تاریخ انتشار: شنبه 1400/04/19 - 14:46
کد خبر: 401265

مراقبت از سالمندان در منزل شخصی در تهران

بسیاری در نزدیکی خود فردی را می شناسند که میتواند از سالمندشان مراقبت کند، که در این صورت خیلی خوب است زیرا میتوان از او خواست تا این کار را انجام دهد. اما اگر دنبال پرستار حرفه ای هستید بهتر است سراغ مراکزی که این خدمات را ارائه می دهند بروید. گستردگی خدمات پرستاری از سالمند در منزل تهران باعث شده شرکت های مختلف در این عرصه فعالیت کنند و اقدام به اعزام پرستار به منزل افراد کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با وجود جمعیت بسیار زیاد شهر تهران و متوسط سنی که هر ساله بیشتر می شود، نیاز به مراقبت و پرستاری از سالمندان به صورت تصاعدی زیاد می شود. در سالهای اخیر مراقب سالمند به صورت یک حرفه درامده که بسیاری در آن مشغول به کار هستند و تلاش می کنند در این زمینه حرفه ای تر و بهتر عمل کنند.

مراقبت از سالمندان در منزل شخصی در تهران

مراقب سالمند چه کسی است و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

قبل تر یک سری افراد بودند که به عنوان مراقب فعالیت میکردند اما به صورت عمومی؛ یعنی هم برای کودکان هم سالمندان و هم بیماران. اما امروزه شرایط به این سمت رفته که پرستاری و مراقبت در منزل تخصصی تر شده و عده ای فقط به عنوان پرستار سالمند فعالیت می کنند. این تخصصی شدن مزایای زیادی دارد چون کار کردن با کهنسالان و افراد سالخورده چالش های خودش را دارد و فرد پرستار باید به خوبی به این چالش ها آگاه باشد تا بتواند خوب کار کند. مهم ترین ویژگی هایی که میتواند یک نفر را تبدیل به یک پرستار سالمند حرفه ای کند شامل موارد زیر است:

  • مهارت گوش دادن و ارتباط برقرار کردن: سالمندان تنها نیاز به مراقبت جسمی ندارند بلکه شرایط روحی نیز بسیار اهمیت دارد. یک پرستار سالمند باید به پای صحبت آنها بنشیند و با آنها رابطه سازنده ای بسازد.
  • گذراندن دوره های پرستاری و روانشناسی: یک پرستار سالمند خوب باید با گذراندن دوره های مفید و کاربردی و به روز، از نظر تئوریک آمادگی مراقبت از سالمندان را داشته باشد. 
  • شادابی و سلامت فیزیکی و روحی: پرستار باید از نظر فیزیکی شرایط خوبی داشته باشد تا در مواقع نیاز به سالمند کمک کند و همچنین از نظر روحی در سطح بالایی باشد که به حال خوب سالمند کمک دو چندانی کند.
  • صبر و بردباری: دنیای افراد مسن کمی متفاوت تر است و دغدقه ها و علایق آنها نیز با جوان تر ها فرق میکند. و بسیاری با توجه به سن زیاد بسیاری از توانایی های خود را از دست داده اند. همین دلایل باعث می شود که گاهی کار کردن با آنها کمی دشوار شود، برای همین پرستار باید بسیار با حوصله و صبور باشد.

این چند نمونه از نکات مثبتی بود که فرد با داشتنشان میتواند به یک پرستار خوب برای مراقبت از سالمندان بدل شود.

از کجا پرستار برای سالمند استخدام کنیم؟

بسیاری در نزدیکی خود فردی را می شناسند که میتواند از سالمندشان مراقبت کند، که در این صورت خیلی خوب است زیرا میتوان از او خواست تا این کار را انجام دهد. اما اگر دنبال پرستار حرفه ای هستید بهتر است سراغ مراکزی که این خدمات را ارائه می دهند بروید. گستردگی خدمات پرستاری از سالمند در منزل تهران باعث شده شرکت های مختلف در این عرصه فعالیت کنند و اقدام به اعزام پرستار به منزل افراد کنند.

مزیت اصلی استفاده از مراکز اعزام پرستار این است که آنها به دقت افراد را ارزیابی میکنند تا کارایی و عملکرد مناسبی داشته باشند. و همینطور در صورت بروز هر گونه مشکلی میتوانید به مرکز شکایت کنید و از آنها انتظار جبران داشته باشید.

مراقبت از سالمندان در منزل شخصی در تهران

پرستار سالمند در چه زمینه هایی میتواند مفید باشد؟

به طور کلی وظیفه اصلی پرستار، مراقبت از سالمند در زمان نیاز است اما این نیاز با توجه به شرایط فرد مسن و خانواده اش متفاوت است. بعضی از سالمندان خود توانایی انجام یک سری کارها را دارند و برخی دیگر به کمک بیشتری نیاز دارند. یک سری از مسئولیت های پرستار سالمند که در آنها میتواند کمک کننده باشد شامل مواردی زیر می شود:

کمک به پوشیدن و دراوردن لباس سالمند، کمک به خوابیدن در رخت خواب و بیدار شدن، قراردادن و بلند کردن سالمند بر روی ویلچر، دادن وعده های غذایی به سالمند، کمک به استفاده از سرویس بهداشتی به سالمند، حمام بردن و شست و شوی سالمند، اصلاح موهای سالمند و شانه کردن آنها، نظافت دهان و سایر نقاط بدن افراد مسن

همچنین در صورت نیاز مراقبت میتواند در کارهای منزل سالمند نیز کمک کند. در مواردی مانند:

نظافت و گردگیری منزل، آشپزی و پختن غذاهای متنوع، جمع آوری و بیرون بردن زباله ها، خرید محصولات مورد نیاز سالمند از بیرون، رسیدگی به مشکلات جزئی خانه

اما پاسخ به یک سوال مهم

آسایشگاه سالمندان بهتر است یا مرکز پرستاری از سالمند در منزل؟

یک پاسخ کوتاه جواب مناسبی برای این سوال نیست چون برای افراد مختلف و با توجه به نیازهایشان هر یک ممکن است بهتر باشد. مزیت مرکز پرستاری از سالمند در منزل این است که سالمند در خانه خود می ماند جایی که در آن بیش از هر جایی راحت است و فرزندان و خانواده اش هر وقت بخواهند میتوانند او ببینند. و مزیت خانه سالمندان این است که سالمند میتواند در کنار دیگر افراد هم سن خود باشد و ارتباط داشته باشد. بسیاری از سالمندان به دلیل اینکه احساس فراموش شدن و دوری از خانواده و جامعه دارند خانه سالمندان را دوست ندارند اما این مراکز برای بسیاری از سالمندان میتواند بسیار مفید باشند.

در پایان

باید گفت در سال های اخیر روز به روز استفاده از پرستار سالمند افزایش یافته است که به دلیل ویژگی های خوب و امکاناتی است که این خدمات به خانواده ها و خود سالمندان می دهد. ولی اگر میخواهید اقدام به استخدام پرستار برای سالمندتان کنید حتما نسبت به عملکرد صحیح پرستار حساس باشید. 

برای نگارش این محتوا از مقالات سایت سها سنتر استفاده شده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
عارف: زهرا رحیمی و همه دختران ایران شایسته بهترین‌ها هستند
افزایش ۵۰ کیلومتری خطوط متروی پایتخت
تزریق ۵ همت نقدینگی به حوزه دارو
پارالمپیک پاریس؛ والیبال نشسته ایران با پیروزی استارت زد
انتخاب رشته داوطلبان مجاز کنکور ۱۴۰۳ از ۱۳ شهریور آغاز می‌شود
آمار مجازین انتخاب رشته آزمون سراسری اعلام شد
ولایتی با عراقچی دیدار کرد
خبر خوش برای گندمکاران کشور
انتشار کارنامه و رتبه داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ تا صبح فردا
توضیحات وزیر اقتصاد درباره پیشنهادش برای وام ازدواج غیر نقدی
کاهش نرخ تورم تولید برق طی یک سال
مصرف برق دوباره صعودی شد/ قطع برق در انتظار مشترکان پر مصرف
ماجرای موافقت بانک مرکزی با واردات همه‌ خودروها با ارز سپرده خود چیست؟
مهاجرانی: امیدوارم با سخنانم جوانان کشور را امیدوارتر کنم
آمادگی ایران برای ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در عراق
۱۲ هزار دانش آموز هرمزگانی مهر امسال در مدارس جدید درس می‌خوانند
نتایج کنکور ۱۴۰۳ امشب منتشر می‌شود
صدور کارت ملی در بدو تولد برای افراد/ در دفاتر پیشخوان باید با دقت بیشتری عکاسی شود
کشف نقش «دوپامین» در پویایی حافظه و درمان زوال عقل
هفت هزار همت مجموع ارزش صنایع بورس تهران در بهار امسال
احتمال نوسان جزئی قیمت طلا و سکه در هفته آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top