تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/03/05 - 11:42
کد خبر: 396322

از سنواتی شدن تا سررسید پرداخت وام‌ها؛

۴ مشکل جدید پیش روی دانشجویان دکتری در روزهای کرونایی

۴ مشکل جدید پیش روی دانشجویان دکتری در روزهای کرونایی

بسیاری از فارغ التحصیلان دکتری که وام دریافت نموده اند به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی و همچنین بحران کرونا، هنوز جذب - بازار کار نشده، لیکن مجبور به بازپرداخت اقساط به صندوق رفاه و بعضا بانک توسعه تعاون هستند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جمعی از دانشجویان دکتری در نامه ای به روسای دانشگاه ها خواستار استمهال پرداخت وام ویژه دکتری و افزایش سنوات رفاهی به دلیل تبعات ناشی از بحران کرونا شدند.

این دانشجویان در این نامه مدعی هستند که عدم حضور در دانشگاه و حذف ترم مشکلات فراوانی از جمعه مسائل سنوات رفاهی و وامی برای آنها ایجاد کرده است.

متن این نامه به شرح زیر است:

همان گونه که مستحضرید پیشرفت تحصیلی دانشجویان دکتری شدیدا تحت تاثیر ویروس کووید- 19 قرار گرفته و تبعات منفی آن بر روند تحصیلی دانشجویان غیر قابل انکار است. در این راستا و در اقدامی به جا، دانشگاههای سراسر کشو ر، ترمهای تحصیلی برخی از دانشجویانی را که در روند اجرای پایان نامه دچار وقفه شدهاند، حذف نموده ا ست؛ لیکن مشکلاتی به شرح ذیل همچنان وجود داشته و یا در آینده نزدیک قابل انتظار است:

1- حذف ترم یاد شده صرفا بدون احتساب در سنوات آموزشی بوده با این حال سنوات رفاهی حذف نگردیده و دانشجویان ناگزیرند در ترم های سنواتی تحمیل شده، هزینه های اضافی بابت امکانات رفاهی (تغذیه، خوابگاه و...) متقبل شوند که با توجه به اوضاع اقتصادی موجود از عهده اکثریت ایشان خارج است.

2- عمده دانشجویانی که موفق به حذف ترم نشده اند، به دلیل عدم دسترسی مناسب به اساتید راهنما، نوبتی شدن کار در آزمایشگاه ها، عدم  دسترسی به عرصه مورد نظر به دلیل محدودیتهای تردد و موارد دیگر، پیشرفت رساله آنان با اخلال یا وقفه مواجه شده و بالاجبار وارد ترمهای سنواتی شده و از امکانات رفاهی معمول محروم خواهند شد.

3- برخی دانشجویان که مجبور به حذف ترم شده و یا دچار کندی در روند پیشرفت رساله شده اند ناچارند از ماه آینده اقدام به پرداخت - اقساط وام ویژه دکتری نمایند. از آنجا که برابر تعهد اخذ شده، به تحصیل تمام وقت در دانشگاه اشتغال دارند، درآمدی نداشته و اکثریت خانواده های ایشان نیز از پرداخت اقساط ناتوانند. ضمن اینکه در شأن ایشان نیست با داشتن تحصیلات عالیه دست نیاز به سوی خانواده دراز کرده و یا شرمسار ضامنین باشند.

4- بسیاری از فارغ التحصیلان دکتری که وام دریافت نموده اند به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی و همچنین بحران کرونا، هنوز جذب - بازار کار نشده، لیکن مجبور به بازپرداخت اقساط به صندوق رفاه و بعضا بانک توسعه تعاون هستند.

با عنایت به موارد یاد شده شایسته است ریاست محترم دانشگاه در اقدامی همسو با روسای دانشگاههای کشور که از سوی کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم در حال ساماندهی است، مشکلات یاد شده را با هیأت امنای دانشگاهها، وزارت علوم و صندوق رفاه دانشجویان در میان گذاشته تا:

1- برای کلیه دانشجویان لااقل در دو ترم سنواتی، هزینه دریافت نشود و امکانات رفاهی برای آن دو ترم نی ز برابر هزینه های ترمهای - مجاز محاسبه گردد.

2- همان گونه که برابر دستور دولت محترم، در ابتدای بحران کرونا کلیه بانکها موظف شدند به مدت سه ماه اقساط کلیه دیون را از - مردم مطالبه نکنند، صندوق رفاه دانشجویی نیز در اقدامی مشابه، به مدت لااقل یکسال و ترجیحا تا شش ماه پس از پایان بحران (قوه قهریه ناشی از بروز پاندمی کرونا)، اقساط یاد شده را مطالبه ننماید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top