تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/01/29 - 14:49
کد خبر: 392630

هانیه سلحشوری

خرابکاری هسته‌ای و مذاکره برجامی

خرابکاری هسته‌ای و مذاکره برجامی

زمانی که طرف اروپایی این همه گستاخی می‌کند و در حین مذاکرات، به بهانۀ نقض حقوق بشر، تحریم‌های جدیدی علیه چند نهاد ما اعمال می‌کند، راهی را برای مذاکره باقی نمی‌گذارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» هانیه سلحشور*// در 22 فروردین امسال، حادثه‌ای خرابکارانه درشبکه توزیع برق تأسیسات نطنز رخ داد. البته این اولین بار نیست، پیش از این نیز در 12 تیر ماه 99 انفجاری رخ داده بود که موجب از بین رفتن سالن مدرن مونتاژ سانتریفیوژ شد. همچنین ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان، شهید  فخری‌زاده، از دیگر اقدامات رژیم صهیونیستی و ایالات متحده بود. البته ایالات متحده این خرابکاری را گردن نمی‌گیرد و ادعا دارد که روی نشست وین تمرکز کرده است.

همانطور که رهبر انقلاب هم تصریح کرده‌اند، سیاست قطعی ایران در قبال برجام این است که طرف مقابل اروپایی و آمریکایی، باید تمامی تعهدات را که لغو کرده به آن برگردد و ما پس از راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها به تعهدات خود برمی‌گردیم.

حال ما داریم چه می‌کنیم؟ در حالی که فقط حدود یکی دو ماه به پایان این دولت باقی مانده است، دولت به جای اینکه تمرکز خود را روی این بگذارد که صف مرغ و باقی کالا‌های اساسی را برطرف کند و اقتصاد داخل را ترمیم کند، عملاً تمرکز خود را در خارج قرار داده است و می‌گوید چرا از مذاکرات می‌ترسیم.

البته بنده منظورم ایجاد یک دوگانه‌سازی بین تعامل با دنیا و تقویت اقتصاد داخلی نیست. ما باید برای مذاکره و ارتباط با دنیا، از موضع قدرت وارد شویم. نه اینکه با هر حرفی از طرف مقابل، امتیاز به آن‌ها بدهیم و در قبال آن‌ها وعده‌های نسیه به ما بدهند. باید ابتدا اقتصاد کشور را از داخل حمایت کنیم تا بتوانیم دست برتر را در مذاکرات داشته باشیم.

در شرایطی که هستیم اصلاً مذاکرات با غربی‌ها معنی ندارد. آمریکا به راحتی از برجام خارج شد و طرف اروپایی هم تنها ابراز تأسف کرد.

در شرایطی که تغییری در وضعیت کشور نکرده است و نه تنها تحریم‌ها لغو نشده، بلکه شاهد آن هستیم در حین مذاکرات با اروپایی‌ها، تحریم‌های دیگری هم اضافه می‌شود. دولت تیم مذاکره‌کننده به وین می‌فرستد و می‌گوید دست ما را باز بگذارید تا در 100 روز آخر دوباره تحریم‌ها را بشکنیم.

زمانی که طرف اروپایی این همه گستاخی می‌کند و در حین مذاکرات، به بهانۀ نقض حقوق بشر، تحریم‌های جدیدی علیه چند نهاد ما اعمال می‌کند، راهی را برای مذاکره باقی نمی‌گذارد. 

بعد از این خرابکاری، دشمن می‌گفت مدتی طول می‌کشد تا ایران فعالیت‌های خود را مجدد آغاز کند، ولی ما در جواب آمدیم غنی‌سازی 60 درصد را انجام دادیم. یک کشتی اسرائیلی هم مورد هدف قرار گرفت. این بسیار خوب است، اما اصلاً کافی نیست. در جواب خون فخری‌زاده‌ها باید یک پاسخ درخور و همانند آن را بدهیم. در جواب خرابکاری‌های نطنز باید مشابه آن عمل کنیم، در غیر اینصورت این گستاخی‌ها همین‌طور ادامه خواهند داشت.

در رابطه با مذاکرات، آقای رئیس‌جمهور می‌گوید ما با منطق قوی که داریم، می‌توانیم دشمن را سر جای خودش بنشانیم. تقریباً تنها چیزی که در برجام نصیب ما شده است، داشتن حدوداً 1500 تحریم به جای 700 تحریمی است که قبلاً وجود داشته به علاوۀ نظارت‌های فراپادمانی آژانس و محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای است.

دولت یا نمی‌داند یا نمی‌خواهد بداند که آمریکا، چه یک جمهوری‌خواه مثل ترامپ بالای سر آن باشد یا یک دموکرات مثل بایدن، سیاست تضعیف ایران از جنبه‌های مختلف است. حالا ممکن است برای اینکار از سیاست‌های متفاوتی استفاده کند، ممکن است در عیان این را اعلام کند یا مخفی کند، ممکن است برای پیروز شدن در انتخابات، وعده بدهد اهل مذاکره است و تحریم‌ها را بر می‌دارد. اما هر چه باشد آمریکا است و دشمنی آنها با ما، دشمنی با اهداف و خود نظام ماست و این دشمنی را از ابتدای انقلاب نشان داده‌اند.

بنابراین از دولت انتظار می‌رود که به جای مذاکرات با کسانی که این همه سال بدعهدی خود را ثابت کردند و نگاه کردن به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به عنوان کسانی که می‌توانند اقتصاد ایران را نجات دهند، تمام توان خود را بگذارد از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند و با تقویت اقتصاد از داخل، به معیشت مردم کمک کند.

*عضو شورای مرکزی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی (ره)

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top