تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/04/31 - 03:34
کد خبر: 402488

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» از دلایل مجلس برای تحقیق و تحفص از سازمان سنجش؛

از سفر رئیس سازمان سنجش به آمریکا تا حق‌الزحمه‌های ۷۰۰ ساعته برای طراحان سوالات آزمون!

از سفر رئیس سازمان سنجش به آمریکا تا حق‌الزحمه‌های ۷۰۰ ساعته برای طراحان سوالات آزمون!

در مسئولیت‌های سازمان سنجش تضاد منافع زیادی مشاهده می‌شود. به عنوان مثال رئیس این سازمان، دوست دیرینه خود را به عنوان مدیر توزیع دانشجو به دانشگاه‌ها منصوب کرده، در حالی که ایشان دارای یک موسسه غیرانتفاعی است همچنین به مدیر دیگری که صاحب بزرگترین دانشگاه غیرانتفاعی با بیش از ۵ هزار دانشجو است، مسئولیت داده است!

به گزارش سرویس صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طی چند روز گذشته مجلس شورای اسلامی طرح تحقیق و تفحص از سازمان سنجش و آموزش کشور را به تصویب رساند. تهیه کنندگان طرح، معتقدند که این سازمان هم دچار «عدم شفافیت» است و هم «فساد مالی».

پس از این ادعای نمایندگان مجلس، مسئولان سازمان سنجش به طرح تحقیق و تفحص مجلس واکنش نشان داده و طی اطلاعیه ای در این خصوص نوشتند: این سازمان «آمادگی کامل خود را با هرگونه تحقیق و تفحص نهادهای رسمی کشور در زمینه آزمون‌ها، نحوه برگزاری، آزمون‌سازی و شرکت تعاونی خدمات آموزشی کارکنان سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌کند.»

از سفر رئیس سازمان سنجش به آمریکا تا حق‌الزحمه‌های ۷۰۰ ساعته برای طراحان سوالات آزمون!

از سفر رئیس سازمان سنجش به آمریکا تا حق‌الزحمه‌های ۷۰۰ ساعته برای طراحان سوالات آزمون

احمد نادری در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تشریح تقاضای خود برای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان سنجش آموزش کشور از سال 1391 به موارد زیر اشاره کرده است؛

۱. نحوه عملکرد ریاست و سوءمدیریت، ویژه خواری و رانت خواری و سوءاستفاده از امکانات، عدم شفافیت مالی و حیف و میل منابع، کمک به ایجاد و گسترش موسسات کنکوری غیردولتی و ارائه خدمات و...

۲. سازمان سنجش به بازوی بازاریابی و کسب درآمد شرکت‌های کمک آموزشی و کنکوری تبدیل شده است! متقاضیان به محض ثبت نام در آزمون‌ها براساس رشته، جنسیت و مشخصات فردی، پیام‌های تبلیغاتی دریافت می‌کنند! حال سؤال این است که آیا اطلاعات مردم محرمانه نیست؟!

۳. در مسئولیت‌های سازمان سنجش تضاد منافع زیادی مشاهده می‌شود. به عنوان مثال رئیس این سازمان، دوست دیرینه خود را به عنوان مدیر توزیع دانشجو به دانشگاه‌ها منصوب کرده، در حالی که ایشان دارای یک موسسه غیرانتفاعی است همچنین به مدیر دیگری که صاحب بزرگترین دانشگاه غیرانتفاعی با بیش از ۵ هزار دانشجو است، مسئولیت داده است!

از سفر رئیس سازمان سنجش به آمریکا تا حق‌الزحمه‌های ۷۰۰ ساعته برای طراحان سوالات آزمون!

۴. حق الزحمه‌هایی ۷۰۰ ساعته برای طراحان سؤالات آزمون‌ها پرداخت می‌شود؛ این در حالی است که نحوه انتخاب آنها کاملا شفاف نبوده و اساساً آیا این افراد به آن میزان ساعت مشخص شده فعالیت دارند یا خیر؟

۵. در یک فقره صدها میلیون تومان به حساب رئیس سازمان منتقل شده که اسناد آن موجود است. تعاونی‌هایی که با هدف خدمت به کارکنان و مردم خلق شده‌اند، چرا باید حیاط خلوت مدیران و بازوی تبلیغاتی شرکت‌های کنکوری باشند؟

۶. برخی در پوشش ماموریت، سفرهای متعددی به کشورهای خارجی از جمله آمریکا داشته‌اند آیا مجوز این سفرها از دولت اخذ شده است؟ به عنوان مثال رئیس سازمان سنجش به همراه بستگان رئیس جمهور با چه هدفی برای ماموریت به آمریکا رفتند؟

۷. درآمد آزمون‌های زبانی که به نمایندگی از نهادهای خارجی در کشور برگزار می‌شود، به کدام حساب‌ها واریز می شود و تفاوت نرخ ارزی و ریالی آن کجا می‌رود؟ به عنوان مثال طی انتقال مبلغی به یکی از صرافی‌های خارج از کشور، ۲۰۰ هزار دلار مفقود شد و مسئولان به بهانه آن چندین سفر خارجی رفتند اما هیچگاه مبلغ مفقود شده پیدا نشد! حال سؤال اینجاست که چگونه مجوز برگزاری آزمون‌های بین المللی صادر می‌شود و چرا افراد عادی این امکان را ندارند.

محورهای تحقیق و تفحص از سازمان سنجش

در جلسه علنی دوشنبه ۲۹ تیرمجلس، بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان سنجش آموزش کشور از سال ۱۳۹۱ در دستور کار صحن قرار گرفت که نمایندگان با ۱۶۰ رأی موافق، ۱۶ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در جلسه با این تحقیق و تفحص موافقت کردند.

از سفر رئیس سازمان سنجش به آمریکا تا حق‌الزحمه‌های ۷۰۰ ساعته برای طراحان سوالات آزمون!

فاطمه مقصودی؛ عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، گزارش  و محورهای تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان سنجش آموزش کشور را اعلام کرد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد؛

«سازمان سنجش آموزش کشور یکی از دستگاه‌هایی است که تاکنون هیچ گونه گزارش عملکرد شفافی به نهادهای نظارتی و مجلس شورای اسلامی ارائه نداده و ایرادات و ابهامات زیادی در حوالی آن مطرح بوده و روز به روز این ابهامات و سوالات بیشتر می‌شود.

محورهای این تحقیق و تفحص به شرح زیر است:

۱. حوزه معاونت فنی و آماری که شامل دفتر فناوری اطلاعات، دفتر ارتباطات نوین، دفتر طرح و آمار، حوزه صدور مجوزهای آزمون‌های زبان بین‌المللی و همه حوزه‌های مربوطه.

۲. حوزه معاونت امور آزمون‌ها، که مسئولیت ساخت آزمون، طراحی سوال و برگزاری میدانی آزمون‌ها را برعهده دارد و به طور خاص دفتر آزمون سازی و روانسنجی.

۳. حوزه معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع، که شامل امور مالی و اداری می‌باشد.

۴. شرکت تعاونی خدمات آموزشی، که متعلق به کارکنان سازمان سنجش می‌باشد و در سال‌های اخیر تبدیل به حیاط خلوت مدیران سازمان شده است.»

حال باید دید که کشمکش بین سازمان سنجش و مجلس که نزدیک به یک دهه هیچ گونه گزارش مالی و عملکرد شفافی را از خود منتشر نکرده است به کجا کشیده خواهد شد. آیا فساد مالی گسترده در سازمان سنجش رخ داده است؟ آیا نزدیکان رئیس جمهور از نفوذ و رانت خود برای انتفاع مالی از این سازمان به پست و مسئولیت رسیده‌اند یا خیر؟!

گزارش از یاسین قاسمی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top