تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/04/23 - 13:30
کد خبر: 401726

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» از کشمکش‌‌های سازمان سنجش و آموزش و پرورش؛

بلاتکلیفی و بازی با روح و روان داوطلبان کنکور ۱۴۰۰

بلاتکلیفی و بازی با روح و روان داوطلبان کنکور ۱۴۰۰

اختلاف میان سازمان سنجش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر سر نحوه طراحی سوالات کنکور سراسری ۱۴۰۰ در حالی هنوز به نتیجه قابل ذکری نرسیده است که رئیس سازمان پژوهش از وجود اشکال در «طراحی ۳۷ سوال خارج از کتاب و اهداف درسی در کنکور سراسری» سخن می گوید و رئیس سازمان سنجش کشور در پاسخ، اعلام می کند که « بالاخره نفهمیدیم کدام سوال کنکور ایراد داشت».

به گزارش سرویس صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نزدیک به ۲ هفته از برگزاری کنکور ۱۴۰۰ می‌گذرد. کنکوری که با تمامی استرس‌هایی که برای داوطلبان داشت در کنار ویروس کرونا همچون سال گذشته برگزار شد، اما تفاوتی که کنکور سال جاری با سال گذشته داشت (طبق گفته داوطلبان) تعداد زیادی از سوالات کنکور پرابهام و اشتباهی که داوطلبان را گمراه کرد.

اعتراض جمعی از داوطلبان به ویژه داوطلبان گروه ریاضی به سخت بودن سوالات سبب شد تا آموزش و پرورش سوالات این آزمون را مجدد مورد بررسی قرار دهد، در نهایت آموزش و پرورش در طی نامه‌ای به سازمان سنجش اعلام کرد که تعدادی از سوالات سخت و خارج از کتب درسی بودند و همین موضوع سبب کشمکش‌هایی بین این دو سازمان شد.

از یکسو کشمکش‌ها و پاس‌کاری سازمان‌های مجری کنکور سراسری و از سوی دیگر عدم پذیرش اشتباهات‌شان باعث شده تا داوطلبان کنکور دچار بلاتکلیفی شده و با روح و روان آنها بازی شود. در ادامه به بعضی واکنش‌های ضد و نقیض مسئولان سازمان سنجش، آموزش و پرورش و... پرداخته و نتیجه‌گیری را برعهده شما می‌گذاریم؛

۱۶ سوال کنکور ۱۴۰۰ خارج از کتب درسی بود

حسن ملکی، ریاست سازمان پژوهش در نامه ای  به ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش درباره سختی سوالات کنکور ۱۴۰۰ واکنش نشان داد و گفت: با توجه به گزارشات دریافتی و بررسی‌های انجام شده بر روی سوالات آزمون سراسری سال جاری با اینکه انتظار می‌رفت با عنایت به هماهنگی و مکاتبات قبلی به عمل آمده با آن سازمان در طراحی سوالات آزمون امسال شرایط خاص کرونایی در نظر گرفته شود تا از فشار‌های روانی که در این دو سال به دانش آموزان و خانواده‌های آنان وارد شده؛ کاسته شود.

بلاتکلیفی و بازی با روح و روان داوطلبان کنکور ۱۴۰۰

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در واکنش به سختی سوالات کنکور و اشتباه بودن برخی سوالات و بیان کرد: تعداد سوالات خارج از کتاب در رشته ریاضی ۸ سوال، در رشته تجربی ۲ سوال و در رشته انسانی هم ۶ سوال بوده است. (جزئیات بیشتر)

اعلام کنند کدام سئوال کنکور خارج از سرفصل بوده تا بررسی کنیم

فاطمه زرین آمیزی، در پاسخ به اعتراضات روزهای اخیر به سئوالات کنکور اظهار کرد: هیچ کدام از سوالات کنکور ۱۴۰۰ خارج از محتوای کتاب‌های درسی نبود و همه سئوالات از سرفصل‌های کتابهایی که وزارت آموزش و پرورش مصوب کرده و به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده بود، طراحی شدند.

وی در ادامه تاکید کرد: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش پرورش اعلام کند کدام سئوال کنکور ۱۴۰۰ خارج از اهداف تعیین شده و سرفصل اعلام شده طراحی شده است تا ما بتوانیم این موارد و مستندات را در سازمان سنجش آموزش کشور بررسی کنیم. (جزئیات بیشتر)

طراحی ۲۱ سوال خارج از اهداف درسی در کنکور سراسری

هفته گذشته و پس از برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۰ اعتراضاتی پیرامون سختی سوالات کنکور در رشته ریاضی و تجربی شکل گرفت و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز به صورت رسمی نسبت به طراحی سوالات خارج از کتاب و خارج از محتوای کتب درسی موضع گرفت.

ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در جدیدترین اظهار نظر خود در این باره گفت: تعداد سوالات خارج از کتاب در رشته ریاضی هشت سوال، در رشته تجربی دو سوال و در رشته انسانی هم شش سوال بوده است. تعداد سوالات خارج از اهداف کتاب درسی نیز در درس ریاضی و رشته ریاضی ۱۲ سوال و در رشته تجربی ۹ سوال بوده است. (جزئیات بیشتر)

بلاتکلیفی و بازی با روح و روان داوطلبان کنکور ۱۴۰۰

سوالات اشتباه کنکور، ۲۰ تیر به سازمان سنجش ارسال شد

اختلاف میان سازمان سنجش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر سر نحوه طراحی سوالات کنکور سراسری ۱۴۰۰ در حالی هنوز به نتیجه قابل ذکری نرسیده است که رئیس سازمان پژوهش از وجود اشکال در «طراحی ۳۷ سوال خارج از کتاب و اهداف درسی در کنکور سراسری» سخن می گوید و  رئیس سازمان سنجش کشور در پاسخ، اعلام می کند که « بالاخره نفهمیدیم کدام سوال کنکور ایراد داشت».

روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در واکنش به جدیدترین اظهارات رئیس سازمان سنجش کشور مبنی بر اینکه «بالاخره نفهمیدیم کدام سوال کنکور مشکل دارد و هشت روز است که منتظر ارائه مستندات هستیم»؛ ضمن اعلام مشخصات نامه ارسالی و تبیین مستندات مربوطه، گفت: این ادعا که هشت روز است مستنداتی ارائه نشده صحیح نیست. سازمان پژوهش همچنان منتظر تشکیل کارگروه مشترک است و هنوز پاسخی در این زمینه دریافت نکرده است. (جزئیات بیشتر)

سازمان سنجش: طراحی سوال ایراد و مشکلی نداشت

فاطمه زرین آمیزی افزود: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در ۱۵ تیرماه به همه رسانه ها و خبرگزاری ها اعلام کرد که به سازمان سنجش برای سئوالات خارج از کتاب آزمون سراسری ۱۴۰۰ نامه ای ارسال کرده که روابط عمومی آن سازمان اعلام کرد ۲۰ تیرماه نامه ارسال شده و این نامه ۲۱ تیرماه بدست سازمان سنجش رسید.

وی افزود: در این نامه آمده است که ۱۰ سوال از حدود ۱۵۰۰ سوال خارج از کتاب بوده است که این ۱۰ سوال توسط اساتید و کارشناسان آزمون سازی و سنجش و روان سنجی بررسی می شود و گزارش آن به صورت مکتوب ارائه خواهد شد. (جزئیات بیشتر)

امتحانات سازمان سنجش با آموزش و پرورش یکی نیست

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش کشور درباره نامه اخیر حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی که ادعا داشته "حدود ۴۰ سوال خارج از سوالات درسی و یا خارج از اهداف و سر فصل‌های آموزشی یا اشتباهات سوالات کنکور سراسری ۱۴۰۰ بوده است"، گفت: در آزمون سراسری امسال ۷۱ عنوان درسی با حدود ۱۵۰۰ سوال امتحان گرفته شده است که اگر خارج از کشور را نیز به این آمار اضافه کنیم این آمار  به ۳ هزار سوال نیز می رسد.

بلاتکلیفی و بازی با روح و روان داوطلبان کنکور ۱۴۰۰

خدایی گفت: اهداف آموزشی سازمان سنجش با آموزش و پرورش کاملا متفاوت است، به نوعی که می توان گفت آموزش عمومی با آموزش عالی متفاوت است. اگر مقرر باشد که سازمان سنجش برای کنکور همانند آموزش و پرورش امتحان برگزار کند که تمام دانش آموزان با معدل بالای ۱۹ در این رقابت قبول می شوند. (جزئیات بیشتر)

سؤالات خارج از کتاب کنکور مختص درس ریاضی نیست

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در تشریح مشکلات سؤالات کنکور سراسری ۱۴۰۰ و میزان سؤالات طراحی‌شده از بخش حذفیات و یا خارج از کتاب‌های درسی اظهار کرد: دانش‌آموزان عزیز مطمئن باشند که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در جهت منافع و مصالح آن‌ها حساس است و موضع‌گیری لازم را خواهد داشت.

وی در خصوص این‌که با توجه به اتمام کنکور انتظارتان از سازمان سنجش چیست و آیا آن‌ها می‌توانند در پذیرش داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ تغییراتی ایجاد کنند؟ گفت: انتظار داریم تدبیری بیندیشند. مسئله‌دار بودن این سؤالات را سازمانی بیان می‌کند که کتاب‌های درسی را تألیف کرده است. وقتی سازمانی که خودش کتاب‌های درسی را تولید کرده به این نتیجه رسیده که برخی از سؤالات خارج از اهداف کتاب و برخی از سؤالات از بخش حذفیات اعلام‌شده طراحی‌شده؛ بر خودمان وظیفه می‌دانیم از منافع دانش‌آموزان دفاع کنیم. فکر می‌کنم کارگروه مشترک ما و سازمان سنجش و تعدادی از صاحب‌نظران موارد را بررسی کرده و با توجه به قوانین موجود راهکار‌هایی ارائه دهند؛ آنچه مسلم است هرگز صلاح نمی‌دانم که این قضیه به سال آینده موکول شود، چون الآن خانواده‌ها و دانش‌آموزان نگران هستند و باید به آنان پاسخ داد.

بلاتکلیفی و بازی با روح و روان داوطلبان کنکور ۱۴۰۰

وی افزود: سال گذشته در نامه‌ای رسمی به سازمان سنجش اشکالات سؤالات درس شیمی را اعلام کرده و اعتراض کردیم؛ اعلام کردیم به دلیل شرایط خاص خانواده‌ها و دانش‌آموزان در دوران کرونا، برگزاری کنکور در سطح دشوار مخصوصاً در درس شیمی به مسائل عاطفی و روانی دانش‌آموزان می‌افزاید. امسال سؤالات کنکور هم از بُعد کیفی و هم از بُعد کمّی دارای مسائل و مشکلات متعدد بودند. طی بررسی که انجام شد در درس ریاضی رشته ریاضی ۸ سؤال (معادل ۱۴ درصد) خارج از کتاب درسی و ۱۳ سؤال (معادل ۲۴ درصد) خارج از اهداف کتاب درسی و یک سؤال اشتباه بوده است. (جزئیات بیشتر)

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
۳۴۰ نظامی اوکراینی دیگر در یک روز کشته شدند
ساخت۳ بزرگراه در انتهای یادگار، بروجردی و شوشتری
تخفیف در برج میلاد در هفته گردشگری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top