تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/04/08 - 10:16
کد خبر: 400215

«خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی بررسی کرد؛

۱۰ نکته کلیدی که در جلسه کنکور باید رعایت کنید

۱۰ نکته کلیدی که در جلسه کنکور باید رعایت کنید

بخش اعظم موفقیت داوطلبان در کنکور، مربوط به خود جلسه آزمون و چند روز قبل از آن است؛ چرا که بسیاری از متقاضیان در اثر مواجه با مشکلاتی ساده، از پاسخگویی به سوالات باز مانده و زمان را از دست می دهند از جمله نکاتی که داوطلبان باید در جلسه آزمون رعایت کنند می توان به مدیرت زمان، تکنیک های سرجلسه آزمون و آماده کردن وسایل مورد نیاز اشاره کرد با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور سراسری داوطلبان وارد مرحله ای حساس از زندگی خود شده که می توانند با استفاده از روش های صحیح به نتیجه دلخواه خود در اعلام نتایج نهایی نزدیک شوند از عمده مشکلات ماه آخر کنکور می توان به استرس بالا، عدم توانایی مدیریت زمان سر جلسه آزمون و باور نداشتن توانایی های فردی اشاره کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این روزهای باقیمانده به آزمون سراسری، داوطلبان به دنبال نکات پایانی برای حضور بهتر در این آزمون هستند. البته این داوطلبان به خوبی می‌دانند که آزمون سراسری تنها مسیر برای رسیدن به موفقیت در زندگی نیست و حتی در صورت موفق نشدن در کنکور نیز می‌توانند از مسیرهای دیگر برای رسیدن به موفقیت در زندگی بهره ببرند.

در اینکه داوطلبان کنکور روزهای پر از استرسی را می‌گذرانند شکی نیست ولی منطق حکم می‌کند که داوطلبان کنکور این روزها تمرکز بیشتر را بر روی کسب آرامش و سر‌و‌سامان دادن به اوضاع روحی‌ خود داشته باشند. که  بخش اعظم موفقیت داوطلبان در کنکور، مربوط به خود جلسه آزمون و چند روز قبل از آن است؛ چرا که بسیاری از متقاضیان در اثر مواجه با مشکلاتی ساده، از پاسخگویی به سوالات باز مانده و زمان را از دست می دهند از جمله نکاتی که داوطلبان باید در جلسه آزمون رعایت کنند می توان به مدیرت زمان، تکنیک های سرجلسه آزمون و آماده کردن وسایل مورد نیاز اشاره کرد با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور سراسری داوطلبان وارد مرحله ای حساس از زندگی خود شده که می توانند با استفاده از روش های صحیح به نتیجه دلخواه خود در اعلام نتایج نهایی نزدیک شوند از عمده مشکلات ماه آخر کنکور می توان به استرس بالا، عدم توانایی مدیریت زمان سر جلسه آزمون و باور نداشتن توانایی های فردی اشاره کرد.

مدیریت روزها و ساعات پایانی باقی مانده تا زمان برگزاری کنکور سراسری یکی از فاکتورهای مهم و اساسی در موفقیت کنکور است و ارتباط مستقیم با عملکرد داوطلبان در جلسه آزمون دارد؛ چرا که سبب می شود داوطلبان بتوانند به بهترین نحو از توانایی های خود استفاده کنند.

در این گزارش به صورت کامل نکاتی را ذکر کرده ایم که باید سر جلسه آزمون رعایت کنید؛

- از چه درسی شروع کنیم؟

اگه تاکنون در آزمون های آزمایشی که تا قبل از کنکور شرکت کرده اید عادت داشته اید از یک درس خاص از دفترچه شروع کنید مثلا از درسی که قوی تر هستید اکنون نیز همین کار را انجام دهید و عادات خود را بصورت ناگهانی سر جلسه کنکور تغییر ندهید. اما اگر به ترتیب سوالات دفترچه آزمون جواب می دادید، سر جلسه کنکور نیز به همان ترتیب دفترچه پاسخ دهید. ضمناً اگر تاکنون در آزمون های آزمایشی شرکت نکرده اید، بهتره است به ترتیب دفترچه سوالات پاسخ دهید.

- حتما از تکنیک ضربدر و منها برای تنظیم وقت استفاده کنید

در جلسه آزمون حتما از تکنیک ضربدر و منها و زمان های نقصانی برای مدیریت زمان استفاده کنید تا دچار کمبود وقت نشوید. قرار نیست در سری اول، به تمامی سوالات، مخصوصا سوالات وقت گیر پاسخ دهید.

- مراقب اعداد ۱ تا ۴ در گزینه ها باشید

مراقب شماره سؤال و خانه های پاسخ برگ که پر می کنید، باشید. برای مثال در پاسخ به سوالاتی که دارای گزینه های عددی هستند، دقت کافی داشته باشید. بالفرض جواب صحیح عدد ۳ می باشد که در گزینه ۲ قرار دارد و شما اشتباها گزینه ۳ را به جای گزینه ۲ انتخاب می کنید.

- شانسی جواب دادن ممنوع

به هیچ وجه سوالی را شانسی جواب ندهید حتی اگر به صورت ۵۰-۵۰ بین دو گزینه شک دارید، در اکثر موارد ثابت شده که داوطلبان گزینه غلط را انتخاب می کنند زیرا در دام آموزشی این سوالات می افتند. طراحان سوالات طوری گزینه ها را ارائه میدهند که اگر داوطلب یادگیری ناقص داشته باشد، در دام آموزشی بیفتد. بنابراین شانسی جواب دادن ممنوع حتی اگر تعداد سوالاتی که جواب داده اید کم باشد.

- اگر سوالات بیش از حد انتظار سخت بود

اگه سوالات یک درس سخت تر از حد معمول و نسبت به سال های قبل مشکل تر بود روحیه خود را حفظ کنید. سوالات برای همه سخت است، حتی برای رتبه یک کشور. ممکن است در برخی از موارد پیش بیاید که حتی رتبه ۱ نتواند یک درس خاص را بالای ۹۰ درصد بزند. پس نگران نباشید مهم نیست اگر درصدی که مد نظرتان بود را نتوانستید بیاورید مهم ایت است که نسبت به سایر رقبا درصد بهتری بزنید. اگر کنکور سخت باشد برای همه سخت است و اینجا کسی موفق خاوهد شد که روحیه اش را حفظ کند. در این حالت به هیچ وجه برای اینکه تعداد بیشتری از سوالات را جواب داده باشید شانسی نزنید.

- روی این سوالات اصلا فکر نکنید و رد شوید

اگر مبحثی را از یک درس خاص حذف کردید و اصلا نخواندید، سر جلسه کنکور هم سراغ آن سوالات نروید. البته اگر خیلی وقت اضافه آوردید در سری دوم می توانید بروید سراغ این تیپ از سوالات؛ زیرا ممکن است امسال سوالات خیلی ساده طرح شده باشند و بتوانید به آن ها پاسخ دهید. اما در سری اول به هیچ وجه وقت خود را صرف سوالات مباحثی که اصلا تا به حال نخواندید نکنید.

- تعداد و شماره سوالات هر درس را حفظ باشید

از قبل نگاه کنید و ببینید از هر درس چه تعداد سوال می آید و حتی شماره سوالات هر درس از چند تا چند است. طبق این روش در جلسه کنکور بهتر می توانید برنامه ریزی کنید. مثلا وقتی سوال شماره ۱۵۰ هستید می دانید چند سوال دیگر از سوالات این درس باقی مانده و چند دقیقه از مدت زمانی که برای این درس وقت دارید باقی مانده است. البته خیلی هم در محاسبه وقت و سوالات باقی مانده وسواس به خرج ندهید و تمرکزتان به جواب دادن سوالات باشد، اما از تنظیم وقت هم نباید غافل شد.

- تکنیک تورهای نجات

برای مقابله با این افکار و استفاده از حداکثر توانایی در کمال آرامش، یک تکنیک به شما آموزش خواهیم داد به نام تورهای نجات!

فرض کنید قرار است حد فاصل دو ساختمان بلند را از روی یک چوب باریک عبور کنید. خیلی دلهره آور و اضطراب‌زاست و درواقع غیر ممکن. اما اگر هنگام عبور از این مسیر شما چتر نجات داشته باشید و با طناب‌های محافظ شما را با یک هلی‌ کوپتر مهار کرده باشند و در زیر مسیر عبور، تورهای نجات پهن کرده باشند که در صورت سقوط هیچ آسیبی به شما وارد نشود؛ حال چطور؟ آیا باز هم مثل قبل، این مسیر دلهره آور و اضطراب‌ زاست؟

با پهنِ این تورهای نجات خواهید دید که با چه آرامشی در جلسه آزمون سراسری حاضر شده و نتیجه دلخواه خود را کسب خواهید کرد و اگر نتیجه آن گونه که انتظار داشتید رقم نخورد، نگران نیستید زیرا از قبل برایش یک تور نجات پهن کرده اید.

- هوش تحصیلی (IQ) و هوش هیجانی  (EQ)

هوش تحصیلی (IQ) تنها موردی نیست که در آزمون سراسری مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرد، بلکه داوطلبان کنکور علاوه بر مهارت های تحصیلی باید از یک سری مهارت‌ های فراتحصیلی نیز برای موفقیت در این آزمون سرنوشت‌ ساز کنکور بهره ببرند.

هوش هیجانی (EQ) یکی از فاکتورهایی است که در آزمون سراسری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در واقع توانایی مدیریت بر خود و شرایط آزمون از مؤلفه های این هوش در جلسه آزمون به حساب می آید که یک داوطلب کنکوری برای موفقیت در آزمون باید این دو مؤلفه را تقویت کند.

- سر جلسه آزمون کنکور هیچ چیزی برای مطالعه نیاورید

اشتباه فاحشی که داوطلبان دارند این است که نکات و یادداشت‌هایی را همراه خود می‌آورند و تا لحظه امتحان مطالعه می‌کنند؛ این کار درست نیست و ما به داوطلبان توصیه می‌کنیم در این زمان مطالعه‌ای نداشته باشند.

گزارش از محمد رمضانی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دیدار اعضای تیم ملی فوتسال با رهبر انقلاب +عکس
کلاهبرداری ۸ میلیاردی با لینک جعلی کالابرگ الکترونیک
مرتضوی: حداقل دستمزد کارگران تغییر نمی‌کند
لیتوانی: طرحی برای اعزام سربازانمان به اوکراین داریم
روند رسیدگی به معافیت پزشکی سربازان حین خدمت تسریع شد
دستگیری کلاهبردار مدعی نفوذ در سفارتخانه‌‌ها
فرار ۳۰۰ هزار نظامی اوکراینی از جنگ با روسیه
امیدوارکننده ترین آیه قرآن کریم +فیلم
عرضه روایت مستند کودکی حاج قاسم در نمایشگاه کتاب
بورس قرمز ماند/ افت ۱۲ هزار و ۳۲۹ واحدی شاخص کل
تنش بین آمریکا و لبنان +جزئیات
خبرنگار باسابقه صداوسیما درگذشت
رگبار باران و وزش باد شدید در تهران
شوک به پرسپولیس؛ پایان حضور ستاره محبوب؟
خبر جدید برای دارندگان کارت سوخت
شناسایی نقاشی‌های جعلی با هوش مصنوعی
کمیته استیناف آب پاکی را روی دست پرسپولیس ریخت
در دیدار نچیروان بارزانی با فرمانده کل سپاه چه گذشت؟
استقبال از رئیسی در جشن دختران آرمانی +فیلم
وزیر علوم: دانشگاه‌های کم دانشجو ادغام می‌شوند
"مثل ستاره‌" با نوای عبدالرضا هلالی +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top