تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/03/27 - 14:05
کد خبر: 398983

صدری‌نیا:

به تصویر کشیدن فضای واقعی جلسات رهبری، در «غیر رسمی»

محمدعلی صدری‌نیا، کارگردان مجموعه مستند «غیر رسمی» معتقد است که هنگام ساخت این مجموعه تمام تلاش و سعی خود را به کار گرفته تا بتواند فضای واقعی جلسات دیدار مقام معظم رهبری با اقشار مختلف را به تصویر بکشد.

به گزارش « خبرنامه دانشجویان ایران »به نقل از خبر آنلاین، محمدعلی صدری‌نیا، مستندساز تلویزیون که کارش را از سال ۸۹ آغاز کرده است و ما او را با آثاری چون «قائم‌مقام»، «چشم در برابر چشم»، «گام نهایی»، «بحران خاموش»، «تهران دمشق» و برنامه تلویزیونی «مدیر مسئول» می‌شناسیم، این روزها مجموعه «غیر رسمی» را روی آنتن تلویزیون برده است؛ مستندی که مجموعه‌ای از دیدارهای مقام معظم رهبری با اقشار مختلف جامعه است.

به تصویر کشیدن فضای واقعی جلسات رهبری، در «غیر رسمی»

مجموعه مستند «غیر رسمی» در موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب تهیه شده است و به بهانه پخش آن، به گفت‌وگو با محمدعلی صدری‌نیا پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

چرا سمت ساخت مستند «غیر رسمی» رفتید؟

تولید مجموعه مستند «غیر رسمی» از اسفند ۹۷ آغاز شد. در بازه زمانی ۹۵ تا ۹۸ (قبل از کرونا) حضرت آقا، دیدارهایی با اقشار مختلف جامعه مثل فعالان فرهنگی و هنری کشور و نخبگان داشتند که دیدارهای غیر رسمی و صمیمی‌ای بود و به دیدارهای پنجشنبه‌ای شهرت داشت. این دیدارها هیچ‌وقت رسانه‌ای نمی‌شد، اما کسانی که در این جلسات حضور داشتند، مشتاق بودند که روایت‌هایی از این موضوع نشان داده شود. شاید نقطه آغاز ساخت این مجموعه مستند، همین اشتیاق فراوان بود. با توجه به تعدد جلسات تصمیم گرفتیم تا یک مجموعه مستند بسازیم که هر یک از یک زاویه به ماجرا می‌پردازد.

خود حضرت آقا در این جلسات، بدون تعارف و کاملا صریح با مسائل مواجه می‌شوند. برخی اوقات گلایه‌هایی از جانب افراد مطرح می‌شود که به حق است و رهبری هم همان‌جا درباره موضوع صراحتا واکنش نشان می‌دهند

شما جلسات مقام معظم رهبری با اقشار و اصناف مختلف جامعه را به تصویر در آوردید. یکی از موضوعاتی که در برخی از مستندها دیده می‌شود، روایت از جنبه مثبت ماجرا است، اگر در این جلسه‌ها نقدی نسبت به عملکرد اقشار وجود داشت و یا افراد درخواستی را از مقام معظم رهبری داشند، شما آن را نشان دادید؟

یکی از اتفاقاتی که در مسیر تولید مستند با آن مواجه بودم، این بود که خود حضرت آقا در این جلسات، بدون تعارف و کاملا صریح با مسائل مواجه می‌شوند. برخی اوقات گلایه‌هایی از جانب افراد مطرح می‌شود که به حق است و رهبری هم همان‌جا درباره موضوع صراحتا واکنش نشان می‌دهند. برخی اوقات شرایط به گونه‌ای است که مسائلی که مطرح می‌شود، نیاز به بررسی بیش‌تر دارد، که حضرت آقا دستور بررسی می‌دهند. که اتفاقا به برخی از افراد حاضر در جلسه که با آن‌ها مصاحبه داشتیم مواردی را می‌گفتند از همین پیگیری‌ها که بعضی‌ از آن‌ها به نتایج مثبتی هم ختم شده بود. به طور مثال شنیدم که نخبگان، در حوزه نفت وگاز و انرژی به دست آوردهایی رسیده بودند که آزمونش را پس داده و مورد تایید هم واقع شده بود، اما در مسیری که باید به آنها اعتماد می‌کردند و به این ظرفیت می‌پرداختند، مشکلاتی وجود داشت، اما این موضوع با پیگیری‌ها به نتیجه رسید و پس از بررسی‌ها مسئولان وزارت نفت هم از این ظرفیت‌ها استقبال کردند.

به تصویر کشیدن فضای واقعی جلسات رهبری، در «غیر رسمی»

دیدارهای مقام معظم رهبری با اصناف و اقشار مختلف جامعه و بعضا صحه گذاری روی عملکرد آن‌ها نشان می‌دهد آن چیزی که حاصل شده، مورد تایید ایشان بوده، این در حالی است که خیلی از افراد سیاه‌نمایی می‌کنند و معضلات را بزرگ‌تر از آن چیزی که هست نشان می‌دهند، می‌توانیم بگوییم هدف از ساخت این مجموعه مستند نشان دادن واقعیت‌ها و کشیدن خط بطلان روی سیاه نمایی‌های موجود در جامعه و ایجاد انگیزه در جوانان بوده است؟

تلاش من در ساخت این مجموعه مستند این بوده که در هر قسمت بتوانم فضای واقعی جلسه را منتقل کنم. در این مسیر هم سعی کردیم هم دستاوردهای مطرح شده در جلسه را منتقل کنیم و هم گره‌ها و مشکلاتی که توسط نخبگان جوان بیان شده را به نمایش بگذایم. تلاش بر این بوده که این فضا، کاملا واقع‌گرایانه به نمایش گذاشته شود. نکته بسیار مهمی که در تمام جلسات می‌توان به آن پی برد، این است که ما در تمام این سال‌ها، در حوزه‌های علمی و فناوری، مسیر طولانی‌ای را طی کردیم و با مراقبت زیاد به زیرساخت‌های بسیار خوبی رسیده‌ایم که حالا با تلاش و مراقبت بیشتر می‌توانیم به شتاب بیش‌تری برسیم. بخشی از مشکلاتی هم که امروز در کشور داریم به دلیل کم توجهی ها به ظرفیت‌های همین جوانان نخبه کشور است.

طبیعی است که هرچه دستگاه‌های مختلف و دولت‌های مختلف، بتوانند این زیر ساخت را بشناسند و به این توان و مهارت جوان‌های ایرانی دقیق‌تر بپردازند، بهتر می‌توانند از آن استفاده کنند تا سرعت و رشد بیش‌تری داشته باشد و مشکلات یا گره‌هایی هم که وجود دارد راحت‌تر و سریع‌تر حل شوند.

 هرچه دستگاه‌های مختلف و دولت‌های مختلف، بتوانند زیر ساخت‌ها را بشناسند و به این توان و مهارت جوان‌های ایرانی دقیق‌تر بپردازند، بهتر می‌توانند از آن استفاده کنند تا سرعت و رشد بیش‌تری داشته باشد و مشکلات یا گره‌هایی هم که وجود دارد راحت‌تر و سریع‌تر حل شوند

مشکل اصلی‌ که ما در جامعه داریم و به شدت هم با آن مواجه هستیم، موضوع سیاه نمایی است. زمانی که این مسئله مطرح می‌شود، به مرور زمان اهداف، امید و انگیزه جوانان نیز از بین می‌رود. این جلساتی که مقام معظم رهبری با اقشار مختلف داشتند، نشان می‌دهد که کاملا به همه امور تسلط دارند و درجریان همه چیز قرار دارند، صحه گذاشتن ایشان روی موضوعات هم نشان می‌دهد که اوضاع را می‌توان بهتر کرد، اما با استفاده از چه ظرفیتی این رویداد میسر می‌شود؟

آن چیزی که وجود دارد، مرز باریک بین سیاه نمایی و بیان مشکلات واقعی است. چیزی که جامعه امروز ما را بیش‌تر درگیر کرده، مشکلات واقعی است که مردم در زندگی با آن مواجه هستند و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت و بیان این مشکلات واقعی هم به معنای سیاه نمایی نیست.

در مسیر ساخت مستند«غیر رسمی» خود من همزمان با دو حس مواجه شدم، اولین حس اینکه ما تا چه اندازه توان و ظرفیت در کشور داریم که حتی بعضا آنها را نمی‌شناسیم و خیلی از بخش‌های جامعه نمی‌دانند که در این سال‌ها در مسیر توسعه و فناوری، چه مسیری را طی کرده‌ایم و حالا به یک زیرساخت مهمی رسیده‌ایم. بخش دوم هم نگاه انتقادی به ماجرا است که چرا تعدادی از مسئولان ما نگاه دقیقی به این توان، ظرفیت و زیرساخت ندارند و اتفاقا باعث می‌شوند این مسیری که با سرعت می‌توانیم طی کنیم را با کندی پیش ببریم و جلوی راه نخبگان جوان کشور سنگ اندازی شود. تلاشم بر این بود که همین دو نکته را نشان دهم و به نظرم حاصل این روایت می‌تواند به مخاطبان نشان دهد، بخش اعظمی از مشکلاتی که مطرح می‌شود، راه حل دارد، چون زیرساخت آن تامین شده است. شاید اگر به استعدادها و ظرفیت‌هایی که در کشور داریم، بیش‌تر توجه کنیم این مشکلات زودتر حل می‌شوند.

آن چیزی که وجود دارد، مرز باریک بین سیاه نمایی و بیان مشکلات واقعی است. چیزی که جامعه امروز ما را بیش‌تر درگیر کرده، مشکلات واقعی است که مردم در زندگی با آن مواجه هستند و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت

در این مجموعه مستند، مقام معظم رهبری با چند گروه دیدار داشتند؟

بیش از ۶۰ جلسه برگزار شده است. که گروه‌های متفاوتی در آن حضور داشتند.

مجموعه مستند «غیر رسمی» در چند قسمت ساخته شده است؟

چون این مجموعه در حال تولید است خیلی نمی‌توانم به طور مشخص عدد نهایی را اعلام کنم ولی تلاشمان بر این است که در هر قسمت به موضوعات متعدد و متنوع مطرح شده در جلسات بپردازیم و آنها را برای مخاطبان روایت کنیم.

به تصویر کشیدن فضای واقعی جلسات رهبری، در «غیر رسمی»

ساخت این مستند، کار بسیار حساسی بود، از این بابت احساس نگرانی نداشتید که یک خطای کوچک در کار باعث شود تا بخش اصلی ماجرا از قلم بیفتد و یا بیانات مقام معظم رهبری، به صورت کامل منتقل نشود؟

زمانی که مستندساز سراغ ساخت یک مستند می‌رود و می‌خواهد که یک مستند بسازد، اساسا کار سختی در پیش دارد چون سراغ هر اتفاقی که بخواهد برود، برای اینکه واقعیت ماجرا را به درستی به تصویر بکشد، مسیر سخت و طولانی‌ای در پیش دارد و سختی راه هم همین است که بدون جانبداری و به دقت، واقعیت را به مخاطب منتقل کند.

طبیعی است که هرچه ساخت مستند در زمینه حساس‌تر و شخصیت مهم‌تری باشد، این سختی چندبرابر می‌شود و به طور مثال به راحتی نمی‌توانید جمله‌ای را حذف کنید، چون ممکن است مضمون صحبت آن فرد کم و زیاد شود و به درستی منتقل نشود؛ لذا این مستند از این بابت که دارای چنین حساسیت‌هایی است، سخت است، اما به همان اندازه که این مستند برای من سخت بوده، به همان اندازه هم شیرین بوده و بهترین روزهای زندگی کاری‌ام همین روزهایی است که درگیر ساخت مستند «غیررسمی» هستم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top