تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/02/09 - 10:23
کد خبر: 393781

«خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی بررسی کرد؛

۱۰ اشتباه کپشن‌نویسی در اینستاگرام که باید از آن‌ها دوری کرد!

۱۰ اشتباه کپشن‌نویسی در اینستاگرام که باید از آن‌ها دوری کرد!

هیچوقت، امکانات اینستاگرام را دست کم نگیرید. درست است که کپشن نویسی کار دشواری به نظر نمی‌آید، اما بسیاری از افراد همین کار ساده را هم نمی‌توانند به درستی انجام دهند. باهوش باشید و از این بستر به درستی استفاده کنید.

به گزارش سرویس فناوری و اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اینستاگرام، محل به اشتراک‌گذاری تصاویر است. اما نوشته‌ها یا همان کپشن‌هایی که زیر این تصاویر می‌نویسیم، به اندازه تصاویر اهمیت دارند. کپشن‌ها قابلیت انتقال پیام شما را دارند. اگر از اینستاگرام برای تبلیغات کسب‌وکار خود استفاده می‌کنید، کپشن‌ها می‌توانند پیام برند شما را منتقل کنند یا به نوعی امضای شخصی شما باشند. اگر کماکان درگیر بالا بردن اینگیجمنت صفحه خود هستید، به کپشن‌‌ها دقت کنید. شاید در انتقال دادن مفاهیم درست عمل نمی‌کنید. در این پست از بلاگ نوین هاب قرار است به 10 اشتباه مهلک در کپشن نویسی اینستاگرام که ممکن است کسب‌وکار شما را تحت‌الشعاع قرار دهد، بپردازیم.

1- ننوشتن کپشن

اشتباه رایج اول انتشار تصاویر بدون هیچ کپشنی است. حتی اگر تصویری که منتشر کردید، حاوی متن است. ننوشتن کپشن ارتباط شما را با مخاطب قطع خواهد کرد. اگر چیزی ننویسید، مخاطب از کجا قرار است بداند شما می‌خواهید او را دعوت به چه کاری بکنید؟ نباید راه ارتباطی خود را با مخاطب و فالوور قطع کنید.

2- استفاده از "فقط اموجی" به عنوان کپشن

انتشار تصاویر با کپشن “فقط اموجی” کار اشتباهی است. اموجی‌ها نمی‌توانند به تنهایی برای شما تعامل بیشتر به همراه بیاورند. علاوه بر این، عدم استفاده از اموجی هم کار نادرستی است. اموجی مناسب با محتوا خود را به کار ببرید. کلمات کلیدی خود را درنظر بگیرید و با توجه به آن اموجی مناسب را انتخاب کنید. اموجی‌ها می‌توانند یک روش عالی برای جلب توجه مخاطب باشند. البته اگر درست به کار برده شوند.

3- استفاده از هشتگ به عنوان کپشن

یکی از اشتباهات رایج تولیدکنندگان محتوا، استفاده از “فقط هشتگ” به عنوان کپشن است. استفاده از هشتگ به تنهایی، این حس را به مخاطب شما می‌دهد که ارزشی برای او قائل نیستید و فقط به دنبال افزایش بازدید خود هستید. علاوه بر این نشان می‌دهید که هیچ خلاقیتی برای نوشتن ندارید و صرفا هشتگ‌های پرکاربرد را پیدا کرده و مشغول استفاده از آن‌ها هستید. مخاطب نباید فکر کند شما تنبل هستید و به دنبال خلق محتوای جذاب نیستید.

4- نداشتن صدای برند

صدای برند شما، لحنی است که با استفاده از آن پیام خود را به مخاطب انتقال می‌دهید. اگر برند شما لحن مختص به خود را نداشته باشد، مخاطب ارتباط کم‌تری با شما برقرار می‌کند و شناخت عمیقی نسبت به برند شما پیدا نخواهد کرد. بنابراین، لحن مخصوص به خود را پیدا کنید. از کپی کردن کپشن‌های دیگران و نوشتن کپشن‌های بی‌ربط با تصویر خودداری کنید.

5- کپشن طولانی و کوتاه

اگر از کارشناسان اینستاگرام بپرسید، به شما می‌گویند که هیچ اندازه معینی برای کپشن‌ها وجود ندارد. نمی‌توان به طور قطع گفت که باید نوشته‌های طولانی بنویسد یا کوتاه. اما می‌توان این را گفت که با بررسی و آنالیز پست‌ها باید به اندازه مناسب نوشته‌ها برسید. بررسی کنید که کدام‌یک از پست‌های شما بیشترین بازدید را داشتند یا برای مخاطب جذاب‌تر بوده‌اند. این آمار را در بازه زمانی‌های مختلف بررسی کنید تا به یک الگوی ثابت و مناسب برسید. اما از نوشتن کپشن‌های طولانی که هیچ وقفه و فاصله‌ای بین جملات آن نیست خودداری کنید. هیچکس دوست ندارد یک نوشته طویل بدون فاصله فضایی را بخواند.

6- کپشن‌ توصیفی

از نوشتن کپشن‌های صرفا توصیفی خودداری کنید. از توصیف و شرح آن‌چه که درون تصویر قابل رویت است خودداری کنید. مردم می‌توانند تصاویر را ببینند. اگر قرار است به توصیف تصویر بپردازید، سعی کنید داستانی درمورد آن بنویسید نه اینکه آن را توصیف کنید. مثلا دلیل به اشتراک گذاشتن این تصویر را شرح دهید.

7- خودداری از دعوت به عمل

شما کپشن را می‌نویسید تا به مخاطب بگویید چه کاری انجام دهد. آن‌ها را معلق نگذارید. خواسته خود را بگویید. برای مثال می‌توانید بنویسید:

اگر به صراحت نگویید که چه انتظاری دارید، کپشن‌ها و نوشته‌های شما ناخوانده و ناتمام باقی خواهند ماند. شما می‌نویسید که بتوانید با مخاطب ارتباط برقرار کنید و تعامل خود را بالا ببرید.

8- شروع جذاب

اگر دقت کرده باشید، در اینستاگرام برای خواندن ادامه نوشته افراد، باید روی گزینه more کلیک کرد. درواقع شما ابتدا فقط یک جمله از محتوا را می‌خوانید. اگر این جمله اول جذاب نباشد، مخاطب چرا باید به خواندن ادامه آن بپردازد؟ می‌توانید عنوان را با طرح یک سوال شروع کنید تا مخاطب مجاب شود ادامه آن را نیز بخواند.

9- عدم شناخت کافی از مخاطب

یکی دیگر از اشتباهات رایج درنظر نداشتن مخاطب است. اینستاگرامرها اغلب بدون درنظر گرفتن مخاطب و فقط برای رسیدن به هدف خود مطالب و تصاویر را منتشر می‌کنند. اغلب هم متعجب می‌شوند که چرا اینگیجمنت بالایی ندارند؟ حقیقت این است که مردم برای رسیدن به جواب سوالات، یا برطرف کردن حس کنجکاوی خود اقدام به فالوو کردن شما می‌کنند. بنابراین باید این نیاز آن‌ها را برطرف کنید تا به دنبال کردن شما ادامه دهند. اگر درمورد نیازهای مخاطبان اطلاعات کافی ندارید، بلاگ‌ها و سوشال مدیاهای دیگر ابزار مناسبی برای کشف این نیاز است. برای مثال می‌توانید عضو گروه‌های فیسبوکی یا reddit شوید و ببینید مردم در این گروه‌ها درمورد چه عناوینی با یکدیگر بحث می‌کنند. بعد همین سوالات را در صفحه خود به اشتراک بگذارید و با توجه به پاسخ‌هایی که از مخاطب دریافت کردید اقدام به تولید محتوا در همان زمینه بکنید.

10- شفاف نبودن

اینستاگرام با لینکدین و توییتر متفاوت است. مردم در اینستاگرام فعالیت می‌کنند چون دوست دارند محتوای الهام بخش ببینند. در حقیقت اینستاگرام پلتفرمی برای فروش سخت، یا تمرکز صد در صدی روی فروش نیست. استراتژی‌های بازاریابی را خلاقانه به کار بگیرید. اجازه ندهید مخاطب متوجه شود شما صرفا قصد فروش محصول را دارید. اینستاگرام بستر مناسبی برای برقراری تعامل با مخاطب، ایجاد آگاهی از نام تجاری، تقویت تعامل و ارتباط با نام تجاری برندتان و انتقال فرهنگ سازمانی شماست.

درنهایت

هیچوقت، امکانات اینستاگرام را دست کم نگیرید. درست است که کپشن نویسی کار دشواری به نظر نمی‌آید، اما بسیاری از افراد همین کار ساده را هم نمی‌توانند به درستی انجام دهند. باهوش باشید و از این بستر به درستی استفاده کنید.

* گزارش از محیا ضرابیان

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top