://online.wsj.com/article/SB125928064444465721.html

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ادعای خبرنگار عراقی: بارزانی در سفر به تهران، تعهداتی داد
درآمد ۶ هزار میلیارد تومانی مافیای پسماند در تهران
رای دور دوم از دور اول مهم تر است؟
افزایش رای نظرسنجی توییتر
آموزش تکمیل فرم DS-۲۶۰ برای برندگان لاتاری
انهدام باند خواهر و برادری سرقت در تهران
مزایا و راهنمای خرید باربیکیو ذغالی +نکات مهم خرید
پشت پرده حمایت رسانه‌ای از جنایات صهیونیست‌ها
تقویت روابط تجاری ایران و کره جنوبی
گاردین: هدف نتانیاهو اساسا غیرواقعی است
آستین: ده‌ها میلیارد دلار به اسرائیل کمک کردیم
فریاد صهیونیست‌های کودک کش از آدم کشی آمریکا بلند شد!
فرد متهم به قتل «زهره فکور صبور» بازداشت شد
برنامه‌های مختلف رادیو در جشن میلاد حضرت معصومه (س)
ون‌های مسافربر نمایشگاه کتاب نونوار شدند
اسامی ۱۴ بازیکن تیم ملی والیبال جوانان در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی اعلام شد
ستاره والیبال ایران همه را سورپرایز کرد!
وزیر ارتباطات: گوشی ایرانی باید توانایی رقابت با نمونه خارجی را داشته باشد
رونمایی از ۴ عنوان کتاب جدید ارتش
اسامی ۲۲ حوزه‌ برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس
سازمان جهانی بهداشت: بیش از ۱ میلیون فلسطینی در خطر هستند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top