تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/02/15 - 11:06
کد خبر: 394328

علی محمولی اسدآبادیان

ظریف و دیپلماسی منفعل

ظریف و دیپلماسی منفعل

هرچند در تمام کشورها، سیاست ­های کلی از سمت یک شورای عالی به وزارت خارجه جهت اجرا ابلاغ میشوند [مانند شورای امنیت ملی در آمریکا و یا پلیتبوروی حزب کمونیست چین]، تیم رسانه ­ای نزدیک به دولت تلاش کرده تا با استفاده از این جمله مقام معظم رهبری، اینگونه القا کنند که دولت و علی­ الخصوص افرادی که قصد فاصله گرفتن از آقای روحانی به منظور شرکت در انتخابات را دارند، در قضیه برجام هیچکاره بوده ­اند و صرفا مجری دستورات نظام بوده­اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» علی محمولی اسدآبادیان*// آنچه در سخنرانی 12 اردیبهشت رهبری مطرح شد، قطعا مورد انتظار بعضی­ها نبود. پیشبینی­ها این بود که پس از انتشار فایل تعجب برانگیز آقای ظریف در شبکه­ی سعودی، رهبری اینطور تصمیم بگیرند که نباید در پازل دشمن بازی کرد و بحثی در این مورد نکند و در عوض، سخنرانی حول مذاکرات شبهه­دار وین باشد و بلافاصله تاثیر آن بر دلاری که دستوری پایین آورده شده معلوم شود تا پروژه دیگری رقم بخورد.

با اینحال، نه تنها در سخنرانی ایشان ذره­ای به داستان­های گراند هتل اشاره نشد، که تقریبا بطور کامل حول مسائل داخلی کشور بود. البته، ایشان در اقدامی صریح و بدون اشاره مستقیم، سخنان آقای ظریف را مایه تاسف و تعجب و خطایی بزرگ نامیدند. ایشان در پاسخ به اظهارات ظریف گفتند: وزارت خارجه در سیاست کلی کشور نظر میدهد ولی مجری آن چیزی است که در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته میشود. تقریبا بلافاصله پس از سخنرانی رهبری، ظریف در پستی اینستاگرامی، مجددا بر اصل اظهارات شخصی خود -که برای ثبت در تاریخ ایران ضبط شده بودند و به هیچ وجه جنبه انتخاباتی نداشتند!- تاکید کرد.

هرچند در تمام کشورها، سیاست­های کلی از سمت یک شورای عالی به وزارت خارجه جهت اجرا ابلاغ میشوند [مانند شورای امنیت ملی در آمریکا و یا پلیتبوروی حزب کمونیست چین]، تیم رسانه­ای نزدیک به دولت تلاش کرده تا با استفاده از این جمله مقام معظم رهبری، اینگونه القا کنند که دولت و علی­ الخصوص افرادی که قصد فاصله گرفتن از آقای روحانی بمنظور شرکت در انتخابات را دارند، در قضیه برجام هیچکاره بوده ­اند و صرفا مجری دستورات نظام بوده­اند. ولی از بیان این نکته پرهیز میکنند که ریاست و اکثریت رای­های شورای عالی امنیت ملی برعهده رییس جمهور و اعضای هیئت دولت است، و اینکه در طی سالیان برجام، منتقدان دلسوز «یک مشت اقلیت کم­سواد متوهم ترسو و بی­عقل» نامیده میشدند و اگر هم فرصت انتقاد می ­یافتند، مورد هجوم سیاسی، سایبری و حتی قضایی قرار می گرفتند.

ولی شاید بدترین و عجیب ­ترین حرفی که محمدجواد ظریف در اظهارات دشمن­ پسندانه­ خود گفت، این بود که میدان هیچوقت خود را فدای دیپلماسی نکرده و شهادت سپهبد سلیمانی و مدافعان حرم در راه منافع روسیه و به جهت خراب کردن توافق بی­ثمر برجام بوده. واقعا سخت است که به بتوان به این دروغ‌های سخیف پاسخی محترمانه داد. اما، همین یک نکته کافی است که اگر میدان و سپاه قدس نبود و خود را فدای دیپلماسی منفعلانه حضرات نمیکرد، امروز جمهوری اسلامی بخشی از خراسان بزرگ گروه تروریستی داعش بود و دیپلمات ­های دنیاشناس ما حتی مجال شروع مذاکرات برجام و رونویسی متن آن را هم نداشتند، چه برسد به اینکه برای فرار از پاسخگویی آن را پای نظام و خون پاک شهدای فداکار بنویسند.

جناب دکتر ظریف، امیدواریم این نقدها (که شما به آنها افترا و تهدید میگویید) سبب تزلزل در عزم استوار شما برای شرکت نکردن در انتخابات ریاست ­جمهوری نشوند، چرا که با این اظهارات ثابت کردید برای رسیدن به خواسته خود، حاضرید از سیاست خارجی و انسجام ملی هزینه کنید و با دوقطبی­ هایی مثل میدان-مذاکره ذهن مردم را از واقعیات منحرف کنید.

*دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه رازی کرمانشاه

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top