تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/04/16 - 08:16
کد خبر: 401014

یک میان‌بر پرکاربرد برای دانشجویان؛

چگونه نیمسال «مشروطی» را از سنوات خارج کنیم؟

چگونه نیمسال «مشروطی» را از سنوات خارج کنیم؟

حتما با ورود به دانشگاه، از ترم دوم و سوم با واژه «مشروطی» آسنا می‌شوید؛ دانشجویانی که به عنوان تنبل شناخته می‌شوند، غالبا درگیر ماجرای "ترم مشروطی‌ها" و مسیر و شرایط دانشجویان مشروطی خواهند شد.

به گزارش سرویس صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از آفت‌های دوران دانشجویی درس نخواندن است که منجر به کسب نمرات پایین می‌شود و دانشجو را وارد فاز جدیدی از دوران تحصیل یعنی ترم «مشروط» می‌کند.

حتما با ورود به دانشگاه، از ترم دوم و سوم با واژه «مشروطی» آسنا می‌شوید؛ دانشجویانی که به عنوان تنبل شناخته می‌شوند، غالبا درگیر ماجرای "ترم مشروطی‌ها" و مسیر و شرایط دانشجویان مشروطی خواهند شد.

اما دانشجوی مشروطی کیست؟

دانشجویی که معدلش در کل ترم، کمتر از ۱۲ باشد، دانشجوی مشروطی به حساب می‌آید، حال آنکه این طبق ائین نامه وزارت علوم برای دانشجویان کارشناسی تعریف شده است و می‌تواند بنا به صلاحدید هیئت امنای دانشگاه‌ها برای افزایش بازدهی علمی، تغییر کند اما تقریبا در تمام دانشگاه‌هها این شرایط لحاظ می‌شود.

برای دانشجویان ارشد اما این کف نمره، ۱۴ است. دانشجویی که معدلش کمتر از ۱۴ بشود، مشروط به حساب می‌آید.

"مشروطی" به خودی خود، شاید یک بار منفی معمولی داشته باشد اما فرار از مشروطی در دانشگاه‌ها دلیل دیگری دارد؛ ۳ ترم متوالی یا چهار ترم متناوب مشروط شدن، می‌تواد حسابی دانشجویان را به دردسر بیندازد.

دانشجویانی که ۳ ترم پشت سر هم یا چهار ترم غیر پشت سر هم، مشروط شوند، از نظر آموزش عالی و آئین نامه وزارت علوم، اخراج محسوب می‌شوند اما در مورادی هم دانشگاه‌ها می‌توانند با دانشجویان راه بیایند و فرصت مجددی به انها بدهند.

در این میان اما راه‌هایی هم برای مواجهه با مشروطی وجود دارد و در آئین نامه وزارتخانه نیز آمده است اما غالبا دانشجویان به دلیل عدم اطلاع کافی در این خصوص، از خدماتی که می‌توانند بهره‌مند شوند، بی بهره می‌مانند. تعداد واحدهای انتخابی دانشجوی تمام وقت در یک نیمسال تحصیلی نمی‌تواند از ۱۲ واحد کمتر و از ۲۰ واحد بیشتر باشد.

با توجه به این، در نیمسال‌هایی که دانشجو به دلیل رعایت پیش‌نیازها یا عدم امکان ارائه درس توسط واحد دانشگاهی تا پایان هفته حذف و اضافه موضوع ماده ۳۶ کمتر از حد اقل واحد درسی مجاز را انتخاب کند، بلامانع است ولی آن نیمسال جزو سنوات تحصیلی دانشجو محسوب می‌شود؛ اما چنانچه میانگین آن نیمسال کمتر از ۱۲ شود مشروطی به حساب نمی‌آید؛ نمرات دروس آن نیمسال در میانگین کل و نیمسالی دانشجو محاسبه می‌شود.

در مواردی که دانشجو برای فراغت از تحصیل حداکثر ۲۴ واحد درسی باقیمانده داشته باشد، حتی اگر در ترم قبل مشروط شده باشد با نظر گروه آموزشی واحد می‌تواند تمام واحدهای درسی باقیماده را ولو اینکه در بین آنها دروس پیش‌نیاز وجود داشته باشد در یک نیمسا ل انتخاب کرده و بگذراند.

اما اگر نیمسال دوم سال تحصیلی، نیمسال آخر تحصیل دانشجو باشد و ۲۴ واحد درسی باقی مانده داشته باشد، می‌تواند با نظر گروه و  شرایطی که گفته شد، آنها را در آن نیمسال و دوره تابستان بگذراند؛ فقط با این شرط که بیش از ۷ واحد آن در دوره تابستان نباشد.

چنانچه در ترم آخر تحصیلی دانشجو فقط ۲۴ واحد درسی باقیمانده داشته باشد واحد دانشگاهی نتواند یک یا دو درس نظری آن را (حداکثر به تعداد ۴ واحد) در نیمسال مزبور ارائه کند با نظر گروه و شرایط لازم، دانشجو می‌تواند آن درس یا دروس را در نیمسال بعد یا دوره تابستان بصورت معرفی به استاد بگذراند.

دانشجویی که میانگین نمرات نیمسال او ۱۷ یا بیشتر باشد، مشروط بر اینکه تعداد واحدهایی که دانشجو انتخاب نموده و در امتحانات پایان ترم آنان شرکت و نمره اخذ کرده از حداقل تعیین شده در آن نظام آموزشی کمتر نباشد، می‌تواند در نیمسال بعد تا ۲۴ واحد درسی انتخاب کند.

گزارش از محمد رمضانی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top