تاریخ انتشار: شنبه 1400/03/29 - 18:46
کد خبر: 399287

آشنایی کامل با لوله مانیسمان (بدون درز) و کاربرد آن

عوامل مختلفی از قبیل نرخ دلار، قیمت شمش، قیمت جهانی فولاد و میزان عرضه و تقاضا، از مهم‌ترین مواردی هستند که نوسانات قیمت لوله مانیسمان را در بازار رقم می‌زنند. همین موضوع، ضرورت اطلاع از قیمت روز آن را ایجاد می کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ لوله‌، مقطعی طویل و توخالی است که در انتقال سیالات مختلف کاربرد دارد. در حالت کلی، این مقطع را می‌توان با استفاده از دو روش تولید نمود. این دو روش عبارتند از:

  • شکل‌دهی و جوشکاری ورق فولادی
  • ایجاد حفره در شمش فولادی

بر این اساس، مقطع لوله، در دو دسته درزدار(درز جوش) و بدون درز (مانیسمان) قرار می‌گیرد. روش تولید این استوانه فولادی، از عوامل موثر بر خواصی که ارائه می‌دهد، نوع کاربرد و قیمت آن است. بنابراین در حین خرید، حتما باید در نظر داشت که کدامیک را قرار است خریداری نمایید.

هر دو نوع لوله درزدار و مانیسمان، در داخل کشور قابلیت تولید دارند. اما لوله مانیسمان، به دلیل پیچیدگی بیشتر در روند تولید و همچنین نیاز به تجهیزات پیشرفته‌تر، تولیدات کمتری در کشور داشته و اکثرا وارداتی هستند. در ادامه قصد داریم تا درباره مشخصات کامل لوله مانیسمان اطلاعاتی را عنوان کنیم.

لوله مانیسمان چیست؟

مانیسمان، در واقع اولین برند از تولیدکنندگان لوله بدون درز است که به ایران وارد شده و به همین خاطر، در حالت کلی، این نوع مقطع در بازار با نام لوله مانیسمان شناخته می‌شود. ماده اولیه در تولید این نوع لوله، شمش فولادی و اغلب از نوع بیلت می‌باشد که با انجام برخی مراحل شامل نورد و سوراخکاری و ... به استوانه‌ای توخالی تبدیل می‌شود و کاربرد گسترده‌ای، خصوصا در انتقال نفت و گاز دارد. قیمت لوله مانیسمان در مقایسه با نوع درزدار، معمولا بیشتر بوده و در مواردی که حساسیت کار بالا باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد

مشخصات لوله مانیسمان

مشخصه اصلی لوله مانیسمان، بدون درز بودن آن است که تاثیر قابل توجهی بر کارایی آن دارد. نبود درز جوش باعث می‌شود تا تنش حاصل از سیالی که درون لوله جریان دارد و همچنین تنش‌های خارجی، در کل سطح لوله پخش شده و تمرکز نداشته باشد. بنابراین مقاومت لوله بالا می‌رود.

اطلاع از مشخصات لوله مانیسمان، می تواند تاثیر بسیاری در انجام خرید بهتر توسط شما داشته باشد. بدین منظور، شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت، با هدف انجام خرید آگاهانه آهن‌آلات، اطلاعات به‌روزی را در رابطه با انواع مقاطع، در وبسایت خود به نشانی www.iromart.com ، قرار داده است. با مراجعه به راهنمای خرید هر مقطع، می توانید اطلاعات جامعی را درباره آن کسب نمایید.

سایز لوله مانیسمان

سایز لوله مانیسمان، به قطر آن اشاره دارد. این نوع لوله‌ها معمولا در قطرهای کم ساخته می‌شوند و در مواردی که به قطرهای بالا نیاز باشد، تجهیزات پیشرفته‌تری برای تولید نیاز است و هزینه بالاتر می‌رود. محدوده قطر این مقطع، در حدود 2/1 تا 36 اینچ است که در ایران، نهایتا تا سایز 24 اینچ موجود می‌باشد.

رده لوله

شاید در بازار مربوط به خرید و فروش لوله مانیسمان، با کلمه رده مواجه شده باشید. رده لوله در واقع معیاری برای مشخص نمودن ضخامت این مقطع است. باید توجه داشته باشید که عدد رده با ضخامت، متفاوت است. رده‌های موجود در بازار اغلب 20، 40، 60، 80، 120 و 140 می‌باشند و رده 40 پرکاربردترین نوع از این لوله محسوب می‌شود.

وزن لوله مانیسمان

وزن لوله ازجمله پارامترهای بسیار مهمی است که تعیین‌کننده میزان کیفیت آن بوده و در حین خرید نیز باید مورد توجه قرار گیرد. برای تولید انواع لوله، استانداردهای مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تعیین‌کننده ضخامت، قطر، خواص مکانیکی است که ارائه می‌دهد. اشتال، یکی از این استانداردها است.

بر اساس استاندارد اشتال، جدولی وزنی برای لوله و سایر مقاطع فولادی تدوین شده که با در اختیار داشتن ابعاد لوله، می توان از روی این جدول، وزن تقریبی آن را محاسبه نمود.

آشنایی کامل با لوله مانیسمان (بدون درز) و کاربرد آن

روش تولید لوله مانیسمان

رایج ترین روش تولید لوله بدون درز، از طریق نورد و اکستروژن شمش فولادی یا بیلت است که مراحل تولید لوله با این روش عبارتند از:

  • برشکاری شمش‌های فولادی در ابعاد مشخص
  • پیش گرم کردن بیلت تا یک دمای مشخص، به منظور شکل‌دهی راحت‌تر
  • سوراخکاری شمش با استفاده از یک میله نوک تیز
  • هموار سازی سطح لوله با استفاده از الانگیتور
  • پرتاب سنبه به داخل لوله برای ایجاد سوراخی یکنواخت
  • تاب گیری به منظور حذف موج‌ها و اعوجاج‌های موجود در سطح لوله
  • کاهش ضخامت لوله با استفاده از فرایند کشش
  • خنک‌سازی با پاشش آب سرد
  • برشکاری لوله در طول‌های 6 و 12 متری
  • بسته‌بندی یا به اصطلاح، بندیل بندی لوله مانیسمان

کاربرد لوله مانیسمان

عدم وجود درزجوش بر سطح لوله‌های بدون درز موجب شده تا از آن در کاربردهایی با ضریب حساسیت بالا استفاده شود. چرا که وجود درز جوش موجب می شود تا امکان نشت سیال درون آن، تمرکز تنش در ناحیه جوشکاری شده و امکان ایجاد خسارات، بالاتر باشد. برخی از مهم‌ترین کاربردهای لوله مانیسمان شامل موارد زیر است:

  • خطوط فشار قوی
  • کاربرد لوله‌های مانیسمان استیل در صنایع غذایی و دارویی
  • خطوط هیدرولیک
  • خطوط شبکه گازرسانی
  • حمل مایعات هیدروکربنی
  • لوله‌های مورد استفاده برای پالایش نفت، گاز و مشتقات آن
  • لوله‌های با مصارف تاسیساتی
  • لوله‌های حفاری تیوبینگ
  • کشتی سازی
  • سیستم لوله کشی دیگ‌های بخار

معروف‌ترین برندهای تولید کننده لوله مانیسمان در داخل کشور کدام‌اند؟

از معروف‌ترین تولیدکنندگان لوله بدون درز در داخل ایران، می‌توان به کارخانه لوله‌های دقیق کاوه ایرانیان، گروه ملی صنعتی فولاد ایران، پروفیل فولادی اصفهان و لوله اسفراین، اشاره نمود.

باید گفت که نسبت به لوله‌های درز دار، کارخانه‌های بسیار کمتری به تولید این محصول در داخل کشور می‌پردازند و برخی از سایزهای لوله بدون درز موجود در بازار، وارداتی هستند.

هر کدام از برندهای داخلی و خارجی، کیفیت خاصی را ارائه می‌دهند و تشخیص میزان مرغوب بودن بار، از مواردی است که نیاز به تخصص دارد و بنابراین انتخاب یک منبع خوب برای تهیه این محصول، به شما در انتخاب بهترین جنس، کمک شایانی می‌کند.

 در خرید لوله مانیسمان باید چه نکاتی را مورد توجه قرار داد؟

اولین نکته‌ای که باید پیش از خرید انواع لوله مورد توجه قراردهیم، کاربرد آن است. مثلا وقتی که می‌خواهیم از لوله در صنعت نفت‌وگاز استفاده کنیم، یا خواص مکانیکی مشخصی را از آن انتظار داریم، باید لوله‌ای که خریداری می‌کنیم، تمامی سرتیفیکیت‌هایی که لازم است تا ثابت کند که لوله خریداری شده، کارایی مدنظر ما را دارد، در اختیار داشته باشیم.

بدین منظور، پس از خرید لوله مانیسمان، برای اطمینان از اینکه لوله‌ای که تهیه کردید بتواند فشاری مدنظر شما را تحمل کرده و در تماس با سیالی که داخل آن جریان دارد و شرایط محیطی کاربرد، دچار خوردگی نشود، باید نتایج 4 تست سختی، کشش، فشار و نشتی را نیز دریافت نمایید.

از دیگر مواردی که همیشه از اولویت های خرید محسوب می‌شود، قیمت لوله است.  پیش از اقدام به تهیه محصول مورد نظر خود، سعی کنید اطلاعات کلی درباره قیمت انواع مختلف آن در بازار داشته باشید. اما این نکته حائز اهمیت است که این استعلام قیمت، حتما باید از مرجعی معتبر صورت گیرد. در این مورد، وب سایت آیرومارت می‌تواند کمک بسیاری به شما نماید.

استعلام قیمت روز لوله مانیسمان از آیرومارت

لوله مانیسمان معمولا دارای قیمت بالاتری نسبت به نوع درز جوش است که دلیل آن می‌تواند مربوط به روش تولید و موارد استفاده آن باشد. اما دوام و طول عمر بالای این نوع لوله، هزینه تعمیر و نگهداری پایین‌تر آن موجب شده تا با وجود قیمت بالا، برای خریداران توجیه اقتصادی داشته باشد.

عوامل مختلفی از قبیل نرخ دلار، قیمت شمش، قیمت جهانی فولاد و میزان عرضه و تقاضا، از مهم‌ترین مواردی هستند که نوسانات قیمت لوله مانیسمان را در بازار رقم می‌زنند. همین موضوع، ضرورت اطلاع از قیمت روز آن را ایجاد می کند.

آشنایی کامل با لوله مانیسمان (بدون درز) و کاربرد آن

آیرومارت مرجعی معتبر برای قیمت‌دهی انواع محصولات فولادی است که قیمت هر مقطع را به صورت روزانه در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی خود ازجمله تلگرام و اینستاگرام، قرار می دهد. علاوه بر این، برای استعلام قیمت هر محصولی، می‌توانید با شماره 45306-021 تماس گرفته و با کارشناس مربوط به همان مقطع، گفتگو نموده و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

لوله مانیسمان را از کجا بخریم؟

این نوع لوله به دو صورت قابلیت خرید دارد. یا می‌توان آن را از درب کارخانه تهیه نمود و یا اینکه از بنگاه‌های فروش محصولات فولادی خرید کرد. در صورت خرید از درب کارخانه، باید در نظر داشته باشیم که این مقطع، در داخل ایران تولیدات گسترده‌ای ندارد، بنابراین دست شما در تهیه برندها، سایزها و کیفیت‌های مختلف، بسته است. بنابراین پیشنهاد می‌شود که برای تهیه این کالا، منبعی معتبر در بازار پیدا کرده و از آنجا خرید نمایید.

بازرگانی فولاد آیرومارت با تامین سبدی بسیار متنوع از محصولات فولادی ازجمله لوله مانیسمان از تمامی برندهای معتبر داخلی و خارجی ، انتخاب‌های بسیاری را در اختیار شما قرار داده و کارشناسان این مجموعه در تمامی مراحل خرید، شما را همراهی خواهند نمود. جهت استعلام قیمت تمام مقاطع فولادی می‌توانید به نشانی www.iromart.com مراجعه کنید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ایمان
1400/06/28 - 21:39

از چه ورقی برای لوله مانیسمان استفاده میشه؟
ahanresan
1400/08/29 - 08:02

سلام ادمین محترم خبرنامه دانشجویان ایران لطفا از قیمت انواع میلگرد آجدار و ساده در مقالات و خبرنامه خود محتوا منتشر کنید .باتشکر
آهن رسان
1400/08/30 - 07:53

با سلام خدمت ادمین پرتلاش سایت خبرنامه دانشجویان ایران من دانشجوی رشته متالوژی و مهندسی فولاد هستم و بازدید کننده وب سایت شما ممنون میشم در خصوص فولاد و متالوژی مطالب و ویدئوهای آموزشی بیشتری بگذارید.سپاس
آهن رسان
1400/10/13 - 12:00

سلام چه راه هایی هست که بشه لوله تقلبی رو از اصلی تشخیص داد؟
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top