تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/10/17 - 09:53
کد خبر: 381741

طرح مجلس مسیر فرزندآوری را برای ناباروران هموار می‌کند

رییس پژوهشکده زنان سازمان بسیج گفت: بسیاری از زوجین به دلیل هزینه‌های هنگفت ناباروری و لاقیدی بیمه‌ها به رغم تمایل به فرزندآوری از این حق محروم می‌شوند در طرح اخیر مجلس تلاش شده تا این قشر به عنوان بیماران خاص درنظر گرفته شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از پویا، دکتر عاطفه سمائی نوروزی در اشاره به معضلات زوج‌های نابارور اظهار کرد: شیوع ناباروری در جامعه زنان در سن باروری ایران، حدود 10 درصد است که نزدیک 24 درصد از این افراد ناباروری اولیه دارند، در حالیکه این رقم در جهان حدود 7 درصد هست و متأسفانه در این زمینه آمار ما از میانگین جهانی بیشتر است و براساس تحقیقات صورت گرفته طی 20 سال اخیر این شیوع در حال افزایش است.

طرح مجلس مسیر فرزندآوری را برای ناباروران هموار می‌کند

وی در اشاره به علل این فراوانی ادامه داد: متأسفانه پژوهش ملی و منسجمی در این رابطه صورت نگرفته و استنادات مبتنی بر مطالعات جهانی است که در آن افزایش سن ازدواج، تاخیر در فرزندآوری، سبک زندگی و تغذیه و ... مطرح شده‌اند؛ به نظر می‌رسد در کشور ما سهم افزایش سن زنان بیش از سایر دلایل تاثیرگذار است، در بررسی پایه‌ای علل نازایی سهم ناباروری مردان 60 درصد و زنان 40 درصد است، یعنی قاعدتاً شایع‌ترین علت ناباروری در جهان مشکلات و بیماری‌های مردان است اما در ایران این شیب به سمت دلایل و مشکلات بانوان بوده که نیازمند  بررسی و تأمل بیشتر است.

رتبه برتر بورد تخصصی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر طرح‌ها و برنامه‌های خوبی در جهت کاهش افزایش سهم بیمه‌ها و حمایت‌های دولتی از بیماران صعبالعلاج و خاص صورت پذیرفته است اما مقوله ناباروری مغفول باقی مانده و تعهدات بیمه بالاخص در حوزه دارو با رویکردی حداقلی مورد توجه تصمیم سازان بوده است، یکی دیگر از مشکلات این حوزه مقوله واردات داروهای ناباروری است که متأسفانه به رغم واردات لجام گسیخته در حوزه‌های مکمل‌‌های دارویی، ترکیبات آرایشی و ... این موضوع مورد بی توجهی قرار گرفته است.

وی افزود: سومین معضل در عرصه ناباروری فقدان مراکز درمانی در شهرستان‌های محروم است، امروزه نزدیک 50 مرکز درمانی در تهران وجود دارد اما در شهرستان‌های دورافتاده خلأ این مراکز و مشکلات ایاب و ذهاب موجب می‌شود که در روند درمان بیماران اختلال ایجاد شود.

این متخصص جراحی زنان و زایمان با اشاره به طرح اخیر مجلس درباره ناباروری تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های امروزه، مقوله کاهش رشد جمعیت است که به دلیل ناباروری و تحمیل هزینه‌های هنگفت، دسترسی سخت به مراکز درمانی و داروهای مورد نیاز، لاقیدی بیمه‌ها در پوشش ارائه خدمات بسیاری از زوجین به رغم تمایل به فرزندآوری از این حق خود محروم می‌شوند، در طرح اخیر مجلس شورای اسلامی تلاش شده است تا زوجین نابارور به عنوان بیماران خاص درنظر گرفته شوند تا بتوانند از بسته‌های حمایت دولتی بهره‌مند شوند و بخشی از این مسیر برای ایشان هموار شود.

وی افزود: یقیناً قوانین نیازمند بسته‌ها و پیوست فرهنگی در راستای ضمانت اجرایی هستند تا زمینه بسیاری از کارشکنی‌ها و بی‌تفاوتی‌ها سد شود؛ در شرایط کنونی حداقل هزینه درمان ناباروری و"ivf" حتی در مراکز دولتی به دلیل عدم پوشش بیمه‌ای داروها بیش از 20 میلیون است و این هزینه مضاف بر سختی رفت و آمد و فقدان مقطعی داروها و نگرانی‌های زوجین کار را سخت می‌کند و ضرورت توجه ویژه وزارت بهداشت و درمان از یک سو و سایر نهادهای نظارتی برای شناسایی گلوگاه‌های آسیب‌زا و اقدام عاجل در جهت رفع را اجتناب ناپذیر می‌کند.

رئیس پژوهشکده زنان سازمان بسیج مستضعفین یادآور شد: وقتی روند نزولی رشد در جامعه به عنوان تهدیدی بالقوه در عرصه قدرت و امنیت مطرح می‌شود لاجرم برنامه‌ریزی در راستای رفع آن باید دغدغه‌ای ملی شود و تمام همت مسئولین امر چه در عرصه تقنینی و اجرایی چه نهادهای قضایی و نظارتی در راستای برخورد عاجل با مسئولین که ترک وظیفه کرده‌اند، باید بر این حوزه متمرکز شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
بورل: اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه پایبند نبوده است
کاهش قیمت جهانی طلا
حمایت از صنایع پیشران برای رشد تولید
قطع ارائه خدمات دولتی به صاحبان مجوز فاقد شناسه یکتا
افزایش امنیت با توسعه هوشمندسازی در طرح‌های پلیسی
ارائه رایگان خدمات سلامت روان در مراکز جامع خدمات سلامت کشور
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
آخرین وضعیت سیل سیستان و بلوچستان
شلیک وعده صادق‌ به دستگاه اطلاعاتی اسرائیل
آمریکا درحال آماده‌سازی بسته کمکی یک میلیارد دلاری برای اوکراین
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top