تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/02/05 - 01:51
کد خبر: 393294

پس از ۲ سال برگزاری جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره حذف کنکور؛

کنکور ماند؛ همه چیز به نفع مدارس غیرانتفاعی شد؟

کنکور ماند؛ همه چیز به نفع مدارس غیرانتفاعی شد؟

شورای عالی انقلاب فرهنگی به لحاظ اشرافیت باید به این موضوع ورود کند. سازمان سنجش با طرح ساماندهی کنکور مخالف نیست و در راستای سیاست‌های کلی سنجش و پذیرش است که جز سیاست‌های اصلی ما یعنی جدا سازی سنجش از پذیرش، اعتبار بخشی به آزمون‌ها، استقلال دانشگاه‌ها، استاندارد سازی سوابق تحصیلی و تعدد برگزاری آزمون‌ها است. این سیاست‌ها در راستای همان سیاست‌های ساماندهی کنکور است.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در سال های اخیر حذف کنکور سراسری به یکی از بحث های داغ بین دانش آموزان تبدیل شده است. سال ۱۳۸۶ قانون حذف کنکور به تصویب رسید ولی تاکنون به اجرا نرسیده و این آزمون، همچنان نیز پابرجا می باشد. در واقع قرار بر این بود که در صورت حذف کنکور، سوابق تحصیلی داوطلبان ملاک سنجش قرار گیرد ولی سازمان سنجش معتقد است، سابقه تحصیلی متقاضیان از استاندارد کافی برخوردار نیست و نمی‌توان با تکیه بر آن، سنجش عادلانه و مناسبی را انجام داد.

رایزنی هایی که در خصوص لغو کنکور به گوش می رسد همه و همه در جهت کاهش استرس داوطلبان، خانواده های آن‌ ها، ارتقای کیفیت آموزش و سنجش توانمندی متقاضیان بوده است که چند سالی است به طور جدی مورد توجه مسئولان کشور قرار گرفته است. با همه این جلسات و رایزنی ها، هنوز موضوع حذف کنکور به صورت قطعی انجام نشده و همچنان این ماراتن بزرگ کنکور سراسری برای تعیین صلاحیت دانشجویان دانشگاه ‌های بزرگ و رشته ‌های پر طرفدار برگزار می ‌شود.

مطابق گفته وزیر علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین برنامه‌ای است تا مدل جدیدی از آزمون را برای سال ١۴٠١ داشته باشیم. تلاش براین است که در سال ۱۴۰۱، شیوه جدید برگزاری آزمون را معرفی نماییم. اگر تا پایان تابستان ۱۴۰۰ طرح ساماندهی کنکور سراسری به نتیجه برسد، اطلاع رسانی های لازم در این خصوص از جانب سازمان سنجش انجام خواهد شد.

اما پس از حواشی پیرامون حذف یا عدم حذف کنکور، در جلسه ۱۴۷ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد، موضوعات دیگری مطرح شد که در ادامه می‌خوانید.

کنکور به سمت دروس اختصاصی می‌رود/ سهم ۴۰ به ۶۰ کنکور و دروس آموزش و پرورش

سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موضوع این جلسه بحث نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آزمون سراسری است. در جلسه ۸۳۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی که کار کارشناسی زیادی روی آن شده بود مطرح شد.

وی ادامه داد: این طرح در ۱۸ جلسه کمیسیون آموزش نقشه جامع علمی کشور با حضور معاونین دستگاه‌های مرتبط و معاونان پیشین وزارت علوم که در جریان این تحولات بودند بحث شد و علاوه بر این در ۵ جلسه ستاد نقشه مورد مداقه و بحث‌های چالشی جدی قرار گرفت. علاوه بر آن از وزرای علوم، آموزش و پرورش و بهداشت نیز درخواست کردیم که در جلسه‌ای برای هماهنگی لازم روی این موضوع حضور پیدا کنند که در آنجا هم شاهد وحدت نظر بودیم.

عاملی گفت: طرح این موضوع آثار ملی فراوانی در پی دارد. در این جلسه اجماع مثبتی روی ساماندهی کنکور سراسری و بازنگری نظام سنجش و پذیرش وجود داشت.

کنکور ماند؛ همه چیز به نفع مدارس غیرانتفاعی شد؟

استاد دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: آنچه در این طرح مورد توجه قرار گرفت این بود که آموزش و پرورش کشور که ۱۲ سال روی دانش‌آموز سرمایه گذاری می‌کند، این سرمایه گذاری باید منتهی به نتیجه و فایده شود نه اینکه دانش‌آموز مدرک دیپلم را بگیرد برای اینکه مجوز ورود به کنکور ولو با معدل پایین را بگیرد.

عاملی با بیان اینکه در ۳ هزار داوطلبی که در کنکور قبول می‌شوند حدود ۴۰۰ داوطلب با معدل ۱۲ وجود دارند، این به تنهایی شاخص بیانگری است اضافه کرد: علت این اتفاق این است که اساس این معدل تأثیری در ارزیابی نهایی آنها ندارد. ملاحظه دیگر اینکه مدل سنجش فعلی قابل اعتماد است و در اعتبار آن تردیدی وجود ندارد و طی سال‌های گذشته هر روز استاندارد بهتری پیدا کرده است و اعتماد به آن بالا رفته، اما روش دقیق و عمیقی برای ارزیابی توانایی‌ها نیست.

عاملی ادامه داد: پیشنهاد شده که ۳۰ درصد رشته‌های پزشکی از مقطع لیسانس گرفته شود در حالی که در آمریکا ۸۰ درصد دانشجوی پزشکی از لیسانس جذب می‌شود. در کشور این روش با همکاری وزارت بهداشت و در چند دانشگاه به صورت پایلوت اجرایی شده و هم اکنون به جذب ۳۰ درصدی رسیده‌ایم. (جزئیات بیشتر)

اشکالات اجرایی طرح ساماندهی کنکور/ متضرر شدن داوطلبان مناطق محروم

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش گفت: سازمان سنجش به لحاظ تخصصی و موضوعی در هر پیشنهادی که برای کنکور داشته است شورای عالی انقلاب فرهنگی را محور قرار داده است.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی به لحاظ اشرافیت باید به این موضوع ورود کند. سازمان سنجش با طرح ساماندهی کنکور مخالف نیست و در راستای سیاست‌های کلی سنجش و پذیرش است که جز سیاست‌های اصلی ما یعنی جدا سازی سنجش از پذیرش، اعتبار بخشی به آزمون‌ها، استقلال دانشگاه‌ها، استاندارد سازی سوابق تحصیلی و تعدد برگزاری آزمون‌ها است. این سیاست‌ها در راستای همان سیاست‌های ساماندهی کنکور است.

خدایی توضیح داد: در سال ۴۷ تا ۵۷ آزمون عمومی، اختصاصی و معدل داشتیم و دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو استقلال داشتند و دو سهمیه منطقه‌ای و آزاد بیشتر نداشتیم ولی به مرور ۱۹ سهمیه در کنکور ایجاد شد.

کنکور ماند؛ همه چیز به نفع مدارس غیرانتفاعی شد؟

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: مجلس سه قانون درباره سیستم پذیرش کنکور دارد که آخرین مورد آن در سال ۹۵ تصویب شد. سال ۸۶ قانون حذف کنکور تصویب شد که به جای آن سوابق تحصیلی جایگزین کنکور بشود و اعلام کرد از سال ۸۶ تا ۹۰ باید کنکور حذف بشود و سوابق تحصیلی جایگزین آن شود و اعلام شد هر سال سهم سوابق ۲۵ درصد اعمال شود و آموزش و پرورش به جای یک سال، سه سال امتحان نهایی بگیرد و در نهایت داوطلب با سوابق تحصیلی جذب شود.

معاون وزیر علوم توضیح داد: در این طرح به دانشگاه‌ها اختیار داده شده که در تک تک دروس کف نمره تعیین کند، ۳۰ درصد جذب دانشجوی پزشکی از لیسانس و حذف کنکور کاردانی و پذیرش در رشته‌های کم متقاضی با استفاده از سوابق تحصیلی از جمله این سیاست‌ها است. هم اکنون ۸۶ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها از طریق سوابق تحصیلی دانشجو جذب می‌کنند.

خدایی در ادامه درباره اشکالات اجرایی این طرح توضیح داد: باید قوانین موجود در این مسیر که مصوب دستگاه‌های مختلف است مشخص و رفع ابهام شود. اختلاف معدل و سوابق تحصیلی در مناطق محروم زیاد است و با پیاده کردن این طرح مناطق محروم متضرر می‌شوند. مشکل دیگر برای دانش آموزانی است که در کنکور سال‌های قبل موفق به قبولی نشده‌اند و با پیاده کردن طرح تاًثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی ضربه می‌خورند و لذا تکلیف داوطلب در بدو ورود به آموزش متوسطه باید مشخص شود. (جزئیات بیشتر)

طرح ساماندهی کنکور در دولت بحث و بررسی شد

منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در ادامه این جلسه اظهار کرد: موضوع ساماندهی کنکور بسیار مهم است و باید درباره آن شفاف تصمیم گیری کرد. در جلسه دولت نیز به جهت اهمیت موضوع، بحث و بررسی صورت گرفته است.

غلامی گفت: همه قبول داریم که شیوه فعلی برگزاری کنکور باید اصلاح شود و آموزش و پرورش هم باید شیوه فعلی خود را بهبود بدهد. اما در تصمیمات در مرحله اول باید به امکان اجرایی سازی تصمیمات توجه کنیم. (جزئیات بیشتر)

نحوه اعمال سوابق تحصیلی ۶۰ درصد مشخص شود

حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدیان گفت: همیشه بحث کنکور به انواع مختلف مطرح بوده است. این طرح بعد از جمع بندی نهایی باید به صحن شورای عالی برسد.

وی ادامه داد: بعد از جمع بندی باید مجلس همکاری با مصوبات مجلس را داشته باشد. عقب افتادن دانش آموزان مناطق محروم دغدغه ماست و نباید اقدامی شود که طبقه خاصی به دانشگاه وارد شوند.

حجت الاسلام محمدیان: نحوه اعمال سوابق تحصیلی ۶۰ درصد مشخص شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: البته هم اکنون هم با تراز بندی و منطقه بندی این مشکلات حل می‌شود. علاوه بر این برای اعمال تأثیر ۶۰ درصدی سابقه تحصیلی یک زمان ۵ ساله نیاز است. باید نحوه اعمال سوابق تحصیلی ۶۰ درصد مشخص شود تا دچار برگزاری دو کنکور نشویم. (جزئیات بیشتر)

هدف کنکور ویرانی نظام تعلیم و تربیت نیست

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفت: اینکه چرا باید به بحث سوابق تحصیلی اهمیت بدهیم به این دلیل است که این موضوع تحت الشعاع کنکور و مسائل اجتماعی قرار گرفته است.  امروز که این مسئله در محدوده فهم و علم ما قرار گرفته حتی اگر یک ساعت وقت داشته باشیم باید به این کار اهتمام کنیم. نظام تعلیم و تربیت یک اهدافی دارد و ۱۲ سال یک میلیون معلم و  ۱۵ ونیم میلیون دانش آموز را دور هم جمع می کند، هدف این کار چیست؟  در این دوره شخصیت سازی انسان ها باید اتفاق بیفتد و اگر ما نظام ارزیابی را برداریم دیگر انگیزه‌ای برای تحقق این اهداف دوره ۱۲ ساله باقی نمی‌ماند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: کنکور هدفش این نبوده که نظام تعلیم و تربیت را ویران کند بلکه هدفش این بوده که در رشته‌های پر متقاضی و محدودیت دانشگاه‌ها داوطلب برتر انتخاب شود، اما نتیجه آن این شده که نظام تعلیم و تربیت را منهدم کرده است.

کنکور ماند؛ همه چیز به نفع مدارس غیرانتفاعی شد؟

در برگزاری کنکور استثنائی ترین کشور هستیم

حجت الاسلام و المسلمین  مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها ادامه داد: ایراد‌های جدی در بحث کنکور داریم و تغییر لازم است. تغییر هزینه‌های و لرزش‌هایی دارد بنابراین باید به دنبال تغییر با کمترین هزینه و بیشترین عایدی برویم.

وی گفت: در برگزاری کنکور استثنائی ترین کشور هستیم و این سیستم متمرکز فقط در کشور ما وجود دارد. باید از تجربیات دیگر کشورها هم استفاده کنیم. بحث اثر وضعیت فعلی بر نظام تعلیم و تربیت باید جدی گرفته شود. این شیوه بر تمام جریان آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت اثر می گذارد. نظامی را طراحی کرده‌ایم که علم نما است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: جهت گیری جریان اصلی و نخبه آموزش و پرورش از کلاس هفتم و ورود به سمپاد در حال وقوع است و باید اقدامی انجام داد.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی گفت: باید مزایای کنکور حفظ شود و بحث‌های ترمیمی در نظر گرفته شود و حتی بحث پذیرش دانشگاه‌ها باید محتاطانه در چند سال اول رخ دهد و کمترین عوارض با بیشترین آورده را داشته باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجمع دانشجویان دانشگاههای تبریز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top